Tiemaksu
Re: Tiemaksu
virallinen kantahan taitaa olla, että julkisten käyttö lisääntyisi. käytännössähän tämä ei toimisi kuin suuremmilla paikkakunnilla.
BMW 530XD -08
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Tiemaksu
On sekin hienoa että julkisten käytön lisääminen on olevinaan kaikkien yhteinen tavoite ja että ihmiset ajavat autolla vain a) ajattelemattomuuttaan/itsekkyyttään tai b) sopimattomien aikataulujen takia. Tässä unohdetaan kaikki työssään sinne tänne työkalujen tms. materiaalin kanssa matkaavat sekä sellaiset kuin minä, jotka vaihtavat ennemmin vaikka yksipyöriseen kuin mihinkään julkisen liikenteen muotoon.
Julkinen liikenne toimii silloin kun koko kaupunginosa lähtee seitsemältä tehtaalle toiselle puolelle kaupunkia ja tulee neljältä takaisin. Eli 1800-luvun kaupungissa.
Julkinen liikenne toimii silloin kun koko kaupunginosa lähtee seitsemältä tehtaalle toiselle puolelle kaupunkia ja tulee neljältä takaisin. Eli 1800-luvun kaupungissa.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Tiemaksu
Joo, en minäkään kannata minkään sortin tiemaksuja, mutta jos jotain vastaavaa pitää väkisin keksiä, niin ruuhkamaksu Tukholman malliin (http://fi.wikipedia.org/wiki/Tukholman_ruuhkamaksu) lienee järkevin. Tällä saadaan vähennettyä ruuhkia alueilla joilla ruuhkia ylipäänsä on, ja usein myös julkinen liikenne samoilla alueilla toimii "hieman" paremmin kuin jossain Valtimo-Nurmes seudulla.
Häviäjiä tuokin malli tekee niistä, joille oman auton käyttö on välttämätöntä, tai julkisiin verrattuna ajansäästö on huomattava. Voittajia tuossa ei kuitenkaan saada ökyautojen omistajista, mikä varmaan jormaa eniten siinä nyppiikin, vaan maksut menisivät sellaisena valtion/kunnan kassaan.
Häviäjiä tuokin malli tekee niistä, joille oman auton käyttö on välttämätöntä, tai julkisiin verrattuna ajansäästö on huomattava. Voittajia tuossa ei kuitenkaan saada ökyautojen omistajista, mikä varmaan jormaa eniten siinä nyppiikin, vaan maksut menisivät sellaisena valtion/kunnan kassaan.
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Re: Tiemaksu
Vielä toistaiseksi tuo gps-seuranta onkin laitonta, mutta...
http://www.itviikko.fi/uutiset/2013/09/ ... 01312621/7
Eiköhän ne meidän pikku vihreät ituhipit vaan värkkää uuden lain.
Onhan näitä hyviä lakeja luotu ennenkin.. jätevesilaki (hajajätevesiasetus), co2, ylevero, jne.
http://www.itviikko.fi/uutiset/2013/09/ ... 01312621/7
Eiköhän ne meidän pikku vihreät ituhipit vaan värkkää uuden lain.
Onhan näitä hyviä lakeja luotu ennenkin.. jätevesilaki (hajajätevesiasetus), co2, ylevero, jne.
Saab 9-5 Aero
Re: Tiemaksu
En väitä, etteikö pääkaupunkiseudullakin olisi ihmisiä, joiden on tarpeen liikkua omalla autolla mutta onhan se nyt kuitenkin ihan tosiasia, että ei se voi olla niinkään, että jokaisen toimistotyöntekijän on aivan välttämätön pakko päästä kulkemaan sinne konttorille omalla autollaan kun pitää kerran ottaa läppärilaukkukin mukaan. Noin niinku kärjistetysti.3J kirjoitti:No en toisaalta ymmärrä sitäkään miksi autoilun pitäisi olla maaseudulla halvempaa kuin kaupungissa. Ja jotenkin hassulta tuntuu ajatus että ihmiset siellä kehä kolmosen sisäpuolella oikein mielellään haluavat istua autoissaan Suomen suurimmilla parkkipaikoilla jotka on saatu näyttämään teiltä. Että sitä iloa pitäisi vielä oikein lisäverottaa. Kyllä siinä ihminen maksaa jo ihan tarpeeksi kun tuhlaa aikaansa ruuhkassa. Aika on rahaa ja se on pois jostain muusta mukavasta.
Se, että siellä halutaan ohjata ihmisiä suosimaan julkisia, on ihan ymmärrettävää sekin, koska YTV-alueen ulkopuolella ei ole toimivaa joukkoliikennejärjestelmää kuin korkeintaan Tampereen seudulla.
Ennemmin näin - korjataan niitä ongelmia siellä missä niitä on. Ei se kuulosta mitenkään päin järkevältä, että Kehä kolmosen tai Lahdentien ruuhkien maksumieheksi laitetaan se Ivantiiran vaari, jolla on 50 kilometrin matka lähimpään kauppaan.Ekitheman kirjoitti:Joo, en minäkään kannata minkään sortin tiemaksuja, mutta jos jotain vastaavaa pitää väkisin keksiä, niin ruuhkamaksu Tukholman malliin (http://fi.wikipedia.org/wiki/Tukholman_ruuhkamaksu) lienee järkevin. Tällä saadaan vähennettyä ruuhkia alueilla joilla ruuhkia ylipäänsä on, ja usein myös julkinen liikenne samoilla alueilla toimii "hieman" paremmin kuin jossain Valtimo-Nurmes seudulla.
Tukholman keskusta muuten tuntui noin sivumennen mainiten jopa omituisen tyhjältä kun siellä ensimmäistä kertaa tuli autolla pyörittyä.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Re: Tiemaksu
jos minkäänlainen gps paikannus tjms. tulee autoihin niin siinäpähän laittavat. mä ainakin muutan tallinnaan, kaljakin on halvempaa. työt voin silti suomessa tehdä
9-5
Ford F250
Ford F250
Re: Tiemaksu
http://www.hs.fi/kotimaa/a1305713180291
Tuon verkkokartan mukaan aika monikin pikkukylä ja maaseutu sattuu "ruuhka-alueen" maksuksi. Aika järjettömältä näyttää.
Tuon verkkokartan mukaan aika monikin pikkukylä ja maaseutu sattuu "ruuhka-alueen" maksuksi. Aika järjettömältä näyttää.
Viimeksi muokannut Saabinsti, Ti Syys 10, 2013 15:57. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Tiemaksu
Saa olla verotusaluekartta olla jatkuvasti auki kun jonnekin on matkalla.
Re: Tiemaksu
Itselläkin sattuisi likimain 200km viikossa ruuhka alueelle(täällä maalla) pakollisia ajoja. Siitä tulisi jo 700€ vuoteen ja siihen vielä muut ajot(joita noin 20-25tkm päälle tuon). Tällä hetkellä Siittimen ajoneuvo+käyttövoimavero vajaa 500€ vuoteen.
Sietäisi palkat ainakin nousta samassa suhteessa, muuten joutuu ottamaan velkaa pankista autolla ajoon , tai sitten kököttää aina kotona....
Sietäisi palkat ainakin nousta samassa suhteessa, muuten joutuu ottamaan velkaa pankista autolla ajoon , tai sitten kököttää aina kotona....
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Tiemaksu
http://yle.fi/uutiset/jorma_ollilan_tyo ... la/6986640
Tuossahan tuota nyt sitten on pohdiskeltu.
http://www.lvm.fi/c/document_library/ge ... 16.12.2013
Tuosta verotusmallista olisi siis tulossa CO2 päästön mukaan määräytyvä.
Tuossahan tuota nyt sitten on pohdiskeltu.
http://www.lvm.fi/c/document_library/ge ... 16.12.2013
Tuosta verotusmallista olisi siis tulossa CO2 päästön mukaan määräytyvä.
Viimeksi muokannut Mikko.92, Ma Joulu 16, 2013 12:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Tiemaksu
Onko siirtymäaikaa niille malleille joille ei ole CO2 päästöjä saatavilla? Kyllähän nyt vuonna 2020 moni suomalainen ajaa vielä 1990 luvun kikottimilla? Vedetäänkö taas omamassan mukaa noille?
Voittajiahan tuoss on ne kaupungissa luxusautojaan pääasiassa parkkihalleissa seisottavat (e.g. Jorma Ollilla), kun sen AMG V12 Biturbon hankintahinta putoaa pirusti ja vuosiverokin vielä tippuu (pienet ajomäärät). Kun vielä työmatkaliikkumisen voi hoitaa firman autokuskin kyydissä tai taksilla, niin km-perusteinen vero jää tietysti niillä oman auton pienillä ajomäärillä pieneksi. Sitten taas Paippisissa asuva persaukinen ~100km päivässä / 25-30tkm vuodessa pääasiassa työmatkaa omalla ikälopulla riisikupilla hinkkaava perheenisä saa maksaa veropottiin tuon ökyautoilijan pienentyneen potin tuoman erotuksen Oikeudenmukaista indeed
Voittajiahan tuoss on ne kaupungissa luxusautojaan pääasiassa parkkihalleissa seisottavat (e.g. Jorma Ollilla), kun sen AMG V12 Biturbon hankintahinta putoaa pirusti ja vuosiverokin vielä tippuu (pienet ajomäärät). Kun vielä työmatkaliikkumisen voi hoitaa firman autokuskin kyydissä tai taksilla, niin km-perusteinen vero jää tietysti niillä oman auton pienillä ajomäärillä pieneksi. Sitten taas Paippisissa asuva persaukinen ~100km päivässä / 25-30tkm vuodessa pääasiassa työmatkaa omalla ikälopulla riisikupilla hinkkaava perheenisä saa maksaa veropottiin tuon ökyautoilijan pienentyneen potin tuoman erotuksen Oikeudenmukaista indeed
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Tiemaksu
Oman auton osalta kustannukset nousisi 187:stä 571 euroon vuodessa nykyajoilla eli 17tkm/v. Jokseenkin naurettava siis tuo väite hinnan pysymisestä ennallaan, varsinkin kun tuo on laskettu keskimääräisellä 3,3 sentillä ja mulla varmaankin on likaa kaupunkiajoa siihen. Mutta eiköhän koko Suomi Oy ole konkurssissa silloin kun tuollaiseen pitäisi ruveta 130 miljoonaa upottamaan.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Tiemaksu
Toihan olikin hauska. Kyllä esimerkiksi Sodankylän ja Pyhäjärven kaltaiset valtavat ruuhkapesäkkeet pitääkin rokottaa korkeimman mahdollisen pykälän mukaan. Ja ne ruuhkat kun tiistai-iltapäivänä ajat Paippisista Nikkilään ääsmarkettiin kaljaostoksille! Ihan mahrottomia!Saabinsti kirjoitti:http://www.hs.fi/kotimaa/a1305713180291
Tuon verkkokartan mukaan aika monikin pikkukylä ja maaseutu sattuu "ruuhka-alueen" maksuksi. Aika järjettömältä näyttää.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Tiemaksu
En ole aihetta juurikaan seurannut perustuen sen älyttömyyteen. Kuitenkin ensimmäisenä pistää silmään spekulaatiotaulukoiden loppuminen jo ennen 30tkm/vuosi. Esim. omalla kohdalla ajoa tulee n. 40-45tkm/vuosi, joista työajoja alle 15tkm/vuosi, 20tkm työmatkoja ja loput huviajelua, kuten kaupassa/ lääkärissä/ postissa käyntiä, mökille kulkemista ja saab-tapahtumissa käyntiä. Noista työajot ja työmatkat ovat usein kontissa painavaa tavaraa ja kappalemäärällisesti ainakin parin miehen kannettavana. Ei siis onnistuu julkisilla liikkuminen.
Onhan se hienoa, että kuluja vaan yritetään nostaa vaikka väkisin.
Onhan se hienoa, että kuluja vaan yritetään nostaa vaikka väkisin.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Tiemaksu
Se tarttoo alkaa järjestämään potkijaiset ja muut kokoontumiset videokonferenssina.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC