Ikuisuuskysymys Nasta vai Kitkat.

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.

Kitkat vai nastat

Kitkat
32
31%
Nastat
71
69%
 
Ääniä yhteensä: 103

Aero97
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:26
Paikkakunta: Enonkoski

Viesti Kirjoittaja Aero97 »

Joo, tänään kävin hakemassa nastat kitkojen tilalle. Heti pajalta lähdettyä korviin pisti nastarenkaiden "melu". Kitkoihin jo tottuneena meinasi ottaa aivoon nastoihin vaihtaminen heti kättelyssä. Mutta sitten tultaessa rampille, joka yleensä on aina talvisin enemmän tai vähemmän liukas, ja kitkoilla on tullut ajettua siihen aina varovasti, niin nytpä siihen uskalsi laskea ihan eri tavalla. Liioitellusti sanoen tuntui, että auto kääntyy ennen katolleen kuin pito loppuu :lol:

Olikohan siis kitkoista luopuminen hyvä juttu, sen näyttää aika. Kitkoilla oppi aika hyvin ajamaan ennakoidusti, ja myös "järkevällä" tavalla varovasti. Katoaakohan tuo järkevä tapa nyt? Tosin monesti olisi halunnut mennä lujempaakin, mm. viime viikonvaihteessa mökille ajellessani oli pirun liukasta. Olisin halunnut ajella normaalinopeutta, mutta edellä ajoi monta autoa noin kuuttakymppiä. Enpä hirvinnyt lyhyillä suoranpätkillä lähteä ohittelemaan kun huonot kitkat oli alla. No, nyt en kyllä enää ajele Ladojen perässä vaan menen ohi.
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Nastoilla mennään.Kitkat on kyllä käynyt mielessä... :roll: Mut parempi ajella nastoilla täällä pohjosessa. 8)
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

nastat

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Pinna nastoille.


Joka kerta on tullut auton mukana niin hyvät nastarenkaat, ettei ole päässyt kunnolla kitkoilla luistelemaan.

Isän turbossa oli mukana aikoinaan blizzakit ja tietyillä keleillä: "pito oli yllättävän hyvä" (vannoutuneen nastamiehen kommenttina)


Tosin kun kevät koitti ja tietysti ei viitsinyt vaihtaa ihan heti kesiksille kun kitkoissa ei ollut nastoja :lol:

No kuukauden päivät ajeltuani isukin turbolla, huomasin että kitkat olivat "sulaneet" alle :cry: Ja joku kehtasi vielä syyttää minua repivästä ajotyylistä :oops: :oops: :oops:

Nyt on taas nastat ja niitä tulee säälittyä. Se on muuten jännää että kitkoja ei sääli, kun niissä ei ole nastoja. Mutta hyvät kitkat maksaa enemmän kuin nastat :roll: jälkeenpäin ahistaa :lol: :lol:
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Nastat

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Nastoilla päästellään..eroan näköjään nastojen valtavirrasta kun olen päästellyt vuosia Gislavedin nastoilla Nord Frost II ja III:lla..en oikein tykästy noihin Nokian renkaisiin..omaa ennakkoluuloa vuosien takaa :lol:
jkairt
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Pe Loka 10, 2003 17:16

Viesti Kirjoittaja jkairt »

Nastoilla mennään.

Vanhassa takavetovolvossa oli kitkat muutaman talven ja vaimon jäätyä sen kanssa kiinni pari kertaa, tuli ohjeistus hankkia nappirenkaat. Vaatii kitkat kuljettajalta hieman enemmän, minkä me kaikki 96 % keskimääräistä parempana kuljettajana itseämme pitävät toki hanskaamme kevyesti. Mutta jos valita pitää, nin napit.

Ensi talvena voi kyllä alle tulle kitkat... Kun on kerran etuveto.
JK
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Kitkoille meni. Ihan lähinnä niiden mukavuuden vuoksi. Mutta ei voi kieltää etteikö nastoistakin iloa usein ole. Ja kaikissa autoissa joita tällä hetkellä ajelen on nastat, tosin valinta ei ole ollut minun.

Minusta ainainen puhe "etelään kitkat pohjoseen nastat" on oikeastaan juuri väärinpäin. Mitä itse tullut pyörittyä talvisin pohjoisessa on siellä lunta ja paljon. Etelässä taas päivisin tahtoo tiet sulaa ja jäätyä peilijäähän yöksi (vain isommat tiet kuitenkin suolataan) aivan kuten eilis iltana. Oli kaikki Espoon pikkutiet aivan peilijäässä.
STCF #3
SEPA
"Hirsch"
Viestit: 936
Liittynyt: Ti Loka 14, 2003 19:33
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SEPA »

Nastat ne alla ropisee.(Nokian HKPL 4)Kyllähän täällä pohjosempana saattaa olla isot tiet auki läpi talven,niin sitten ku poikkeaa tuonne syrjäteille,nastat on mielestäni olleet ehottomat.Mut mikä se auton pysäyttää ku seinään,ei mikään.Kyllä kitkoillakin voisi pärjätä,kun osaa ennakoida hiemankaan.

Kukin tyylillään!
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Nastoilla...

Viesti Kirjoittaja Toby »

Nastat alla minullakin...

Itse olisin varmaan jo valmiskokeilemaan kitkojakin, mutta vaimo tykkää nastojen tuomasta lisäturvallisuudesta, joten se siitä.

Sitä paitsi jos yhdenkin kerran talven aikana sattuu sellainen jääkeli, jossa nastat pelastavat tilanteen (joka talvi ei satu!), niin silloin on hyvä että on ne nastat alla...

Mutta olisihan kitkoilla mukavuus toista luokkaa.
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Vannoutuneena kitkan käyttäjänä joudun toteamaan että eilen Tampereen seudulla yöllä olis tarvittu nastoja. Tiet peilikirkkaassa jäässä ja sato päälle tihkua. Auto meni kuin kelkka jäärännissä. Se oli taas niitä hetkiä kun ajattelin nastoja ja tietenkin aikataulu oli taas kerran tiukka ja hiljaa ei voinut ajaa.

Elävänä perillä ja yhdessä osassa, kaikki hyvin :D
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
9-5tW
"Turbo"
Viestit: 283
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 21:12
Paikkakunta: Timbuktu

Viesti Kirjoittaja 9-5tW »

nastat rulez, äänistä huolimatta. Itseasiassa on aika mielenkiintoista miten hirveitä metelieroja rengasbrändien välillä on.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Saab 900i -88 ja alla 6" tykkivanteilla 195/60R15 hakkapeliitta2. Hyvät ja jämäkät ajaa. Rengasmelussa ei valittamista. Renkaista kulunut 2mm kun ajettu noi 30tkm kahden talven aikana. Allekirjoitan tuulilasin (lokakuussa 2002) kulumistestin tuloksen, jossa kerrottiin ettei etuvetoisen taka-akselille sijoitettu pyöräpari näytä kuluvan yhtään. Käytännössä siis etupyörät kuluvat, joten vuorottelulla kuluvat tasaiseen tahtiin.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Nastat. Viime talvi kitkoilla (Nokian Q). Muuten hyvät mutta liukkaalla liukkaat. Nyt on alla Hakkis 4:set. Silloin harvoin kun Hangossa on liukasta, täällä onkin sitten märkä peilijää, jolla ei pidä muu kuin nasta ja sekin huonosti. ABS:t saattaisivat parantaa kitkattomien pisteitä mutta nyt ainoa tärinä polkimeen tulee kieroista jarrulevyistä :-(
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Alla nastat, Nokian Hakkapeliitta kakkoset (195-55-15). Hyvin pitää ja kitkoja en osta. Kyllä nastat pitää alla olla, ei tuossa Lapin jäässä muu pidä...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Kapaleino
"Hirsch"
Viestit: 742
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 18:19
Paikkakunta: Heinola

Re: Ikuisuuskysymys Nasta vai Kitkat.

Viesti Kirjoittaja Kapaleino »

potkuhousu kirjoitti:Tänne saa nyt avautua, itse ajan kitkoilla enkä tarvii nastoja. Ajelen niin etelässä kuin pohjoisessakin. 10 talvee ilman nastoja tosin välissä yksi vuosi nastoilla ja se oli kamalaa. Kamala jurina ja meteli.

Nykyiset kitkat ei kyllä ole mitkään parhaat kun ovat nopeusluokkaa 210, mutta ei ollut muita saatavilla 17" koossa keväällä joten pakko oli ottaa. Renkaina Continental TS790 235/45 17"

EDIT: Huu huu huikea menestys kitkoilla (ääniä yksi) :D
Raaskin nyt ostaa vasta ensimmäiset kitkat ja luulen vahvasti etten enää koskaan kuuntele nastojen ropinaa. Olen ollut todella tyytyväinen.
Joudun joskus ajamaan tuolla maaseudulla jossa tiet on vähän huonommassa kunnossa mutta pitää ottaa pikkuisen ennakointia peliin niin kyllä pärjää.
Jeppuli
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 15:28
Paikkakunta: Imatra (Suomi) / Beihai (Kiina)

Viesti Kirjoittaja Jeppuli »

KITKAT - ei paluuta nastoihin...

Kolmas talvi samoilla Bridgen WS-50:n blizzakeilla, ja kokemukset on voittopuolisesti hyviä, eli ei mitään syytä palata tietäkuluttavaan ja äänekkääseen nastaelämään... Metässä pääsee kitkoilla jopa paremmin kuin nastoilla.

Hyviä kannaottoja kyllä kirjoiteltu tähänkin aiheeseen, mut en kyllä ymmärrä miten jotkuu voi valittaa renkaan sulamisesta alle :? onkohan ajotavoissa vikaa vaiko lompakossa rahaa???

...ja nuo TM:n testit ym... uskokoon ken tahtoo... mutu-juttuja.
_____________________________________
Saappi on hyvä auto... ja sopivasti erilainen!
Vastaa Viestiin