volvo s40 2.0-96 kylmäkäyntiongelma

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mikatoro
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Su Maalis 17, 2013 11:12

volvo s40 2.0-96 kylmäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja mikatoro »

Kyselläänpäs täällä jos jollakin olisi ollut samantyylistä vikaa, kun tuo volvon oma foorumi on todellakin kuolleen oloinen paikka eikä siellä aihe paljoa aiheuttanut keskustelua
Eli otsikon mukainen auto tekee seuraavaa:
Kylmäkäynnistyksen jälkeen käy alhaisilla kierroksilla röpöttäen,liikkeelle lähdettäessä reilumpi kaasun painallus aiheuttaa röpöttämistä ja nykimistä, yli 4000 kierroksen käy normaalisti.
Kun moottori on lämmennyt ja auton sammuttaa, ja käynnistää uudelleen niin ko. vikaa ei enää ole, vaan käy täysin normaalisti riippumatta kaasupolkimen asennosta, vika tulee päälle ainoastaan auton seistessä yön yli.
Merkkivaloja ei kojetaulussa pala, jakopää uusittu 10tkm takaperin, tulpat johtoineen vaihdettu, ilmansuodatin vaihdettu, alipainevuodot tarkastettu,pa-suodatin vaihdettu.
Lisäilmaluistin toiminta testattu, kun auto on käynnissä ja lisäilmaluistin liittimen irroittaa alakierroskäyntihäiriö poistuu, mutta kojetauluun syttyy samantien lambdan merkkivalo, menisikö tuolloin ohjauksessa joku hätäohjelma päälle?
Ihmetyttää tuo kun vika tulee ainoastaan auton seistessä paikallaan pidempään.
Volvo meille ostettiin vara-autoksi saabin tilalle kun femman koneeseen tuli remontin aika, ja tällä pitäisi kyllä näillänäkymin ajella parivuotta koska tuon saabin moottorin ajattelin rakentaa ajan kanssa kestämään turvallisesti huomattavasti nousevat teholukemat...olisikohan sittenkin pitänyt pysyä vara-auton kanssakin saabissa tai opelissa...
saab 9-5 2.3t, opel vectra b2 2.0, opel omega mv6 3.0
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: volvo s40 2.0-96 kylmäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Liian rikkaalta seokselta tuo vaikuttaa.
Kai vollenkin moottorinohjaus ottaa huomioon koneen lämpötilan. Käynnistyksen jälkeen lambdasäätö ei ole vielä aktiivinen (anturi lämpenee) 20-50 sekunnin aikana lambdan mallista riippuen. Eli sen ajan syötetään polttoainetta karttojen avulla ja kylmäkompensointi pitäis löytyä kaikista järjestelmistä.
Jos tuo lämpötila-anturi antaa liian kylmät lukemat viileälle koneelle niin seos säädetään rikkaalle kunnes lambda hienosäätää seoksen ja konekin on lämmennyt siinä välissä.
Jos löytäisit jonkinlaisen OBD lukulaitteen tms jolla anturiarvoja näkee kylmästä koneesta niin tuon voisi sulkea pois.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
mikatoro
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Su Maalis 17, 2013 11:12

Re: volvo s40 2.0-96 kylmäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja mikatoro »

Tuo tuli itselläkin kanssa mieleen, ja mittasin tuon anturin vastusarvon kylmällä ja lämpimällä moottorilla jotka ovat ainakin autodatan mukaan ohjearvojen mukaiset.
Mutta toisaalta jos olisi ongelmia tuon kylmäsyöttö kartan kanssa niin vian pitäisi mielestäni poistua kun lambdasäätö astuu mukaan kuvioihin, vikahan ei tuossa poistu ellei autoa sammuta moottorin lämmettyä ja käynnistä uudelleen.
Alkaa olemaan kohta kilo hilsettä olkapäillä kun saa raapia päätä oikein tuelta tuon ongelman kanssa, pitää kävästä kaverilla lukemassa vikakoodit muistista, jos sieltä löytyy jotain apuja.
Niin ja luistoneston valohan tuossa vollessa palaa kokoajan, mutta ei sen kyllä tuohon kylmäkäyntiin pitäisi olla tekemisissä?
saab 9-5 2.3t, opel vectra b2 2.0, opel omega mv6 3.0
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: volvo s40 2.0-96 kylmäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Joissain volvoissa ilmennyt ongelmia jos laitettu tarvikelambda orkkiksen tilalle.
Kuluvat kaasuläpät toinen ominaisuus joka aiheuttaa käyntihäröjä.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
mikatoro
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Su Maalis 17, 2013 11:12

Re: volvo s40 2.0-96 kylmäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja mikatoro »

Ei helkkari, tänään kun ajelin kaverin talleille lukemaan vikakoodeja niin vika poistui moottorin lämmettyä ilman väli sammuttamista...obd testerillä ei sitten kyllä saanutkaan luettua yhtään mitään,ilmoittaa softaksi fenixin joka on ihan ok, mutta minkään näköiseen kommunikointiin auton kanssa ei suostu...pitää vaihtaa tuo lämpötila-anturi ihan varmuuden vuoksi.
lambadan vaihtohistoriasta ei ole itsellä tietoa, ja läppäkotelon putsasin.
saab 9-5 2.3t, opel vectra b2 2.0, opel omega mv6 3.0
Vastaa Viestiin