![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Ja näin on säilöttynäkin tällä hetkellä yksi venetraileri ja kaksi autoa.
Tuntuisi järkevältä nostaa, kun normaalipaineilla venetrailerin renkaat on melkosen lutussa.
Minullevfr kirjoitti:Laitoit joka renkaalle oman viestin
Ainakin jos se on maannu tossa kuvan kohdassa mainittavan ajan, on pohjapuolelta aika paljon peltiä muuttunut ilmaksi.JP_Vette kirjoitti:Mutta se asia, niin tuo on nyt seissyt kai ainaki viis vuotta. Onko se alustasarjaltaan yms todennäköisesti siis ihan pilalla? Eli jäätävä projekti, jos ton herättäis henkiin. Hinnan puolesta kiinnostais...
Liekö siinä kastepistettä, ellei pelti ole merkittävästi ilmaa kylmempää? Ettei sisäpuolella olisi mattoihin ja äänieristyksiin päässyt kosteutta ja kun umpinaisessa kabiinissa ei juuri ilma vaihdu eikä nuo kuivu, hidastaa kabiinin ilmamassa ja märät matot/eristeet pellin lämpiämistä, jolloin pintaan kondensoituu kosteutta.JP_Vette kirjoitti: Eli lattia hohkaa kylmää, jolloin pohjas on kokoajan kastepiste![]()
Jos betonilattia alla pelottaa niin nosta autoa ylemmäs. Pykäät renkaiden alle puolimetriset pukit, niin alkaa lattian ja korin välinen lämpöenergialiikenne hidastuu kummasti ja ilmavirtaus välissä lisääntyy. Kai myös autossa sisällä pääsee ilma kiertämään ja vähintään kabiinissa on kosteudensyöjä?JP_Vette kirjoitti: Rupes itteäniki jo pelottaan, et mätäneekö mun avoki käsiin sitte. Auttaisko, jos levittäis esim eps:sät lattialle ja ajais niitten päälle?
Mutta onko se hyvä asia, että puslat ovat ulosjoustojännityksessä koko pitkän talven? Jos auto ei ole ajokorkeudessa säilytyksen aikana, ovat ne puslat, jotka pitää kiristää kun auton paino on renkailla, jännityksessä silloin kun auton paino ei ole renkaiden varassa. Eikä se välttämättä ole hyvä niiden puslien eliniän kannalta.Saappi Kuski kirjoitti:Pikkuhomma nostaa auto pukeille talveksi niin ei tarvii miettiä noita renkaita. moponetistä autopukit 16eur pari ja tunkkia saa 20 eurolla.
Joni sano, et piti hallis pari vuotta ja ku totes mätänevän käsiin, niin ilmeisesti sitte tuli ewk-fiilis tms. ja tuuppas pihalle. Kai kuvas olevalla paikalla hapertunu sen viimeset 1,5 vuotta tai mitä ny olikaa...aero kirjoitti: Ainakin jos se on maannu tossa kuvan kohdassa mainittavan ajan
En tiä, mut periaattees toi mun logiikalla kuulostaa ihan puoliuskottavalta. Varsinki jos on tontitettu auto, niin eipä siä auton alla isoa tilaa ole -> kylmä betoni varmaa voiki pitää lattian kylmänä. Tai sitten ei.aero kirjoitti: Liekö siinä kastepistettä, ellei pelti ole merkittävästi ilmaa kylmempää?
Kabiinin lasit on raollaa ja sisällä kuivia savitiiliä sekä ämpärillinen merisuolaa. Ei homehdu. Tai ainakaa viime talvena homehtunu...aero kirjoitti: Kai myös autossa sisällä pääsee ilma kiertämään ja vähintään kabiinissa on kosteudensyöjä?
Ja yks toinen pointti. En ole metallin taivutuksen mestari, mut periaattees jos kysees on normitalli eli lattia joko ihan kiero tai sitten tarkoituksella viettojen takia kalleellaan mihin sattuu, niin helpostihan ku pökkii pukit alle 2m välein, niin pukkien ristikkäinen korkeusheitto voi olla useita senttejä. Siinä sitte makaa väännettynä ties kuinka kauan... Normistihan alusta ottais noi heitot vastaan. Mut tää on taas näitä foliohattujuttuja... Ja toki heiton mittaa ihan kotivehkeilläki joko laaserilla tai vesiletkulla.aero kirjoitti: Mutta onko se hyvä asia, että puslat ovat ulosjoustojännityksessä koko pitkän talven?
Joo, voi siinä sinällään pointtia olla, mutta äkkiä tulee ainakin mulle mieleen, että auton hitaalla lämpiämisellä ihan omien ominaisuuksiensa puolesta voisi olla jopa enemmän merkitystä. Joka tapauksessa se tontitetun auton alla oleva tila ja sen ilmanvaihto paranee, jos autoa nostaa ylöspäin. Toki siinä kannattaa ottaa huomioon mainitsemasi mahdollinen lattian kierous, vaikka renkaista tai tukivarsista auton ylös pönkkäisikin.JP_Vette kirjoitti: En tiä, mut periaattees toi mun logiikalla kuulostaa ihan puoliuskottavalta. Varsinki jos on tontitettu auto, niin eipä siä auton alla isoa tilaa ole -> kylmä betoni varmaa voiki pitää lattian kylmänä. Tai sitten ei.
Niin en tiedä mutta ainakin tämän amerikan kulkineen manuaali kehottaa nostamaan pukeille jos auto on seisonnassa pidemmän aikaa. Ainakaan kori tässä ei väänny vinollakaan alustalla. Vaikka nostaisi vaan yhden kulman ylös.aero kirjoitti: Mutta onko se hyvä asia, että puslat ovat ulosjoustojännityksessä koko pitkän talven? Jos auto ei ole ajokorkeudessa säilytyksen aikana, ovat ne puslat, jotka pitää kiristää kun auton paino on renkailla, jännityksessä silloin kun auton paino ei ole renkaiden varassa. Eikä se välttämättä ole hyvä niiden puslien eliniän kannalta.
Se on nähty että ainakin tällainen 275/40/18" voi olla kantikas talven seisonnan jälkeen monta viikkoa. Voi olla että ongelmaa ei ole tällä foorumilla ihan kaikilla mutta näin se on, ei sitä ihan tyhjästä ole keksitty että on hienoa nostaa autoa irti lattiasta van sen takia että tunkkaaminen on niin kivaa.Keme kirjoitti:Ei jeesus, miten helvetin vaikeeta se auton TALVIsäilytys oikein onkaan? Pistää vaan syksyllä romut talliin ja ajaa keväällä pois, ei se oikeesti oo sen vaikeempaa. Tommonen ekalla sivulla mainittu Bilsun nolla-hintanen kosteuspömpeli ny vois olla ihan paikallaan. Kyllä kaikki muu on ihan turhaa ylianalysointi paskaa.
Näinpäs pääsi käymään. Harvemmin Tapatalkilla tuommoista onnistunut tekemään.vfr kirjoitti:Laitoit joka renkaalle oman viestintonyyqi kirjoitti:Niinhän ne suosittelee, että jos kuitenkin renkaat jalassa seisottaa niin laskettaisiin niitä paineita seisonnan ajaksi.