Talvirenkaat 2014

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Talvirenkaat 2014

Viesti Kirjoittaja SS »

Suomessa nuo eivät ainakaan enää päde. Nastamääriä pienennettiin 1.7.2013, mutta säännöistä saa tietyin ehdoin poiketa, esim. 15 ja 16" HKPL8:ssa 190 nastaa:
http://www.caravan-lehti.fi/?x38898=323380
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Talvirenkaat 2014

Viesti Kirjoittaja core2 »

SS kirjoitti:Suomessa nuo eivät ainakaan enää päde. Nastamääriä pienennettiin 1.7.2013, mutta säännöistä saa tietyin ehdoin poiketa, esim. 15 ja 16" HKPL8:ssa 190 nastaa:
http://www.caravan-lehti.fi/?x38898=323380
Ok, en ole tutkiskellut olisko mahdollista täälläkin käyttää tuota poikkeusta?
täällä oli aiemmin myös sääntö jotta 150 nastaa rengasta kohti ja niillä renkailla saa ajella vieläkin.

EDIT: Lisäys.
Katsoin Transportstyrelsen sivulta ja siellä kerrotaan jotta muutokset on tehty yhteisymmärryksessä Norjan ja Suomen kanssa. Liitän tekstin tähän alle.

•I samråd med Finland och Norge genomförs också en begränsning av antalet tillåtna dubbar i dubbdäck till 50 stycken per meter rullomkrets. Detta krav gäller inte däck som är tillverkade före den 1 juli 2013.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Talvirenkaat 2014

Viesti Kirjoittaja haffu »

SS kirjoitti:Suomessa nuo eivät ainakaan enää päde. Nastamääriä pienennettiin 1.7.2013, mutta säännöistä saa tietyin ehdoin poiketa, esim. 15 ja 16" HKPL8:ssa 190 nastaa:
http://www.caravan-lehti.fi/?x38898=323380
Ja syy tuohon määrään löytyy myös tuolta linkin takaa:
Uuden määräyksen voimaantulo ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita nastojen määrän vähenemistä. Rengasvalmistaja voi osoittaa yliajokoemittauksilla, että rengas täyttää sallittua suuremmalla nastamäärällä säädetyn tienkulumavaikutustason.
Eli Nokian renkaat ovat käyttäneet tuon madollisuuden ja näin ollen nastoja on näinkin huima määrä.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Talvirenkaat 2014

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Poy kirjoitti:
juhokare kirjoitti:Tuota tuota, mitä mieltä olet puheesta, että HKPL8 olisi löysä rengas? Tätähän oli kait rengastesteissä tuotu esille.
Nyt kun mainitsit, niin 17" kesärenkaiden jälkeen tuntui tosi löysältä. Kyllä siihen pikkuhiljaa tottuu, vaikka viekin vähän ajomukavuutta pois.
Eli ovat löysemmät kuin HKPL7?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Talvirenkaat 2014

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Vähän vertailua noista kumien kovuuksista.
Esimerkkinä Hkpl8, kovuus 51sh ja R2 kitkassa 52sh.
Vertailun vuoksi Hkpl7 56sh.
Paha sanoa, mutta vois vaan arvailla että kulutuskestävyydessä mennään takapakkia jos nyt sitten pito-ominaisuuksia saadaankin paranneltua.
Kitkat tietysti olleet aina pehmeempiä.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Talvirenkaat 2014

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Eipä noita HKPL8:ia uskalla ostaa sitten, täytyy kääntyä toistaiseksi vanhempaan versioon joka sekin on erinomainen rengas. Ostan sitten kun ostan. :)
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Talvirenkaat 2014

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Harrastetaan nyt tuota Hakkapeliitta puhelua.
Hkpl8 ja R2 kitka ovat samalla rungolla.
airwaves
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: To Loka 08, 2009 18:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Talvirenkaat 2014

Viesti Kirjoittaja airwaves »

Ei ne rungot ole samoja koska Hkpl 8 on T (190) ja R on R(170) km/h.Hkpl 8 on uudella kumisekoituksella ja kulutus pitäisi olla jopa parempi kuin vanhemmalla mallilla.Ja enenkaikkea jääpito on huomattavasti parempi kuin aiemalla mallilla.
Synkkä ja ahdasmielinen...
Saab 9-3ss A vector business stage1 & e85
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Talvirenkaat 2014

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Samaa ihmettelin noista rungoista kun yksi "Nokian tehtaanmyymälän" äijä väitti tätä.
Ja nimenomaan Hkpl8 ja R2 rungoista.

Hkpl8 on pehmeämpi kumiltaan kuin Hkpl7.
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvirenkaat 2014

Viesti Kirjoittaja Poy »

juhokare kirjoitti: Eli ovat löysemmät kuin HKPL7?
Ei ole kokemusta HKPL7:sta. Ehkäpä löysyyden huomaan helpommin 16" renkailla ja Aeroin alustalla, kun on tottunut että se on sopivan jämäkkä.
Jotain kuitenkin kertoo se, että HKPL8:lla tehtiin uusi nopeusennätys jäällä, joka on paljon suurempi kuin tuo 190.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Talvirenkaat 2014

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

No, näitähän voi pähkäillä vaikka kuinka ja paljon.
Mutta jos ostaa esim. jonkun suuremman valmistajan tekemät talvirenkaat, niin ei kovin paljon pieleen mene ja sitähän tuskin kukaan kyseenalaistaa etteikö Nokian olis talvirenkaan valmistajana kärkipäässä.
Tuli vaan noita pähkäilyjä harrastettua ääneen. :D
Kiinnostaa myös nuo muutkin ominaisuudet renkaassa kuin lumi- ja jääpito.
Lasu
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Su Loka 18, 2009 13:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Talvirenkaat 2014

Viesti Kirjoittaja Lasu »

Kaikki nokialaiset mitä olen ajanut on olleet enemmän tai vähemmän velttoja asfaltilla (hakkapeliitat 2,5 ja 7). Lumella ja jäällä ovat kyllä mainioita.
Edelliset Nokian R kitkat veivät vähän polttoainetta ja olivat kyllä hyvät lumella ja jäällä mutta nykyiset continentaalit painii ihan eri sarjassa asfaltilla ajettaessa. Tukevammat, mukavemmat, mutta sitten taas jääpito ei ehkä ole ihan yhtä hyvä kuin Ärrissä (mutua). Sohjolla continentaalit taas tuntuvat olevan huomattavasti perammat.
Nyt jos noista kahdesta valitsisin, ottaisin Nokiat ihan polttoaineen kulutuksen perusteella. Jos continental olisi yhtä hyvä polttoainetaloudessa, ottaisin continentaalit koska ovat meilestäni tasaisemmat ominaisuuksilta joka alueella.
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Talvirenkaat 2014

Viesti Kirjoittaja SS »

Nastat vai kitkat? Contin kitka on kyllä asvaltilla todella lötkö ajettava ainakin 185/65R15 -koossa. Vertailukohtana HKPL4 ja Nokian kitkoja muissa autoissa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Talvirenkaat 2014

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Tämmösenä talvena kun on ollut toistaseksi täällä etelässä niin on turhauttavaa ajaa Nokian Hkpl 7:lla. Eivät toimi femman kanssa laisinkaan, auton ajo-ominaisuudet ovat surkeat. En ollut uskoa että renkaat voivat todellakin pilata niin pahasti auton ajettavuuden kuin mitä nää Nokialaiset sen tekevät. Kokona on 205/55 - 16.

Edelliset renkaat olivat Micheliinit kokoa 195/65 - 15. Ja olivat todella hyvät siis verrattuna näihin nykyisiin Nokialaisiin.

8O
Saab 9-5 2.0t 1998
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Talvirenkaat 2014

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

Alkaa noi Kumhon KU39:t olla vaihtokunnossa. Katsovat varmaan pitkään kun menee vaihtamaan uudet kesärenkaat auton alle, ei irto vanteelle.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Vastaa Viestiin