Talvirenkaat 2014
Re: Talvirenkaat 2014
Suomessa nuo eivät ainakaan enää päde. Nastamääriä pienennettiin 1.7.2013, mutta säännöistä saa tietyin ehdoin poiketa, esim. 15 ja 16" HKPL8:ssa 190 nastaa:
http://www.caravan-lehti.fi/?x38898=323380
http://www.caravan-lehti.fi/?x38898=323380
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Talvirenkaat 2014
Ok, en ole tutkiskellut olisko mahdollista täälläkin käyttää tuota poikkeusta?SS kirjoitti:Suomessa nuo eivät ainakaan enää päde. Nastamääriä pienennettiin 1.7.2013, mutta säännöistä saa tietyin ehdoin poiketa, esim. 15 ja 16" HKPL8:ssa 190 nastaa:
http://www.caravan-lehti.fi/?x38898=323380
täällä oli aiemmin myös sääntö jotta 150 nastaa rengasta kohti ja niillä renkailla saa ajella vieläkin.
EDIT: Lisäys.
Katsoin Transportstyrelsen sivulta ja siellä kerrotaan jotta muutokset on tehty yhteisymmärryksessä Norjan ja Suomen kanssa. Liitän tekstin tähän alle.
•I samråd med Finland och Norge genomförs också en begränsning av antalet tillåtna dubbar i dubbdäck till 50 stycken per meter rullomkrets. Detta krav gäller inte däck som är tillverkade före den 1 juli 2013.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Talvirenkaat 2014
Ja syy tuohon määrään löytyy myös tuolta linkin takaa:SS kirjoitti:Suomessa nuo eivät ainakaan enää päde. Nastamääriä pienennettiin 1.7.2013, mutta säännöistä saa tietyin ehdoin poiketa, esim. 15 ja 16" HKPL8:ssa 190 nastaa:
http://www.caravan-lehti.fi/?x38898=323380
Eli Nokian renkaat ovat käyttäneet tuon madollisuuden ja näin ollen nastoja on näinkin huima määrä.Uuden määräyksen voimaantulo ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita nastojen määrän vähenemistä. Rengasvalmistaja voi osoittaa yliajokoemittauksilla, että rengas täyttää sallittua suuremmalla nastamäärällä säädetyn tienkulumavaikutustason.
Re: Talvirenkaat 2014
Eli ovat löysemmät kuin HKPL7?Poy kirjoitti:Nyt kun mainitsit, niin 17" kesärenkaiden jälkeen tuntui tosi löysältä. Kyllä siihen pikkuhiljaa tottuu, vaikka viekin vähän ajomukavuutta pois.juhokare kirjoitti:Tuota tuota, mitä mieltä olet puheesta, että HKPL8 olisi löysä rengas? Tätähän oli kait rengastesteissä tuotu esille.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Talvirenkaat 2014
Vähän vertailua noista kumien kovuuksista.
Esimerkkinä Hkpl8, kovuus 51sh ja R2 kitkassa 52sh.
Vertailun vuoksi Hkpl7 56sh.
Paha sanoa, mutta vois vaan arvailla että kulutuskestävyydessä mennään takapakkia jos nyt sitten pito-ominaisuuksia saadaankin paranneltua.
Kitkat tietysti olleet aina pehmeempiä.
Esimerkkinä Hkpl8, kovuus 51sh ja R2 kitkassa 52sh.
Vertailun vuoksi Hkpl7 56sh.
Paha sanoa, mutta vois vaan arvailla että kulutuskestävyydessä mennään takapakkia jos nyt sitten pito-ominaisuuksia saadaankin paranneltua.
Kitkat tietysti olleet aina pehmeempiä.
Re: Talvirenkaat 2014
Eipä noita HKPL8:ia uskalla ostaa sitten, täytyy kääntyä toistaiseksi vanhempaan versioon joka sekin on erinomainen rengas. Ostan sitten kun ostan. ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Talvirenkaat 2014
Harrastetaan nyt tuota Hakkapeliitta puhelua.
Hkpl8 ja R2 kitka ovat samalla rungolla.
Hkpl8 ja R2 kitka ovat samalla rungolla.
Re: Talvirenkaat 2014
Ei ne rungot ole samoja koska Hkpl 8 on T (190) ja R on R(170) km/h.Hkpl 8 on uudella kumisekoituksella ja kulutus pitäisi olla jopa parempi kuin vanhemmalla mallilla.Ja enenkaikkea jääpito on huomattavasti parempi kuin aiemalla mallilla.
Synkkä ja ahdasmielinen...
Saab 9-3ss A vector business stage1 & e85
Saab 9-3ss A vector business stage1 & e85
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Talvirenkaat 2014
Samaa ihmettelin noista rungoista kun yksi "Nokian tehtaanmyymälän" äijä väitti tätä.
Ja nimenomaan Hkpl8 ja R2 rungoista.
Hkpl8 on pehmeämpi kumiltaan kuin Hkpl7.
Ja nimenomaan Hkpl8 ja R2 rungoista.
Hkpl8 on pehmeämpi kumiltaan kuin Hkpl7.
Re: Talvirenkaat 2014
Ei ole kokemusta HKPL7:sta. Ehkäpä löysyyden huomaan helpommin 16" renkailla ja Aeroin alustalla, kun on tottunut että se on sopivan jämäkkä.juhokare kirjoitti: Eli ovat löysemmät kuin HKPL7?
Jotain kuitenkin kertoo se, että HKPL8:lla tehtiin uusi nopeusennätys jäällä, joka on paljon suurempi kuin tuo 190.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Talvirenkaat 2014
No, näitähän voi pähkäillä vaikka kuinka ja paljon.
Mutta jos ostaa esim. jonkun suuremman valmistajan tekemät talvirenkaat, niin ei kovin paljon pieleen mene ja sitähän tuskin kukaan kyseenalaistaa etteikö Nokian olis talvirenkaan valmistajana kärkipäässä.
Tuli vaan noita pähkäilyjä harrastettua ääneen.
Kiinnostaa myös nuo muutkin ominaisuudet renkaassa kuin lumi- ja jääpito.
Mutta jos ostaa esim. jonkun suuremman valmistajan tekemät talvirenkaat, niin ei kovin paljon pieleen mene ja sitähän tuskin kukaan kyseenalaistaa etteikö Nokian olis talvirenkaan valmistajana kärkipäässä.
Tuli vaan noita pähkäilyjä harrastettua ääneen.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Kiinnostaa myös nuo muutkin ominaisuudet renkaassa kuin lumi- ja jääpito.
Re: Talvirenkaat 2014
Kaikki nokialaiset mitä olen ajanut on olleet enemmän tai vähemmän velttoja asfaltilla (hakkapeliitat 2,5 ja 7). Lumella ja jäällä ovat kyllä mainioita.
Edelliset Nokian R kitkat veivät vähän polttoainetta ja olivat kyllä hyvät lumella ja jäällä mutta nykyiset continentaalit painii ihan eri sarjassa asfaltilla ajettaessa. Tukevammat, mukavemmat, mutta sitten taas jääpito ei ehkä ole ihan yhtä hyvä kuin Ärrissä (mutua). Sohjolla continentaalit taas tuntuvat olevan huomattavasti perammat.
Nyt jos noista kahdesta valitsisin, ottaisin Nokiat ihan polttoaineen kulutuksen perusteella. Jos continental olisi yhtä hyvä polttoainetaloudessa, ottaisin continentaalit koska ovat meilestäni tasaisemmat ominaisuuksilta joka alueella.
Edelliset Nokian R kitkat veivät vähän polttoainetta ja olivat kyllä hyvät lumella ja jäällä mutta nykyiset continentaalit painii ihan eri sarjassa asfaltilla ajettaessa. Tukevammat, mukavemmat, mutta sitten taas jääpito ei ehkä ole ihan yhtä hyvä kuin Ärrissä (mutua). Sohjolla continentaalit taas tuntuvat olevan huomattavasti perammat.
Nyt jos noista kahdesta valitsisin, ottaisin Nokiat ihan polttoaineen kulutuksen perusteella. Jos continental olisi yhtä hyvä polttoainetaloudessa, ottaisin continentaalit koska ovat meilestäni tasaisemmat ominaisuuksilta joka alueella.
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Re: Talvirenkaat 2014
Nastat vai kitkat? Contin kitka on kyllä asvaltilla todella lötkö ajettava ainakin 185/65R15 -koossa. Vertailukohtana HKPL4 ja Nokian kitkoja muissa autoissa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Talvirenkaat 2014
Tämmösenä talvena kun on ollut toistaseksi täällä etelässä niin on turhauttavaa ajaa Nokian Hkpl 7:lla. Eivät toimi femman kanssa laisinkaan, auton ajo-ominaisuudet ovat surkeat. En ollut uskoa että renkaat voivat todellakin pilata niin pahasti auton ajettavuuden kuin mitä nää Nokialaiset sen tekevät. Kokona on 205/55 - 16.
Edelliset renkaat olivat Micheliinit kokoa 195/65 - 15. Ja olivat todella hyvät siis verrattuna näihin nykyisiin Nokialaisiin.
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Edelliset renkaat olivat Micheliinit kokoa 195/65 - 15. Ja olivat todella hyvät siis verrattuna näihin nykyisiin Nokialaisiin.
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: Talvirenkaat 2014
Alkaa noi Kumhon KU39:t olla vaihtokunnossa. Katsovat varmaan pitkään kun menee vaihtamaan uudet kesärenkaat auton alle, ei irto vanteelle.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)