Etanolidiesel tuskin sopii sellaisenaan tavallisiin dieselmoottoreihin, eli todennäköisesti tulee olemaan tarjolla vain ammattikäyttöön esim. busseissa jotka voidaan varustaa sopivilla moottoreilla. Tarvittava puristussuhde on korkea ja korkeiden sylinteripaineiden vuoksi vääntöä on rajoitettava.
Etanolihan on sellaisenaan todella huono polttoaine dieselmoottoriin huonon syttymisherkkyytensä ja voitelemattomuutensa vuoksi, mutta koska se toisaalta vähentää hiukkaspäästöjä huomattavasti (ja on tietysti jätteestä valmistettuna järkevää monella tavalla), niin sen kanssa kannattanee jo vähän kikkailla joissain tapauksissa. Tuo 5% osuus sisältää voitelevia lisäaineita ja setaaniluvun korottajia jotta polttoainetta voisi ylipäänsä siihen suunnitellussa dieselmoottorissa käyttää.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Satuin näkemään tuollaisen viinabussin hgin keskustassa. Käyntiääni lämpimänä suht tavallinen, pakokaasu tuoksahti viinan ja erikeeperin sekoitukselle En ole aivan saletti tuliko se siitä vai jostain muualta.
jcarlson kirjoitti:
Etanolihan on sellaisenaan todella huono polttoaine dieselmoottoriin huonon syttymisherkkyytensä ja voitelemattomuutensa vuoksi, mutta koska se toisaalta vähentää hiukkaspäästöjä huomattavasti (ja on tietysti jätteestä valmistettuna järkevää monella tavalla), niin sen kanssa kannattanee jo vähän kikkailla joissain tapauksissa. Tuo 5% osuus sisältää voitelevia lisäaineita ja setaaniluvun korottajia jotta polttoainetta voisi ylipäänsä siihen suunnitellussa dieselmoottorissa käyttää.
Vai:
mono kirjoitti:Jäte-etanoli käy myös raskaaseen kalustoon – TransEcon RED95-etanolidieselhanke kenttätutkimusvaiheeseen
St1:n kotimaisista jäteraaka-aineista valmistama etanoli on lähes hiilineutraalia ja vastaa konkreettisesti EU:n jäte- ja päästöongelmaan vähentämällä kaatopaikkajätteen määrää ja korvaamalla fossiilista liikenteen polttoainetta. Uusi RED95-etanolidiesel on valmistettu jäte-etanolista ja poikkeuksena perinteisiin polttonesteisiin, se sisältää 5 % vettä. Tällä etanolidieselillä kulkeva raskas ajoneuvo tuottaa jopa 90 % vähemmän fossiilisia hiilidioksidipäästöjä ja 70 % vähemmän hiukkaspäästöjä, joten käsillä on konkreettinen liikenteen biopolttoaine, jolla voidaan saavuttaa tulevaisuuden päästötavoitteet jo tänään.