Paha paikka
Kaamean näköinen kuva.
Tuli mieleeni tilanne vuosien takaa, jossa meinasi olla allekirjoittaneella henki herkässä. Ajoin tuttua tietä jo edesmenneellä Talbot Horiskollani, edessä menee rekka sitä melkein yheksääkymppiä ja minä kiltisti takana. Talpotissa alla vanhat intoneesialaiset kitkarenkaat ja renkaiden alla jäinen tie, lämpötila noin -1'C, vettä vihmoo...
Rajoitus vaihtuu sataseksi ja luulen tietäväni missä kohtaa olen menossa, siinä piti olla pitkä suora... Menen naapurikaistalle katsomaan tilannetta: pimeää, ei näy valoja. Vaihdan neloselle ja kaasu pohjaan 65 ranskalaista hämmästynyttä hevosvoimaa alkavat hinaamaan kotteroa rekan rinnalle. Juuri kun olen saavuttamassa rekan nupin, huomaan miten väärin olin arvioinut sijaintini. Erittäin lyhyen tuntuisen matkan päästä näkyy hirveä totuus. MUTKAN takaa kajastaa valot ja ISOT... No rekkahan sieltä kaartaa onnettoman lyhyelle suoran pätkälle. Jarrutan ja vilkaisen vierellä kulkevaa rekkaa, sen kuljettaja on valintansa tehnyt: liinat on kiinni. Talpotin kitkojen alla pitoa ei yksinkertaisesti ole, taakse ei enää pääse. Kaasu pohjaan. Ei perkele!! Ohi ei todellakaan pääse! Onneton nuhapumpputiiseli sutii tyhjää. Vitsit alkaa olla vähissä... Huomio siirtyy tienpenkkaan: korkean näköinen, ei taida päästä läpi... Samassa huomaan P-merkin etuvasemmalla, päätän yrittää livahtaa sinne. Oikaisen lumiauran jättämän arviolta vajaan metrin korkuisen penkan läpi P-paikalle samalla, kun vastaantuleva rekka vetää vierestä torvet laulaen. Ihme kun ei osunut, läheltä se meni. Kuin ihmeen kaupalla Talponaattori pysähtyy kylki edellä P-paikan toiseen päätypenkkaan kevyesti tössähtäen. HUH... hengissä toistaiseksi...
Tovin aikaa sai ottaa lukua ja odottaa käsien ja jalkojen vapinan loppumista ennenkuin tielle oli asiaa takaisin. Tämä opetus tuli kantapään kautta ja on kyllä jäänytkin hyvin mieleen. Toivottavasti ei vaan IKINÄ unohdu..!
Tuli mieleeni tilanne vuosien takaa, jossa meinasi olla allekirjoittaneella henki herkässä. Ajoin tuttua tietä jo edesmenneellä Talbot Horiskollani, edessä menee rekka sitä melkein yheksääkymppiä ja minä kiltisti takana. Talpotissa alla vanhat intoneesialaiset kitkarenkaat ja renkaiden alla jäinen tie, lämpötila noin -1'C, vettä vihmoo...
Rajoitus vaihtuu sataseksi ja luulen tietäväni missä kohtaa olen menossa, siinä piti olla pitkä suora... Menen naapurikaistalle katsomaan tilannetta: pimeää, ei näy valoja. Vaihdan neloselle ja kaasu pohjaan 65 ranskalaista hämmästynyttä hevosvoimaa alkavat hinaamaan kotteroa rekan rinnalle. Juuri kun olen saavuttamassa rekan nupin, huomaan miten väärin olin arvioinut sijaintini. Erittäin lyhyen tuntuisen matkan päästä näkyy hirveä totuus. MUTKAN takaa kajastaa valot ja ISOT... No rekkahan sieltä kaartaa onnettoman lyhyelle suoran pätkälle. Jarrutan ja vilkaisen vierellä kulkevaa rekkaa, sen kuljettaja on valintansa tehnyt: liinat on kiinni. Talpotin kitkojen alla pitoa ei yksinkertaisesti ole, taakse ei enää pääse. Kaasu pohjaan. Ei perkele!! Ohi ei todellakaan pääse! Onneton nuhapumpputiiseli sutii tyhjää. Vitsit alkaa olla vähissä... Huomio siirtyy tienpenkkaan: korkean näköinen, ei taida päästä läpi... Samassa huomaan P-merkin etuvasemmalla, päätän yrittää livahtaa sinne. Oikaisen lumiauran jättämän arviolta vajaan metrin korkuisen penkan läpi P-paikalle samalla, kun vastaantuleva rekka vetää vierestä torvet laulaen. Ihme kun ei osunut, läheltä se meni. Kuin ihmeen kaupalla Talponaattori pysähtyy kylki edellä P-paikan toiseen päätypenkkaan kevyesti tössähtäen. HUH... hengissä toistaiseksi...
Tovin aikaa sai ottaa lukua ja odottaa käsien ja jalkojen vapinan loppumista ennenkuin tielle oli asiaa takaisin. Tämä opetus tuli kantapään kautta ja on kyllä jäänytkin hyvin mieleen. Toivottavasti ei vaan IKINÄ unohdu..!
-
- "Hirsch"
- Viestit: 739
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
Itsellenikin oli viime vuoden puolella käydä kylmät kun ajelin tuntematonta tietä ja lähdin suoralla ohi rekasta. Varmistin kyllä että matkaa riitti ja keli oli hyvä, mutta mutta. Suoralla olikin painauma ja vastaan tuleva auto nousi äkkiväkkiä eteeni kuin tyhjästä. Ehdin ohi kun kirjoittelen tässä vielä mutta törmäykseen jäikin aikaa ruhtinaaliset 1,5-2 sekuntia. Mahtoivat rekkakuski ja autoilija kirota minut alimpaan manalaan, itse olin melko hiljaista miestä pitkän aikaa.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Vähän saman tyyppinen tilanne itsellä talvella kun valtatiellä ei ollut sivutien risteystä merkattu liikennemerkillä eikä keltaisella viivalla. Rekan rinnalla sitten yllättäen huomaa kun valkoinen henkilöauto putkahtaa penkkojen välistä tielle (oli vielä Saab ), onneksi oli leveä tie ja tämä sivutieltä tulija tajusi kurvata pientareelle, muuten olisi tullut ahdasta. Tuli sitten mieleen ettei kyllä itsekään tule aina oikealle kääntyessä tarkastettua että tie on vapaa kun katselee vaan ettei sieltä vasemmalta tule ketään.Hitain Pohjois-Suomessa kirjoitti:Itsellenikin oli viime vuoden puolella käydä kylmät kun ajelin tuntematonta tietä ja lähdin suoralla ohi rekasta. Varmistin kyllä että matkaa riitti ja keli oli hyvä, mutta mutta. Suoralla olikin painauma ja vastaan tuleva auto nousi äkkiväkkiä eteeni kuin tyhjästä. Ehdin ohi kun kirjoittelen tässä vielä mutta törmäykseen jäikin aikaa ruhtinaaliset 1,5-2 sekuntia. Mahtoivat rekkakuski ja autoilija kirota minut alimpaan manalaan, itse olin melko hiljaista miestä pitkän aikaa.
Tässä kotipaikka kunnalla on menehtynyt henkilö/henkilöitä tommosessa edellä mainitussa tilanteessa...
Ja itellä tässä muutama viikko siitte meinas auto haluta mennä penkkaa kohti. Oli yllättävän liukkaat kelit ja edessä ajoi joku mersullaan sitä 65-70km/h päätin sitten, että menen ohi kun ei ollut koko päivää aikaa... laitoin vilkun vasemmalle ja lähdin ylittämään keski palletta uskollisella viistokeula OG900i -89:llä, mersun menin helposti ohi ja vauhtiakin kerkesi kertyä 120-130km/h laitoin vilkun takaisin oikealle mutta keskipalteen kohdalla auton perä lähti sivuluisuun siinä menin keskellä nelos tietä melkein poikittain mutta pienellä ohjaus liikkeellä sain auton taltutettua takas omalle kaistalle (onneksi!), jos olis vähän aikaa antanu vielä mennä niin ei olis ollu oikasusta enää puhettakaan. Huh huh... Onneksi ei tullu ketään vastaan! Ja tais se mersu kuskikin vähän ihmetellä Saban menoa!...
Ja itellä tässä muutama viikko siitte meinas auto haluta mennä penkkaa kohti. Oli yllättävän liukkaat kelit ja edessä ajoi joku mersullaan sitä 65-70km/h päätin sitten, että menen ohi kun ei ollut koko päivää aikaa... laitoin vilkun vasemmalle ja lähdin ylittämään keski palletta uskollisella viistokeula OG900i -89:llä, mersun menin helposti ohi ja vauhtiakin kerkesi kertyä 120-130km/h laitoin vilkun takaisin oikealle mutta keskipalteen kohdalla auton perä lähti sivuluisuun siinä menin keskellä nelos tietä melkein poikittain mutta pienellä ohjaus liikkeellä sain auton taltutettua takas omalle kaistalle (onneksi!), jos olis vähän aikaa antanu vielä mennä niin ei olis ollu oikasusta enää puhettakaan. Huh huh... Onneksi ei tullu ketään vastaan! Ja tais se mersu kuskikin vähän ihmetellä Saban menoa!...
Tuon auton kuljettaja ei taida enää olla elävien kirjoissa......muistuupa tuossa mieleen yks läheltäpiti tilanne joka tapahtu jonku aikaa sitten, ajoin rekan takana , rajoitus oli satanen ja ohituspaikkaa hain, ei näkyny ketään semmosella lyhyehköllä suoralla ja lähdin ohittamaan mutta puolessa välissä rekkaa tulikin minulta huomaamatta jäänyt auto vastaan ja kaiken muun hyvän lisäksi onnistuin huonoilla kengilläni luiskauttamaan jalan kaasulta, se meni kans tiukille, oli varmaan parin autonmitan päässä se vastaantuleva ku kaarroin omalle kaistalle, on sen jälkeen ollu vähän varovaisempaa tuo ohittamaan lähteminen, enkä suosittele kenellekkään, että ajaa autoa släpärit jalassa..
Eiks jee...
Minä olen näköjään täkän juttusarjaan liian hullu, koska minulle on sattunut vastaavan laisia tapahtumia jo liianmonta, Siin olen itse ollut ohittamassa tai auto on joutunut vesi tai loska liirtoon. Voisi johtua varmaan siitäkin, että ajan paljon. Penkalla kävin poikasena useitakertoja ja kerran olen ajanut suoralla tiellä noin 140km/h Kulkupelin (maksaloota) 5 kertaa katonkautta ympäri täydessälastissa. Vuoden ajoin hiljempaa ja taas menoksi! VALITETTAVASTI