Tässä on pari videon pätkää suuttimien perushuollosta. En ole ekspertti, mutta kirjotan nyt kun vielä jotain muistan oikein.
4kpl 6kk kuivassa seisseitä suuttimia laitettiin testipenkkiin. Yksi jumissa, mutta saatiin herkisteltyä. Tässä ajossa ajetaan vaihtelevilla taajuuksilla ja tarvittaessa vaihdellaan jännitettä, jos suutin on jumissa tms.:
https://drive.google.com/file/d/0B7x-3l ... sp=sharing
Seuraavaksi ajetaan ns. staattiset ajot, jossa suuttimet ovat kokonaan auki. Tämä ajo ilm. korreloi ns. nimellisen tuoton kanssa, joka näillä on jotain 940cc/min. Todellisuudessahan tällaista kuormitusta ei tule moottorissa vastaan:
https://docs.google.com/file/d/0B7x-3lM ... 2ZXlN/edit
Lopuksi ajettiin muistaakseni 3500 rpm ja 5000rpm dynaamiset ajot, jotka kertovat suuttimen toiminnasta enemmän:
https://drive.google.com/file/d/0B7x-3l ... sp=sharing
Huollot maksaa sen 10-15€ per suutin ja nämä olivat todella vähän käytetyt. Seisottaminen suoraan ajosta oli saanut yhden jumiin. Mielestäni 40-50€ takia ei kannata laittaa autoon käytettyjä suuttimia, jos niistä ei ole tuoretta testirapparia.
Tarina suuttimien huollosta
Tarina suuttimien huollosta
EX: 9³SS BioPower
Re: Tarina suuttimien huollosta
meinaatko jotta suuttimet ei olisi lähtenyt pelaamaan uudestaan kun ne olisi moottoriin asennettu, jos yksi jumii niin eikös hinaaminen moottoritiellä 120 taulussa ja sitten kätevällä ranneliikkeellä kakkonen tupaan ja kytkin ylös nin olisi tapahtunut jotakin, kyllä siitä suuttimet aukenee kun latua antaa
tai ainakin joskus pätenyt sama kikka kaasarisaabissa

tai ainakin joskus pätenyt sama kikka kaasarisaabissa

saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Tarina suuttimien huollosta
Hieno homma että auttoi.
En itse osaa sanoa tuohon, kuin sen että kys. suutin lähti eloon vasta 60V jännitteellä, joka on käsittääkseni melko korkea suuttimelle.
Epäilen, ettet saat niin kovaa jännitettä aikaan, kaasunasennosta riippumatta. En usko, että kolmella käyvää konetta hirveästi kannattaa luukutella.
En itse osaa sanoa tuohon, kuin sen että kys. suutin lähti eloon vasta 60V jännitteellä, joka on käsittääkseni melko korkea suuttimelle.
Epäilen, ettet saat niin kovaa jännitettä aikaan, kaasunasennosta riippumatta. En usko, että kolmella käyvää konetta hirveästi kannattaa luukutella.
EX: 9³SS BioPower
Re: Tarina suuttimien huollosta
Joo... tosin missäs saat tehtyä tuolla hinnalla testejä... halvin tais olla 120e/4 suutinta. huoltosarja lisäksi tais olla sen 60-90e samasta paikasta. Staattiset ajot puhdistaa suutinta parhaiten sen jälkeen kun on ultralla irroteltu jäämiä.
Jos tuolla hinnalla onnistuu / suutin niin kannattaa laittaa ilmoa peliin... tulee varmasti kauppaa.
V-M
Jos tuolla hinnalla onnistuu / suutin niin kannattaa laittaa ilmoa peliin... tulee varmasti kauppaa.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Tarina suuttimien huollosta
Autotune, 12,5€/suutin, Sis pesu.
http://www.autotune.fi/tuote/360/suutti ... us-ja-pesu
www.finjector.com
11€, ei sis. pesua, uudet o-renkaat
http://www.autotune.fi/tuote/360/suutti ... us-ja-pesu
www.finjector.com
11€, ei sis. pesua, uudet o-renkaat
EX: 9³SS BioPower
Re: Tarina suuttimien huollosta
Autotune kuulostaa edulliselta... eli 50e + lähetyskulut n.12e ilman huoltosarjaa (suodatinkori ja o-renkaat) 4:lle suuttimelle kuulostaa kohtuulliselta. Tuohon hintaan en ala testaan enään etes omia suuttimia omassa penkissä 
V-M

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135