AZP kirjoitti:Kuka muistaa vielä muinaiset Erkkolat?
Minä muistan, näppäriä vehkeitä kun papparaiset pääsivät talvellakin kylille paleltumatta viimasta tai kaatumatta. Invamopon leima haittaa näiden nuorisokäyttöä.
Ilmeisesti häpeä on pitänyt muut käyttäjät poissa näiden kimpusta mutta jos tuo todella luokitellaan monessa suhteessa jalankulkijaksi niin tästä on odottamattomia etuja kaupungissa. Hakaniemen ja Finlandiatalon välin voisi vetää puistojen läpi ja loput jalkakäytävällä... ..vai? Päätielle (lue: kapealle pientareelle) en tuollaisella oikein menisi.
Minäkin muistan ne, mutta enpä ole moista vempainta kyllä vuosiin - vuosikymmeniin - nähnyt enää missään.
Ihan off-topic, mutta tuli samalla mieleeni, että joskus luin pienen jutun lehdestä, miten kova tuuli oli kaatanut maantielle puun, joka kaatui tietysti tuollaisen ajossa olleen invamopon päälle. Vaikea kuvitella huonompaa tuuria.
Ei sitä Erkkolaa kai jalankulkijaksi katsota, vaan samaan luokkaan kuin kaksipyöräiset mopot. Tällöin sillä saa ajaa sellaisilla kevyen liikenteen väylillä, joilla mopolla ajaminen on sallittua. Mopoautoillahan noille väylille ei ole asiaa.
Itse olin 14-vuotiaana sitä mieltä että Erkkola olisi ihan ultimate-mopo, koska sillä pysyisi ajamaan huoletta kesät ja talvet. Ei kuitenkaan 15 täytettyä pokeri riittänyt hankkia invamopoa korttelipäristelyyn ja koulumatkoille
oju kirjoitti: Samaa mieltä, tosin tätä voisi kehittää siten että lavaa ei tarvitse rakentaa koska noille ei oikeasti ole käyttöä tavarankuljetuksissa. Vaihteiden poistamisen sijaan nopeus rajoitettaisiin softassa ja järjestelyn voisi purkaa kun ikää tulee tarpeeksi. Rakentelukulttuuria ei tällä tosin pääsisi syntymään samalla tavalla vaikka kaikenmaailman teippaajia ja sumuvalopellejä näkyisi maanteillä entistä enemmän.
Tosiaan nykyiset pirssit soveltuisivat paremmin A-traktorin rakenteluun kuin 70-luvun autot, liitän tähän Vägverket'in säännöt valitettavasti vain ruotsiksi, mutta on niin paljon tekstiä etten halua alkaa kääntämään, mutta tarkoitan jotta niitä sääntöjähän voitaisiin käyttää pohjana suomeen sopeutettuihin sääntöihin, kuten "ojun" mainitsema lava sydeemi ja takapenkki ruotsin A-traktorissa.
core2 kirjoitti:Joka tapauksessa näppärä peli tuo Erkkola.
Isälläni oli k.o. laite, joka lähti talviaikaan `lapasesta`, päätyi jäisen ojan pohjalle jossa puhelin ryytyi. Diabeteksen viemillä jaloilla puoli jäässä könysi puoli kilometriä tuttavan luo (jonne oli alunperinkin menossa) ja sai apua.
-> En menis kehumaan k.o. laitetta...
core2 kirjoitti:Joka tapauksessa näppärä peli tuo Erkkola.
Isälläni oli k.o. laite, joka lähti talviaikaan `lapasesta`, päätyi jäisen ojan pohjalle jossa puhelin ryytyi. Diabeteksen viemillä jaloilla puoli jäässä könysi puoli kilometriä tuttavan luo (jonne oli alunperinkin menossa) ja sai apua.
-> En menis kehumaan k.o. laitetta...
Tuo lainanuksesi hieman pielessä, mutta hälläväliä. Kovin kehno kohtalo isälläsi muuten oivan kesäajoneuvon kanssa talvisaikaan, mutta kuten jo totesin ei se kyllä kehuttava talviajoneuvo olekaan.
Tässä kuva aparaatista, meillä sitä kutsutaan permobil:iksi.
Kuva otsikolla nopein permobil.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.