Automaattivaihteisen hinaaminen?
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 159
- Liittynyt: Su Joulu 01, 2013 14:01
Automaattivaihteisen hinaaminen?
Voiko AT-vaihteista autoa hinata, vai ei?
Jos voi, mikä oikea tapa. Paljon on erilaisia juttuja kuullut.
Jos voi, mikä oikea tapa. Paljon on erilaisia juttuja kuullut.
Paikat Turboo!
Re: Automaattivaihteisen hinaaminen?
Auton ohjekirjassa on ohjeet juuri kyseisen automallin hinaukseen, jos se ylipäätään on sallittua. Aina varma tapa on nostaa vetävät pyörät irti maasta (dolly, puomi, traikku tai lava).
Edit: tähdennetään sen verran, että puomilla ymmärtääkseni hinaustermeissä tarkoitetaan hinausauton perässä olevaa härveliä, jolle hinattavan auton toinen pyöräpari nostetaan. Kyseessä on siis eri asia kuin kahden auton väliin laitettu tanko.
Edit: tähdennetään sen verran, että puomilla ymmärtääkseni hinaustermeissä tarkoitetaan hinausauton perässä olevaa härveliä, jolle hinattavan auton toinen pyöräpari nostetaan. Kyseessä on siis eri asia kuin kahden auton väliin laitettu tanko.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Automaattivaihteisen hinaaminen?
Yleisohje automaattiin on, että moottori käynnissä voi hinata kaikki pyörät maassa (vaihde N:llä), moottori seis pitää joko irrottaa kardaani (ei luonnollisesti onnistu Saabissa) tai nostaa vetävät pyörät ilmaan.
Ohjekirjasta sitten merkki- ja mallikohtaisia ohjeita, mutta tuo on yleisohje. Tapauksia jossa on tarve hinata vaikka moottorin saa käyntiin on luonnollisesti yleensä melko vähän.
Ohjekirjasta sitten merkki- ja mallikohtaisia ohjeita, mutta tuo on yleisohje. Tapauksia jossa on tarve hinata vaikka moottorin saa käyntiin on luonnollisesti yleensä melko vähän.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Automaattivaihteisen hinaaminen?
A-laatikolla varustettua pirssiä voi hinata korkeintaan 50km ja korkein nopeus on silloin 50 Km/t, ja vaihteenvalitsimen on oltava N:ssä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Automaattivaihteisen hinaaminen?
Samaa mieltä! Automaattilaatikoita ja vetotapoja on niin paljon erillaisia, että ainut oikea ohje löytyy ko. auton ohjekirjastaaero kirjoitti:Auton ohjekirjassa on ohjeet juuri kyseisen automallin hinaukseen, jos se ylipäätään on sallittua.
Minä kyllä ymmärrän puomin juurikin autojen väliin laitetulla tangolla. Se "härveli" taas on se dolly.aero kirjoitti:tähdennetään sen verran, että puomilla ymmärtääkseni hinaustermeissä tarkoitetaan hinausauton perässä olevaa härveliä, jolle hinattavan auton toinen pyöräpari nostetaan. Kyseessä on siis eri asia kuin kahden auton väliin laitettu tanko.
Re: Automaattivaihteisen hinaaminen?
Ymmärrä vain, mutta asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä puhuu erikseen puomista ja tangosta:
Huomaa sanat "tankoa tai puomia", ovat siis eri asioita. Seuraavaksi mainitaan vielä "hinauspuomin varaan nostettuna", mikä ei varmasti tarkoita tankoa, jonka varaan ei nosteta yhtään mitään. Dolly puolestaan on apuvaunu, joka erikseen kytketään auton perään, mutta toimii kyllä melko pitkälti puomin tavoin - suurin ero taitaa olla se, että dolly on kiinni vetokuulassa eli kääntyy suhteessa vetoautoon ja puomi ymmärtääkseni on yleensä melko kiinteä kääntymisen suhteen.
Kärripoikien kaksi kevyintä laitetta näyttäisi olevan puomilla varustettuja, ymmärtääkseni hinauspuomi ihan virallisesti (vrt. ylläoleva asetusteksti) tarkoittaa tällaista:
http://www.karripojat.fi/kalusto.php
Dolly (ed. asetustekstissä nimellä apuvaunu) puolestaan on tällainen:
http://www.irent.fi/product/show/13430/ ... AITE-DOLLY
IRCissä toveri eilen mainitsi, että moni hinausalan ammattilainen puhuu puomista nimellä grilli. Rakkaalla lapsellahan on monta nimeä .
http://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257#L2P14Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä kirjoitti: Ajoneuvoa, jonka jarrut ovat epäkunnossa, saa hinata vain tankoa tai puomia taikka apuvaunua käyttäen ja ajoneuvoa, jonka ohjaus on epäkunnossa, vain apuvaunun avulla tai hinauspuomin varaan nostettuna.
Huomaa sanat "tankoa tai puomia", ovat siis eri asioita. Seuraavaksi mainitaan vielä "hinauspuomin varaan nostettuna", mikä ei varmasti tarkoita tankoa, jonka varaan ei nosteta yhtään mitään. Dolly puolestaan on apuvaunu, joka erikseen kytketään auton perään, mutta toimii kyllä melko pitkälti puomin tavoin - suurin ero taitaa olla se, että dolly on kiinni vetokuulassa eli kääntyy suhteessa vetoautoon ja puomi ymmärtääkseni on yleensä melko kiinteä kääntymisen suhteen.
Kärripoikien kaksi kevyintä laitetta näyttäisi olevan puomilla varustettuja, ymmärtääkseni hinauspuomi ihan virallisesti (vrt. ylläoleva asetusteksti) tarkoittaa tällaista:
http://www.karripojat.fi/kalusto.php
Dolly (ed. asetustekstissä nimellä apuvaunu) puolestaan on tällainen:
http://www.irent.fi/product/show/13430/ ... AITE-DOLLY
IRCissä toveri eilen mainitsi, että moni hinausalan ammattilainen puhuu puomista nimellä grilli. Rakkaalla lapsellahan on monta nimeä .
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Automaattivaihteisen hinaaminen?
Kiitoksia selvennyksestä
Mulla on varaa myöntää että olin väärässä.
Voi kuitenkin olla että meille niin rakkaan Suomenkielen murre-erokin vaikuttaa asiaan...huu...tiedähäntä.
Mulla on varaa myöntää että olin väärässä.
Voi kuitenkin olla että meille niin rakkaan Suomenkielen murre-erokin vaikuttaa asiaan...huu...tiedähäntä.
Re: Automaattivaihteisen hinaaminen?
Kyllä puominkin pitää kääntyä, muutenhan hinausyhdistelmä olisi kuusipyöräonen jäykka yhdistelmä, joka ei voisi kääntyä.
Puomia tai dollyä käytettäessä nostetaan hinattavan auton akseli ylös tiestä. Puomissa ilmaan nostettu paino siirtyy puomin välityksellä hinausautoon. Dolly on ikään kuin puomi, jossa on omat pyörät, eikä hinausautoon kohdistu painoa hinattavasta ajoneuvosta (poislukien mahdollinen pieni dollyn aisapaino).
En ole siis hinausautojen asiantuntija, joten korjatkoon joku jos olen ymmärtänyt nämä rakenteet täysin väärin.
Puomia tai dollyä käytettäessä nostetaan hinattavan auton akseli ylös tiestä. Puomissa ilmaan nostettu paino siirtyy puomin välityksellä hinausautoon. Dolly on ikään kuin puomi, jossa on omat pyörät, eikä hinausautoon kohdistu painoa hinattavasta ajoneuvosta (poislukien mahdollinen pieni dollyn aisapaino).
En ole siis hinausautojen asiantuntija, joten korjatkoon joku jos olen ymmärtänyt nämä rakenteet täysin väärin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Automaattivaihteisen hinaaminen?
dolly ja pari erinlaista puomia.puomi sanontaa käytetään yleisemmin raskaan kaluston välissä olevasta tangosta.jo nimi tanko ja puomi erottaa toisistaan,tanko on kuin rautakanki ja puomi kuin lipputanko.mollemmat ajaa saman asian ja näitä virityksiä on useita erinlaista,kuskilla ja ilman toimivia,ilman kuskia on yleisesti kuulemma ruotsissa käytössä.näin kertoi henkilö joka roudaa saappeja maahamme.tuossa kuva dollystä ja parista erinlaisesta tangosta/puomista tai vetolaite mitä sitten hauaa käyttää,keskimmäinen viritys ei tarvitse kuskia,tulee perässä kuulemma nätisti kuin peräkärri.ja näitten nimitys varmistuu poliisisedältä siinä vaiheessa kun pysäyttäävät.
http://www.youtube.com/watch?v=rt7d4JWX ... e=youtu.be
http://www.youtube.com/watch?v=rt7d4JWX ... e=youtu.be
Re: Automaattivaihteisen hinaaminen?
Sellaiset automaattivaihteiset joissa on mahdollisuus kääntää jakolaatikko vapaalle ovat helpoimpia hinata, mutta muuten homma riippuu ihan auton mallista ja voimansiirron toteutustavasta.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Re: Automaattivaihteisen hinaaminen?
Saab 9000 ohjekirja kertoo, että pitää lisätä laatikkonestettä ja sittenkin hinata vain parikyt kilsaa ja sekin hissukseen.
Ajattelin, että "nääh...hätävarjelun liioittelua" ja hinasin joku 30 km. Ilo oli ajella tehdasuudella laatikolla mutamien viikkojen laatikkojumpan jälkeen...
Eli halvemmaksi tulee tilata hinuri, jonka lavalle nostaa auto kuin alkaa hinailemaan.
Ajattelin, että "nääh...hätävarjelun liioittelua" ja hinasin joku 30 km. Ilo oli ajella tehdasuudella laatikolla mutamien viikkojen laatikkojumpan jälkeen...
Eli halvemmaksi tulee tilata hinuri, jonka lavalle nostaa auto kuin alkaa hinailemaan.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: Automaattivaihteisen hinaaminen?
Joskus tuli automaatti 9-5 aeroa hinattua pari kilometriä ilman mitään öljyjen lisäyksiä, ei ainakaan seuraavan 30tkm aikana mitään ongelmaa laatikon suhteen ollut. Toki vauhtiakin oli hinatessa alle 20km/h
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Automaattivaihteisen hinaaminen?
Tässä nyt vielä lainattuna saabin käsikirjasta tarinaa hinauksesta.
Ei pitäis olla epäselvää kuinka AL saabia hinataan. Huomautus! jotta tämä teksti on MY09:n käsikirjasta.
Auton hinaus
Vaihteenvalitsin vapaa-asentoon (automaattivaihteistoilla
varustetuissa autoissa
on vaihteenvalitsimen oltava asennossa N).
Sytyttäkää seisontavalot.
Ajakaa varovasti älkääkä koskaan ylittäkö
suurinta sallittua hinausnopeutta.
Yrittäkää ajaa niin, että hinausköysi pysyy
kireänä nykäysten välttämiseksi. Tämä
saadaan aikaan niin, että hinattavan auton
kuljettaja jarruttaa tarvittaessa varovasti.
Maakohtaisia hinausnopeuksia on noudatettava.
Jos laki sallii, on suurin sallittu
hinausnopeus 50 km/h. Pisin sallittu
hinausmatka on 50 km. Jos autoa pitää
hinata pitemmälle, tulee kutsua erityinen
hinausauto.
Ei pitäis olla epäselvää kuinka AL saabia hinataan. Huomautus! jotta tämä teksti on MY09:n käsikirjasta.
Auton hinaus
Vaihteenvalitsin vapaa-asentoon (automaattivaihteistoilla
varustetuissa autoissa
on vaihteenvalitsimen oltava asennossa N).
Sytyttäkää seisontavalot.
Ajakaa varovasti älkääkä koskaan ylittäkö
suurinta sallittua hinausnopeutta.
Yrittäkää ajaa niin, että hinausköysi pysyy
kireänä nykäysten välttämiseksi. Tämä
saadaan aikaan niin, että hinattavan auton
kuljettaja jarruttaa tarvittaessa varovasti.
Maakohtaisia hinausnopeuksia on noudatettava.
Jos laki sallii, on suurin sallittu
hinausnopeus 50 km/h. Pisin sallittu
hinausmatka on 50 km. Jos autoa pitää
hinata pitemmälle, tulee kutsua erityinen
hinausauto.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Automaattivaihteisen hinaaminen?
Niin tosiaan tässähän kysytään yleisesti automaatin hinauksesta. Mielestäni pätevin tuli jo heti alkuun aeron kirjoittamana
Ja kokemusten perusteella huolimattomuudesta on iha hyvä esimerkki peinulta.aero kirjoitti:Auton ohjekirjassa on ohjeet juuri kyseisen automallin hinaukseen, jos se ylipäätään on sallittua. Aina varma tapa on nostaa vetävät pyörät irti maasta (dolly, puomi, traikku tai lava).
Sitten vielä ettei jäädä peukaloita pyörittelemään niin on mahdollisuus ottaa vakuutusyhtiöltä autopalveluvakuutus tms. Matkanteon loputtua kesken tullaan noukkimaan oikeaoppisesti hinausliikkeen toimesta, ja viedään lähimpään merkkihuoltoon ja jos silti matkan aikana sattuu, niin firmalla on vakuutukset sitä varten. Tästä tiedosta en mene satavarmaksi sanomaan että tarjoaako kaikki vakuutusyhtiöt tätä palvelua, mutta uskoisin olevan pienemmissäkin kaskoissa.peinu kirjoitti:Saab 9000 ohjekirja kertoo, että pitää lisätä laatikkonestettä ja sittenkin hinata vain parikyt kilsaa ja sekin hissukseen.
Ajattelin, että "nääh...hätävarjelun liioittelua" ja hinasin joku 30 km. Ilo oli ajella tehdasuudella laatikolla mutamien viikkojen laatikkojumpan jälkeen...
Re: Automaattivaihteisen hinaaminen?
Jo hinausta tilatessakin voi toki kertoa auton tiedossa olevat erikoisuudet (voi olla, että pelkkä rekkari jo riittää, vähintään osa toimijoista saa sillä aika kattavastikin tietoa, kunhan hoksaavat katsoa). On varmasti sekä hinaajalle että auton omistajalle mukavampaa, jos hinausrajoitteet on selkeästi tiedossa jo valmiiksi - ainakin mua jurppisi odotella uutta voimansiirtoa pikkuvirheen takia, saatika selvitellä mahdollisia vastuukysymyksiä (maksaako hinausfirma tahi vakuutuksensa 300tkm ajetun laatikon tilalle upouuden vai etsitäänkö ehjää käytettyä yms).oskuu kirjoitti:Matkanteon loputtua kesken tullaan noukkimaan oikeaoppisesti hinausliikkeen toimesta, ja viedään lähimpään merkkihuoltoon ja jos silti matkan aikana sattuu, niin firmalla on vakuutukset sitä varten.
Etuveto on sinänsä helppo, kun jo keulan nostaminen ilmaan irrottaa maasta sekä voimansiirron että ohjauksen. Takavedossa on yhtä akselia nostaessa valinnan/arvonnan paikka ja jatkuva nelikko lähtee (toivottavasti) aina lavalla tai traikulla.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla