S32 kirjoitti:Noista moottoriongelmista kun on ollut puhetta, niin samassa yhteydessä on puhuttu myös heikoista männistä. Uskaltaako näitä T7-koneita virittää lainkaan mäntien hajoamisen pelossa? Mäntiin kohdistuu viritetyn koneen väännöllä aika paljon kovempi rasitus kuin peruskoneessa. Kuinkahan monessa autossa Suomessa männät ovat oikeasti hajonneet?
300 hp:en tehoille uskaltaa virittää ihan vakiomännillä ( raja 299.6 hp
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
) . Tuon jälkeen kannattaa vaihtaa kunnon männät ( ei T5:en männät ). Omassa B235R:ssä JE:n takomännät, ja koneesta jarrutettu 341 hp.
Noita männänhajoamisia ei ole sattunut montaa kappaletta T7 moottoreilla Suomessa. Montaa kappaletta tässä tapauksessa alle 10. Itse tiedän 2.3:en T7-moottorin kohdalla 2 tapausta, joissa viritetyssä moottorissa on mäntä hajonnut. Joku saabin valtuutetussa huollossa työskentelevä voisi kertoa lisää käytännön kokemuksia ja/tai antaa lisää numeerista tietoa.
Todellisuushan on kuitenkin se, että 80%:ia noista viritetyistä T7:sta ajetaan hyvin hiljaa, siis ei oikeasti kovalla kädellä. Normaalissa liikenteessa autoa nimittäin on ylipäätään erittäin vaikeaa ajaa kovalla kuormituksella kovinkaan pitkään. Aina joutuu hidastamaan tai pysähtymään, jolloin autokin saa lepuutusta.
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)