Mikäköhän noita autovalmistajien lämmityssuunnittelijoita vaivaa, kun pitää suunnitella tuollaisia ihme rajoituksia laitteisiin? Siis että esilämmitys toimii vain piuhan päässä, vaikka autossa olisi akku täynnä ja siis sähköä luokkaa parin tunnin täydelle tohotukselle? Mitsussa onneksi toimii esilämmitys myös ilman latauspiuhaa, eli sillä voi kaikessa rauhassa käyttää akun tyhjäksi jos haluaa lämmintä kabiiniin eikä ajella sähköllä. Ja toki sitä voi lämmittää vaikka täydet (max. aika on rajoitetty) puoli tuntia, jolloin 4,5 kW vastuksella sisällä on jo ihan kivan lämmin, ja ajaa sen jälkeen vielä luokkaa 20 km sähköllä, vaikkei auto olisi lämmityksen aikana ollut piuhassa.
Mitsussa sen sijaan typeryys kulminoituu siihen, että esilämmityksen voi ajastaa viikonpäiväkohtaisesti, mutta valittavissa on vain kolme kellonaikaa. Siis siten että määritän ensin koneeseen että ajastus 1 on klo 07.00 (aamulähtö), ajastus 2 on klo 11.00 (lounaalle) ja ajastus 3 on klo 16.00 (töistä kotiin). Siinä on sitten vaihtoehdot joista valita koko viikolle; jos nuo kellonajat on viikko-ohjelmassa käytössä vaikka arkipäiviin, niin lauantaille en voi enää säätää ajastusta aamukymmeneksi (krapulakaljalle lähtö), vaan pitää valita joku noista kolmesta tai lähteä krapulakaljalle kylmällä Mitsulla. Taikka muistaa säätää perjantaina kotiin tullessa klo 10.00 johonkin noista kolmesta ajastusslotista ja asettaa lauantaille kyseinen slotti. Ja tietenkin pitää muistaa sitten su illalla säätää se takaisin arkiaikatauluun.
Suurin typeryys tuossa on vielä se, että yhdelle viikonpäivälle voi tallentaa yhden ajastusslotin kerrallaan. Siis eli jos maanantaiaamun ajastus on aamulähdölle, niin jos haluan lounaalle ja/tai kotiin lämmitetyllä autolla, pitää maanantain ajastus käydä muuttamassa kun on päässyt työpaikalle. Kakimoto-San on Mitsulla siis fiksuudessaan päättänyt, että päivässä autoa tarvitsee lämmittää vain kerran, tai räpeltää sitä ihanan sulavasti toimivaa MMCS:n kosketusnäyttöä aina auton parkkiin laittaessa.
Siis tuollaisia ihme jäykkyyksiä koodattu vehkeeseen oikein tarkoituksella. Miksei ole vain annettu valikkoa jossa jokaiselle päivälle voi päättää vapaasti vaikka 5 min tarkkuudella koska lämmitys alkaa, koska loppuu, koska alkaa uusiksi, loppuu uusiksi ja alkaa vielä vaikka kolmannenkin kerran kunnes loppuu. Ja seuraavalle päivälle ihan oma aikataulutuksensa sen mukaan mitä käyttäjä haluaa?
Ihanuus on myös se, että esilämmitys katkeaa sillä sekunnilla kun auton joku luukku tai ovi aukeaa. Ihanaa kun on lähdössä jonnekin matkatavaroiden ja perheen kanssa 20 asteen pakkasessa, että heti kun eka kakara kurkottaa ovenkahvaan, niin lämmitys loppuu. Siitä sitten kannetaan tavaroita ja koiraa ja lapsia autoon ja kun viimein päästään liikkeelle, on autossa pakkasta sisällä. Mutta eipähän kukaan paistu karrelle siellä autossa, mitä Tutsimoto-San varmaan on kauhuissaan pelännyt, kun on turvaominaisuuden järjestelmään koodannut.
Joko hait sen 750 oiron setelin ja kävit tankkaamassa Audin?
