Siinä se sitten tuli...
Aamulehti kirjoitti:Sakkoja ei voi pian välttää jarruttamalla kameratolpalla
Gps-paikannin varoittaa, kuljettaja hidastaa, kohta tien kyljessä vilahtaa poliisin kameratolppa. Pian tolpan kohdalla jarruttamalla ei enää voi välttää sakkoja, koska poliisi kokeilee tänä kesänä ensi kertaa Suomessa keskinopeuden mittaamiseen perustuvaa valvontaa.
- Vain tekniset ongelmat voivat siirtää kokeilua. Tekniikastahan ei koskaan tiedä etukäteen, naurahtaa ylikomisario Heikki Ihalainen sisäministeriöstä.
Vajaan 10 kilometrin mittainen tienpätkä on jo valittu kokeiluun Etelä-Suomesta vilkkaalta valtatieltä, mutta se paljastetaan vasta myöhemmin. VTT mittaa jo nyt tienpätkällä nopeuksia, jotta uuden valvontatavan vaikutusta voidaan verrata nykytilanteeseen.
Keskinopeuksien valvonta tarkoittaa sitä, että poliisin laitteet mittaavat auton keskinopeuden tavallisesti 3-5 kilometrin mittaisella jaksolla.
- Tällöin esimerkiksi nopeuden kiihtyminen ohitustilanteessa hetkellisesti hieman yli sallitun rajan ei tuo niin helposti sakkoja kuin nyt, jos ohittaa kameratolpan kohdalla, muistuttaa tutkija Riikka Rajamäki VTT:ltä.
Jos kokeilu onnistuu, keskinopeuksia voidaan ryhtyä valvomaan vilkkailla pääteillä, tunneleissa ja moottoriteillä laajemmin aikaisintaan vuonna 2011.
Esimerkiksi maan halki etelästä pohjoiseen kulkeva nelostie voi olla yksi ensimmäinen kohde, samoin Helsingin kehätiet, kertoo Heikki Ihalainen. Sisäministeriö päättää uuden valvontatavan laajentamisesta tai sen hylkäämisestä ensi vuonna.
Keskinopeuden valvonnan laajentaminen ei vaadi eduskunnan siunausta eikä uusia lakeja. Sen sijaan rahaa uusi järjestelmä vaatii, ja sen vuoksi poliitikkojen tuen.
Ylinopeudet loppuivat
Keskinopeuden valvonnassa tarvittavat laitteet maksavat arviolta ainakin kaksi kertaa enemmän kuin nykyiset laitteet. Nyt kamera ja tolppa maksavat yhteensä noin 40 000 euroa.
Muun muassa Britanniassa ja Alankomaissa keskinopeuden valvonta on tavallista suurilla ja vilkkailla teillä. Siellä se on tehonnut loistavasti.
- Näissä maissa ylinopeudet loppuivat lähes tyystin. Maat kuitenkin eroavat Suomesta, koska niissä kameravalvonta on ympärivuorokautista. Siellä sakko lähtee aina automaattisesti auton haltijalle, eikä kuljettajaa selvitellä tai huomautuksia tunneta, kertoo VTT:n tutkija Rajamäki. Hän tekee parhaillaan esiselvitystä keskinopeuksien valvonnasta maailmalla.
Ruotsissa päätettiin alkuvuonna, että siellä keskinopeuden valvonnan kokeilua ei aloiteta. Syy oli isoveli valvoo -yhteiskunnan pelko. Suomessa tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio on hyväksynyt keskinopeusvalvonnan.
Mitä tarkoitusta palvelee tarkkojen keskinopeuksien mittaaminen moottoritiellä? Ja jos yksi kamera maksaa 40 000€, miksei tuotakin rahaa voida käyttää uusien poliisien pitämiseen liikenteessä? Suomi onneksi jatkaa totutulla linjalla kohti valvonta- ja holhousyhteiskuntaa, jossa meillä kaikilla on turvallista ja rauhallista elää.

Eivätpähän pääse suurrikolliset kohta enää terrorisoimaan liikennettäkään.