Tonppa kirjoitti:Eikös tuota muutosta kaavaillu vuodelle 2010, mutta kuinkas käyp jos tuo vuodenvaihteen jälkeen auton muilta mailta vierahilta - joko alkavat soveltaa tuontiautoihin uutta verokäytäntöä 2008?
HEP. Nyt tässä on mennyt asiat sekaisin.
Tässähän tehtiin kaksi erillistä veromuutosta.
Autovero muuttuu heti 2008 alusta.
Ajoneuvovero (käyttömaksu) muuttuu 2010.
Autovero (josta nyt puhut), eli siis autosta rekisteröitäessä maksettava vero muuttuu siis nyt 2008 alusta päästöperusteiseksi. Eli päästöjen mukaan määrätään se prosenttiluku millä autosta lasketaan vero.
Tämähän ei muuta takautuvasti 2007 ja aiemmin verotettuja autoja. Eli jos tuot maahan vuonna 2008 auton, joka on otettu käyttöön vaikka 2002, sitä verotetaan täysin saman veroprosentin mukaan kuin jos olisit tuonut sen vuonna 2007 tai aiemmin.
Käytettynä tuotavassa autossahan katsotaan taulukosta se veroprosentti, jolla vastaavaa uutta autoa on verotettu silloin, kun se on tuotu maahan uutena vuonna 2002. Ja koska nämä prosentit ovat jo olemassa olevaa faktaa mitä ei voida jälkikäteen muuttaa, ei myöskään käytettynä tuotavan auton verotus muutu.
Käytettyjen tuontiautojen verotukseen tämä muutos alkaa siis vaikuttaa suoranaisesti vasta, kun maahan tuodaan käytettyjä 1.1.2008 jälkeen käyttöönotettuja autoja. Silloin niitten veroprosentti katsotaan tästä uudesta taulukosta, joka on laskettu päästöjen mukaan.
Ainoa mikä vaikuttaa tuontiauton verotukseen, on veromuutoksen tuoma muutos vastaavan vertailuauton arvoon.
Toinen muuttuja on siis se ajoneuvovero, eli kansankielellä käyttömaksu.
Se muuttuu vasta 2010, jolloin puututaan kaikkien henkilöautojen vuotuiseen käyttömaksuun. Vanhempien autojen vero lasketaan painon mukaan, uudempien hiilidioksidipäästöjen mukaan.
Ja mitäs nuo hiilidioksidipäästöt oikeastaan on? Sillä ei ole oikeastaan mitään tekemistä vähäpäästöisyyden kanssa tai katsastuksessa mitattavien pakokaasuarvojen kanssa. Niissä mitataan prosentteja, eli kuinka puhtaasti palaminen tapahtuu. Nyt mitataan grammoja, eli kuinka paljon poltetaan.
Eli oikeastaan voitaisiin kansankielellä puhua, että verotus perustuu auton kulutukseen, jota mitataan hiilidioksidipäästöistä. Oikeastihan homma taitaa mensä kaiken lisäksi niin, että ensin autolle mitataan tuo EU-kulutus, josta sitten laskukaavan avulla lasketaan tuo hiilidioksidipäästö.
EDIT: Luulin kirjoittavani selventävän tekstin, mutta sekava tämäkin on. Miksei virkamiehet osaa tehdä yksinkertaisia päätöksiä yksinkertaisille ihmisille?