TÄNÄÄN klo 13.30 hallitus pitää tiedotustilaisuuden!

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TÄNÄÄN klo 13.30 hallitus pitää tiedotustilaisuuden!

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Risto kirjoitti:Kyllähän se rangaistukselta tuntuu, kun ajoneuvovero määräytyy painon mukaan. Pitänee vaihtaa pari autoa rättäreihin.
Kyllähän se näin on. Mutta jos pääministeri haluaa eroon yli 15v autoista, niin siihen nähden aika kevyillä linjoilla silti liikkeellä. Jos laitettaisiin esim päästöperusteisiksi niin oisko parempi? Olettaen että päästönmittaukset omistajan piikkiin. Uskoakseni tulisi kovemmat kulut.

Itse harrasteajoneuvon omistajana pelkäsin pahempaa.

Ja tuo kuskin paino on hyvä pointti

:lol: Ferrariin 15kg:n painonpudotus hiilikuituosilla maksaa 35k£ (viime TopGear), joten oisko tuossa tarpeeksi kimmoketta pikku diettiin :lol:
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TÄNÄÄN klo 13.30 hallitus pitää tiedotustilaisuuden!

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Lisätään nyt vielä, että tuolla uudella menetelmällähän päästöperusteet ei oikein toteudu. Ainoastaan CO2 päästöt otetaan huomioon. Ei esim. että mihin päästöluokkaan (euro#) auto kuuluu ja onko hiukkas-suodatinta. Kuka hullu sitä suodatinta nyt haluaa (jos ei vakio) kun sehän laskee tehoja, nostaa kulutusta, nostaa CO2 lukemaa ja täten myös veroja!
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Re: TÄNÄÄN klo 13.30 hallitus pitää tiedotustilaisuuden!

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Marko A kirjoitti:
:lol: Ferrariin 15kg:n painonpudotus hiilikuituosilla maksaa 35k£ (viime TopGear), joten oisko tuossa tarpeeksi kimmoketta pikku diettiin :lol:
Tossahan tienais 100k€ hyvin nopeesti :lol:

Jos verotus menis päästöjen mukaan niin eikö olis oikeudenmukaista verottaa sitten käytöstä, eli rekisteröitäisiin kaikki autoon tankattu polttoaine ja sen perusteella sitten verotettaisiin?
Esim. mutsi ajaa vuodessa 1000 km ja itse ajan 25 000 km joten luulis tuossa olevan eroa saastuttamisessa, mutta samoilla maksuilla mennään... :roll:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TÄNÄÄN klo 13.30 hallitus pitää tiedotustilaisuuden!

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Ainoa oikeudenmukainen tapa - kaikki tarvittavat verot polttoaineeseen.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Re: TÄNÄÄN klo 13.30 hallitus pitää tiedotustilaisuuden!

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Marko A kirjoitti:Ainoa oikeudenmukainen tapa - kaikki tarvittavat verot polttoaineeseen.
Juuri näin.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: TÄNÄÄN klo 13.30 hallitus pitää tiedotustilaisuuden!

Viesti Kirjoittaja wesku »

Painoperusteisten verojen suhteen tuntuisi siltä ettei todellakaan ole kovin merkittävästä muutoksesta kyse bensamoottorisissa. Painavampi autohan joka tapauksessa kuluttaa keskimäärin enemmän kuin kevyempi. Jos kutuluksessa on eroa vaikkapa 1 litra sadalla ja vuodessa ajetaan 10000 km vuodessa, tulee tuostakin jo reilusti toistasataa euroa vuodessa eli polttoainekustannukset ovat kuitenkin paljon merkitsevämpiä.

Vanhojen dieselien maksut tulevat kyllä uudessa järjestelmässä melko kalliiksi kulutukseen nähden mutta toisaalta käyttövoimavero niissäkin on paljon suurempi osuus laskettaessa eroa vastaavaan bensakoneiseen.

Todella omituista ettei vähäpäästöisyys näyttäisi vaikuttavan veroihin mitenkään mutta hyvä niin 80-luvun autojen harrastajan näkökulmasta. Erityisen hyvä verotustapa myös isokoneisilla jenkeillä ym. ajaville, vaikka moottorissa olisi yli tuplasti litroja ei yleensä massaa ole paljonkaan enempää.
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: TÄNÄÄN klo 13.30 hallitus pitää tiedotustilaisuuden!

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Tonppa kirjoitti:Eikös tuota muutosta kaavaillu vuodelle 2010, mutta kuinkas käyp jos tuo vuodenvaihteen jälkeen auton muilta mailta vierahilta - joko alkavat soveltaa tuontiautoihin uutta verokäytäntöä 2008?
HEP. Nyt tässä on mennyt asiat sekaisin.

Tässähän tehtiin kaksi erillistä veromuutosta.

Autovero muuttuu heti 2008 alusta.

Ajoneuvovero (käyttömaksu) muuttuu 2010.

Autovero (josta nyt puhut), eli siis autosta rekisteröitäessä maksettava vero muuttuu siis nyt 2008 alusta päästöperusteiseksi. Eli päästöjen mukaan määrätään se prosenttiluku millä autosta lasketaan vero.

Tämähän ei muuta takautuvasti 2007 ja aiemmin verotettuja autoja. Eli jos tuot maahan vuonna 2008 auton, joka on otettu käyttöön vaikka 2002, sitä verotetaan täysin saman veroprosentin mukaan kuin jos olisit tuonut sen vuonna 2007 tai aiemmin.

Käytettynä tuotavassa autossahan katsotaan taulukosta se veroprosentti, jolla vastaavaa uutta autoa on verotettu silloin, kun se on tuotu maahan uutena vuonna 2002. Ja koska nämä prosentit ovat jo olemassa olevaa faktaa mitä ei voida jälkikäteen muuttaa, ei myöskään käytettynä tuotavan auton verotus muutu.

Käytettyjen tuontiautojen verotukseen tämä muutos alkaa siis vaikuttaa suoranaisesti vasta, kun maahan tuodaan käytettyjä 1.1.2008 jälkeen käyttöönotettuja autoja. Silloin niitten veroprosentti katsotaan tästä uudesta taulukosta, joka on laskettu päästöjen mukaan.

Ainoa mikä vaikuttaa tuontiauton verotukseen, on veromuutoksen tuoma muutos vastaavan vertailuauton arvoon.


Toinen muuttuja on siis se ajoneuvovero, eli kansankielellä käyttömaksu.

Se muuttuu vasta 2010, jolloin puututaan kaikkien henkilöautojen vuotuiseen käyttömaksuun. Vanhempien autojen vero lasketaan painon mukaan, uudempien hiilidioksidipäästöjen mukaan.

Ja mitäs nuo hiilidioksidipäästöt oikeastaan on? Sillä ei ole oikeastaan mitään tekemistä vähäpäästöisyyden kanssa tai katsastuksessa mitattavien pakokaasuarvojen kanssa. Niissä mitataan prosentteja, eli kuinka puhtaasti palaminen tapahtuu. Nyt mitataan grammoja, eli kuinka paljon poltetaan.

Eli oikeastaan voitaisiin kansankielellä puhua, että verotus perustuu auton kulutukseen, jota mitataan hiilidioksidipäästöistä. Oikeastihan homma taitaa mensä kaiken lisäksi niin, että ensin autolle mitataan tuo EU-kulutus, josta sitten laskukaavan avulla lasketaan tuo hiilidioksidipäästö.

EDIT: Luulin kirjoittavani selventävän tekstin, mutta sekava tämäkin on. Miksei virkamiehet osaa tehdä yksinkertaisia päätöksiä yksinkertaisille ihmisille?
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: TÄNÄÄN klo 13.30 hallitus pitää tiedotustilaisuuden!

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

93t sport kirjoitti:
Marko A kirjoitti:Ainoa oikeudenmukainen tapa - kaikki tarvittavat verot polttoaineeseen.
Juuri näin.
terv. nimim. työmatka 1km?
9000CS 2,3
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: TÄNÄÄN klo 13.30 hallitus pitää tiedotustilaisuuden!

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Saappi Kuski kirjoitti:
93t sport kirjoitti:
Marko A kirjoitti:Ainoa oikeudenmukainen tapa - kaikki tarvittavat verot polttoaineeseen.
Juuri näin.
terv. nimim. työmatka 1km?
Voi olla, että äkkiä ajateltuna tuo malli tuntuu oikeudenmukaiselta.

Fakta vain on se, ettei Suomen kansantalous kestäisi sitä rakennemuutosta minkä autoilun äkillinen kallistuminen toisi tullessaan. Koko asutuksen muuttaminen kaupunkeihin ja maaseudun täydellinen autioituminen aiheuttaisi monia ongelmia joita on tässä varmaankin turha luetella.

Toisaalta, tämähän saattaisi edesauttaa uusiutuvien energiamuotojen käytön yleistymistä. Nythän Laukaalla on se yksi maatalo, jossa on oma kaasunerotuslaitos ja henkilöauton tankkausmahdollisuus. http://www.biokaasuauto.com/

Miltäs kuulostaisi ajatus, että isot maatilat perustaisivat omia julkisia tankkausasemia tilansa läheisyyteen tien viereen ja myisivät siitä kaasua normaaliin tapaan autoilijoille. Olisi ainakin mahdollisuus hintakilpailuun.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Re: TÄNÄÄN klo 13.30 hallitus pitää tiedotustilaisuuden!

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Saappi Kuski kirjoitti: terv. nimim. työmatka 1km?
Ikävä kyllä ei oo mulla ainakaan, taitaa olla suuntaansa 7km, toki voi etänäkin tehdä että sitten on vaan 5m sängystä duunipaikalle.
Mä ainakin ajattelen asian niin että asuinpaikka ja duuni kannattaa hommata läheltä toisiaan, ei sitä jaksais istua autossa tunti tolkulla...vaikka saappalla onkin kiva ajella.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Anthuan
"Hirsch"
Viestit: 874
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 23:08
Paikkakunta: Toisaalla

Re: TÄNÄÄN klo 13.30 hallitus pitää tiedotustilaisuuden!

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

Marko A kirjoitti:Ainoa oikeudenmukainen tapa - kaikki tarvittavat verot polttoaineeseen.
Kyllä itseäni ainakin potuttaisi maksella ajoneuvoveroja moottorisahaa tankatessa. :lol:
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: TÄNÄÄN klo 13.30 hallitus pitää tiedotustilaisuuden!

Viesti Kirjoittaja Eski »

Vuoden 2007 talousarvioennusteen mukaan ajoneuvoverokertymä (sisältäen sekä perusveron että käyttövoimaveron) on yhteensä 585 miljoonaa euroa. Liikenne kuluttaa Suomessa noin 5 miljardia litraa polttoainetta/vuosi. Jos tuo 585Me verokertymä siirrettäisiin polttoaineen hintaan, se tarkoittaisi 11,7 sentin korotusta polttoaineiden litrahintaan. Ei kai tuo nyt ihan kohtuutonta olisi. Silloin verotus kohdistuisi suoraan käyttöön. Nythän nämä tulevat 20-600 euron käyttömaksut ja dieselverot on maksettava ajokilometreistä riippumatta...

Ajoneuvoveron erillisestä laskuttamisestakin ynnä muusta byrokratiasta aiheutuu paljon kustannuksia, jotka voitaisiin samalla siirtää oikeasti tieliikenteen hyväksi, vaikkapa teiden parannukseen...

Tuulilasin keskustelufoorumissa on ihan mielenkiintoista juttua:
http://keskustelut.a-lehdet.fi/tuulilas ... ?pid=16222

Eski
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: TÄNÄÄN klo 13.30 hallitus pitää tiedotustilaisuuden!

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Eski kirjoitti:Vuoden 2007 talousarvioennusteen mukaan ajoneuvoverokertymä (sisältäen sekä perusveron että käyttövoimaveron) on yhteensä 585 miljoonaa euroa. Liikenne kuluttaa Suomessa noin 5 miljardia litraa polttoainetta/vuosi. Jos tuo 585Me verokertymä siirrettäisiin polttoaineen hintaan, se tarkoittaisi 11,7 sentin korotusta polttoaineiden litrahintaan. Ei kai tuo nyt ihan kohtuutonta olisi. Silloin verotus kohdistuisi suoraan käyttöön. Nythän nämä tulevat 20-600 euron käyttömaksut ja dieselverot on maksettava ajokilometreistä riippumatta...

Ajoneuvoveron erillisestä laskuttamisestakin ynnä muusta byrokratiasta aiheutuu paljon kustannuksia, jotka voitaisiin samalla siirtää oikeasti tieliikenteen hyväksi, vaikkapa teiden parannukseen...

Tuulilasin keskustelufoorumissa on ihan mielenkiintoista juttua:
http://keskustelut.a-lehdet.fi/tuulilas ... ?pid=16222

Eski
Niin, mutta KAIKKI verot polttoaineeseen. Sehän tässä oli ajatus. Eli siis autovero 0%, ajoneuvovero 0 jne.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: TÄNÄÄN klo 13.30 hallitus pitää tiedotustilaisuuden!

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

meverkko kirjoitti:
Käytettyjen tuontiautojen verotukseen tämä muutos alkaa siis vaikuttaa suoranaisesti vasta, kun maahan tuodaan käytettyjä 1.1.2008 jälkeen käyttöönotettuja autoja. Silloin niitten veroprosentti katsotaan tästä uudesta taulukosta, joka on laskettu päästöjen mukaan.

Ainoa mikä vaikuttaa tuontiauton verotukseen, on veromuutoksen tuoma muutos vastaavan vertailuauton arvoon.
Autoveromuutos näyttää vaikuttaneen jo nyt kovasti Tullin MAHTI-järjestelmän hintoihin. Elokuun alussa verottamani auton MAHTI-hinta oli n. 21500e, 27.10. n. 20500e ja 2.11. n.19000e. Eli viikossa autoni verotusarvo tippui 1500e! Vastaavien autojen liikkeiden pyyntihinnoissa en tulostamieni tositteiden valossa ole huomannut mitään eroa, vaikka MAHTI-hinnat pitäisi olla peräisin juuri autoliikkeiden hinnoista. Tässä taas näkyy se miten autojen tuojia sumutetaan valtion toimesta :evil:
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: TÄNÄÄN klo 13.30 hallitus pitää tiedotustilaisuuden!

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Pelkästään polttoaineella verottaminen ei toimi samasta syystä kuin auton hinnasta verottaminenkaan. Nimittäin verovelvollinen pirulainen keksisi muita liikkumistapoja ja vähentäisi autolla ajamista, tämähän vähentäisi verotuloja ja aiheuttaisi siis taas polttoaineveron nostopaineita.
Siksipä on huomattu että tuleva "käsi suoraan lompakkoon" -tyyli on toimivampi, sitä karkuun ei luikertele kukaan, ei köyhinkään kansalainen jonka on kuitenkin usein pakko tässä harvaan asutussa maassa auto omistaa. Tämähän lisäksi istuu oikeistohallituspolitiikkaankin kuin nenä päähän.

Ongelma on samantapainen kuin alkoholin verottamisessakin. hintaa ei voida loputtomasti nostaa koska kansa lopettaisi jossain vaiheessa viinan juonnin kokonaan tai siisrtyisi pontikkaan (kun ei yksinkertaisesti ole varaa) ja sitten ollaan taas kusessa sen budjetin kanssa.

En ymmärrä miksi tuota tulevaa mallia kutsutaan käytön verottamiseksi kun kyseessä kuitenkin on aivan puhtaasti omistamisen verottaminen.

Jos ihan saisin omien etujeni mukaan päättää asian niin bensaan vaan kaikki, minulla on 93t sportin kanssa tismalleen sama tilanne työmatkojen kanssa. Mutta kohtahan maksetaan ja raskaasti vaikka auto vaan seisoo pihalla. Maksetuilla rahoilla pelastetaan varmaan otsonikerros, ehheh.
9000CS 2,3
Vastaa Viestiin