Svc kirjoitti:Kerropa ensin, mitä edellytyksiä itselläsi on arvioida kyseisen ammatin vaatimuksia.
Olen katsonut niitä hommia 25 vuotta joka vuosi, joskus useammankin kerran vuodessa vierestä parin metrin päästä joten on muodostunut käsitys.
OK. Kyllähän tuolla kokemuksella jo opettaa kenet tahansa katsastajaksi.
Se on kyllä totta, että siihen peruskauraan ei insinööriä tarvita. Pikemminkin yleistä kokemusta ja tuntumaa autotekniikasta. Ei muuten teknikko tai insinöörikään kelpaa ilman korjaamokokemusta.
64e päästötestin ja OBD:n kanssa, vastaava satsi tämän alueen A-Katsastuksissa 91e!
Tahtoo vaan olla niin, ettei väki tunnu vaihtavan konttoria hintojen perässä. Käydään kiltisti samalla konttorilla joka vuosi ja maristaan jatkuvasti nousevia hintoja
Oli: OG9-3 2.0t 2003 On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm) Muuta: Kiina TECH2
Itse olen aina katsastanut autoni Joensuussa Katsastus Kovalaisella, hyvä palvelu ja asialliset inssit. Hinta ei ole kyllä ihan halvin, mutta lähestulkoon.
Asiallista se nykyään on ja ihan ihmetellen muistelee 80-luvun katsastuksia...Viimeksi katsastuksessa oli opastus käynnissä ja meni diisselin pakokaasunmittaus kolmeen kertaan vaikka arvot oli hyvät. Mitää pahoittelua ei harjottelijalta kuullu ja kehtas kaiken räpeltämisen jälkeen laittaa sumuvalon toimimattomuuden rekisteriotteeseen. Toki ymmärrän jossain on harjoiteltava ... Maanantaina olis katsastus edessä mutta konttori on eri. Lahdessa katsastus maksaa 80 diisseliautosta.Taitaa olla kartellisoidut hinnat ...(lahes)Polttoaine onneksi on vapautunut kilpailulle ja kalja kans !
Saab 1974 L. 4d. 1.85L. Oranssi , rekistöröity uudelleen 28.4-09. Jäsen 3689. Renu Megane 1.9dci ja LT volsu asuntoauto.
Kyllähän noissa insseissä on monenlaista. Kettumaisimmat ovat nuoria, mun kokemuksen mukaan. Vanhemmista löytyy taas monenlaista mutta pääasiassa asiallisia. Kehtaisin väittää, että kokemus on tälläkin alalla valttia; esim. jos vertaa vanhemman ja nuoremman inssin toimintaa tutkia vanhan Saabin pohja, että siinä missä vanhempi tekee muutaman kopautuksen kantaviin rakenteisiin niin nuorempi takoo varmuuden vuoksi koko pohjan läpi.
Ja millä laitteilla se hinnan nousu selittyy? Moneen vuoteen en ole mitään kummallista laitetta nähnyt yhdessäkään A-katsastusasemalla. Eka teettämäni katsastus maksoi tähtitieteelliset 180 markkaa ja päästömittaus taisi olla päälle vielä 11 vai 12 markkaa. 51€ on Pietarsaaressa perusmaksu ja 18€ päästömittaus.
Katsastuksen hinta kun vein Saab 96sen 87vuonna leimalle oli muistaakseni 35 markkaa. Kilpailua ei ollut silloin ja onko nytkään vapaasti (oikeesti ).Onko pätevän inssin mahdollista pistää katsastusasemaa pystyy vai missä ja kuka määrää mihin ja montako joku saa laittaa konttoreita pystyyn. Kilpailuhan toimii joilllakin paikkakunnilla niin miks ei muillakin. Ainahan vois ajaa kauemmas katsastukseen vaikka lomalla tai muuten ,mutta jos ei meekkään läpi ekalla.
Saab 1974 L. 4d. 1.85L. Oranssi , rekistöröity uudelleen 28.4-09. Jäsen 3689. Renu Megane 1.9dci ja LT volsu asuntoauto.