Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Eikä varmaan olisi huono idea ajaa tankkia toisinaan lähes tyhjäksi, jotta vesipitoisuus olisi mahdollisimman pieni
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Aa katos vaanPoy kirjoitti:Ainakin Maptuni ja Nordic myy noita. Sitten T5Suiten ohjeissa on vielä erikseen maininta E85:lle.J8 kirjoitti: Ja vielä voisi kertoa asiasta kiinnostuneille että miksi 1998-1999 vuosimalleihin ei saisi viinasoftaa..? on vain yksi lambda, turbon imuputki pienempi ja mitäs muuta eroa on? Viriputiikit ei ainakaan tarjoa biopoweria 1998-1999 vuosimalleihin.



Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
En tiedä laskitko jo mukaan, mutta kulutus tuossa taitaa nousta aika reilusti... Eli vaikuttaa nopeasti myös tankkausväliin.J8 kirjoitti:Aa katos vaanPoy kirjoitti:Ainakin Maptuni ja Nordic myy noita. Sitten T5Suiten ohjeissa on vielä erikseen maininta E85:lle.J8 kirjoitti: Ja vielä voisi kertoa asiasta kiinnostuneille että miksi 1998-1999 vuosimalleihin ei saisi viinasoftaa..? on vain yksi lambda, turbon imuputki pienempi ja mitäs muuta eroa on? Viriputiikit ei ainakaan tarjoa biopoweria 1998-1999 vuosimalleihin.Siellähän oli maptunilla oma biopowersektio. Puusilmänä katsonut vaan kohdasta "1998-2000 2.0t" ja ettei oikeassa laidassa oo biopowerin tarjontaa..
Hyvä juttu! Laskin juuri nopeasti että mun ajoilla biopowerilla säästäis jopa ~1000e vuodessa bensakuluissa. Ja luonto kiittää. Taitaapi mennä tulevaisuudessa vähän rautaa vaihtoon ja uutta softaa tilalle
Itse laskin, että itse aineen hinta on paljon pienempi, mutta kulutus kasvaa ja alkuinvestoinnit olisivat jotain 400 euron luokkaa, niin melko pitkään saisi ajella ennenkuin maksaisi itsensä takaisin. Harmi sinänsä.
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Toisaalta etuina on myös tehon kasvu (vrt. normaali softaviritys ja sen hinta) lisäksi jos ympäristöasiat merkitsevät niin pienet päästöt on plussaa... ja tietenkin asia riippuu siitä kuinka paljon autolla ajaa.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Golf Gti 320 -14
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Edellisistä vastauksista olen saanut sen käsityksen, että stage1 tai vastaavilla viritystasoilla teho on pikemminkin laskenut sen paljon mainostetun nousun sijaan...
Mulle asialla ei ole niin hirveän suurta merkitystä periaatteessa, mutta olishan sitä kivaa saada edes pidettyä nää nykyiset kaakit tallissa, niin taitaa jäädä tuo etanolilla läträäminen viikonloppujen vieton viihdepuolelle.
Mulle asialla ei ole niin hirveän suurta merkitystä periaatteessa, mutta olishan sitä kivaa saada edes pidettyä nää nykyiset kaakit tallissa, niin taitaa jäädä tuo etanolilla läträäminen viikonloppujen vieton viihdepuolelle.
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Tehot kasvaa vain jos vaihdetaan myös rautaa, eli vaatii vähintään suuremmat suuttimet.
Omassa softassa olen tässä ottanut jatkuvasti takapakkia, WOT vedoilla mennään edelleen 100% DC:llä, nyt alkaa raja lähenee
WBlambda edelleen ostoslistalla, sillä sitten säädetään "ihan tappiin"
Jos nyt tavallisen 2.0 stage1 antaa bensalla jotain ~220hv pelkällä softalla, ja stage3 bensalla jotain 260-270hv riippuen raudasta ja tunaajasta, niin melko tiukkaa tekee sama 220hv etanolilla samassa raudassa, rajoittavana tekijänä tosiaan suuttimet. Saman 260-270hv sais tietty irti vaihtamalla 40% suuremmat suuttimet.
Kulutus nousee luonnollisesti samassa suhteessa mitä energiaa on vähemmän, jos suutinaikoja suurennetaan 40% niin kaiken muun pysyessä muuttumattomana (ajotyyli mukaanlukien) kulutus nousee myös sen 40%.
Omassa softassa olen tässä ottanut jatkuvasti takapakkia, WOT vedoilla mennään edelleen 100% DC:llä, nyt alkaa raja lähenee

WBlambda edelleen ostoslistalla, sillä sitten säädetään "ihan tappiin"
Jos nyt tavallisen 2.0 stage1 antaa bensalla jotain ~220hv pelkällä softalla, ja stage3 bensalla jotain 260-270hv riippuen raudasta ja tunaajasta, niin melko tiukkaa tekee sama 220hv etanolilla samassa raudassa, rajoittavana tekijänä tosiaan suuttimet. Saman 260-270hv sais tietty irti vaihtamalla 40% suuremmat suuttimet.
Kulutus nousee luonnollisesti samassa suhteessa mitä energiaa on vähemmän, jos suutinaikoja suurennetaan 40% niin kaiken muun pysyessä muuttumattomana (ajotyyli mukaanlukien) kulutus nousee myös sen 40%.
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06
- 9-3SC 1.8t Aut. -07 NoPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Missä tulee raja suutinten vaihdon suhteen? Eli 630 lienee se normaalisuurennus näissä etanolijutuissa. Ei liene mitään järkeä vaihtaa vielä isompiin? Hintaero kun ei ole iso.
Onko suutinten vaihdosta mitään hyötyä esim. jos autossa on BSR:n tai Maptunin steg 1 tai vastaava (siis ihan bensakäytössä)?
Onko suutinten vaihdosta mitään hyötyä esim. jos autossa on BSR:n tai Maptunin steg 1 tai vastaava (siis ihan bensakäytössä)?
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Golf Gti 320 -14
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=73061
tommoseen volvo-sivustoon törmäsin eilen. näytti olevan juttua lh 2.2:sta ja k-jetistäkin
tommoseen volvo-sivustoon törmäsin eilen. näytti olevan juttua lh 2.2:sta ja k-jetistäkin
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Jossain olin lukevinani että 630cc suuttimilla tehdään +300hv virityksiä, automaattikuskina en ole näihin pahemmin perehtynyt 
Mitään hyötyä ylisuurista suuttimista ei ole, suuttimet pitäisi käsittääkseni mitoittaa siten että DC ei ylitä 85% missään olosuhteessa.
Ongelmia saattaa tulla suurien suuttimien kanssa jos moottoriohjaus ei osaa pienentää aukiolot riittävästi tyhjäkäynnillä, sitä en tiedä missä trionicin raja menee.

Mitään hyötyä ylisuurista suuttimista ei ole, suuttimet pitäisi käsittääkseni mitoittaa siten että DC ei ylitä 85% missään olosuhteessa.
Ongelmia saattaa tulla suurien suuttimien kanssa jos moottoriohjaus ei osaa pienentää aukiolot riittävästi tyhjäkäynnillä, sitä en tiedä missä trionicin raja menee.
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06
- 9-3SC 1.8t Aut. -07 NoPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
t8 kirjoitti:http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=73061
tommoseen volvo-sivustoon törmäsin eilen. näytti olevan juttua lh 2.2:sta ja k-jetistäkin
Sivulla oli:
(Positive) facts about E85:
1. It is not corrosive to the fuel system or the engine. This is a myth and ethanol is often confused with methanol, which actually have corrosive properties. Some models before 1988 on the other hand may have some parts that is not ethanol resistant. If we are talking Volvo´s, then this mainly applies to the non-electronically injection systems such as K-jet etc. Most cars with electronical fuel injection (EFI) should be resistant to ethanol.
----------
Olisi ihan kiinnostavaa saada virallistakin ja testattua tietoa etanolin aiheuttamasta korroosiosta. Oma käsitys on edelleen, että Saabin systeemit kestävät kyllä etanolilla ajoa (10 vuoden ajon jälkeen voi putket tosin olla vähän ruosteessa).
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Golf Gti 320 -14
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Itseasiassa en ottanut huomioon, mutta tein laskun erittäin karkeasti ja "sinnepäin" ja yläkanttiin koska muistissa ei ole tarkalleen tankattuja litroja. mutta viimevuonna(2008) tuli reilut 30tkm ajoa ja n.8,5l/100km keskikulutuksella. 98E:n keskihintakin oli vähintäänkin 1,4e/l paikkeilla(2008). Noilla lukemilla rahaa paloi n. 3570e polttoaineeseen viimevuonna. Tänä vuonna tietty bensan keskihinta on huomattavasti pienempi, mutta jos esim biopower kuluttaisi keskimäärin 10l/100km 0,8e/l hinnalla ja kilometrit olisi samat, niin rahaa palaisi vain 2400e vuodessa. Tietoa todellisesta etanolin kulutuksesta ei ole, Saabin sivujen mukaan esim 9-5 2.0t:ssa on sama kulutus normaalisssa 150hp:ssa ja biopower 180hp versiossa? Ei haittaa vaikka kulutus nouseekin, koska eniten tuossa kiehtoo ekologisuus/tehokkuus yhdistelmä 11 vuotta vanhassa SaabissaAzanovix kirjoitti:En tiedä laskitko jo mukaan, mutta kulutus tuossa taitaa nousta aika reilusti... Eli vaikuttaa nopeasti myös tankkausväliin.
Itse laskin, että itse aineen hinta on paljon pienempi, mutta kulutus kasvaa ja alkuinvestoinnit olisivat jotain 400 euron luokkaa, niin melko pitkään saisi ajella ennenkuin maksaisi itsensä takaisin. Harmi sinänsä.

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Tänään oli tv:ssä Saabin biopower-mallien mainos (turbomainos uudelleenkierrätettynä).
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Minun sabassa SID näyttää tällä hetkellä kulutukseksi 15.1 kun 95E:llä näytti ~11.5l/100km
Toki nyt on tullut hieman enemmän täyskaasuvetoja kun tuota softaa säätänyt.
Kilsoja kasassa etanolilla ~250km
Vasta muutaman viikon "normaaliajon" jälkeen voin varmuudella sanoa miten etanoli vaikuttaa kulutukseen
Toki nyt on tullut hieman enemmän täyskaasuvetoja kun tuota softaa säätänyt.
Kilsoja kasassa etanolilla ~250km
Vasta muutaman viikon "normaaliajon" jälkeen voin varmuudella sanoa miten etanoli vaikuttaa kulutukseen

Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06
- 9-3SC 1.8t Aut. -07 NoPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Tuohan on varsin hyvin linjassa sen kanssa että kulutuksen pitäisi olla ~30% suurempi.Nappe kirjoitti:Minun sabassa SID näyttää tällä hetkellä kulutukseksi 15.1 kun 95E:llä näytti ~11.5l/100km
Toki nyt on tullut hieman enemmän täyskaasuvetoja kun tuota softaa säätänyt.
Kilsoja kasassa etanolilla ~250km
Vasta muutaman viikon "normaaliajon" jälkeen voin varmuudella sanoa miten etanoli vaikuttaa kulutukseen
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Nyt on 9-5:n hinnastoon ilmestynyt peräti 2 biopower-mallia:
http://www.saab.fi/main/image/brochure/ ... sto_09.pdf
Eski
http://www.saab.fi/main/image/brochure/ ... sto_09.pdf
Eski