Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Svc »

Eikä varmaan olisi huono idea ajaa tankkia toisinaan lähes tyhjäksi, jotta vesipitoisuus olisi mahdollisimman pieni
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
J8
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja J8 »

Poy kirjoitti:
J8 kirjoitti: Ja vielä voisi kertoa asiasta kiinnostuneille että miksi 1998-1999 vuosimalleihin ei saisi viinasoftaa..? on vain yksi lambda, turbon imuputki pienempi ja mitäs muuta eroa on? Viriputiikit ei ainakaan tarjoa biopoweria 1998-1999 vuosimalleihin.
Ainakin Maptuni ja Nordic myy noita. Sitten T5Suiten ohjeissa on vielä erikseen maininta E85:lle.
Aa katos vaan :D Siellähän oli maptunilla oma biopowersektio. Puusilmänä katsonut vaan kohdasta "1998-2000 2.0t" ja ettei oikeassa laidassa oo biopowerin tarjontaa.. :oops: Hyvä juttu! Laskin juuri nopeasti että mun ajoilla biopowerilla säästäis jopa ~1000e vuodessa bensakuluissa. Ja luonto kiittää. Taitaapi mennä tulevaisuudessa vähän rautaa vaihtoon ja uutta softaa tilalle 8)
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

J8 kirjoitti:
Poy kirjoitti:
J8 kirjoitti: Ja vielä voisi kertoa asiasta kiinnostuneille että miksi 1998-1999 vuosimalleihin ei saisi viinasoftaa..? on vain yksi lambda, turbon imuputki pienempi ja mitäs muuta eroa on? Viriputiikit ei ainakaan tarjoa biopoweria 1998-1999 vuosimalleihin.
Ainakin Maptuni ja Nordic myy noita. Sitten T5Suiten ohjeissa on vielä erikseen maininta E85:lle.
Aa katos vaan :D Siellähän oli maptunilla oma biopowersektio. Puusilmänä katsonut vaan kohdasta "1998-2000 2.0t" ja ettei oikeassa laidassa oo biopowerin tarjontaa.. :oops: Hyvä juttu! Laskin juuri nopeasti että mun ajoilla biopowerilla säästäis jopa ~1000e vuodessa bensakuluissa. Ja luonto kiittää. Taitaapi mennä tulevaisuudessa vähän rautaa vaihtoon ja uutta softaa tilalle 8)
En tiedä laskitko jo mukaan, mutta kulutus tuossa taitaa nousta aika reilusti... Eli vaikuttaa nopeasti myös tankkausväliin.
Itse laskin, että itse aineen hinta on paljon pienempi, mutta kulutus kasvaa ja alkuinvestoinnit olisivat jotain 400 euron luokkaa, niin melko pitkään saisi ajella ennenkuin maksaisi itsensä takaisin. Harmi sinänsä.
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja HMK »

Toisaalta etuina on myös tehon kasvu (vrt. normaali softaviritys ja sen hinta) lisäksi jos ympäristöasiat merkitsevät niin pienet päästöt on plussaa... ja tietenkin asia riippuu siitä kuinka paljon autolla ajaa.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Edellisistä vastauksista olen saanut sen käsityksen, että stage1 tai vastaavilla viritystasoilla teho on pikemminkin laskenut sen paljon mainostetun nousun sijaan...
Mulle asialla ei ole niin hirveän suurta merkitystä periaatteessa, mutta olishan sitä kivaa saada edes pidettyä nää nykyiset kaakit tallissa, niin taitaa jäädä tuo etanolilla läträäminen viikonloppujen vieton viihdepuolelle.
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Tehot kasvaa vain jos vaihdetaan myös rautaa, eli vaatii vähintään suuremmat suuttimet.
Omassa softassa olen tässä ottanut jatkuvasti takapakkia, WOT vedoilla mennään edelleen 100% DC:llä, nyt alkaa raja lähenee :)
WBlambda edelleen ostoslistalla, sillä sitten säädetään "ihan tappiin"

Jos nyt tavallisen 2.0 stage1 antaa bensalla jotain ~220hv pelkällä softalla, ja stage3 bensalla jotain 260-270hv riippuen raudasta ja tunaajasta, niin melko tiukkaa tekee sama 220hv etanolilla samassa raudassa, rajoittavana tekijänä tosiaan suuttimet. Saman 260-270hv sais tietty irti vaihtamalla 40% suuremmat suuttimet.

Kulutus nousee luonnollisesti samassa suhteessa mitä energiaa on vähemmän, jos suutinaikoja suurennetaan 40% niin kaiken muun pysyessä muuttumattomana (ajotyyli mukaanlukien) kulutus nousee myös sen 40%.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja HMK »

Missä tulee raja suutinten vaihdon suhteen? Eli 630 lienee se normaalisuurennus näissä etanolijutuissa. Ei liene mitään järkeä vaihtaa vielä isompiin? Hintaero kun ei ole iso.

Onko suutinten vaihdosta mitään hyötyä esim. jos autossa on BSR:n tai Maptunin steg 1 tai vastaava (siis ihan bensakäytössä)?
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja t8 »

http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=73061

tommoseen volvo-sivustoon törmäsin eilen. näytti olevan juttua lh 2.2:sta ja k-jetistäkin
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Jossain olin lukevinani että 630cc suuttimilla tehdään +300hv virityksiä, automaattikuskina en ole näihin pahemmin perehtynyt :)

Mitään hyötyä ylisuurista suuttimista ei ole, suuttimet pitäisi käsittääkseni mitoittaa siten että DC ei ylitä 85% missään olosuhteessa.
Ongelmia saattaa tulla suurien suuttimien kanssa jos moottoriohjaus ei osaa pienentää aukiolot riittävästi tyhjäkäynnillä, sitä en tiedä missä trionicin raja menee.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja HMK »

t8 kirjoitti:http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=73061

tommoseen volvo-sivustoon törmäsin eilen. näytti olevan juttua lh 2.2:sta ja k-jetistäkin

Sivulla oli:

(Positive) facts about E85:

1. It is not corrosive to the fuel system or the engine. This is a myth and ethanol is often confused with methanol, which actually have corrosive properties. Some models before 1988 on the other hand may have some parts that is not ethanol resistant. If we are talking Volvo´s, then this mainly applies to the non-electronically injection systems such as K-jet etc. Most cars with electronical fuel injection (EFI) should be resistant to ethanol.

----------
Olisi ihan kiinnostavaa saada virallistakin ja testattua tietoa etanolin aiheuttamasta korroosiosta. Oma käsitys on edelleen, että Saabin systeemit kestävät kyllä etanolilla ajoa (10 vuoden ajon jälkeen voi putket tosin olla vähän ruosteessa).
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
J8
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja J8 »

Azanovix kirjoitti:En tiedä laskitko jo mukaan, mutta kulutus tuossa taitaa nousta aika reilusti... Eli vaikuttaa nopeasti myös tankkausväliin.
Itse laskin, että itse aineen hinta on paljon pienempi, mutta kulutus kasvaa ja alkuinvestoinnit olisivat jotain 400 euron luokkaa, niin melko pitkään saisi ajella ennenkuin maksaisi itsensä takaisin. Harmi sinänsä.
Itseasiassa en ottanut huomioon, mutta tein laskun erittäin karkeasti ja "sinnepäin" ja yläkanttiin koska muistissa ei ole tarkalleen tankattuja litroja. mutta viimevuonna(2008) tuli reilut 30tkm ajoa ja n.8,5l/100km keskikulutuksella. 98E:n keskihintakin oli vähintäänkin 1,4e/l paikkeilla(2008). Noilla lukemilla rahaa paloi n. 3570e polttoaineeseen viimevuonna. Tänä vuonna tietty bensan keskihinta on huomattavasti pienempi, mutta jos esim biopower kuluttaisi keskimäärin 10l/100km 0,8e/l hinnalla ja kilometrit olisi samat, niin rahaa palaisi vain 2400e vuodessa. Tietoa todellisesta etanolin kulutuksesta ei ole, Saabin sivujen mukaan esim 9-5 2.0t:ssa on sama kulutus normaalisssa 150hp:ssa ja biopower 180hp versiossa? Ei haittaa vaikka kulutus nouseekin, koska eniten tuossa kiehtoo ekologisuus/tehokkuus yhdistelmä 11 vuotta vanhassa Saabissa :D
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3367
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Tänään oli tv:ssä Saabin biopower-mallien mainos (turbomainos uudelleenkierrätettynä).
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Minun sabassa SID näyttää tällä hetkellä kulutukseksi 15.1 kun 95E:llä näytti ~11.5l/100km
Toki nyt on tullut hieman enemmän täyskaasuvetoja kun tuota softaa säätänyt.
Kilsoja kasassa etanolilla ~250km
Vasta muutaman viikon "normaaliajon" jälkeen voin varmuudella sanoa miten etanoli vaikuttaa kulutukseen :)
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Nappe kirjoitti:Minun sabassa SID näyttää tällä hetkellä kulutukseksi 15.1 kun 95E:llä näytti ~11.5l/100km
Toki nyt on tullut hieman enemmän täyskaasuvetoja kun tuota softaa säätänyt.
Kilsoja kasassa etanolilla ~250km
Vasta muutaman viikon "normaaliajon" jälkeen voin varmuudella sanoa miten etanoli vaikuttaa kulutukseen :)
Tuohan on varsin hyvin linjassa sen kanssa että kulutuksen pitäisi olla ~30% suurempi.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Eski »

Nyt on 9-5:n hinnastoon ilmestynyt peräti 2 biopower-mallia:
http://www.saab.fi/main/image/brochure/ ... sto_09.pdf

Eski
Vastaa Viestiin