Tonnari meni , Audi tuli

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Tonnari meni , Audi tuli

Viesti Kirjoittaja mike »

Dieseleiden hurja vääntö on kyllä aikanen harha mikä ihmisille syntyy. Toki täysillä ahtopaineilla pukkaa kovat lukemat mutta niin ne tekee bensakoneetkin ja käytettävissä oleva kierrosalue on jotain ihan muuta.

Vanhat dieselit ei sammunu liikkeelle lähtiessä sen takia, että ruiskutuspumpun säädin löi itsestään syöttöä isommalle kun kierrokset alkoivat laskea. Autoilijat muistavat tämän "vääntävänä dieselinä" vaikka todellisuudessa sitä vääntöä ei ollut sitäkään vähää mitä bensakoneissa.

Esim Jetta 1.6 Diesel vuodelta -82 pukkasi huimat 104 Nm / 2000 rpm ja sama auto 1,5 bensana 110 Nm /2500 rpm. Tehossa olikin sitten vähän suurempi ero 40 ja 51 kW.

Nykydieselit on kohtuu isosta iskutilavuudesta huolimatta aika hengettömiä ennen ahtopaineiden nousua. Kytkimen kanssa saa olla tarkkana tai sitten vain kaasua pitää olla reilusti ennen lähtöä. Sitten kaikki vääntö pamahtaa kerralla tauluun ja ajosta tulee kulmikasta. Automaatin kanssa nykydiesel on minusta parhaimmillaan. Tähän kun vielä lisättäisiin neliveto niin paketti olis aikas hyvä.

Ennen oli kuitenkin ennen ja kuutiotuumat teki isoon autoon tarvittavan voiman. 5 litran Chrysler antoi 343 Nm / 1600 rpm ja tehoa vaatimattomat 108 kW. Tänä päivänä säälittävät lukemat mutta vetipähän moottori oikeasti alhaalta.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Tonnari meni , Audi tuli

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

aero kirjoitti: Vaan kun kattelee esim. erään ruotsalaisvalmistajan ahdettujen bensakoneiden vääntökäyriä, alkaa huomata ettei se kipinäsytytys väännönkään saralla mikään hirmuisen huono asia ole..
Totta, esim. tämän Biopowerin vääntö on n. 500Nm jo 2000rpm:
vääntö- ja tehokäyrää
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tonnari meni , Audi tuli

Viesti Kirjoittaja aero »

mike kirjoitti:Nykydieselit on kohtuu isosta iskutilavuudesta huolimatta aika hengettömiä ennen ahtopaineiden nousua. Kytkimen kanssa saa olla tarkkana tai sitten vain kaasua pitää olla reilusti ennen lähtöä. Sitten kaikki vääntö pamahtaa kerralla tauluun ja ajosta tulee kulmikasta. Automaatin kanssa nykydiesel on minusta parhaimmillaan. Tähän kun vielä lisättäisiin neliveto niin paketti olis aikas hyvä.
Mun muutaman auton kokemus väittää, että tuo kuvaus osuu lähinnä VAG:n 1.9TDI:hin, vieläpä pumppariversioon. Commonrail -moottoreita on onnistuttu taikomaan luonteeltaan paljon lähemmäs vanhoja esikammiokoneita (=mukavampaan suuntaan), eikä esim. TiDS:n pyörittely pihassa ilman kaasua, pelkällä kytkimellä ole mikään ongelma (verrokkina kaikki ajamani 1.9 pumpparit ovat sammuneet varovaisellakin kytkimenkäytöllä). Toki nopeasti nouseva vääntökäyrä voi yllättää aluksi, mutta siihen tottuu aika nopeasti, kunhan moottori on mukavaksi suunniteltu (=täsmää mun ajamiin commonrail -tekniikoihin, pl. VAG:n 2.0TDI 88kW, joka sekin oli ikävä lähinnä laiskuutensa takia 1700kg autossa).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Tonnari meni , Audi tuli

Viesti Kirjoittaja mike »

aero kirjoitti:
mike kirjoitti:Nykydieselit on kohtuu isosta iskutilavuudesta huolimatta aika hengettömiä ennen ahtopaineiden nousua. Kytkimen kanssa saa olla tarkkana tai sitten vain kaasua pitää olla reilusti ennen lähtöä. Sitten kaikki vääntö pamahtaa kerralla tauluun ja ajosta tulee kulmikasta. Automaatin kanssa nykydiesel on minusta parhaimmillaan. Tähän kun vielä lisättäisiin neliveto niin paketti olis aikas hyvä.
Mun muutaman auton kokemus väittää, että tuo kuvaus osuu lähinnä VAG:n 1.9TDI:hin, vieläpä pumppariversioon. Commonrail -moottoreita on onnistuttu taikomaan luonteeltaan paljon lähemmäs vanhoja esikammiokoneita (=mukavampaan suuntaan), eikä esim. TiDS:n pyörittely pihassa ilman kaasua, pelkällä kytkimellä ole mikään ongelma (verrokkina kaikki ajamani 1.9 pumpparit ovat sammuneet varovaisellakin kytkimenkäytöllä). Toki nopeasti nouseva vääntökäyrä voi yllättää aluksi, mutta siihen tottuu aika nopeasti, kunhan moottori on mukavaksi suunniteltu (=täsmää mun ajamiin commonrail -tekniikoihin, pl. VAG:n 2.0TDI 88kW, joka sekin oli ikävä lähinnä laiskuutensa takia 1700kg autossa).
Suurin osa omista kokemuksista on kyllä VAG:n 1.9, 2.0 ja 2.5 pumppusuutinkoneista eri tehoversioineen, joissa todellakin on aivan onneton tuo veto ennen paineita. Ääntä kyllä lähtee senkin edestä varsinkin kun kierroksia joutuu käyttämään reilummin.

Aivan uusimmilla yhteispainruiskutteisilla ei ole tullutkaan ajettua muuta kuin automaattivaihteisena joten pitänee käydä autokaupoissa koeajoilla.

Sitä vaan välillä unohtaa että pari kolme vuotta vanhat, meikäläisen mielestä uudet autot eivät ole enää nykyaikaisia dieseleitä :)
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tonnari meni , Audi tuli

Viesti Kirjoittaja aero »

mike kirjoitti:Suurin osa omista kokemuksista on kyllä VAG:n 1.9, 2.0 ja 2.5 pumppusuutinkoneista eri tehoversioineen, joissa todellakin on aivan onneton tuo veto ennen paineita. Ääntä kyllä lähtee senkin edestä varsinkin kun kierroksia joutuu käyttämään reilummin.
Joo, noita isompia pumppareita minä en olekaan ajanut (missä mallissa VAGilla on 2.0 pumppari?).
mike kirjoitti: Sitä vaan välillä unohtaa että pari kolme vuotta vanhat, meikäläisen mielestä uudet autot eivät ole enää nykyaikaisia dieseleitä :)
On ne, kunhan se mylly löytyy esim. Saabin tai PSA:n keulalta ;). Klonkswagen sai CR-tekniikan käyttöönsä muistaakseni vasta 2008, huhun mukaan Fiatin pirullisen lisensoinnin vuoksi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Tonnari meni , Audi tuli

Viesti Kirjoittaja mike »

Mahtanee tuota 2.0 pumppusuutinkonetta löytyä vielä nykyäänkin Skodan ja Seatin keulalta 104 kW:n tehoisena. -07 Passatissa ainakin oli vielä pumppusuuttimet kun yksi sellanen tuossa vastikään hajosi reilun 100 tkm:n taipaleen jälkeen. Ja halpaa oli...
Audi ja VW on sentään jo siirtyneet yhteispaineruiskutukseen jättäen kovaäänisemmät rouskuttajat "jämämerkeilleen".
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Vastaa Viestiin