Kolme vapaapäivää alkaa olla takana ja mieli virkeämpi. Vapailla tuli leikattua nurmikot, tyhjennettyä puuliiterin vasen puoli, eli sallitut 1.5 kuutiota

pannuhuoneeseen, että sain seinän vapaaksi. Tänään aloin pinoamaan hirviää läjää, että saan taas tilaa keskitilaan, että saan loput valmiit klapit taivasalta pois. Myöhässä ollaan joo, mutta kaippa se siitä. Eiköhän tässä lähiviikkoina saada pinot valmiiksi ja päästään käsiksi liiterin oikeaan puoleen, kunhan käsivara pannuhuoneesta on ensin saunottu. Pyykättyä ja siivottuakin tuli ihan tosissaan, joten hyvillä mielin taas ansiotöihin huomenna. Pieni aavistus flunssasta on pari päivää pyörinyt jossain taustalla, menin siis ja vedin puntilla kunnon treenin, yleensä silloin tauti tulee jos on tullakseen.
Leksalla ajoin päivän reissut, hiljalleen alkaa fiilis autosta jäsentyä. Näissä normaaleissa siirtymissä ja kaupungissa autoa voi kuvailla yhdellä sanalla. Vaivaton. Se tulee ekana mieleen. Auto on niin äärettömän helppo ajaa, kun voimaa ja vääntöä on käytössä koko ajan ruhtinaallisesti. Auto on täysin erityyppinen mitä minulla on koskaan ollut. Koneen käytöstä on vaikea kuvailla, voimantuotto on niin erilaista, sitä vain, öh, on käytössä riittävästi. Onko tämä nyt sitä kahdeksan sylinterin, väännön ja iskutilavuuden aikaansaannosta vai mitä, en tiedä. Tyhjäkäynnistä lähtien voimaa on leveästi, ei mitään nyykähdyksiä, viiveitä tms. Risteyksissä ei tarvitse ojentaa nilkkaa, riittää kun vapaankärjellä tökkää niin mittarissa on 60 km/h. Normaalissa kaupunkirytmissä eivät kierrokset nouse useinkaan yli 2000. Kaiken taustalla on koko ajan sellainen matalataajuuksinen "mörinä" joka saa suun korviin

Työkaveri seisoi parkkipaikalla kun ajelin sinne yhtenä aamuna ja pyörittelin auton parkkiin, autosta noustuani sanoi, että olihan miehekkäät murinat ja kysyi varovasti, että "onko kasikone". Vaikka vähän niiden pörinäröörien perään haikailenkin, niin ilmeisesti soundit ovat ihan kohdallaan ilmankin. En minä tiedä mikä tuon kasin soinnissa viehättää, mutta joku siinä on, että se innostaa ihan eri lailla. No, ainahan minä(kin) olen noita hörinöitä kuunnellut, nyt pääsee ekan kerran olemaan kaasunjatkeena.
Tankillisen kulutus on reilun 300 km jälkeen 9.7L, ihan ok. Seurailin kotiin tullessa pojat kyydissä hetkellistä kulutusta. Porvoon Kevätkummuntiellä on sellainen reilun kilometrin suora ja nopeusrajoitus on 40 km/h. Kiihdytin risteyksestä mittariin 50 ja nostin jalan kaasulta. Kaasuun koskematta mentiin se reilu kilometri, kierrokset olivat keskimäärin 950 rpm ja kulutus pyöri 4.7-5.3 välillä, mittarissa nopeus oli keskimäärin 45 km/h. Tuo on kaupungissa huomaamattaan taloudellinen, koska rajoitukset rajoittavat kaasuun koskemista. Tämän hetken kokemuksen perusteella näillä max. 60 km/h rajoituksilla pääsee helposti alle 10 litran kulutuksen, mutta maantiellä 80 km/h-> liki 2000 kilon omapaino alkaa vaikuttaa, koska näyttää siltä, että siellä kulutus nousee väkisinkin kympin päälle. Maantietä on tullut kovin vähän vielä, joten odotellaan kokemuksien karttumista. Seuraavan kuukauden aikana on tiedossa yksi Hesan reissu, mutta jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, niin Leksalla käväistään lokakuussa vanhempiani moikkaamassa Pohojammaalla, joten silloin saa fiiliksiä kaikista mahdollisista rajoituksista ja tietyypeistä reilun 800 km matkalta. Saas nähdä, mennäänkö vielä kesärenkailla, vai laitanko jo vanhat kitkat alle. Ainakin alkutalvi mennään vielä noilla vanhoilla, toki jos ovat aivan kauheat lötkylät, niin mietitään sitten uudestaan. Tämähän on tosiaan ollut useamman talven seisonnassa, mikä selittää osaltaan vm. 2009 kitkoja, joissa on pintaa vielä reilusti.
Mutta, huomenna on arkipäivä, joten töihin, Hiacella !
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634