Kesärenkaat 2014

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kesärenkaat 2014

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

Kyllä vois kuvitella että menee aika hirveeksi ajettavuus näin raskaalla autolla tommoset "sirkkelin terät" alla...
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Kesärenkaat 2014

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

Todennäköisesti näillä huippukuntoisilla teillä ajettavuus paranee.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kesärenkaat 2014

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ja tuskin edes kukaan herkkäpeppu huomaa ajo-ominaisuuksissa 10 mm kavennusta renkaissa, kun autona on joitain satoja tuhansia kilsoja rullannut Saab...
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kesärenkaat 2014

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

Ei yksistään se kapeus vaan korkeus pitäis huomioida myös. Edellisis autois -99 passatis ja E39 bemmis koittanu 195/65/15 ja tuli kyllä niin hirveä ajettava ettei mitään J:tä. Autot olivat vielä melko tehottomia verrattuna nykyiseen ja huomattavasti köykäsempiä.
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
Mymmeli
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Pe Tammi 10, 2014 14:21

Re: Kesärenkaat 2014

Viesti Kirjoittaja Mymmeli »

Aika monessa keskiluokan autossa oli pitkään tuo 195/65/15 vakiokokona. esim. Octavia, golf, jne jne. Suunnilleen sama omamassa 9-5 sedanin kanssa. 195-rengashan on muuten kokonaiset 6,5 mm matalampii kuin 205.

En ole 195-talvi- ja 205-kesärenkailla huomannut eroa ajettavuudessa, tosin talvella ajellaan hiukan rauhallisemmin. Vähän hirvittää tosin, miten kapeampi eturengas kestää +200 hevosvoimaa :mrgreen:
MY01 9-5 2.0tA Biopower by J.Carlson
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Kesärenkaat 2014

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Saappi (og9-3) 215/45/17 kumeilla se vasta kamala ajettava olikin. Noihin verrattuna yhtä juhlaa oli ajella 195/65/15 talvikumeilla.
Samoin tuossa riisipussissa (omapaino vähän reilu 1400kg) auton mukana tuli 17" vanteet samalla 215/45/17 rengastuksella. Ei ollut mitenkään upee ajettava, huomattavasti toki vakaampi eikä tietenkään vedellyt ja tempoillut urissa kuten vajaavetoinen og-kolkki saman kokosilla kumeilla. Lemppasin viime kesäkumikauden loputtua vanteet kiertoon ja hommasin 15" tilalle, rengastuksena sama kuin talvikiekoissakin eli 195/65/15. Oletettavasti luvassa on omaan makuun paljon parempaa mukavuutta ja ajettavuutta mitä 17" rengassetillä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: Kesärenkaat 2014

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

Omassa kolkissa ainakin vetely lisääntyy yllättävän vähän vaihdettaessa 195/65-15 talvirenkaista 215/45-17 kesärenkaisiin. Sen verran että huomaa, mut ei vetele mitenkään häiritsevästi. Kai tolla konin alustalla ja uretaaneilla lienee merkityksensä tähän :roll: No, katotaan mitä uudet 225 kesänakit tuo tullessaan :lol:
T7 vm. 2001 9-3
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Kesärenkaat 2014

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Koskimaa kirjoitti:Omassa kolkissa ainakin vetely lisääntyy yllättävän vähän vaihdettaessa 195/65-15 talvirenkaista 215/45-17 kesärenkaisiin. Sen verran että huomaa, mut ei vetele mitenkään häiritsevästi. Kai tolla konin alustalla ja uretaaneilla lienee merkityksensä tähän :roll: No, katotaan mitä uudet 225 kesänakit tuo tullessaan :lol:
Oli tuossa meikänkin kolkissa uretaanit, Konit ja klämppikin vielä. Aina "hanaa" annettaessa sai rystyset valkosena puristaa rattia ja arvailla että mihin suuntaan sattuu tempasemaan sillä kertaa :lol: Siis hienostihan se meni jos alla oli viimesen päälle vedetty uudenkarhea priima asfaltti, mutta moisten osuus härmän maanteistä on promillen osien luokkaa, yleensä kun tuppaa nuo maantiet olemaan luokkaa perunapelto :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Re: Kesärenkaat 2014

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

V.J.S kirjoitti:Saappi (og9-3) 215/45/17 kumeilla se vasta kamala ajettava olikin. Noihin verrattuna yhtä juhlaa oli ajella 195/65/15 talvikumeilla.
Komppaan täysin. Tonnariinkin kun vaihtoi 16" kitkat 17" kesärenkaiden tilalle, niin tuntui , että auto nuortui 10vuotta. Sen verta hiljaisemmaksi ja pehmeämmäksi meno muuttui.
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Kesärenkaat 2014

Viesti Kirjoittaja Raser »

jann3 kirjoitti: Snadisti kesemmällä uudet gummit kyllä pitäisi saada. Goodyear Efficientgrip Performancet kiikarissa. Aikaisemmat Efficientit oli VAG-autossa hyvät.
Olen päätynyt nyt Goodyear EfficientGrip - 225/45 R17 91V FP TL
(Fuel Eff.: E Wet Grip: B NoiseClass: 1 Noise: 68dB) renkaisiin!

Syynä on tuo alhainen melutaso 68 dB, 91 kantavuusluokka ja kohtuullinen hintataso. Lisäksi käsitykseni mukaan rengas on muodoltaan pyöreäolkainen, eli ei pitäisi olla niin uraherkkä!?!

Tarkoitus on siis tilata renkaat netistä ja tarkemmin Camskill verkkokaupasta. Olisin halunnut 225/50 kokoiset renkaat, mutta ne ovat selkeästi kalliimmat (yli 50 % ?).

Tavoittelen siis mukavuutta kulutuskestävyyden ja taloudellisuuden (iso vierintävastus) kustannuksella.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Kesärenkaat 2014

Viesti Kirjoittaja 3J »

Taisi jo tulla mainituksikin, että tuo ilmoitettu renkaan melutaso on ohiajomelu, eikä välttämättä korreloi ohjaamoon kantautuvan melun kanssa.

Optimi rengaskoko on minun mielestä femmassa 16-tuumainen. Mukavuus ja hiljaisuus sopivassa suhteessa. 15-tuumainen tuntuu että ei oikein jaksa kantaa vaikka periaatteessa kyllä pitäisi kun kantavuus riittää, olisiko se korkeus sitten mistä tuo fiilis johtuu? 17-tuumaisessa taas tulee kustannuksia, ääntä ja uraherkkyyttä hieman lisää, mutta itsekin ajelen kyllä 17-tuumaisilla ihan ulkonäkösyistä.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Kimpo
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: La Loka 15, 2011 16:05
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kesärenkaat 2014

Viesti Kirjoittaja Kimpo »

S32 kirjoitti:Taitaa tulla ostettaviksi Sava Intensa UHP koossa 225/45-17. Lähirengasliike antoi noista kilpailukykyisen tarjouksen.

Netissä ko renkaat saaneet ihan kohtuullisia arvosteluja.
Onko noista kokemusta?
Viime kesänä hankin tuohon Aeroon just samanmoiset, eikä oo kyllä mitään valittamista. Näihin (muusikon kuuroihin) korviin mukavan äänettömät ja pintaa meni kesän aikana vajaan millin verran. Itekkin kiinnitin huomioo siihen, että netissä käyttäjiltä tullu sangen positiivisia kommentteja ja sillä uskalsi kokeilla. Mutta kuten sanottua, ei valittamista ainakaan täällä.
9-3 SC 2.0t Vector M6 -08
ex-9-5 Aero AT -03 BP
ex-9-3 SC 1.8t Vector M5 -08, BP stage1
ex-9-5 Aero AT -02
ex-9-5 2.0t Arc -02
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Kesärenkaat 2014

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

quote="jann3"]
Syynä on tuo alhainen melutaso 68 dB, 91 kantavuusluokka ja kohtuullinen hintataso. Lisäksi käsitykseni mukaan rengas on muodoltaan pyöreäolkainen, eli ei pitäisi olla niin uraherkkä!?!

[/quote]

Mikä vika korkeammassa kantavuudessa on? 91:hän on vakiokantavuus 225/45r17 renkaalla.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Kesärenkaat 2014

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

Sohlasin näemmä lainauksen kanssa, muutta Raserille tämä kysymys.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Kesärenkaat 2014

Viesti Kirjoittaja Raser »

Georges27 kirjoitti:
Raser kirjoitti: Syynä on tuo alhainen melutaso 68 dB, 91 kantavuusluokka ja kohtuullinen hintataso. Lisäksi käsitykseni mukaan rengas on muodoltaan pyöreäolkainen, eli ei pitäisi olla niin uraherkkä!?!

Mikä vika korkeammassa kantavuudessa on? 91:hän on vakiokantavuus 225/45r17 renkaalla.
Toisessa viestiketjussa joka on otsikoitu: "Apua kesärenkaiden ostoon?" oli nimimerkki "patse" kirjoittanut seuraavaa: "Isä on tuossa innostunut mainostamaan kantavuusindeksiä. Sillä omassa 9-5 17"-rinkulat 94-kantavuudella ja kaverilla vastaavanlaisessa sabassa 91-kantavuudella, niin ovat kuulemma paljon mukavammat ajella. Kuulemma poikittaiset urat/leikkaukset tiessä ei iske niin kovin läpi. Sitä en muista oliko saman merkkiset renkaat.
Renkaan sivun olka-profiililla paljon vaikutusta siihen veteleekö vai ei."

Tämän edellä kirjoitetun johdosta minä innostuin etsimään 91 kantavuusluokan renkaita saavuttaakseni paremman mukavuustason, koska Aeron alusta on minusta liian kova elikkä epämukava.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Vastaa Viestiin