karg kirjoitti:Tai sitten ei. Kyseessä saattaa olla jopa jonkin sortin urbaani legenda....Minuteman kirjoitti: No hip hei vaan sinnekin!
Onko tullut mieleen mitä tapahtuisi jos kaikki ajelisivat nastattomilla renkailla? Tiet kiillottuisivat hengenvaarallisiksi ja suolaamista jouduttaisiin lisäämään entisestään.
...Ilmeisesti suolaa oli kylvetty oikealle kaistalle enemmän, jolloin se oli ollut sitten suht märkä väärään aikaan ja päässyt jäätymään lopulta kurjaan kuntoon. Ei ollut nastarenkaiden käyttö ainakaan estänyt millään tavalla oikean kaistan kiillottumista. Asiaa pahensi tosin oikean kaistan uraisuus ja tähän lienee syynä nastarenkaiden käyttö.
Kannattaa lukea kirjoituksestani muutakin kuin tuo lainauksesi. Siinä nykyisten nastarenkaiden oletetuissa tietäkuluttavissa ominaisuuksissa vasta sitä "urbaania legendaa" onkin.
Kirjoittamani pohjautuu luettuun tietoon, ja siihen että tuli sentään kahdeksan vuotta ronkittua tuota kallisarvoista tieverkostoamme. Rengasväittelijöitten olettama nastarenkaitten kuluttava vaikutus on vain minimaalinen murto-osa koko rasituksesta joka päällysteeseen ja tien rakenteeseen kohdistuu, mukana näyttelevät osaansa myös lämpörasitus: jatkuva laajeneminen ja kutistuminen, jatkuva ja vaihteleva painorasitus, liikkuvan painorasituksen aiheuttama jopa mitattavissa oleva jatkuva aaltoliike ja tärinä liikennevirran aiheuttamana, hölmöläistyylisten "säästö"-toimien aiheuttama päällysteen halkeilu ja tätäkautta veden pääseminen routimaan tien runkorakenteeseen jolloin nämä "säästöt" vasta kalliiksi tulevatkin... Plus se suolan myös päällystettä syövyttävä vaikutus.
Sikäli koko rengasväittely tiestön kunnon kannalta on aivan turhaa, ja koko sen tarmon minkä rengaskiihkoilijat nettiin syytävät, kun saisikin vihaisina kirjeinä Eduskunnalle...