Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eski kirjoitti:Nyt on 9-5:n hinnastoon ilmestynyt peräti 2 biopower-mallia:
http://www.saab.fi/main/image/brochure/ ... sto_09.pdf

Eski
Ja tottakait keksivät NOSTAA hintojaan, jopa noiden dinosaurusten aikakautisten Edna-femmojen kohdalla heti kun äkkäsivät tuon ympäristöystävällisen etanolihomman :D

Aikas kalliita nuo Suomi-hinnat, jos vertaa ANA:n hintoihin:
http://www.saab.fi/main/image/brochure/ ... sto_09.pdf

Eli Linear Griffinin saa ostettu Ruotsista hintaan 22782.24 euroa + verot, kait sieltä ostamalla säästäisi jotain 6-8 tuhatta euroa?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja HMK »

Tuntuu joskus siltä, että Suomen Saabilla ei ole mitään tulosvastuuta. Tulosta ei ainakaan tehdä nostamalla hintoja. Jos kuukaudessa myydään nykyään ehkä 10 Saabia ei sillä paljon juhlita. Firman tulos tulee sitten todennäköisimmin huolloista ja varaosista. Autoista se ei tule. Sopii nostaa huoltojen hintaa.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Arcer
"Aero"
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 17:56

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Arcer »

9-3 business hinnastossa on lisää biopowereita.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-3 Bp, 530e
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Arcer kirjoitti:9-3 business hinnastossa on lisää biopowereita.
Ei näyttänyt löytyvän ainakaan Linear Business, tai Vector Business -malleista, vai olenko sokea?
Toivottavasti ovat tajunneet alkaa kauppamaan pikkusaabia Bipowerina monta tonnia halvemmalla kuin normaalia bensaversiota, sellainen 4-5 tonnin hinnanalennus, niin auto kävisi hyvin kaupaksi.
Omasta mielestäni nykyisellään ihan liian kallis, kun samalla hinnalla saa noin 2,4 kpl Grande Puntoja, joka on kuitenkin suht. saman kokoluokan auto, ympäristöystävällinen, tilava, turvallinen, jne.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja peinu »

ng900aero kirjoitti:Omasta mielestäni nykyisellään ihan liian kallis, kun samalla hinnalla saa noin 2,4 kpl Grande Puntoja, joka on kuitenkin suht. saman kokoluokan auto, ympäristöystävällinen, tilava, turvallinen, jne.
Tulikohan tämä nyt väärään topiciin? Olisiko oikea paikka:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... start=1305

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Arcer
"Aero"
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 17:56

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Arcer »

ng900aero kirjoitti:
Arcer kirjoitti:9-3 business hinnastossa on lisää biopowereita.
Ei näyttänyt löytyvän ainakaan Linear Business, tai Vector Business -malleista, vai olenko sokea?
Toivottavasti ovat tajunneet alkaa kauppamaan pikkusaabia Bipowerina monta tonnia halvemmalla kuin normaalia bensaversiota, sellainen 4-5 tonnin hinnanalennus, niin auto kävisi hyvin kaupaksi.
Omasta mielestäni nykyisellään ihan liian kallis, kun samalla hinnalla saa noin 2,4 kpl Grande Puntoja, joka on kuitenkin suht. saman kokoluokan auto, ympäristöystävällinen, tilava, turvallinen, jne.
Hinnastosta löytyy:
http://www.saab.fi/main/image/brochure/ ... siness.pdf

Autonrakennusosio ei taida olla ihan ajan tasalla.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-3 Bp, 530e
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

peinu kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Omasta mielestäni nykyisellään ihan liian kallis, kun samalla hinnalla saa noin 2,4 kpl Grande Puntoja, joka on kuitenkin suht. saman kokoluokan auto, ympäristöystävällinen, tilava, turvallinen, jne.
Tulikohan tämä nyt väärään topiciin? Olisiko oikea paikka:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... start=1305
Voi olla että tulikin, Grande Punto kun lienee oikeasti paljon turvallisempi ja ulkomittoihinsa suhteutettuna sisätiloiltaan tilavampikin, ja säilyttää jälleenmyyntiarvonsa Saabia paremmin :D
Ihme homma miksei GP ole 9-3:sta kalliimpi uutena, vaan miksi homma on päinvastoin??

Kuka nyt nykyaikana arvostaa esim isoa konetehoa, kun sensijaan mahdollisimman pienet päästöt on etusijalla, jne.
Saab saisi esitellä hyvin pian jonkin maks 1.2-litraisen, ja maks 100 hv bensamoottorin, jonka hiilidioksiidipäästöt olisivat luokkaa 80-100g/100km. Ja tietty jokainen Saabin malli pitäisi olla saatavana tästedes flexfuelina, eli jonkin 1.2-litraisen ahdetun koneen päästöt voisivat jäädän johonkin 30g/100km, ja kulutus etanolilla alle 5.5l/100km.

Kyllä tuo etanoli vaan on tätä päivää, bensakoneiden myynnille pitäisi saada jo jotain rajoituksia.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2091
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Julle »

ng900aero kirjoitti:
peinu kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Omasta mielestäni nykyisellään ihan liian kallis, kun samalla hinnalla saa noin 2,4 kpl Grande Puntoja, joka on kuitenkin suht. saman kokoluokan auto, ympäristöystävällinen, tilava, turvallinen, jne.
Tulikohan tämä nyt väärään topiciin? Olisiko oikea paikka:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... start=1305
Voi olla että tulikin, Grande Punto kun lienee oikeasti paljon turvallisempi ja ulkomittoihinsa suhteutettuna sisätiloiltaan tilavampikin, ja säilyttää jälleenmyyntiarvonsa Saabia paremmin :D
Ihme homma miksei GP ole 9-3:sta kalliimpi uutena, vaan miksi homma on päinvastoin??

Kuka nyt nykyaikana arvostaa esim isoa konetehoa, kun sensijaan mahdollisimman pienet päästöt on etusijalla, jne.
Saab saisi esitellä hyvin pian jonkin maks 1.2-litraisen, ja maks 100 hv bensamoottorin, jonka hiilidioksiidipäästöt olisivat luokkaa 80-100g/100km. Ja tietty jokainen Saabin malli pitäisi olla saatavana tästedes flexfuelina, eli jonkin 1.2-litraisen ahdetun koneen päästöt voisivat jäädän johonkin 30g/100km, ja kulutus etanolilla alle 5.5l/100km.

Kyllä tuo etanoli vaan on tätä päivää, bensakoneiden myynnille pitäisi saada jo jotain rajoituksia.
Laita hyvä mies korkki kiinni.
9-5 Aero - 00
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Julle kirjoitti:
Laita hyvä mies korkki kiinni.
Laitahan itse ;)

Mutta siltikin jos täytyisi ostaa uusi auto, niin valinta kohdistuisi tuohon GP:hen (reilut 12 kiloeuroa maksava uusi auto, joka on vielä fiksun näköinenkin, why not).
Ja oikeasti saisivat nyt Saabilta lanseerata jonkin oikeasti tähän aikaan sopivan koneen, nuo Saabin Triumph-moottori -sovellukset on tulleet jo kulutuksiensa, ja päästöjensä osalta tiensä päähän, ja samoin nuo Opelin 4-sylinteriset kertakäyttöisen alumiinilohkoiset koneet, joita ei voitane koneistaa järkevillä kustannuksilla, ja joiden kestoiästä ei liene vielä tarkempaa tietoa?

Siis kait olisi aika esitellä jo vihdoin viimein jotain uutta moottoritekniikaa tyyliin SVC, ja jokin 1.2 -litrainen etanolimoottori, josta mahdollisimman vähän päästöjä... tehoilla ei oikeasti ole suurelle yleisölle nykyään merkitystä, pikemminkin tuo viherpiiperrys on nyt kovempi myyntivaltti, jokaisella nykyautolla kun pystyy ajamaan ylinopeutta ;)

Sellainen 60-70Kw riittää ihan saletisti jokaisen tarpeeseen, useimmille riittäisi varmaan puoletkin tästä. Co2-päästöt saataisiin varmaan leikattua todella pieniksi jollain hyvällä hyötysuhteella olevalla pieni-iskutilavuuksisella koneella jossa olisi edes säätyvää venttiilienajoitusta, jossei sitten jopa muuttuvaa puristussuhdetta?

Tehojahan saadaan ulos niin halutessaan koneesta kuin koneesta, vaatii vaan hiukan enemmän kekseliäisyyttä :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2091
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Julle »

ng900aero kirjoitti:
Julle kirjoitti:
Laita hyvä mies korkki kiinni.
Laitahan itse ;)


Sellainen 60-70Kw riittää ihan saletisti jokaisen tarpeeseen, useimmille riittäisi varmaan puoletkin tästä. Co2-päästöt saataisiin varmaan leikattua todella pieniksi jollain hyvällä hyötysuhteella olevalla pieni-iskutilavuuksisella koneella jossa olisi edes säätyvää venttiilienajoitusta, jossei sitten jopa muuttuvaa puristussuhdetta?


Juu, :) Tarpeitahan on monia. Itse en kyllä kuulu tuohon joukkoon joille riittää 60Kw teho. No senverran voin nöyrtyä, että pytystä tuo 8O

Varmaan tuo juttu on tulevaisuuden asia, muttei ehkä saabin, tai mistä sen tiedän. Aika näyttää.

( ISOA, Saabia odotellessa ) :|

p.s. lainaus meni taasen päin sitä.
9-5 Aero - 00
tmr97
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Touko 10, 2008 10:17

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja tmr97 »

ng900aero kirjoitti: Siis kait olisi aika esitellä jo vihdoin viimein jotain uutta moottoritekniikaa tyyliin SVC, ja jokin 1.2 -litrainen etanolimoottori, josta mahdollisimman vähän päästöjä... tehoilla ei oikeasti ole suurelle yleisölle nykyään merkitystä,
Jos teholla ei ole merkitystä, niin voi ihmetellä esim Golf 1.4 vaparin myynnin kehnoutta. V-mallistahan tuo vedettiin välillä jopa pois myynnistä.

RE85:llä 9-3 1.8t biopower päästää 49g/km. Edistysaskel on aika iso, ennen huhtikuun alkua paras vastaavan kokoinen auto taisi olla prius yli 100g/km päästöllä. Silti en usko tuon biopowerin suureen myyntiin. Sitä ei veroteta RE85:n vaan bensan mukaan. Eli dieseliä kehiin. Juurihan TiDS:n ja TTiD:n päästöt tippuivat 144g/100km tasolle. Niissä viranomaisetkin tunnustavat alhaisemman päästötason ja siten alemmat verot ja käyttömaksut (2010 alkaen).
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

Julle kirjoitti:
Sellainen 60-70Kw riittää ihan saletisti jokaisen tarpeeseen
Ja vitut riitttää :wink:
ruohonet80
"Hölösuu"
Viestit: 1032
Liittynyt: To Huhti 07, 2005 19:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja ruohonet80 »

rälläkkä kirjoitti:
Julle kirjoitti:
Sellainen 60-70Kw riittää ihan saletisti jokaisen tarpeeseen
Ja vitut riitttää :wink:
Ni ei ollu riittämässä :lol:
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja essal »

Aamulehdessä luki, että St1:llä olisi jonkinsortin verohuojennus Refuelille pääkaupunkiseudulle. Sen jälkeen sitten laajennetaan saatavuutta muuhun maahan. Että siitä sitten.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5321
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

ng900aero kirjoitti:Siis kait olisi aika esitellä jo vihdoin viimein jotain uutta moottoritekniikaa tyyliin SVC, ja jokin 1.2 -litrainen etanolimoottori, josta mahdollisimman vähän päästöjä... tehoilla ei oikeasti ole suurelle yleisölle nykyään merkitystä, pikemminkin tuo viherpiiperrys on nyt kovempi myyntivaltti, jokaisella nykyautolla kun pystyy ajamaan ylinopeutta ;)
Tuollaisella 1.2-1.4l etanolimoottorilla saab saisi kaipaamaansa volyymimyyntiä, vielä kun sen istuttaisi pikkusaapin keulalle. 9-1(X?) myyntiin ja äkkiä. Eikä tuollainen moottori olisi varmaan 9-3:nkaan keulalla huonoin vaihtoehto, saahan sitä hengettömällä vaparilla nykyäänkin.
Iso yleisö ajelisi tyytyväisenä pienikulutuksisella premiumautolla ja meille hörhöille olis sitten isommat bensarosvosaapit yms. :)

-Sami

ps. Hieman OT:na, tuli mieleen kun kaverini hehkutti mitsunsa tehokkuutta, kyselin että paljos siitä irtoo. No 130hp tuntui löytyvän ja kyllä kerkee, tuumasin että tossa tonnarissa on 200hp ja heikkotehosimmassa saapissakaa ei taida olla 130hp (joo 1.8i:ssä 122hp). Ressukka oli melkein maansa myynyt, kun kuvitteli omistavansa tehokkaan auton. Jo tuo tapaus antaa ymmärtää, että 100hp on jo monille tehokas, 130hp on jo huipputehokas. :)
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Vastaa Viestiin