E10 bensiini

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja aero »

core2 kirjoitti:Näinhän he tossa vähän lupailivat, ehkä se on niin etteivät edes ne autot siinä toimivien autojen listalla kärsi eivätkä kestä tota oktaani luvun nousua, kummaa se kuitenkin on koska eihän se 10 prossalla nousisi ku sinne ehkä 97 ja 99 välimaille, jos sitäkään.
No odotellaan ni nähdään.
En vallan hyvin valmistusprosessia tunne, mutta jos pienemmän oktaaniluvun omaavan bensiinin valmistaminen tulee hiukankaan halvemmaksi, pysyy se luku melko varmasti minimissä (eli tässä tapauksessa 95). Sitä en ole kuullut, että korkeammasta oktaanista olisi autolle jotain haittaa 8O - joku voisi valistaa tästä lisää, jos näin on?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja SS »

Ei isompi oktaaniluku ole mikään ongelma, mutta tietenkin voitot maksimoidaan niin, että osa oktaanilukua nostavista lisäaineista korvataan etanolilla. Jos iso osa autoista toimii 95-oktaanisella niin turha niihin on myydä kalliimpaa korkeaoktaanisempaa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja core2 »

SS kirjoitti:Ei isompi oktaaniluku ole mikään ongelma, mutta tietenkin voitot maksimoidaan niin, että osa oktaanilukua nostavista lisäaineista korvataan etanolilla. Jos iso osa autoista toimii 95-oktaanisella niin turha niihin on myydä kalliimpaa korkeaoktaanisempaa.
Mutta BioPoweriin E85 on täällä huomattavasti halvempaa (E85 8,89kr litralta ja tavallinen 95 12,43kr litralta ero siis 3,54 kruunua) vaikka oktaani luku 104. En ole tutkinut enkä kysellyt, oliskohan aiheellista udella siitä?, mutta jotain ohjelmallista eroa on BioPower koneissa kun se käy yhtä hyvin kaikilla näistä litkuista 95 98 E5 E10 ja E85/RE85 ehkä hitusen liukkaampi noilla viimeksi mainituilla joten sen avulla saadut parikyt konia potkii enemmän.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja Poy »

Mawerick kirjoitti:
karg kirjoitti:Sitten kun 98E pilataan myös, niin joko V-poweria tai Venäjän bensaa tankkiin. Täältä on vaan hiukan turhan pitkä matka itärajalle.. ainakin tämänhetkisellä hintaerolla.
V-Poweria ei taida saada vuodenvaihteen jälkeen kun Shell poistuu Suomesta. Harmi sinänsä.
Käsittääkseni huoltamot vain poistuvat ja Shell ei lopeta polttoaineen tuontia. Jos V-Power sopii jonkun firman bisnes malliin, niin mikseivät ottaisi myyntiin sitä. ST1 osti kaikki shell huoltamot Suomesta ja Ruotsista.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja SS »

Mutta BioPoweriin E85 on täällä huomattavasti halvempaa (E85 8,89kr litralta ja tavallinen 95 12,43kr litralta ero siis 3,54 kruunua) vaikka oktaani luku 104. En ole tutkinut enkä kysellyt, oliskohan aiheellista udella siitä?
Niin no, oktaaniluvun nostaminen etanolilla saattaa olla halvempaa kuin lisäaineilla. Toinen, uskottavampi selitys on se, että etanolia verotetaan huomattavasti kevyemmin kuin bensaa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja core2 »

SS kirjoitti: Niin no, oktaaniluvun nostaminen etanolilla saattaa olla halvempaa kuin lisäaineilla. Toinen, uskottavampi selitys on se, että etanolia verotetaan huomattavasti kevyemmin kuin bensaa.
Tämä mainitsemasi kevyempi verotus on juuri yksi päätekijä miksi se on halvempaa, mutta koska täällä poliitikot ovat kaikki sitä mieltä, että ympäristöystävällisemmät polttoaineet kuin bensiini, niiden on saatava huomattavat edut.
Löytyy monia huojennuksia BioPower saabeille eri puolelta ruotsia, vapaa parkkeeraus monessa kaupungissa, eikä ruuhkamaksua tukholmassakaan siinä joitakin esimerkkejä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja juhokare »

En kehtaa koko topickia lukea. Toimiiko vai hajoaako autoni, jos tankkaan tätä? Autona siis OG900 2.1i.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja core2 »

juhokare kirjoitti:En kehtaa koko topickia lukea. Toimiiko vai hajoaako autoni, jos tankkaan tätä? Autona siis OG900 2.1i.
E5:nen Ja E10:pi käy ihan hyvin, mutta E/RE85:sta en suosittele.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja juhokare »

core2 kirjoitti:
juhokare kirjoitti:En kehtaa koko topickia lukea. Toimiiko vai hajoaako autoni, jos tankkaan tätä? Autona siis OG900 2.1i.
E5:nen Ja E10:pi käy ihan hyvin, mutta E/RE85:sta en suosittele.
Ok, eli tuo vanharuisku on sen verran nykyaikainen, että käy. Kumpi sitten varmasti parempi tähän satkuun: E5 vai E10?

Ja oliko niin, että vielä myytäisiin E98 jatkossakin? Jos näin, niin enköhän sitten pysty ajelemaan.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja aero »

juhokare kirjoitti: Ok, eli tuo vanharuisku on sen verran nykyaikainen, että käy. Kumpi sitten varmasti parempi tähän satkuun: E5 vai E10?
Villi veikkaus, että ovat aika samalla linjalla.
juhokare kirjoitti: Ja oliko niin, että vielä myytäisiin E98 jatkossakin? Jos näin, niin enköhän sitten pysty ajelemaan.
Moista ei tiettävästi ole tulossa valikoimiin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Hepis
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: To Helmi 10, 2005 03:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja Hepis »

E-kirjaimen paikan viilaus sikseen, mutta tiettävästi nykyinen 98E säilyy valikoimassa.
NG 900S 3d 2.3i -98
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja core2 »

juhokare kirjoitti:Ok, eli tuo vanharuisku on sen verran nykyaikainen, että käy. Kumpi sitten varmasti parempi tähän satkuun: E5 vai E10?.
Ja oliko niin, että vielä myytäisiin E98 jatkossakin? Jos näin, niin enköhän sitten pysty ajelemaan.
Sinun vanharuiskusi toimii aivan loistavasti kummalla vain haluat siis E5-E10, ja jos silti epäilet ettei se käy jonkin ihmeen takia, niin tankkaa RON 98:ia eli sitä jota jo tankkasit ennen näitä E5 ja E10 litkuja. Koska se kait säilyy myynnissä vielä?

Toisaalta on Saab Automobil AB sanonut, että nämä uudet polttoaineet sopivat saabeihin vuosimallista 1979 eteenpäin.

Ja kuten "aero" jo kertoikin niin nämä uudet ovat likimain saman arvoista tavaraa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Tänään ohjelmassa PS oli joku tietävä autojohtaja ja toki väitti, että vanhat autot tulevat särkymään tämän polttoaineen kanssa. Heti arvelutti hänen mielipiteensä.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja core2 »

juhokare kirjoitti:Tänään ohjelmassa PS oli joku tietävä autojohtaja ja toki väitti, että vanhat autot tulevat särkymään tämän polttoaineen kanssa. Heti arvelutti hänen mielipiteensä.
Saab on yksi johtavista automerkeistä tällä flexifuel alueella, joten uskallan sanoa jotta jos sieltä tulee tieto, että vuoden 1979 jälkeen valmistetut autot merkkiä saab toimivat niin E5 kuin myös E10 polttoaineilla ilman minkäänlaisia erillisiä konvertaatioita niin uskon siihen enemmän kuin johonkin autojohtajaan.
Sen verran tähän, että Saabia on kokeiltu jo sen mitä minä tiedän vuodesta -75 etanolilla, ja kuka sanoo ettei jo aiemminkin, sitä on testattu myös tolueenilla, kerosiinilla jne, ja tämä tapahtui Södertäljessä hieman salaisesti tietenkin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

juhokare kirjoitti:Tänään ohjelmassa PS oli joku tietävä autojohtaja ja toki väitti, että vanhat autot tulevat särkymään tämän polttoaineen kanssa. Heti arvelutti hänen mielipiteensä.
Ko. "Johtaja" oli kukas muu kuin Pekka Puputti, sälli jolla on palli sekä Automaahantuojat ry:ssä että Suomen Autokierrätys ry:ssä.

Hänen Klaaninsa etu on saada ihmiset vaikka väkisin ostamaan Uusia Autoja, vaikka sitten ja mieluiten asemansa nähden vanhat tuhoamalla tai sitten vaikkapa lopettamalla niihin sopivien polttoaineiden myynti. Ja vanhojen tuhoamisesta tämä klaani kerää monopolisoituna kermat päältä, sillä jo nyt, tai lähitulevaisuudessa et saa romutustodistusta eli katkaise autosi omistusta ja näin verorasitetta, miltään muulta kuin näiden Klaaniin kuuluvalta toimijalta saadulla "virallisella" todistuksella.

Näihin suunnitelmiin kuuluu myös se, että valtuutettuun kierrätyspisteeseen tuotavan auton kuuluu olla osiltaan täydellinen, tai muuten siitä joutuu maksamaan puuttuvilta osiltaan hyvitystä auton lunastavalle valtuutetulle kierrätyspisteelle. Siis Suomeksi sanottuna sinun tulee luovuttaa omaisuutesi järjestölle joka purkaa autosi hyödyntäen teräksen- ja muun metallin markkinahinnan, ja myy sitten sinulle ne sinun autostasi irrottamansa osat sinulle, tietenkin keksimäänsä markkinahintaan.

Ilkeämpi puhuisi Kartellista..

Saabas nähdä miten Saab- tai yleensäkään autoharrastuksen käy näissä suoranaisten laillisten rikollisten käsittelyissä. Joskus ne hylsytkin loppuvat tai kalutaan loppuun.

Tästä kirjoitetusta asiasta ei sitten tarvitse käydä kirjoittaneen henkilön kimppuun, niinkuin yksinkertaisimmat meistä yleensä tiedosta tuskistuessaan tekevät.

Kommentoikaa itse Asiaa, kiitos, ja tästä viestistä löytyy kyllä ihan tarpeeksi avainsanoja (tai NIMIÄ) vaikkapa siihen Googlettamiseen.
Vastaa Viestiin