GM:n konkurssi lähellä?
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Tuskin osat kuitenkaan vuodessa parissa loppuu
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Alkuperäinen otsikko on jo aika kaukana kun lukee viimeisimpiä viestejä.
Täytyy kyllä ihmetellä tätä ikuista OG/NG/Aito/Epäaito-keskustelua.
Mitä näihin ameriikan turvanormeihin tulee, niin enpä sanoisi että ne mitään suuri totuus on. Lienee sikäläisen autoteollisuuden tukemiseksi kehitettyjä juttuja. Sitäpaitsi 900 kuitenkin täytti nämäkin määräykset, tosin muutettuna kuten tuossa todettiinkin.
Löytyi tämmöinenkin juttu netistä
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/saab ... linta-1978
No sinällään GM:n konkurssi tai Saabin lopettaminen on kaksi eri asiaa.
Toki tänään sain itsekkin kuulla kaikenlaista töissä. "Milläs meinaat jatkossa ajaa"? Mitäs nyt kun osia ei saa enää mistään yms..
Itse toki toivoisin, että saan vanhempia saabeja foorumilla hehkuttaa ja niitä harrastaa, kun niillä tykkään ajella. Uudemmatkin saabit herättää huomioni liikenteessä ja niitäkin ihailen. Oma mielenkiintoni ainakin toistaiseksi kohdistuu näihin pussihousumalleihin.
Tiedä sitten mistä niitä osia sitten kohta enää saa ja mihin hintaan. Kaippa jotain scantech-laatuisia osia motonetistä saa jatkossakin
Täytyy kyllä ihmetellä tätä ikuista OG/NG/Aito/Epäaito-keskustelua.
Mitä näihin ameriikan turvanormeihin tulee, niin enpä sanoisi että ne mitään suuri totuus on. Lienee sikäläisen autoteollisuuden tukemiseksi kehitettyjä juttuja. Sitäpaitsi 900 kuitenkin täytti nämäkin määräykset, tosin muutettuna kuten tuossa todettiinkin.
Löytyi tämmöinenkin juttu netistä
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/saab ... linta-1978
No sinällään GM:n konkurssi tai Saabin lopettaminen on kaksi eri asiaa.
Toki tänään sain itsekkin kuulla kaikenlaista töissä. "Milläs meinaat jatkossa ajaa"? Mitäs nyt kun osia ei saa enää mistään yms..
Itse toki toivoisin, että saan vanhempia saabeja foorumilla hehkuttaa ja niitä harrastaa, kun niillä tykkään ajella. Uudemmatkin saabit herättää huomioni liikenteessä ja niitäkin ihailen. Oma mielenkiintoni ainakin toistaiseksi kohdistuu näihin pussihousumalleihin.
Tiedä sitten mistä niitä osia sitten kohta enää saa ja mihin hintaan. Kaippa jotain scantech-laatuisia osia motonetistä saa jatkossakin

Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Mun kannalta ajateltuna tuossa arvon alenemisessa olis paljon hyvääkin, varmasti löytäisi oikeasti halvalla (mun lompakkoon sopivalla rahalla) 9-5 Aero farkun sopivilla varusteilla ja kilometreillä
Tonnarin arvo vaikka tippuis 50% niin ei vituttais yhtään, tähänkin asti suurin "tappio" autokaupassa ollut 1500e ja autolla ajoin kummiskin parivuotta ja yli 50tkm..

#3834
Re: GM:n konkurssi lähellä?
No sehän on täysin insinööristä kiinni, mutta uskaltaisin väittää että pienellä suunnittelutyöllä auton valmistaminen onnistuu täysin koneella, vaikka siihen joskus olisikin tarvittu kiinalaisten/ukilaisten käsiä9-5T kirjoitti:Koneella ei voi tehdä sellaista joka on suunniteltu käsin tehtäväksi.
Se suunnittelutyö jota 60-luvulla on og900:sta varten tehty ei varmaankaan auta mitenkään nykyajan vaatimukset täyttävän retron tekemisessä, muotoilijan hahmotelmasta korvikekkeesta ehkä.
Pitänette ogsatkua turvallisena mutta taitais jäädä määräykset toteutumatta, eihän se täyttänyt 80-luvulla edes jenkki määräyksiä ilman muutoksia.
Eiköst toi viggen eli ng900 ollut just ogsaabistien suurin vihan kohde.

Enkä ole pitänyt OG-satkua turvallisena, vaikka sellainen onkin vedetty lyhtypylväseen reipasta matkavauhtia
Saabin olisi pitänyt jo monta vuotta sitten tajuta se ettei Born From Jets, virtalukko keskikonsolissa ja night-panel jauhanta ei enää uppoa ihmisiin. Autot on kalliita ooppeleita ja se ainoakin malli Saabilta joka vähän voisi edes kiinnostaa on Opelin koneella.
Jos tuotantokustannuksissa yritettiin säästää käyttämällä samoja osia Opelin kanssa, niin metsään mentiin. Ainakaan säästö ei näkynyt myyntihinnoissa, ja loppujenlopuksi, onko uuden Saabin ostaja niin persaukinen että auton laadusta pitää sen takia tinkiä?
Saabilla ajaneet ovat kautta aikain olleet merkkiuskollisia, Saabin suurin myyntivaltti on ollut brändi. Lämmin, mukava, luotettava, turvallinen, ja sitten se Born from Jets hömppä... Nyt ne meinaa sitten että Kiinassa valmistettu Opelin kopio pelastaa kaiken?
Siinä ei auta enää edes silmälasit ajovalojen ympärillä

Re: GM:n konkurssi lähellä?
[quote="mursu
Saabin olisi pitänyt jo monta vuotta sitten tajuta se ettei Born From Jets, virtalukko keskikonsolissa ja night-panel jauhanta ei enää uppoa ihmisiin. Autot on kalliita ooppeleita ja se ainoakin malli Saabilta joka vähän voisi edes kiinnostaa on Opelin koneella.
Jos tuotantokustannuksissa yritettiin säästää käyttämällä samoja osia Opelin kanssa, niin metsään mentiin. Ainakaan säästö ei näkynyt myyntihinnoissa, ja loppujenlopuksi, onko uuden Saabin ostaja niin persaukinen että auton laadusta pitää sen takia tinkiä?
Saabilla ajaneet ovat kautta aikain olleet merkkiuskollisia, Saabin suurin myyntivaltti on ollut brändi. Lämmin, mukava, luotettava, turvallinen, ja sitten se Born from Jets hömppä... Nyt ne meinaa sitten että Kiinassa valmistettu Opelin kopio pelastaa kaiken?
Siinä ei auta enää edes silmälasit ajovalojen ympärillä
[/quote]
Kun usein puhutaan saabista kalliina oopppelina mutta jos ihan provosoimatta verrrataan siihen oopppeliin ja etsitään siitä mallistosta suunnilleen samaa varustelutasoa/moottoritehoa oleva malli niin huomaa näiden autojen olevan aika likelle samaa hintatasoa..
Saabin olisi pitänyt jo monta vuotta sitten tajuta se ettei Born From Jets, virtalukko keskikonsolissa ja night-panel jauhanta ei enää uppoa ihmisiin. Autot on kalliita ooppeleita ja se ainoakin malli Saabilta joka vähän voisi edes kiinnostaa on Opelin koneella.
Jos tuotantokustannuksissa yritettiin säästää käyttämällä samoja osia Opelin kanssa, niin metsään mentiin. Ainakaan säästö ei näkynyt myyntihinnoissa, ja loppujenlopuksi, onko uuden Saabin ostaja niin persaukinen että auton laadusta pitää sen takia tinkiä?
Saabilla ajaneet ovat kautta aikain olleet merkkiuskollisia, Saabin suurin myyntivaltti on ollut brändi. Lämmin, mukava, luotettava, turvallinen, ja sitten se Born from Jets hömppä... Nyt ne meinaa sitten että Kiinassa valmistettu Opelin kopio pelastaa kaiken?
Siinä ei auta enää edes silmälasit ajovalojen ympärillä

Kun usein puhutaan saabista kalliina oopppelina mutta jos ihan provosoimatta verrrataan siihen oopppeliin ja etsitään siitä mallistosta suunnilleen samaa varustelutasoa/moottoritehoa oleva malli niin huomaa näiden autojen olevan aika likelle samaa hintatasoa..
9-3Aero-01
Re: GM:n konkurssi lähellä?
No kyllä ne Opelixin vastaavat mallit järjestään muutaman tonnin ovat halvempia... ja jos oikeasti miettii haluaako maksaa autosta 60tonnia niin käy moni muukin vaihtoehto mielessä kuin Opelin V6tnt kirjoitti: Kun usein puhutaan saabista kalliina oopppelina mutta jos ihan provosoimatta verrrataan siihen oopppeliin ja etsitään siitä mallistosta suunnilleen samaa varustelutasoa/moottoritehoa oleva malli niin huomaa näiden autojen olevan aika likelle samaa hintatasoa..

-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 83
- Liittynyt: Ti Tammi 29, 2008 18:01
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Saabeilla paljon ajaneena en ole joutunut laadusta tinkimään enkä myöskään ajomukavuudesta varsinkaan talvikeleissä.
Saabin nimittäminen Opel kopioksi on ilmeisesti se helpoin tapa mollata merkkiä ymmärtämättä kuitenkaan autojen tekniikasta sen enempää. Ajossa autoilla on kuitenkin selkeä ero.
Myös luotettavuudessa Saab voittaa Opelin, sekä muut Saksalaiset, selkeästi. Lauantain 28.11 Hesarissa olleessa vertailussa Saab 9-3:n luokassa edellä oli vain Lexus
Saabin nimittäminen Opel kopioksi on ilmeisesti se helpoin tapa mollata merkkiä ymmärtämättä kuitenkaan autojen tekniikasta sen enempää. Ajossa autoilla on kuitenkin selkeä ero.
Myös luotettavuudessa Saab voittaa Opelin, sekä muut Saksalaiset, selkeästi. Lauantain 28.11 Hesarissa olleessa vertailussa Saab 9-3:n luokassa edellä oli vain Lexus
Opel Insignia Country Tourer 2,0TD 4X4, Saab 95 2.3 Aero
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Ei voita, kysy täältä foorumilta vaikka nimimerkiltä: "Mesedesi"jouniaslak kirjoitti: Myös luotettavuudessa Saab voittaa Opelin, sekä muut Saksalaiset, selkeästi. Lauantain 28.11 Hesarissa olleessa vertailussa Saab 9-3:n luokassa edellä oli vain Lexus
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Käsittääkseni Turbo X ja OPC Insignia on hyvin pitkälle samaan tekniikkaan perustuva, samalla moottorilla, samalla voimansiirrolla, samalla alustalla, samoilla jarruilla... kuten Opelit ja Saabit yleensäkin GM-aikana on samoista palikoista samoille alustoille kasattu? Jopa korimallitkin ovat hyvin samannäköisiä vaikkakin eri merkkisiä. Suurta eroa Opeleiden ja Saabien ajossa en ole huomannut, Opeleilla kyllä vain harvakseltaan ajellut.jouniaslak kirjoitti:Saabeilla paljon ajaneena en ole joutunut laadusta tinkimään enkä myöskään ajomukavuudesta varsinkaan talvikeleissä.
Saabin nimittäminen Opel kopioksi on ilmeisesti se helpoin tapa mollata merkkiä ymmärtämättä kuitenkaan autojen tekniikasta sen enempää. Ajossa autoilla on kuitenkin selkeä ero.
Myös luotettavuudessa Saab voittaa Opelin, sekä muut Saksalaiset, selkeästi. Lauantain 28.11 Hesarissa olleessa vertailussa Saab 9-3:n luokassa edellä oli vain Lexus
Meneeköhän luotettavuus siinä että esim. TurboX vs. OPC Opelissa koneesta on otettu enemmän tehoa ulos kuin Saabissa? Jokatapauksessa, en pidä itse kumpaakaan merkkiä mitenkään epäluotettavana.
Hesarin juttuja en usko, varsinkaan jos ne perustuvat johonkin rahastuskonttoreiden uusintanäyttöihin ja hylkäämisprosentteihin.
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Käsittämätöntä uutisointia Turun Sanomissa!
Tämän aamun Turun Sanomat kirjoittaa: Tuotannon loppuminen hävittäisi ruotsalaismerkin maanteiltä parissa vuodessa. Epävarmuus romahdutti Saabin myynnin, kirjoittajana Timo Anttila.
Osa on tietysti totta mutta tuo merkin häviäminen maanteiltä
!
Linkittäkää ken viitsii.
Tämän aamun Turun Sanomat kirjoittaa: Tuotannon loppuminen hävittäisi ruotsalaismerkin maanteiltä parissa vuodessa. Epävarmuus romahdutti Saabin myynnin, kirjoittajana Timo Anttila.
Osa on tietysti totta mutta tuo merkin häviäminen maanteiltä

Linkittäkää ken viitsii.
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Lähtee jo pohjalevystä eri "raiteille".
Ja kannattaisi vaikka katsoa vähän tarkemmin kuvia noista autoista niin saattaisi huomata, että peruspalikat (moottori, voimansiirto jne.) on samaa mutta kaikki muu on merkkikohtaista. Jos tarkemmin vaikka katsoo noiden jarruja niin saattaa ehkä huomata, että Opelin jarruissa lukee Brembo ja laikat on rei'älliset edessä, kun taas TurboX:ssä on kieltämättä suuret satulat mutta solidit levyt. Moottoritilassakin kyllä tunnistaa, että moottorit ovat samaa perua mutta kaikki muu onkin jo erilaista. Ja onpa ne TurboX:n muhkeat sporttipenkitkin aika erilaiset kuin Opelin Recarot.
Ja kannattaisi vaikka katsoa vähän tarkemmin kuvia noista autoista niin saattaisi huomata, että peruspalikat (moottori, voimansiirto jne.) on samaa mutta kaikki muu on merkkikohtaista. Jos tarkemmin vaikka katsoo noiden jarruja niin saattaa ehkä huomata, että Opelin jarruissa lukee Brembo ja laikat on rei'älliset edessä, kun taas TurboX:ssä on kieltämättä suuret satulat mutta solidit levyt. Moottoritilassakin kyllä tunnistaa, että moottorit ovat samaa perua mutta kaikki muu onkin jo erilaista. Ja onpa ne TurboX:n muhkeat sporttipenkitkin aika erilaiset kuin Opelin Recarot.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: GM:n konkurssi lähellä?
En sitten tiedä mistä olen saanut päähäni, mutta olen elänyt siinä ymmärryksessä että Insignia, 9-3 ja ainakin ensivuoden 9-5 ovat samalla pohjalevyllä?
Ehkä olisi pitänyt lyödä enteriä välissä, tarkoitin Opelin ja Saabin malleja yleensä että ovat liian yhdennäköisiä. 2010 9-5 varsinkin Insignian kanssa.
Muistan kun ensimmäisen kerran kun näin Sportsedanin vuosituhannen alussa Tukholmassa. Luulin sitä uudeksi Vectraksi, ennenkuin ajoin rinnalle ja kauhistuin.
Vaikkakin jarrulaikat tai penkit olisivatkin eri viripajoilta, pidän autoja edelleen liian samanlaisina. En maksa 60tonnia Opelin kopiosta vielä kun aidossa on enemmän menohaluja.
Mielikuvat Opelin ja Saabin eroista ja yhtäläisyyksistä ovat muodostuneet tässä vuosien varrella, enkä juuri nyt näitä kahta esimerkiksi nostamaani mallia välttämättä tarkoita.
Oli miten oli, Saabilta ei vain tällä hetkellä eikä varmaan ensivuonnakaan löydy itseäni miellyttävää mallia, jollei sitten 9-5 wagonin livenä näkeminen saa päätä sekoamaan.
Ehkä olisi pitänyt lyödä enteriä välissä, tarkoitin Opelin ja Saabin malleja yleensä että ovat liian yhdennäköisiä. 2010 9-5 varsinkin Insignian kanssa.
Muistan kun ensimmäisen kerran kun näin Sportsedanin vuosituhannen alussa Tukholmassa. Luulin sitä uudeksi Vectraksi, ennenkuin ajoin rinnalle ja kauhistuin.
Vaikkakin jarrulaikat tai penkit olisivatkin eri viripajoilta, pidän autoja edelleen liian samanlaisina. En maksa 60tonnia Opelin kopiosta vielä kun aidossa on enemmän menohaluja.
Mielikuvat Opelin ja Saabin eroista ja yhtäläisyyksistä ovat muodostuneet tässä vuosien varrella, enkä juuri nyt näitä kahta esimerkiksi nostamaani mallia välttämättä tarkoita.
Oli miten oli, Saabilta ei vain tällä hetkellä eikä varmaan ensivuonnakaan löydy itseäni miellyttävää mallia, jollei sitten 9-5 wagonin livenä näkeminen saa päätä sekoamaan.
-
- "Viggen"
- Viestit: 571
- Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Minun mielestäni Ei Opel ja Saab ole samanäköisiä ollenkaan, paitsi senverran, mitä nyt autot yleensä ovat.
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Vertaapa minkä tahansa merkin nykysedaneja, niin kaikki ne on samalla muotilla tehty. Keulan ja perän muotoilulla vain eroavat kilpailijoistaan. Ja kaikki ne nykyään jakaa tekniikkansa jonkun muun kanssa. Oikeastaan aika hyvin, että vain alustarakenne ja jotkut moottorit on samoja. Onhan noita uusia malleja tehty maailmalla vain keulamerkkiä vaihtamalla...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Niinpä, OG9-3:n keula vielä hieman poikkeaa massasta, mutta uudemmat ovat jo samaa massaa. Myös eräs todella hyödyllinen varuste, eli valojen pyyhinpesurit on uhrattu muotoilun alttarille 

9-3:n pohjalevy taitaapi olla edellisen Vectran peruja. Insignia ja uusi, keväällä valmistukseen tuleva 9-5 ovat samalla pohjalevyllä.En sitten tiedä mistä olen saanut päähäni, mutta olen elänyt siinä ymmärryksessä että Insignia, 9-3 ja ainakin ensivuoden 9-5 ovat samalla pohjalevyllä?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2