Muutama sata kilsaa on nyt tullut Jumperilla pörrättyä näitä normi-ajoja. Vähitellen alkaa vaihteiston käyttökelpoiset alueet hahmottua, ajoasento löytyä, ulkomitat selvitä niin parkkeeratessa kuin muutenkin jne. Tänään tehtiin eka pelireissu poikien kanssa Hesaan ja hyvin meni. Tilaa on ohjaamossa mainiosti kuskille ja kahdelle teinille, ei tarvitse keskimatkustajankaan kehitellä outoa istuma-asentoa tai taistella tilasta toisen kanssa, olen erittäin tyytyväinen tuohon ohjaamon tilavuuteen.
Nyt kun alkaa kuskikin vähitellen osata käyttää kytkintä ja laatikkoa jouhevasti, matka meni leppoisan sujuvasti. Uskomattoman vähän tuota sivutuuli heiluttelee, luulisi, että enemmän, mutta ei, sormenpäillä saa motarillakin ohjastaa jos siltä tuntuu. Pikkuisen pomputtaa tietyissä tien pinnan epätasaisuuksissa, mutta yllättävän miellyttävä alusta näin kevyelläkin kuormalla. Koneella ehtii normaalin liikenteen tahtiin oikein mainiosti ja puhti riittää myös vakionopeudensäätimelle hyvin, itse asiassa tuo pitää vauhdin huomattavasti tasaisemmin kuin Lexus, johon olikin tökätty se kaikissa Toyotissa oleva tikku, joka ei koskaan ole ollut kovin tarkka toiminnaltaan.
Kulutus pyörii uskollisesti 8.5-8.6 tietämissä, eikä näytä siitä suuremmin tippuvan. Jonkin verran, jos tuolla hinkkaisi vaan tuota työmatkaa, tippuisi kyllä. Mutta katsotaan mikä on totuus, kunhan aika kuluu. Tässä taitaa kuitenkin käydä niin, että Corollasta tulee lähes yksinomaan työmatka-ajokki ja Jumperilla tehdään kaikki pidemmät reissut. Tykkään vaan niin pirusti tuosta kuorma-auto fiiliksestä, tuossa kun istutaan tosi korkealla pakuksi, saa katsella Hiace ja Transporter kuskeja alaspäin kun tulevat vastaan.
Laatikkohan tuossa on 6-lovinen, siihen on pitänyt vähän totutella. Kutonen on käyttökelpoinen jostain 90->, mutta vain tasaisessa jolkotuksessa. Käytännössä motarilla tai satasen maantiellä vakkarilla tulen kutosta käyttämään. Jos on mäkeä tai mutkaa, on parempi käyttää vain vitosta. Tuo mun työmatka taittuu korkeintaan nelosella, se on ihan käypä vaihde 50-70 vauhteihin. Kolmonen on tosi lyhyt ja alkaa tuntua ahdistavalta ja reilussa 45, joten sopii 30-40 alueille. Ihan käypänen laatikko, ei suuremmin ketuttele vaikka vanhan liiton miehelle onkin vaikeaa ajella nelosella kaupungissa !
Oikeastaan vastaan ei ole tullut vielä mitään kummallisuuksia tai ärsytyksen aiheita, vaikka tuo onkin Citroen. Kaikki toimii loogisesti ja ilman suurempaa opettelua. Jos jotain pitää hakemalla hakea, niin kyllähän ohjaamossa niitä pikku sirinöitä on siellä täällä, mutta pakussa ne kuuluvat asiaan eikä niille mitään voi. Ohjaamo on ladattu niin täyteen kovaa muovia, että taikuri saa olla, joka tuollaisen sirinättömäksi tekee. Katsotaan, miten paukkuu ja nitisee talvella... No, Hiaceen verrattuna tää koko pirssi on ihan luk-sus-ta. Hiace on hieno auto, mutta nyt parin sellaisen jälkeen kun tällä ajelee, huomaa sen suurimman eron nimenomaan melutasossa ja ajamisen helppoudessa. Hiacessa oli ajomelun lisäksi vielä noita alustan ääniä aika hurjasti, kova pauke kävi sieltä täältä kun johonkin pystysaumaan tai kuoppaan ajoi. Renkaat tuntuivat kivikovilta, kun taas Jumper menee pehmeästi ja sukkasillaan, vaikka paineet ovat käytännössä samat, yli 4 kiloa ja silleen. Ehkäpä Citikka on pakunakin alustan puolesta mukava menijä ?
Simmottis. Tyytyväisiä ollaan. Tässähän on päästy jo toista viikkoa eteenpäin ilman ongelmia
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634