Vietin muutaman tunnin laatuaikaa Auriksen kanssa, kun keli suorastaan vaati ulkoilemaan. Pyyhin sisältä pölyt ja putsasin penkit Viledalla ja vedellä niiltä osin, kuin istuinosissa oli nähtävissä pientä likaa. Pesin auton ulkoa myös ensimmäisen kerran ja siinä kuivatessa sai käsityksen pelleistä. Lommoja, painaumia tms. en löytänyt yhtään, mikä oli lähes hämmästyttävää. Vasemmassa takakyljessä oli muutama kevyt pintaraapaisu vierekkäin, siinäpä se.
Kiveniskemiä on konepellissä ja keulassa, samaten kuin kulumia helmoissa. Ei mitenkään ihmeellisesti, mutta kuitenkin, kyllähän melkein 100 tkm suomalaista liikennöintiä autoa jo kuluttaa.
Kaivelin maalivarastoani ja v.2015 silloin pihassa käynyttä 1992 Corollaan varten ostamani, hyvin vähän käytetty Toyota-valkoinen sai kelvata tähän hätään.
Toyotan värejähän mulla on varastossa varmaan kymmenkunta. Paikkailin kiveniskemiä sieltä täältä, eniten jälkiä on ollut takapuskurin yläpinnassa, niitä oli jo paikkailtu, mutta paikkasin paikkailut, koskapa edellinen paikkoväri muistutti enemmän likaisen valkoista

Nyt on parempi. Samaten valkaisin helmojen eniten kiveniskuja vastaanottaneet kohdat, joista väri oli jo lähtenyt.
Muutamia pikitäpliä ja hieman rusehtavia kiveniskemiä putsasin kliinerillä ennen paikkamaalausta, sitten vaan kotelosuojaa kehiin.
Käsittelin helman koko matkalta kummaltakin puolelta, muovien välistä ja helman rei'istä tavaraa sisään. Tuossahan on röpelömaalia helmassa, vedin siihenkin päälle kotelosuojaa just kanttiin saakka, ettei näy kuin kurkkaamalla.
Tässä on vanhoista Toyotista tuttu helmakantti jätetty tuohon muovien väliin, takuuvarmasti muuttuu rapeaksi vuosien vieriessä, tässä ei muutu, ainakaan minun omistuksessani, siitä pidän huolen.
Täytyy käydä hakemassa uusi puteli kotelosuojaa ja täydentää tätä jossain vaiheessa vielä tuosta muovien välistä koko matkalta. Fiksummat lokarit tässä on kuin vanhemmissa Toyotissani on ollut, tässä on kurankeräyskolot itse lokarissa ja esim. tuo takapyörien edessä oleva surullisenkuuluisa kurahylly on hyvin blokattu lokarilla, kyllästin kuitenkin senkin lokarin ja pellin väliseltä osuudelta.
Tähän ei ole tarkoitus koko pohjan täydeltä suojaa ruiskia, mutta krittisimmät paikat suojaan kuitenkin, pysähtyy alkanut kuluminen nyt tähän. Ensi keväänä ajattelin kuitenkin ajaa auton nosturille ja tehdä täsmäsuojaukset sen mukaan, miltä alustassa näyttää.
Tsekkasin myös talvikitkat, alkuperäiset ovat ja kolme talvea pyörineet alla. Hyvin oli merkitty missä ovat olleet ja tasaisesti kuluneet, pintaa oli karvan yli 6mm - vajaat 7.5mm, kelpaavat hyvin vielä yhdeksi talveksi. Samalla kurkkasin myös Focuksen alla olevat Tigarit. Ovat pyörineet alla nyt n.17000 km, pintaa on reunoissa reilut 4mm ja keskellä reilut 5mm. Pari milliä on siis kadonnut, kun ei noissa uutenakaan ollut kuin 6-7mm. Tämä kesää menee kevyesti loppuun, katsotaan sitten millaisessa kunnossa ovat, että kannattaako ruuvata alle ensi keväänä ensinkään.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634