"Polttoainajärjestelmän" puhdistus aineet.

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
V-M
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja V-M »

Siis nopeudella ei ole merkitystä vaan sillä että ajetaan kovilla kierroksilla pidempään. Eli kolmonen sisään ja motarille 120 lasissa jokunen kilsa ja vaikutus on sama. Eikä tarvi vaarantaa korttia eikä muita kaahauksella.

Vaikutusta tehostaa jos on korkeus eroja tiessä esim mäkistä maastoa (no harvemmin 120 alueella) mutta voihan ajaa sitä 100:sta sitten hieman pidempään. No vielä lisuketta ettei joku näsäviisas heitä että samahan se on käyttää sitten paikallaan se 5000rpm mutta se ei ole sama kun kuormituksessa paikat lämpenee erilailla ja seoksetkin on hieman eritasolla. Tuossa karstan poisto ajossa voi vielä tehostaa sillä että pudottaa 100:een ja voimakas kiihdytys 120:iin pitoon siihen vähäks aikaa ja sama sitten uusiksi... jäähdyttely ajo kannataa tehdä huolella ja varsinkin turbon kanssa parin minuutin jäähdyttely paikallaan vielä tuon jäähdyttely/ lämmön tasaamis ajon jälkeen.

Juu ymmärrän: ilonpilaaja, ei edes tuolla tekosyyllä saa kurhauttaa mittaria tappiin :wink:

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
2,3T sport
"Viggen"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Samoilla linjoilla 9-5T:n kanssa.
Mun tonnarilla on 120km/h vaudissa kolmosvaihteellakin vasta tosi tarkkaan 4000rpm ja koneen kuormitusaste varsin vähäinen jos tasaisesti pitää yllä em. nopeutta.
Kakkosella voisin tietty kierrättää konetta nopeusrajoitusten puitteissa, mutta esim. vähäinen ajoviiman viilennys varmaan pitäisi huolen että "karstojen poisto" olisi vähintään arveluttavaa koneen kestämisen kannalta.
STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
V-M
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja V-M »

Juu juu mutta lukekaapas mitä kirjuutin eli kiihdytyksiä jolla kompeisoidaan tuota vääntö osaa pitää tehdä noilla pikku vaihteilla.

Toisaalta mulle on aivan sama vaikka tuuppatekin menemään.

Jos siellä on niin paljon karstaa että ei noilla keinoin lähde niin ei se lähde vaikka ajais >200 lasissa 100km. Se on rapattava pois ja sillon siellä on muutakin ongelmaa kuten ohjarin kumet sököt tai öljyrenkaat jumissa.

Saas nähdä kuinka se tarttuu noihin mun venoihin kun kiillotin ne koko matkalta lopuksi vielä tahnalla niin että oman kuvan näki lautaselta :)

Eli tuolla kevyellä kierros ajelulla saa nuo hyssytely karstat pois jos sinne enemmän kastaa kertyy niin kannattaa tarkistaa hieman koneen kuntoa muutenkin. Nykyisillä bensoilla ei tuota bensasta johtuvaa karstaantumista tapahdu. Satun tietää jotain asiasta kun olin töissä tuolla Nesteen jalostamolla ja tuon auto labran naapurissa töissä ollessa (n.15m) siellä tuli vierailtua kohtuu useasti jos siellä testasivat jo silloisilla aineilla asiaa (90-94). Joitan toimittajia oli joiden hiiltyvien osien määrät olivat suurempia kuin toisten mutta ei kuitenkaan sellaisia joka vaatisi mitään "extream" puhdistus toimen piteitä. Ja tuosta on jo 10v joten kun tuo sama toimittaja toimittaa n.80% kakille jakelijoille jotka lisää sitten ne omat lisukkeet niin eiköhän ne jotain ole saaneet parannettua.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
2,3T sport
"Viggen"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

9-5T kirjoitti:Saabissa hajoava ahdin hoitaa karstoittumisen tehokkaasti.
Onneksi kaikkiin Saabeihin ei ole pultattu sitä Garrettin surullisen kuuluisaa GT17:sta.
Mun OG900:n TB0357 kesti toisinaan rankkaakin rääkkiä yli220tkm (ahdin ei hajonnut tuolloin vaan auto ei enää ollut meikäläisellä pitempään) ja tonnarini Mitsu TD04HL-15T #6 on ainakin toistaiseksi pitänyt ahtoputket lähes kuivana öljystä yli 150tkm. (oon jonkun kerranvilkaissut putkiin cooleria irroittaessani)

Lisäksi faijani 5:stä turbosta vain vm-83 satkuun vaihdettiin turbo ja sekin silloin vuonna -83 takuuaikana (n.5000km mittarissa) kun faijalle ei mitenkään sopinut jäähdyttää turboa sekunttiakaan kaasupohjassa suoritetun motari pätkän jälkeen... Ei hajonnut ekasta moisesta, mut ku se motari meininki oli melkein jokapäiväistä auton hankkimisen jälkeen niin otti ahdin nokkiinsa. Meni muuten monia konetilan kumiletkuistakin vaihtoon ja osa sähköjohdoistakin oli sulanut vaihtokuntoon :oops:
STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
Vastaa Viestiin