GALLUP: Minkälaisia saabisteja täällä on??

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
NEO9-3
"Aero"
Viestit: 440
Liittynyt: La Elo 16, 2003 16:41
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja NEO9-3 »

Nimimerkki on johdantoa rekkarista ja malli numerosta.

Tartunta tuli kertaheitolla etsiessäni itselle YK-autoa. Oli vuoden 2000 kevät ja kuukausi takana RT-miehen elämää Libanonissa.

Ensin ei ollut edes tarkoitus tuoda autoa mutta......

Tunnustan Saab ei ollut ekana listalla. :oops: kun olin kauan ihastellut Alfa 156:n muotoja että tuommoisen haluaisin.156:n tuntui kyllä koeajossa ihan omalta mutta tieto-taidon puute tax-free myynnissä saivat perääntymään. Saab tuntui omalta heti koe-ajon ensi kilometreiltä ja siitä syttyi kipinä :D Nyt hopeanuoli omistuksessa 3v ei kyllästymisen merkkejä :P
#1801
Saab 9-3 2.0t -00
Honda vf750c -95,1000SS
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

oma nicki tulee kutsumanimestä Pade ja ajelen auto on ng900 --> pade900 :D

Mun Saab-historia lähti siitä kun faijalle viitisen vuotta sitten tuli firmaautoksi ng900i siis ilman turboa. Eka piti tulla sillon mielestäni toosi hieno Opel Astra Gsi mutta suureksi pettymyksekseni faija kurvaili himaan Saabilla ja mähän aattelin et ei perkule mikä ruottalainen pappa-auto :D Mutta sitten aloin tutkii nettii ja kattoo jos Saapeille voi ylipäätänsä tehä mitään ja alkoihan noita sivuja löytyä ja siitä se kipinä pikkuhiljaa tuli..Sitten ajoin vielä ajokortin tolla samaisella ysisatasella ja tämän jälkeen tulikin ajankohtaiseks hankkii toinen auto perheeseen (=minulle, koska kukaan muu ei aja meillä autoa) ja nyt oli jo ihan selvää että auto olisi ng900 mutta tällä kertaa sillä "oikealla" koneella :D
Etsinnän jälkeen löyty hyväkuntoinen ysinelosen vm ja kaupat tehtiin..Tämän jälkeen oonkin sit ilosesti ja tyytyväisenä ruisaillu tolla..

Pientä rakentelua on kans ollu; alustaksi vaihdettiin melkeen heti Koni+H&R ja alle OZin 18" kiekot..3" JT tilattiin kun vakioputki alkoo sylkee villat pihalle (huvittavan näköstä kun kerran ajaessani katoin peiliin ja ihmettelin et mikä siel oikeen lepattaa auton alta :D ) openair filsukin asennettiin...

Siinä se oikestaan on..Ja nyt on suunnitelmissa vaihtaa pikkasen uudempaan eli kiikarissa ois musta 9-3 Coupé 98 tai 99 Trionic5:sella :D
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

pade900 kirjoitti:oma nicki tulee kutsumanimestä Pade ja ajelen auto on ng900 --> pade900 :D
Sulla on ollu nicin kanssa yhtä hyvä mielikuvitus kun mulla :lol: :lol: ...todella mystisiä niccejä :wink:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Nicci tulee autosta (mielikuvitus kunniaan)

Olen saabisti kolmannessa sukupolvessa, sairaus on vallannut myös isoveljeni ja vanhempani. Luultavasti sieltä olen itsekin saappiuden perinyt. Sairaudesta meinasi kyllä tulla oikein fyysisiäkin arpia, koska tuli muutama vuosi sitten ajettua velipojan 9000 CD (Martin Saarikankaan vanha edustus auto) lunnaiksi yhteen ojassa olleeseen kiveen :oops: . Siitäpä se velipoika riemastui :twisted:

Ennen 9-5:sta omistin velipojan lunnasrahoillaan ostaman -88 9000 turbo CC
Sitä tulikin vähän enemmän laiteltua ja kutiteltua(ahdot parhaillaan 1.5bar).

Tuli sitä uutta autoa etsiessä katseltua kaikenmaailman Volvoja ja Opeleita 8O , mutta kyllä tämä 9-5:n istu meikäläisen hanskaan!
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Oma nickki tulee yllättäen erään ahdinvalmistajan mallista :) ..aattelin keksiä aikanaan helpon s-postiosoitteen alun, ja tuo tuli ekana mieleen 8O ..

Autona 9000 turbiini M-87,eka oma Saappi n. 30 riisin jälkeen. Painetta on nostettu sekä ilma -että bensapuolella, sisäänhengitystä helpotettu ja jotain muuta pientä..pihassa köllöttelee 2kpl varaosa-raatoja, eipähän tarvitse ensimmäisenä lähteä osia liikkeesta kyselemään 8) .

Seuraavana hankintalistalla 3" savunpoistajaa, Konit ja jos itse rakentelisi talven aikana jonkinlaista korisarjaa..

Tänään vihdoin sain kaverin avustuksella ehjän manuaaliaskin paikalleen, pimeys vaan yllätti jättäen pikkunäpertelyä huomiseenkin.

Ajotapa on..hmm..hieman reippaanlainen, näin ainakin sedät sinisissä mainitsi. Pienenä vinkkinä sanottakoon että Costa Ricalla lahjonta ei toimi ainakaan Imatran poliisiin..on kuulemma niin pahhua pas**a :lol:
Foxbody turbo
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Marko A(latalo),

Saabisti ensimmäisessä polvessa.
Autokatras ollut yhdeksänkymmentäluvun puolivälistä, 900i16 4dr´89 -> 900 2,1i16 5dr Classic´93 -> 900Aero´91 (tässä välissä myös 900i16´89 5dr vuoden päivät) ja viimeinen, Ruåtsista 9000Aero ´93.

Viritelmää tullut tehtyä jos jonkinlaista. APC.n toimintaa tarkkailtiin välillä melko tiivisti satku-aeron hankinnan jälkeen. Nyttemmin tuo tehojen tarve on hieman laantunut, eli viimeisin 9000Aero (nyt250hp/400Nm-mitattu) tulee kohtapuoliin saamaan alkuperäiset 225/350 tehot takaisin. Tokihan auto on hieno ajaa kun siinä on paljon tehoa, mutta yleensä se Saabin ko. malliin tarkoitettu teho siihen parhaiten myös sopii (IMO).

Viimeisen kolmen auton kohdalla on pätenyt kommentti, merkillä ei väliä kunhan on Saab, eikä värilläkään niin väliä kunhan punainen...

Ysitonninen on vielä niin uusi tuttavuus etten siitä juuri mitään osaa sanoa, mutta (kunnossa oleva) C900 on mielestäni ulkomuodoiltaan ja ajettavuudeltaan yksi hienoimpia autoja omassa "luokassaan".
Ja nimenomaan täällä pohjoisen oloissa todella luotettavia pelejä.

:D

Kuva
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Marko A kirjoitti:Marko A(latalo),

Viimeisen kolmen auton kohdalla on pätenyt kommentti, merkillä ei väliä kunhan on Saab, eikä värilläkään niin väliä kunhan punainen...
:wink: Aivan samaa mieltä :!:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Nicci juontuu Panteran kitaristin nimestä, yksi kirjain muutettu. Kuuntelen mielellään oikeiden ihmisten, oikeilla soittimilla tekemää musiikkia (rock, hardrock, heavyrock ja metallia kaikissa muodoissa). En tosin kuuntelee ihan mitä sattuu.

Saabistiksi kasvoin, joten en tiedä milloin se tapahtui. Isälläni, veljellä, sedilläni, enollani, parilla tutulla jne. on ollut tai on Saabeja. Saabina mulla on 99 ja vieläpä GL-malli vuodelta -80. En ole raaskinut vaihtaa uudempaan, ihan pelkästään 99:n muotojen ja sen "ensimmäinen auto" fiiliksen takia.

Muutaman kerran ollut vaihto tosi lähellä, en ole raaskinut luopua omasta ekasta autosta. Ehdokkaina olleet 99turbo -80 (en kehdannut laittaa opintolainaa jne. rahoja autoon, yht. 18000 "mummon rahaa"), 900i16V-2,1 -93 (en viitsinyt ottaa lainaa auton takia, vaikkakin kyrpii vieläkin), Opel Astra 1,8iSport -96 (jäljestä mietittynä, mitä v...ua oikein mietin ???).

Tavoiteena on kuitenkin rakentaa jostakin kutakuinkin tämän näköinen 99,
http://www.saabturboclub.com/images/med ... 2661_2.jpg .
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

Tuo nimimerkki tuleepi ihan nimestäni eli siitä ei paljon voi autosta päätellä. No se auto jolla ajelen on kohta 340 000 suomen teitä nähnyt 89 9000 sotaratsu...Auto on ollut mulla kohta vuoden päivät ja kolmas vaihdelaatikko on nyt menossa,eli heikompi hermoinen olis varmasti jo vaihtanut merkkiä mutta niinhän se on että mikä ei tapa,se vahvistaa :lol: Saas nähdä milloin saa alkaa harjoittelemaan koneremonttia kun saan SP:ltä kamat paikalleen 8) Haussa ois vajaa 250 kaakkia kunhan saa vielä paremman puhaltimen paikalleen...Näillänäkymin tuo tekniikkapaivitys kuitenkin siirtyy ensi keväälle sillä kuten moni muukin on huomannut niin tuo speed partsi ei pidä todellakaan mitään hirmuista kiirettä noiden tavaran toimitusten kanssa :evil:
Cruor
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2003 18:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Cruor »

Nimimerkin oon keksinyt joskus muutama vuosi sitten kun on nettipelejä tullut pelailtua.

Saabismiin olen sairastunut ajan myötä kun isällä ja isoveljellä on ollut saabeja koko elämäni ajan. Tämän vuoden heinäkuussa ostin ensimmäisen autoni (900i 16v -89) kun 18-vuotta alkoi olemaan täynnä :) Hieman on ollut peltitöitä, mutta tekniikka pelaa. 235tkm lasissa tällä hetkellä.
Seuraava auto tulee olemaan kyllä turbon kanssa :twisted: Merkkiä tosin ei tarvitse miettiä ;)
Matti Penttinen #1807
9-3 2.0t Cabriolet -00
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

No joo, minunkin nimimerkki on tosi omaperäinen kun ottaa huomioon että ajokkini koko mallinimi kuuluu- Saab 9000 CSE 2,3Turbo sport -98 8O :D

Mulla on vaippaiästä lähtien lukenut otsassa Saab ja 70-luvun lopusta lähtien sen perässä Turbo :D Meidän eka Saab oli pari kk vanha 99 LE -74, oli muuten tehopeli n.30vuotta sitten 110hv:n koneellaan. Sen jälkeen meillä(isälläni, äidilläni ja minulla) on ollut, nykyiset mukaan lukien, yhteensä 21 eri Saabia. Olen ollut kova tartuttamaan "sairautta" ympäristööni kun 2 kaveriani on hankkinut Saabin ja viimeisimpänä avovaimoni vaihtoi keväällä O*el Astmansa 9-3 Saabiin :D

Ekat autoni olivat pari Seat Ibizaa kun Scan-Autosta piti hankkia auto, neljä kirjainta ja alkaa S:llä mutta Saabiin ei ollut varaa. :)
Ekan Saabin ja samalla turbon ostin -93 vuonna juuri kun lähdin armeijaan. Auto oli vm-80 99turbo ja juuri sellainen "viinipunainen" kuin oli Scan-Auton esittelyautokin ollut jolla isä tuli hakemaan mua koulusta 15vuotta aiemmin. Lapsuuden haave oli pakko ostaa vaikka auto pätki jo ostohetkelläkin.
No sen jälkeen on ollut yksi vapari Saabi ja vähän viritelty 900T16. Nykyinen tonnari on alla jo kolmatta vuotta ja toivottavasti tulee olemaan vielä pitkään. Autossa on SP:n steg3 sarja. Tässä kuussa kytkin tulee kuntoon ja talven aikana pitäisi nokalle ilmestyä vielä alumiininen intercooler.
Tarkoitus on tulevien vuosien aikana rakentaa auto tehokkaaksi, mutta silti pitää sellaina ettei tarvitsette pitää fillaria takaluukkussa jotta voi lähteä luottaivaisin mielin lähikauppaa kauemmaksi. :D

Taajamassa en puolta kaasua enempää paina poljinta(enää, toisin oli 10vuotta sitten), mutta hiljaisempaan aikaan isoilla teillä ja moottoriteiden rampeissa joutuu kone töihin tiuhaankin. Kovasti on myös virkavalta erilaisin kuripitotoimenpitein kiirehtimis-intoa laannuttanut, mutta ne jutut eivät kuulu leveilyn aiheisiin...

Motto on: auton pitää olla Saab, Turbo ja mieluiten punainen. Ja jos jokin ominaisuus löytyy muun merkkisestä autosta niin sen voi rakentaa myös Saabiin, jos syystä tai toisesta sitä ei pysty rakentamaan Saabiin kyseessä ei ole tärkeä ominaisuus :D
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

2,3T sport kirjoitti:avovaimoni vaihtoi keväällä O*el Astmansa 9-3 Saabiin :D

Motto on: auton pitää olla Saab, Turbo ja mieluiten punainen. Ja jos jokin ominaisuus löytyy muun merkkisestä autosta niin sen voi rakentaa myös Saabiin, jos syystä tai toisesta sitä ei pysty rakentamaan Saabiin kyseessä ei ole tärkeä ominaisuus :D
Joo, munkin mamma osti tossa 6kk sitten Astman...1.6 16V, kullä on siis NIIN laiska peli kun olla ja osaa. Hyvä se on ajaa, jos nopeus ei nouse yli 120km/h.
Millähän sen sais vaihtamaan sen saappiin :roll: , hyviä ehdotuksia :?:

Ex-muija oli muuten ostannu viikko sitten 9-5 2.3lpt autom 8O . Sanoi että kun sai olla kyydissä/ajaa kerran mun saappia niin siitä sai kipinän, ennen sillä onkin ollut 1-merkkinä Audi mutta ei ole enää :wink:
Hienohan tollanen 9-5 olis kaikilla tilpenhööreillä...mutta pitää nyt vaan ajella tolla vanhalla, jos kyllästyttää niin uutta viri-palikkaa autoon niin taas muutaman hetken kestää ennenku tekee mieli uutta :lol:

Tarttuvaa on on tää saabismi... :lol:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

93t sport kirjoitti: Joo, munkin mamma osti tossa 6kk sitten Astman...1.6 16V, kullä on siis NIIN laiska peli kun olla ja osaa. Hyvä se on ajaa, jos nopeus ei nouse yli 120km/h.
Millähän sen sais vaihtamaan sen saappiin :roll: , hyviä ehdotuksia :?:
Naisilla voi vaikuttaa muiden mielipide myös omaan kantaan Saabien suhteen. Kun Saabit eivät saa lähipiirissä varauksetonta kannatusta tai kohtaavat jopa kovaakin vastustusta niin naiset opastavat ukkojaan toisen merkkisten autojen suuntaan.

Kaksi vuotta sitten emäntää vähän hävetti kertoa ihmisille että mä ajan Saabilla. Vuosi sitten Saab oli jo hyvä auto mulle, mutta Astmaa hän suunnitteli vaihtavansa Golffiin. Ja tänään meinasin, todistaja joukon läsnä ollessa, jäädä kytkin vammaisella tonnarillani hopealle kun emäntä lähetti omalla Saabillaan viereisellä kaistalla Malmin lentokentällä :D En ois vielä keväällä voinut moista tilannetta kuvitella :D

Mun taktiikka on aina ollut, että mä olen innoissani Saabeista, mutta en hauku muita merkkejä. Henkilöstä riippuen menee kuukausia tai vuosia, mutta monet ainakin tulevat avoimen uteliaiksi että mistä voi olla kysymys kun mun Saab-kuume ei osoita laantumisen merkkejä. Jotkut ovat kyllä liian ennakkoluuloisia edes tutustumaan autoon.

Eihän kaikilla tarvitse Saabia olla. Toisekseen sehän on ihan kivaakin että Super-marketin parkkiksella tunnistaa autonsa ilman että tavailee rekisterikilpiä. :D
Liian
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: To Syys 25, 2003 11:34
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Liian »

Joo toi mun nimi pitäis olla mun nimen ekat kirjaimet, mutta siihen tuli kirotus vihre ja siitä tuli Liian (piti olla LiiJan) no ei toi ainakaan mua haittaa.

Joo minunkin Saabismi alkoi jo lapsena. Isällä oli kaksi syöksysämpylää joten ihastuin kyseiseen merkkiin hyvin varhain.

Ensimmäiseksi autoksi hommasin itselleni 9kuupan ja hommasinpa vielä toisenkin niinkuin varaosiksi.
Kun pässäristä sitten aika jätti niin ajelin opel kadetilla (paska peli onneks hajos).

Muutama viikko takaperin ostin 900:sen ja ai että autoilu on taas kivaa.
Minut tunistaa sinivalkeasta Saab takista.

Saabismin lisäks harrastan musiikkia. Soittelen sellasessa hc bändissä
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

No pakko kai sitä on panna omiaan.

Oikea nimi on Panu, eli toi peinu on vähän hyymörillä amerikkalaisittain lausuttu.

Tulin joskus -94 ulkomailta maitojunalla takas ja jouduin asumaan pennittömänä jonkun aikaa vanhempien luona. Pakko oli hankkia jonkunlainen auto, että pääsi vanhempien luota välillä pois. Kaikkein halvin auto mitä katsastettuna löytyi Keskisuomalaisen maakunnan markkinoista oli Saab 96, 1500mk. Seuraavana päivänä piti lähteä Turkuun - prkl pas*a laukesi Lempäälän kohdalla talvipakkasilla tasapainoakselin laakeriin. Yöpaikka järjestyi Hervannasta ja samalla "uusi" kone kuuppaan. Siitä alkoi murheellisen hauska rasvanäppinä olo. Auton kanssa oli niin paljon ongelmia, että siihen kerkesi kiintyä kummalla tavalla. Samalla kuitenkin useat erikoiset tekniset ratkaisut (nk. saabismit) saivat vakuuttumaan, että jotain jujua tässä on. Jossain vaiheessa mitta tuli täyteen ja piti vaihtaa tuoreempaan. Seuraava oli -86 90. Oli muuten hullun luxuxen tuntunen kuupan jälkeen. Hiljaisessa kabiinissa kiihtyvyys tuntui ihan hullulta :) (Varmaan mikä tahansa auto tuntuu hiljaislta ja kovalta kiihtymään kuupan jälkeen ).
Sittemmin opiskelijaelämästä luopumisen jälkeen piti taas päivittää autoa. Olin *näin* lähellä ostaa Audin. Neuvoteltiin jo rahoituksesta, kun päätin lähteä vielä kierrokselle, "ettei totuus unohtuisi". Onneksi osuin sitten ng900 SE ruiskuun. Olin noita netistä/lehdistä katsellut, mutta niitä ei koskaan kerinnyt ajelemaan kun ne oli viety aina kaupasta saman tien. Kaupat tuli heti.

Nyt viimeisin auto on kevättalven Saksan tuonti og 9-3 SE Tbo nahoilla. Tämän viimeisimmänkin kanssa samalla viivalla oli Vol*o V70, mutta onneksi vaimo teilasi sen idean:"Meille ei tollasta laatikkoa hankita". Tähän viimeiseen olen ollut niin tyytyväinen, etten vieläkään pysy omissa nahoisssani kun tiedän, että kohta pääsee piehtaroimaan nahkpenkeillä turboa käskemään.

Siis neljä Saabia peräkkäin, seuraavaa autoa tuskin tulee pariin vuoteen ainakaan hankittua(?). Seuraavaa hankkiaessa pitää kuitenkin pitää vertailukohtana jokin muukin auto "ulkomaailmasta", ettei totuus unohtuisi. Ei se merkki ole kaikki kaikessa (vaikka _aika_ paljon_), mutta tähän mennessä on osunut mukavasti kohdalleen...vaikea olisi kuvitella ajavansa turbottomalla massa-autolla. Ei oikein tavallisten kuolevaisten mahdollisuuksien rajoissa olevista autoista tule paljon muita vastaavia hankintakohteita mieleen.

Kevättalven kuvioissa olisi vissiin pikkuhiljaa vectran pohjalevyn saattaminen 30mm lähemmäksi maapallon keksipistettä, steg 1:n hankkiminen ja sportin/aeron helmat ylt'ympäriinsä.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin