Pysäköinnin aikarajoituksen kummallisuudet

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Pysäköinnin aikarajoituksen kummallisuudet

Viesti Kirjoittaja liteFun »

keskikonsoli kirjoitti:
wesku kirjoitti:Finlex TLA:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1 ... highlight1

854. Aikarajoitus

"Jos aikarajoitus on voimassa vain tiettynä aikana ja ajoneuvo on pysäköity aikana, jolloin rajoitus ei ole voimassa tai jolloin rajoituksen voimassaolon päättymiseen on alle puoli tuntia, sallittu pysäköintiaika lasketaan alkavaksi silloin kun rajoitus tulee seuraavan kerran voimaan. Pysäköintikiekon käyttövelvollisuus ei koske henkilöä, joka on pysäköinyt auton vammaisen pysäköintiluvalla."

Näyttää siis siltä ettei aikarajoitus päätykään oikeasti siihen kellonaikaan joka merkissä lukee.

Otetaan esimerkiksi pysäköintiaika rajoitettu max. 2h klo 8-17.

Jos pysäköidään auto arkipäivänä klo 16.40, tilanne lienee selvä. Seuraavasta arkipäivästä klo 8 lasketaan uusi 2 tuntia eli pysäköinti on sallittu tuohon päivään klo 10 asti.

Mutta entä jos pysäköidään auto arkipäivänä klo 16.20 ? Sallittua pysäköintiaikaa ei lasketakaan alkavaksi silloin kun rajoitus tulee voimaan seuraavana arkipäivänä ? Mihin asti auton saa tuolloin pysäköidä ? Ilmeisesti auton saa pysäköidä vain kello 18.20 asti, vaikka rajoitus paikalle klo 16.30 tai myöhemmin tulleille ei olekaan enää voimassa ?
Voi pyhä yrjö?? 8O Jos parkkaat autos tuohon klo 16.20 niin sehän saa olla siinä sinne seuraavaan aamu kahdeksaan asti, mikä tuossa on vaikeaa???? :roll:
40 minuuttia rajoituksen voimassaolon päättymiseen. Lakitekstin mukaan pitää olla alle 30 minuuttia niin siirtyy seuraavan rajoituksen alkamishetkeen.
Tässä tapauksessa saisi siis sen 2h pitää autoa parkissa, mutta rajoitus kuitenkin päättyy sitä ennen.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Pysäköinnin aikarajoituksen kummallisuudet

Viesti Kirjoittaja wesku »

liteFun kirjoitti: Tässä tapauksessa saisi siis sen 2h pitää autoa parkissa, mutta rajoitus kuitenkin päättyy sitä ennen.
Kyse on kuitenkin pysäköinnin aikarajoituksesta joten asiaan ei auta vaikka rajoitus ei olisi enää voimassa pysäköinnin päättyesssä ?

Tekohetkihän on kuitenkin silloin kun ajoneuvo pysäköidään ja kyse on vain ajasta tekohetkestä eteenpäin ?

Muutenhan koko pykälässä ei olisi mitään järkeä, miksi yleensä olisi mainintaa seuraavasta rajoituksen alkamisajankohdasta jos sillä ei kuitenkaan olisi mitään merkitystä ?
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: Pysäköinnin aikarajoituksen kummallisuudet

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

liteFun kirjoitti:
keskikonsoli kirjoitti:
wesku kirjoitti:Finlex TLA:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1 ... highlight1

854. Aikarajoitus

"Jos aikarajoitus on voimassa vain tiettynä aikana ja ajoneuvo on pysäköity aikana, jolloin rajoitus ei ole voimassa tai jolloin rajoituksen voimassaolon päättymiseen on alle puoli tuntia, sallittu pysäköintiaika lasketaan alkavaksi silloin kun rajoitus tulee seuraavan kerran voimaan. Pysäköintikiekon käyttövelvollisuus ei koske henkilöä, joka on pysäköinyt auton vammaisen pysäköintiluvalla."

Näyttää siis siltä ettei aikarajoitus päätykään oikeasti siihen kellonaikaan joka merkissä lukee.

Otetaan esimerkiksi pysäköintiaika rajoitettu max. 2h klo 8-17.

Jos pysäköidään auto arkipäivänä klo 16.40, tilanne lienee selvä. Seuraavasta arkipäivästä klo 8 lasketaan uusi 2 tuntia eli pysäköinti on sallittu tuohon päivään klo 10 asti.

Mutta entä jos pysäköidään auto arkipäivänä klo 16.20 ? Sallittua pysäköintiaikaa ei lasketakaan alkavaksi silloin kun rajoitus tulee voimaan seuraavana arkipäivänä ? Mihin asti auton saa tuolloin pysäköidä ? Ilmeisesti auton saa pysäköidä vain kello 18.20 asti, vaikka rajoitus paikalle klo 16.30 tai myöhemmin tulleille ei olekaan enää voimassa ?
Voi pyhä yrjö?? 8O Jos parkkaat autos tuohon klo 16.20 niin sehän saa olla siinä sinne seuraavaan aamu kahdeksaan asti, mikä tuossa on vaikeaa???? :roll:
40 minuuttia rajoituksen voimassaolon päättymiseen. Lakitekstin mukaan pitää olla alle 30 minuuttia niin siirtyy seuraavan rajoituksen alkamishetkeen.
Tässä tapauksessa saisi siis sen 2h pitää autoa parkissa, mutta rajoitus kuitenkin päättyy sitä ennen.
Nii-in, mikä tuossa on vaikeaa???? Saahan auto tietenkin seisoa suraavan rajoitusajan alkuun koska pysäköinnin rajoitushan ei ole voimassa tuossa loppumisajan ja alkamisajan välissä. Tuo 30 minuuttia meinaa sitä että jos tulet esim. 16.31 tuohon niin laitat tuloajaksi kiekkoon 17 ja tuon lain mukaan alkamisajanhkota siirtyy seuraavaan päivään klo 8:aan eli auto saa ola seuraavan päivään klo 10:een asti parkissa. :roll:
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Pysäköinnin aikarajoituksen kummallisuudet

Viesti Kirjoittaja wesku »

keskikonsoli kirjoitti:Saahan auto tietenkin seisoa suraavan rajoitusajan alkuun koska pysäköinnin rajoitushan ei ole voimassa tuossa loppumisajan ja alkamisajan välissä.
Näin sen tosiaan luulisi olevan.

Tuossa myös linkki muutaman vuoden takaiseen keskusteluun jossa on tämäntapaisista asioista juttua
http://groups.google.com/group/sfnet.ke ... dc0f04bd3d
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Pysäköinnin aikarajoituksen kummallisuudet

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Merkki 521

Merkillä osoitetaan ajoradan ulkopuolella olevaa tai ajoradasta tiemerkinnöin erotettua aluetta, joka on varattu ajoneuvojen pysäköintiin. Pysäköintiä koskevat rajoitukset on ilmaistava lisäkilvellä. Pysäköintimittarein varustettujen pysäköintipaikkojen yhteydessä merkkiä käytetään vain, jos se on tarpeen alueen tai mittareiden havaitsemiseksi taikka ajoneuvojen sijoituksen osoittamiseksi. Merkin tulee kuitenkin olla pienoiskoossa pysäköintimittarissa tai sitä kannattavassa pylväässä. Pysäköintiä koskevat ehdot tai rajoitukset ilmaistaan tällöin mittariin tai pylvääseen kiinnitetyssä merkissä. Lisäkilvellä 831–836 tai 841–843 tai 871 varustettuna merkki osoittaa, etteivät muut kuin lisäkilvessä ilmaistut ajoneuvot saa pysäköidä alueelle. Merkissä voidaan osoittaa pysäköintipaikan tai -alueen numero- tai kirjaintunnus.
Kuva

(Tieliikenneasetus 5.3.1982/182)

Kellonaikakilpi alapuolella rajoittaa pysäköinnin kilven ilmoittamalle aikavälille, eli pysäköinti onkin kiellettyä kyseisen aikavälin ulkopuolella...
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: Pysäköinnin aikarajoituksen kummallisuudet

Viesti Kirjoittaja jameli »

liteFun kirjoitti:Merkki 521

Merkillä osoitetaan ajoradan ulkopuolella olevaa tai ajoradasta tiemerkinnöin erotettua aluetta, joka on varattu ajoneuvojen pysäköintiin. Pysäköintiä koskevat rajoitukset on ilmaistava lisäkilvellä. Pysäköintimittarein varustettujen pysäköintipaikkojen yhteydessä merkkiä käytetään vain, jos se on tarpeen alueen tai mittareiden havaitsemiseksi taikka ajoneuvojen sijoituksen osoittamiseksi. Merkin tulee kuitenkin olla pienoiskoossa pysäköintimittarissa tai sitä kannattavassa pylväässä. Pysäköintiä koskevat ehdot tai rajoitukset ilmaistaan tällöin mittariin tai pylvääseen kiinnitetyssä merkissä. Lisäkilvellä 831–836 tai 841–843 tai 871 varustettuna merkki osoittaa, etteivät muut kuin lisäkilvessä ilmaistut ajoneuvot saa pysäköidä alueelle. Merkissä voidaan osoittaa pysäköintipaikan tai -alueen numero- tai kirjaintunnus.
Kuva

(Tieliikenneasetus 5.3.1982/182)

Kellonaikakilpi alapuolella rajoittaa pysäköinnin kilven ilmoittamalle aikavälille, eli pysäköinti onkin kiellettyä kyseisen aikavälin ulkopuolella...
Mistäs tuon päättelit? Vai tarkoittaako esim. P:n kanssa lisäkilpenä oleva 2h kiekolla 8-18 sitä, että muuten P niin kuin vapaa pysäköinti, mutta klo 8-18 välisenä aikana saa pitää kiekolla vain 2h kerrallaan? Ymmärtäisin että sallivan merkin yhteydessä lisäehdot vähentävät sallivuutta, mutta ovat voimassa vain ilmoittamansa ajan...

Toinen tapaus on selkeämpi: käytetään normaalia pysäköinti kielletty -merkkiä ja ilmaistaan sen alla lievennys, eli pysäköidä saa vain klo 8-18 välisenä aikana ja silloinkin vain 2h kerrallaan kiekkoa käyttäen. Kieltävän merkin kanssa taasen lisäkilvet lieventävät kieltoa, mutta ovat edelleen lievennyksiä vain ilmottamansa ajan.
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Pysäköinnin aikarajoituksen kummallisuudet

Viesti Kirjoittaja liteFun »

jameli kirjoitti:
liteFun kirjoitti:Merkki 521

Merkillä osoitetaan ajoradan ulkopuolella olevaa tai ajoradasta tiemerkinnöin erotettua aluetta, joka on varattu ajoneuvojen pysäköintiin. Pysäköintiä koskevat rajoitukset on ilmaistava lisäkilvellä. Pysäköintimittarein varustettujen pysäköintipaikkojen yhteydessä merkkiä käytetään vain, jos se on tarpeen alueen tai mittareiden havaitsemiseksi taikka ajoneuvojen sijoituksen osoittamiseksi. Merkin tulee kuitenkin olla pienoiskoossa pysäköintimittarissa tai sitä kannattavassa pylväässä. Pysäköintiä koskevat ehdot tai rajoitukset ilmaistaan tällöin mittariin tai pylvääseen kiinnitetyssä merkissä. Lisäkilvellä 831–836 tai 841–843 tai 871 varustettuna merkki osoittaa, etteivät muut kuin lisäkilvessä ilmaistut ajoneuvot saa pysäköidä alueelle. Merkissä voidaan osoittaa pysäköintipaikan tai -alueen numero- tai kirjaintunnus.
Kuva

(Tieliikenneasetus 5.3.1982/182)

Kellonaikakilpi alapuolella rajoittaa pysäköinnin kilven ilmoittamalle aikavälille, eli pysäköinti onkin kiellettyä kyseisen aikavälin ulkopuolella...
Mistäs tuon päättelit? Vai tarkoittaako esim. P:n kanssa lisäkilpenä oleva 2h kiekolla 8-18 sitä, että muuten P niin kuin vapaa pysäköinti, mutta klo 8-18 välisenä aikana saa pitää kiekolla vain 2h kerrallaan? Ymmärtäisin että sallivan merkin yhteydessä lisäehdot vähentävät sallivuutta, mutta ovat voimassa vain ilmoittamansa ajan...
P-merkki laitetaan hyvää hyvyyttään ilmaisemaan että alueelle saa pysäköidä.
Lisäkilvet sen alapuolella tarkentaa pysäköintiä, esim. kellonaika milloin pysäköinti sallittu ja tässä tapauksessa kiekon kanssa.
Näin siis lainsäätäjä on halunnut tämän toimivan. Mutta tokihan lainsäätäjä ja esim. kaupungin työntekijä ajattelevat nämä asiat monesti eri tavalla.
jameli kirjoitti:Toinen tapaus on selkeämpi: käytetään normaalia pysäköinti kielletty -merkkiä ja ilmaistaan sen alla lievennys, eli pysäköidä saa vain klo 8-18 välisenä aikana ja silloinkin vain 2h kerrallaan kiekkoa käyttäen. Kieltävän merkin kanssa taasen lisäkilvet lieventävät kieltoa, mutta ovat edelleen lievennyksiä vain ilmottamansa ajan.
Jos laitetaan pysäköinti kielletty ja sen alle aikarajoitus, niin pysäköinti on kielletty (lainsäätäjän mukaan) lisäkilven ilmoittamalla aikavälillä, mutta ei sen ajan ulkopuolella.
Toki jos tolpassa on pysäköinti kielletty-merkki, ja sen alla P-merkki aikarajoineen, ymmärtää idean kuka tahansa paremmin kuin pelkällä P-merkillä ja sen alla olevalla rajoituksella.

Monessa paikassa pitäisi kuitenkin ottaa yhteys merkit tilanneeseen tahoon ja selvittää mitä he ovat hakeneet tilaamillaan merkeillä, koska heidän ajatuksensa menevät usein ristiin lakipykälien kanssa... Ja sen lisäksi vielä autoilijoidenkin aivot käsittelevät eri tavalla merkkejä. :)
Vastaa Viestiin