Talvirengas han(r)kintaa

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jupih
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Elo 24, 2009 06:50

Re: Talvirengas han(r)kintaa

Viesti Kirjoittaja jupih »

Itselläni on viime talven alla olleet Continentalin kitkat ja olin erittäin tyytyväinen niihin. Hyvin riitti pitoa ja hiljaiset olivat. Autona siis 9-5 farkku. Hyvin toimivat ainakin viimevuoden kaltaisena "oikeana" talvena.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Talvirengas han(r)kintaa

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Hiiluxin talvikumeina Nokian Hakkapeliitta 5 Suv, eli Nokian nastat. Kyllä nuo pitää hyvin tuollaista autoa lastattuna täällä Oulun lähistöllä. Meillä oli myös Bridgestonen nastat (muistaakseni) toisessa lava-autossa, auto oli hutera ajaa ja vaarallinenkin ja rengaskoko ei ollut oikea. Myöhemmin hommasimme siihen Nokian LT renkaat 235 leveydellä kun aikaisemmin oli 185 eli aivan liian pieni. Sen jälkeen on pitänyt. Oli myös alkujaan monta talvea ja kesää Misukan kitkat ja ne olivat aika hyvät, mutta kovalla kuormalla ja varsin huonolla pitävällä tiellä nastat kyllä ovat ehkä ne paremmat ja luotettavammat. Hiiluxissa on 235 talvella ja kesällä taisi olla 255.

Satkuun olisin hankkimassa myös nastoja ja Nokian. Joko 5 ja 7, ja koko rekisteriotteeseen on laitettu 185/65R15 eli sillä koolla kait ne pitää laittaa vaikka minulla onkin ollut 195/65R15 kesällä Misukoina.

Bridgestoneista voin sen todeta, että hiiluxin takarenkaissa on pintaa vielä noin 4mm ja edessä 6mm, vaikka ajokm on takana ehkä hieman yli 40 000km. Talvirenkaatkin ovat ok.

Talon 9-3SS:ssä on Hakkapeliitta 7 ja ne ovat selvästi paremmat kuin vitoset, hyvin pitävät tiellä ja ovat hiljaiset.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Talvirengas han(r)kintaa

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Sain uusimman TM:n ja siinä olikin jo tämän rengastyypin testi:

http://juhokare.pic.fi/kuvat/Muuta/TM+T ... esti+2010/

(pdf-kuvat eivät ole erinomaisen hyviä, koska en ole 'perille' täysin uudesta monitoimilaitteesta, joten sivut näyttävät välillä ryppyisiltä)

Jepa jee, Nokian Hakkapeliitta7 oli sitten paras, jo sen olen huomannut ajossa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Talvirengas han(r)kintaa

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

NYT on saatu markkinoille vihdoin kunnon kitkarengas!
Ihan mahtavaa! Pakko-ostos.
ACHILLES WINTER
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Talvirengas han(r)kintaa

Viesti Kirjoittaja ristos »

Joopa joo!
Tuo TM-testi tuli taas! Se on jälleen luettu, varmaan asiaa tai väritettyä asiaa? Ei pääse millään irti menneistä Tm-testeistä ja niiden jälkimainingeista. Tämän takia tuo lukeminen on hieman arvailevaa ja arvailemaa asian ympärillä.

Edelleen on kuitenkin oman valinnan tekemiselle päällimmäisenä omat kokemukset noista kitkoista. Koska ajoni on pääosin päätieajoa ja ne ovat yleensä kohtuukunnossa ja paljaita, niin valinta tullee olemaan "pikkumustalle" Contin kitkat.

Kitka on varmasti väärä valinta jos ajattelee niitä pitävänsä vuosikausia. Koska noita kilsoja tuntuu edelleen tulevan aika vilkkaasti, niin ajo hyvillä renkailla luo nautintoa ja turvallisuutta vain, jos ne ovat hyväkuntoiset.

Terveisin Risto Suikkari
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Talvirengas han(r)kintaa

Viesti Kirjoittaja juhokare »

No, TM-lehti on mikä on, mutta jos niitä kärkisijoja etenkin tutkailee ja muutenkin vuosien aikana, niin voisi siitä jotain kuvaa saada. :) Esim. viime jossain testissä HP7 oli vasta sijalla 3-5, mutta nyt eka. Mielestäni se kertoo jotain ainakin suuntaa-antavaa. Kitkat sopivat kyllä, jotka ajavat sanoisinko selvempiä teitä, mutta itse maaseudulla osaksi elävänä kyllä ehdottomasti kaadun nastohin! Tiet ovat siellä toisinaan todella huonot.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Talvirengas han(r)kintaa

Viesti Kirjoittaja aero »

juhokare kirjoitti:Kitkat sopivat kyllä, jotka ajavat sanoisinko selvempiä teitä, mutta itse maaseudulla osaksi elävänä kyllä ehdottomasti kaadun nastohin! Tiet ovat siellä toisinaan todella huonot.
Kai sulla on OG:ssa alla alkuperäiset iskarit ja jouset? :)
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Talvirengas han(r)kintaa

Viesti Kirjoittaja juhokare »

aero kirjoitti:
juhokare kirjoitti:Kitkat sopivat kyllä, jotka ajavat sanoisinko selvempiä teitä, mutta itse maaseudulla osaksi elävänä kyllä ehdottomasti kaadun nastohin! Tiet ovat siellä toisinaan todella huonot.
Kai sulla on OG:ssa alla alkuperäiset iskarit ja jouset? :)
Kaikki on orginaalia kummassakin autossa (no, kesärenkaiden vanteet ovat tonnarissta :) ). Tuo satkun ajo-ominaisuudet ovat oikeasti yhtä hyvät kuin Hiiluxin alustapuolella sillä erotuksella, ettei satkun iskarit toki kestä sellaisia kilomääriä.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Talvirengas han(r)kintaa

Viesti Kirjoittaja aero »

juhokare kirjoitti: Kaikki on orginaalia kummassakin autossa (no, kesärenkaiden vanteet ovat tonnarissta :) ). Tuo satkun ajo-ominaisuudet ovat oikeasti yhtä hyvät kuin Hiiluxin alustapuolella sillä erotuksella, ettei satkun iskarit toki kestä sellaisia kilomääriä.
Ei kun ihan vaan sillä, että ne 18v (ja kuinka monta kymmentä/sataa tkm) iskarit ja jouset ei välttämättä ole enää parhaassa iskussa, vaan todennäköisesti hukkaavat pitoa enemmän kuin mitä nastallisilla ja nastattomilla talvirenkailla on eroa... Hyvästäkään renkaasta kun ei juuri ole iloa, ellei alusta pidä sitä kunnolla tiessä kiinni.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Talvirengas han(r)kintaa

Viesti Kirjoittaja juhokare »

aero kirjoitti:
juhokare kirjoitti: Kaikki on orginaalia kummassakin autossa (no, kesärenkaiden vanteet ovat tonnarissta :) ). Tuo satkun ajo-ominaisuudet ovat oikeasti yhtä hyvät kuin Hiiluxin alustapuolella sillä erotuksella, ettei satkun iskarit toki kestä sellaisia kilomääriä.
Ei kun ihan vaan sillä, että ne 18v (ja kuinka monta kymmentä/sataa tkm) iskarit ja jouset ei välttämättä ole enää parhaassa iskussa, vaan todennäköisesti hukkaavat pitoa enemmän kuin mitä nastallisilla ja nastattomilla talvirenkailla on eroa... Hyvästäkään renkaasta kun ei juuri ole iloa, ellei alusta pidä sitä kunnolla tiessä kiinni.
Ok, no alusta on kunnossa ainakin ajon perusteella ja huollossakaan ei löytynyt viimeksi mitään. On mahdollista, että nuo vaihdettu 200 000km kohdilla.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Talvirengas han(r)kintaa

Viesti Kirjoittaja tetammi »

juhokare kirjoitti:No, TM-lehti on mikä on, mutta jos niitä kärkisijoja etenkin tutkailee ja muutenkin vuosien aikana, niin voisi siitä jotain kuvaa saada. :) Esim. viime jossain testissä HP7 oli vasta sijalla 3-5, mutta nyt eka. Mielestäni se kertoo jotain ainakin suuntaa-antavaa. Kitkat sopivat kyllä, jotka ajavat sanoisinko selvempiä teitä, mutta itse maaseudulla osaksi elävänä kyllä ehdottomasti kaadun nastohin! Tiet ovat siellä toisinaan todella huonot.
No eipä taida moni muu taho ainakaan tehä sen laajempia testejä talvirenkaista.
Loppupäätelmät oon jättäny itse huomioimatta ja sen sijaan tuijotellu noita eri osa-alueiden sijoituksia.
Mulle ei ihan heti uusia hakkiksia tule, vaan valitsisin tuolta sellaiset missä on hyvä pito liukkailla mutta kumminkin mahdollisimman jämäkät.
Eli noista todennäköisesti contit tai misukat.

Itsekkin asun maalla ja eniten kaipaan yleensä nastoja ihmisten ilmoilla, lähinnä suolatuilla teillä jossa joku kerta suolaus on myöhässä tai yhtä äkkiä liikaa pakkasta moiseen.
Syrjäteillä harvemmin nastoja tarvii, varsinki viime talvena ois ollu kitkoilla ihan loistokeli koko ajan ku keli ei seilannu nollassa välillä jäätyen ja sulaen, voi olla että toi on enempi tän rannikkoseudun onkelmia....

En mä ainakaan omalla kokemuksella voi kauheesti pistää renkaita hyvyysjärjestykseen. Aika harvoin kun pääsee uusia testaamaan, varsinkaan samalla autolla.
Itsellä viime talvena käytössä hakkis5, kuluivat jostain 7-5milliin ja nastoja katki aika monta. Pitää laittaa vaihtoon kuhan kunnon talvi tulee.
Taidettiin niistäki aikanaan todeta että talviolosuhteissa hyvät ja muuten vähä lötköt, voin kyllä kompata.
Nämä siis nelikko-previan alla mitä ei kyllä saanu sutimaan kuin rankalla yrityksellä ja lähinnä kurvaamalla.

Kolkin/tonnarin alla oli uudet misukan x-ice northit, kaarrenopeudet ja pysähtymiset todella asiallisia liukkailla ja melko miellyttävät myös assulla. Myös nastojen ropina oli niin vaimeeta ettei omasta mielestä kitkat ois tuonu siinä suhteessa oikein mitää etua.
Nää on mulla edelleen, harmittavasti tarttis olla pari senttii leveämmät että sopeis tuohon toitsuun.

Neliveto-subarun alla on uudehkot aurorat(osa karvoistaki oli jäljellä), mallii en muista. Kahteen edelliseen verrattuna ei mitään hyvää sanottovaa, toki perhepiiristä löytyy vanhempii ja enempi kuluneita merkkirenkaitaki niin niille sentää pärjää. Ajelin kumminki näillä sen lopputalven mikä subbe mulla oli vaikka olisin noi misukat voinut vaihtaa alle, meinaan eipähän tarvinnu säälii ku polki tuota sladissa. :twisted:
Valitettavasti en oo ajanu tuolla subbella ees ny kesärenkailla niin en osaa sanoo että onko yleine levottomuus maantiellä renkaiden vai auton ominaisuuksii.

Edit:hankookit oliki aurorat
Viimeksi muokannut tetammi, To Loka 07, 2010 08:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Talvirengas han(r)kintaa

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Minulla on taas aivan päinvastaiset kokemukset Misukan ja Nokian nastarenkaista. Itse nimenomaan hankin Nokian-renkaat, koska ne ovat todellakin jäykät ja jämäkät ajaa, kun taas Misukoissa oli pito hyvä, mutta kyllä oli vetelät ja vaaralliset ajaa! Continentaleista ei ole mitään kokemusta. Ja olen eri mieltä tuosta, etteivätkö nastarenkaat sovi syrjäteille. Voi olla, että sopivan pakkasilla keleillä kitkatkin ovat hyvät, mutta kyllä lienevät nastatkin varsin pitävät ja miellyttävät ajaa. Jokaisella siis mielipiteensä.

Itse seurailen noissa testeissä lähinnä noita lopputuloksi ja sitten kun on tarpeeksi dataa vuosien varrelta, voi päätellä jo mikä on sopivin. Niin, ja lähti ne nastatkin Misukoista melko herkästi, kun oli yli 200hv tehoja!! Nyk. Suv-hakkapeliitta nastat hiiluxissa ovat pitäneet pintansa ja nastat varsin hyvin, voin ajella niillä turvallisin mielin. 8)
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Talvirengas han(r)kintaa

Viesti Kirjoittaja tetammi »

juhokare kirjoitti:Minulla on taas aivan päinvastaiset kokemukset Misukan ja Nokian nastarenkaista. Itse nimenomaan hankin Nokian-renkaat, koska ne ovat todellakin jäykät ja jämäkät ajaa, kun taas Misukoissa oli pito hyvä, mutta kyllä oli vetelät ja vaaralliset ajaa! Continentaleista ei ole mitään kokemusta. Ja olen eri mieltä tuosta, etteivätkö nastarenkaat sovi syrjäteille. Voi olla, että sopivan pakkasilla keleillä kitkatkin ovat hyvät, mutta kyllä lienevät nastatkin varsin pitävät ja miellyttävät ajaa. Jokaisella siis mielipiteensä.

Itse seurailen noissa testeissä lähinnä noita lopputuloksi ja sitten kun on tarpeeksi dataa vuosien varrelta, voi päätellä jo mikä on sopivin. Niin, ja lähti ne nastatkin Misukoista melko herkästi, kun oli yli 200hv tehoja!! Nyk. Suv-hakkapeliitta nastat hiiluxissa ovat pitäneet pintansa ja nastat varsin hyvin, voin ajella niillä turvallisin mielin. 8)
No suv-mallin mielipiteitä ei parane kyllä sekoittaa esim. noihin nyt testattuihin renkaisiin millään tavalla.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Talvirengas han(r)kintaa

Viesti Kirjoittaja juhokare »

tetammi kirjoitti:
juhokare kirjoitti:Minulla on taas aivan päinvastaiset kokemukset Misukan ja Nokian nastarenkaista. Itse nimenomaan hankin Nokian-renkaat, koska ne ovat todellakin jäykät ja jämäkät ajaa, kun taas Misukoissa oli pito hyvä, mutta kyllä oli vetelät ja vaaralliset ajaa! Continentaleista ei ole mitään kokemusta. Ja olen eri mieltä tuosta, etteivätkö nastarenkaat sovi syrjäteille. Voi olla, että sopivan pakkasilla keleillä kitkatkin ovat hyvät, mutta kyllä lienevät nastatkin varsin pitävät ja miellyttävät ajaa. Jokaisella siis mielipiteensä.

Itse seurailen noissa testeissä lähinnä noita lopputuloksi ja sitten kun on tarpeeksi dataa vuosien varrelta, voi päätellä jo mikä on sopivin. Niin, ja lähti ne nastatkin Misukoista melko herkästi, kun oli yli 200hv tehoja!! Nyk. Suv-hakkapeliitta nastat hiiluxissa ovat pitäneet pintansa ja nastat varsin hyvin, voin ajella niillä turvallisin mielin. 8)
No suv-mallin mielipiteitä ei parane kyllä sekoittaa esim. noihin nyt testattuihin renkaisiin millään tavalla.
Ok. Pysytään vain niissä ha-renkaissa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2648
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Talvirengas han(r)kintaa

Viesti Kirjoittaja CDTA »

V.J.S kirjoitti:ACHILLES WINTER
Se tuo V.J.S hehkuttaa kovasti noiden Achillesien perää 8) Onko näistä kitkoista kokemusperäistä tietoa että minkälaiset renkulat ne olis?

Toinen "halpa" kitkagummi jota olen kuullu kehuttavan on Hankookin Icebear, mitäs tästä raati sanoo?
Vastaa Viestiin