Auton talvisäilytys - miten??

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Mitäs nää sitten on...
GL.GLE.GLS.EMS.GLi.S.i.CD.CC.CSE.CDE.
No eihän nämä ihan GSI tä muistuta mutta kuitenkin... 8)
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Noh, taisin olla vähän väärässä. Yritin kai jotenkin selittää, että ei esim. tavallisissa 2.0 tai 2.1 litraisissa mitään GTi merkintöjä ole vaikka varmaan tehojensa puolesta ne monella valmistajalla kuuluiskin siihen "kireämpään mallistoon".

Saabilla kai noi kirjaimet tarkoittaa lähinnä korimallia ja varustelutasoa.

Mutta meneepäs tämä minun spekulointini pahasti ohi alkuperäisen aiheen.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Osaisko joku kertoa enempi tuosta matkailuvaunujen kosteussyöjästä?

Eli onko ollu käytännössä hyötyä ja mitä maksaa?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Noi kosteudensyöjät on jollain erikoissuolalla täytettyjä "pusseja". Tai sitten niissä on silica-geeliä.

Esim. täältä saa
http://www.navekon.com/muuttuotteet.htm
http://www.navekon.com/hinnasto.pdf

http://www.maritim.fi/pdfs/124-136.pdf (sivulla 135)


Olen muuten nähnyt ihan "prismassakin" noita myynnissä, tais olla joku Henkelin tuote (nimi oli Humino tjsp.)

Kokemusta ei ole, tuskin tommosesta autossa haittaakaan on.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Jaape
Matalapaineturbo
Viestit: 168
Liittynyt: La Marras 29, 2003 20:59
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jaape »

Motonetista ainakin saa Drymax-nimistä kosteudensyöjää. "aloitussarja" eli pallo+pussillinen kamaa sisään on jotain 8.50e. Täyttöpussit 3E kipale.
Luvataan, että toimii 30m2 tilassa n. 3kk. Mulla kesti ensimmäinen pussi autossa (ulkona kesät/talvet seisova projekti) melkein vuoden. Käy silloin tällöin kaatamassa vaan vedet pois pallosta. Alkuun tuntui, että ei siitä mitään hyötyä ole, kun ei vettä ilmestynyt kippoon pitkään aikaan. Taitaa se kama sitoa alussa niin paljon itseensä, ettei paljoa kippoon valuttele. Tiedät, että on vaihtopussin aika, kun vanha jauhe on liuennut pois :D !

Suosittelen!
900 GLsA -79, 9000 T16 -85, NG 9-3 -09
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Viesti Kirjoittaja HMK »

Kiitos Musti tiedosta. Tästä olikin jo puhetta siellä kokouksessa. Omaa en saa vielä talviunille kun talviauto on vielä haussa.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Akkuongelmista:

Itellä on lyijyakkujen kanssa pelautumisesta kokemusta isäukon veneesta, jossa on kaksi tavallista ~60Ah auton akkua. Syksyllä olen käynyt lataamassa akut tavallisella ilman automatiikkaa olevalla 4A laturilla akut rinnan kytkettyinä. Lataus on kestänyt 1-2vrk ja olen antanut latausjännitteen nousta enintään noin 15volttiin saakka. Tämän jälkeen pääkytkimestä sähköt poikki. Tässä veneessä pääkytkin on neljä asentoinen, joilla voi valita 0, 1.akku, 2.akku tai 1. ja 2. yhtäaikaa.

Keväällä ensimmäinen homma on akkujen samanlainen lataus, kun syksyllä. Hyvin on akut kestäneet toimintakuntoisina jo monta vuotta. Yleensä lataustaso on tuon talviseisokin aikana pudonnut syksyn lepojännitteestä 12,6-12,8voltista tuonne 12voltin tuntumaan. Ei siis välitöntä jäätymisvaaraa olla lähestytty. Talven jälkeen ei kannata lähteä starttailemaan akkuja lataamatta. Varaustaso putoaa joka tapauksessa talven aikana, vaikka akut on kytketty irti sähköjärjestelmästä. Tämä vaan tapahtuu hitaammin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Ikkunoita kannattaa pitää hitusen raollaan niin ei sisusta homehdu.
Karjay
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Karjay »

Mulla menee auto jossain vaiheessa lokakuuta talviteloille. Pirssiä varten on tilattu autoteltta, sillä auto joutuu valitettavasti olemaan talven ulkosalla.

Tarkoitus on vaihtaa öljyt juuri ennen säilytystä sekä teettää pohjalle öljykäsittely. Bensatankki täyteen - ei jää ilmatilaa kondenssiveden muodostukselle, renkaisiin 30-40 % korkeammat paineet, ikkunat lievästi raolleen ja kosteudenpoistopallo sisään. Nämä ovat V8 Magazinen ohjeita auton talvisäilytykseen ja pitkäaikaisvarastointiin.

Lisäksi ulkona säilytettävän auton jäähdytysjärjestelmän pakkasenkesto on syytä tarkistaa. Täydellinen imurointi ja sisätilojen puhdistus on myös syytä tehdä, ettei autoon jää mätäpesäkkeitä keräävää roskaa muhimaan. Itse aion käsitellä haperoitumisen estämiseksi kaikki sisustan kumi- ja muoviosat silikoniaineella, sekä penkit Nahkiksella. Kumimatot on varmaan syytä poistaa ettei kosteus keräänny niiden alle.

Akun - jo viimeisiään vetelevän - irroitan ja vaihdan keväällä uuteen. Tietysti maalipinnalle vielä kunnon pesu ja vahaus on paikallaan. Jos havaitsen alkavaa ruostetta, jota en ehdi hiomaan ja maalaamaan ennen auton talvisäilytystä, aion "sulkea" kohdan vaseliinilla ja jatkaa keväällä uudella energialla. :)
GM 900 se 2.0t -97 RE85
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Karjay kirjoitti:Mulla menee auto jossain vaiheessa lokakuuta talviteloille. Pirssiä varten on tilattu autoteltta, sillä auto joutuu valitettavasti olemaan talven ulkosalla.

Tarkoitus on vaihtaa öljyt juuri ennen säilytystä
Hmm, onkos tästä hyötyä. Eikö olisi järkevämpää vaihtaa öljyt vasta seisonnan jälkeen kun niihin on kerääntynyt mukavasti vettä. Onko sillä väliä makaako autossa talven uudet vai vanhat öljyt?

Itse muuten kaadoin näiden vinkkien lisäksi myös takapenkit ja jätin kontin pohjan auki jotta ilma kiertäisi sielläkin. Extreme seisottajat ovat muuten myös suositelleet pakoputken ja imupuolen tukkimista jottei kosteus pääsisi sisään. Konepellin jättämistä tuulihakaan on myös suositeltu.
Karjay
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Karjay »

mcfeast kirjoitti:Hmm, onkos tästä hyötyä. Eikö olisi järkevämpää vaihtaa öljyt vasta seisonnan jälkeen kun niihin on kerääntynyt mukavasti vettä. Onko sillä väliä makaako autossa talven uudet vai vanhat öljyt?
V8 Magazine (7/92):
"Seisomaan jäävässä laitteessa vanhan öljyn sekaan joutuneet epäpuhtaudet, metallinhiukkaset ja muut raskaammat aineet laskeutuvat hitaasti pohjalle muodostaen likakerroksen, joka voi seuraavassa käytössä lähteä kokkareina liikkeelle. Tämä onkin pääasiallinen syy suositella kaikkien öljyjen ja nesteiden korvaamista uusilla ennen varastointia. "

Tämä onkin ongelmallinen kysymys, eikä mulla ole omakohtaisia kokemuksia asiasta. Kyllä kai puolenkin vuoden seisotuksenkin aikana ehtii suurin osa törkypartikkeleista laskeutua öljypohjaan. Luulisin että vesi kuitenkin haihtuu/poistuu myöhemmin ajossa, kun taas lika jää pyörimään koneeseen.

Mä en tosiaan oikeesti tiedä, kunhan arvailen. :?
GM 900 se 2.0t -97 RE85
veenelkku
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ma Kesä 28, 2004 10:31

Viesti Kirjoittaja veenelkku »

Olen sitä mieltä,että autolla,jonka jättää talviteloille,pitäisi ajaa vähän pitempi lenkki juuri ennen sinne talliin tai pihalle jättämistä.Näin moottoriöljystä haihtuu varmasti kaikki kondenssivesi,kuten myös pakoputkesta ja äänenvaimentimista.Korjatkaa,jos olen väärässä,mutta en kyllä käynnistelisi sitä autoa talven kuluessa;lämpötila esim. takaäänenvaimentimessa ei ehdi nousta ja kondenssivettä kertyy varmaan litran verran vaimenninta syövyttämään.Kosteuspallo sisätiloissa on hyvä,on yhden talven kokemus asiasta.Pakkasella se ei tietenkään toimi,mutta suojakelejäkin on vähän väliä ja silloin se estää vaikkapa istuinverhoilun homehtumisen.
Jäsen 823

Saab 96 -77
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Talvisäilytys / Akkulaturi

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Musti kirjoitti:Nyt hommasin uuden elektronisen laturin, joka ylläpitää akun varaustilaa automaattisesti.
Laite lataa akun täyteen ja jää valmiustilaan. Varauksen pudottua n. 5%, laite lataa akun jälleen täyteen. Niinpä laturi voi olla koko talven kytkettynä.

Laitteen tekniset tiedot englanniksi:
http://www.ctek.se/ctek_multixs3600_gb.htm

Onhan tuo aika hintava, mutta jos akut kestävät tästä eteenpäin enemmän kuin kaksi vuotta, alkaa homma olla kannattavaa.

Musti

Halpa-Halli -ketju näyttää myyvän tuota hintaan 59.90 EUR
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
persetinpersetti
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Elo 24, 2004 15:01
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja persetinpersetti »

Pensiini vanhenee nopeesti. Siis alle 3kk. Ei me ainakan prätkän suutinten läpi talven jälkeen. Vaikka ois tankki ollu täynnä koko talven. Jos käytät moottoria, käytä tosi kuumaks, mm kondenssiveden takia. Normiakkua tarviis ladata 1krt/6vk täyteen. Pelkkä jarrun painelu ei riitä, pyörien täytys pyöriä ja jarrujen lämmetä. Yleensäottaen autoo tarvviis käyttää agressiivisesti seisonta-aikana pari kertaa. Säilöntäaineita käyttäen sun ei tarvi ku ladata patteria ja pyöritellä moottoria, jarrut kai muutaman kuukauden pysyy kondiksessa mikäli niitä on käytetty ennen seisotusta.(punahehkussa). Auto tykkää että sitä käytetään.
Ennen koiralta kusi loppuu kun saappi hajoo
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

persetinpersetti kirjoitti:Pensiini vanhenee nopeesti. Siis alle 3kk. Ei me ainakan prätkän suutinten läpi talven jälkeen. Vaikka ois tankki ollu täynnä koko talven.

Bensan vanhenemisesta aina pelottelevat mutten oikeen jaksa uskoa koska omat ja muiden kokemukset kertovat toista. Tietty jos auto on seisonut pari kolme vuotta eikä käynnisty niin bensan vaihto voisi olla paikallaan.

Tuppaa tulemaan muuten hävyttömän kalliiksi seisontakin jos kaikkia ohjeita noudattaa:

-Jarrulevyt/palat uusiksi jos ulkosalla
-Bensatankki täyteen ja uudet bensat talven jälkeen?
-Öljyjen vaihto ennen ja jälkeen seisonnan
-Muiden nesteiden vaihto
jne.

Itse vaan vahasin auton, ikkunat raolleen, renkaisiin ylipaine, tankki täyteen ja hyvin selvisi. Jarrut menivät vähän huonoiksi joten seuraavalla kerralla voisi ehkä koittaa öljytä/rasvata jarrulevyt.
Vastaa Viestiin