Miksi vältän merkkiliikettä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
janski
"Aero"
Viestit: 464
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 14:53
Paikkakunta: Monnin miljoonakaupunki (Hausjärvi)

Re: Miksi vältän merkkiliikettä

Viesti Kirjoittaja janski »

Tannisto kirjoitti:
tturku kirjoitti:
Tannisto kirjoitti:Noita merkkikorjaamojakin on niin moneen lähtöön, ainakin täällä pääkaupunkiseudulla....

...Ongelma vaan tuntuu nyt olevan, ettei noista halvemmistakaan pajoista enää tunnu löytyvän osaajia tai asennetta sen jälkeen kun Tikkurilasta Värjölä ja Torekin Seppo jäivät eläkkeelle.
Itse asun lähellä torek autoa ja kerran kävin kyselemässä siellä ja kaveri tuli samantien kattelemaan pellin alle ja tekemään diaknoosia. Kyllä mulle jäi torekista hyvät fibat ja jätkät yrittää siellä myös.
Toistaiseksi olen huollattanut auton Hyvinkäällä Vähämaan autopalvelussa. Saabin merkkihuolto ja siellä palvelu on erittäin hyvää ollut aina ja yritystä myös. Hinnatkin vähän kohtuullisemmat kun jossa metroautossa tai muissa pks isoissa puljuissa. Suosittelen!

Vähämaata ovat muutkin suositelleet ja ajattelin ajella seuraavan kerran Hyvinkään suuntaan.
Torekilla tuntuu vähän päivät vaihtelevan. Välillä on hyvä meininki, mutta kesällä, kun oven takana oli yli kolmen viikon jono, ei oikein tuntunut olevan intoa tehdä asioita kunnolla tai loppuun saakka. Edes sen vertaa että olisivat soittaneet (kaksi kertaa peräkkäin) kun auto noudettavissa. Mutta pitää antaa nuorille kundeille vielä aikaa opetella ;). Se oli vaan niin hemmetin skarppi paikka kun Seppo oli vielä puikoissa.

Muistakaa pyytää Vähämaalta klubialennukset osista...
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1353
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Miksi vältän merkkiliikettä

Viesti Kirjoittaja koistha »

Tannisto kirjoitti: Torekilla tuntuu vähän päivät vaihtelevan. Välillä on hyvä meininki, mutta kesällä, kun oven takana oli yli kolmen viikon jono, ei oikein tuntunut olevan intoa tehdä asioita kunnolla tai loppuun saakka. Edes sen vertaa että olisivat soittaneet (kaksi kertaa peräkkäin) kun auto noudettavissa. Mutta pitää antaa nuorille kundeille vielä aikaa opetella ;). Se oli vaan niin hemmetin skarppi paikka kun Seppo oli vielä puikoissa.
Joo, totta. Torekin uudet pojat on tehnyt autolleni enemmän huteja (tosin parsineet kiltisti jälkensä) parissa vuodessa kuin mitä Toropainen teki viidentoista vuoden aikana. Mutta kundit suostuvat tekemään myös sellaisia hommia mitä Toropainen ei tehnyt. Ja laatu vaihtelee hyvin paljon sen mukaan onko homman tehnyt isäntä vai se toinen kaveri.

No, saas nähdä mitä Torekille tapahtuu jatkossa. Tilat myytiin alta pari kuukautta sitten ja kundit joutuvat etsimään itselleen uudet toimitilat ennen marraskuun loppua.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Miksi vältän merkkiliikettä

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Kyseessä vuosihuolto.. ( ei SAAB merkkinen kulkine )

Auton ajo korjaamoon
Mittarit, varoitus-/merkkivalot ja äänimerkki Tarkista toiminta
Kytkin Tarkista toiminta
Pesimet, pyyhkimet Tarkista toiminta

Auton sisällä
Ulkovalot ja niiden merkkivalot, mittariston valot Tarkista toiminta / kunto
Seisontajarru Tarkista toiminta
Turvavyöt, turvavyösoljet ja lukkosauvat. Tarkista toiminta / kunto
Hajusuodatin Vaihda

Auton ulkopuolella
Ovenrajoittimet + Tarkista toiminta / voitele (vain teräsrajoittimet)
Konepellin lukko / salpa ja saranat + Tarkista toiminta / voitele

Konepellin alla
Johdot, putket, letkut, öljy- ja polttoaineputket Tarkista reititys, vauriot, hiertymät, vuodot (näkyvät)
Moottori, alipainepumppu, lämmitin, jäähdytin Tarkista vauriot ja vuodot (näkyvät)
Jäähdytysneste Tarkista pakkasnestepitoisuus: °C
Paisuntasäiliö,ohjaustehostinöljy ja pesunestesäiliöt, akku Tarkista / täytä tarvittaessa - jos nestehukka on epätavallisen suuri, tarvitaan erillinen työmääräys, jotta s voidaan tutkia ja korjata
Akun navat Puhdista tarvittaessa / voitele
Polttoainesuodatin Tyhjennä vesi, jos ei vaihdeta - Dieselmallit (tyhjennysventtiilillä)

Auton alla
Moottori Tyhjennä moottoriöljy ja vaihda öljynsuodatin
Ohjaus, pyöräntuenta, pallonivelet, vetoakselien nivelet, nivelten suojakumit Tarkista vauriot, kuluneisuus, kiinnitys ja kumiosien kunto
Moottori, vaihteisto Tarkista vauriot ja vuodot (näkyvät)
Putket, letkut, öljy- ja polttoaineputket, pakoputkisto Tarkista reititys, vauriot, hiertymät, vuodot (näkyvät)
Alusta + Tarkista PVC-pinnan kunto
Renkaat Tarkista kuluneisuus ja kunto, erityisesti renkaiden sivut, mittaa urasyvyys, OE mm, VE mm, VT mm, OT mm

Jarrujärjestelmä + Levyjarrut: Irrota pyörät, tarkista jarrupalojen ja -levyjen kuluneisuus. Tarkista jarruhihnojen kuluneisuus (jarrurummun tarkistusreiästä) (useammin raskaassa käytössä*).

Auton ulkopuolella
Moottori Täytä moottoriöljy
Jarruneste Tarkista taso, jos nestehukka on epätavallisen suuri, tarvitaan erillinen työmääräys, jotta se voidaan tutkia ja korjata
Renkaat Säädä rengaspaine
Varapyörä Säädä rengaspaine, tarkasta kuluneisuus ja kunto (mittaa urasyvyys) mm
Tavaratilan valo + Tarkista toiminta, jos on
Pyöränmutterit Kiristä ohjetiukkuuteen ja tarkista oikea tyyppi. Tarkista vanteiden vauriot
Pyörien koristekapselit Tarkista vauriot, erityisesti kiinnitysosissa
Huoltovälitarra Kiinnitä B-pilariin kuljettajan puolella

Huollon lisätyöt ( veloitetaan erikseen )
Jarrujärjestelmä 2 vuoden välein - Vaihda - jarruneste
Ilmastointilaite 3 vuoden välein: Tarkista lämpötila höyrystimen ulostuloputkesta. Tarkista ilmastointilaitteen putkien vauriot ja vuodot (työohje 34 619 1)
Jäähdytysjärjestelmä 4 vuoden välein - Tarkista/puhdista painekorkki ja vaihda, jos tiiviste on vaurioitunut
Jäähdytysjärjestelmä 10 vuoden välein - Oranssi/vaaleanpunainen neste, tyhjennä, huuhtele ja täytä purppuranpunaisella nesteellä Super Plus(työohje 24 122 4)
Jäähdytysjärjestelmä 10 vuoden välein - Tyhjennä, huuhtele ja täytä purppuranpunaisella nesteellä Super Plus(työohje 24 122 4)
Nokka-akselin käyttöhihna 240 000 km:n / 10 vuoden välein: Vaihda
Apulaitehihnat 240 000 km:n / 10 vuoden välein: Etupään hihnan vaihto
Silmämääräinen korin ja maalipinnan tarkistus 12/24 kuukauden välein autotyypin ja valmistusvuoden/rekisteröintipäivän mukaisesti.Suorita yllä merkittyjen (+) toimenpiteiden yhteydessä - katso yksityiskohtainen tarkistuslista - jos on (työohje 54 555 1 +)

Ylimääräiset palvelut ja lisätarjoukset * (valinnainen - asiakaspyynnöstä / erillisveloitus)
Hajusuodatin Odour Plus vaihda hajusuodatin Odour Plus -suodattimeen.

+ Kori ja maalipinta on tarkistettava silmämääräisesti näiden toimenpiteiden yhteydessä autoissa, jotka on valmistettu 03/2002 lähtien - katso yksityiskohtainen tarkistuslista jos on.

Erillinen työveloitus maakohtaisten säädösten mukaisesti.


Ja tästä hommasta joutuu pulittamaan lähemmäs 300 euroa... :o
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Miksi vältän merkkiliikettä

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Huolto, työ
Ketjukiristimen tarkistus, työ
Sytytystulppa, Z22SE
Öljy, longlife 5W30 4.5l
Suodatin, öljy
Sisäilmasuodatin, VEC-B
Ilmansuodatin, Z22SE
Öljy, automaattivaihteisto
PA-suodatin, VEC-B
Pölykapseli, CD VEC-B 99-

Viime vuosihuollon työt ja liemet/osat, jotka oli kaikki alkuperäisiä. Koko hoito 315€. Pitkä lista olisi jos koko tarkistusketjun kävisi läpi, mutta mainittakoon erinä, että vikakoodilukukin sisältyi Opelilla listaan (niitä ei allekirjoittaneen käyttökinnerissä onneksi ollut).

Tänä vuonna menee sitten normivuosihuollon lisäksi vaihtoon jarru- ja jäähdytysnesteet.

Eli, joo. Mielellään en välttele merkkihuoltoa, kun auton pitäminen kuosissa alkuperäisosillakaan ei ole kallista. Ja koskaan en ole tingannut hinnasta, olen kysynyt mitä maksavat. Ja ainakin paikalliselle Opel-pajalle täytyy nostaa hattua hyvästä palvelusta.

Saabeja käytin Drive-innillä, joka lienee entinen ja pitkän linjan Saab-paja. Tässä taas on syy miksi käytin Saabeja siellä, kun merkkiliike on Kokkolassa eikä sitä viitsi lähteä ajamaan autoa huoltoon "merta edemmäs". Eli, kun paikkakunnalta löytyy hyvät pajat niin sinne viedään, oli se merkkiliike tai ei :wink:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8103
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Miksi vältän merkkiliikettä

Viesti Kirjoittaja mestari »

meillä täällä pohjolan tallissa huolto:
konepeitto auki pahvin päälle kylelleen jölyroppu auki, rystynen kanssa,
vati alle :suurin osa öljyistä osui taas vatiin, samalla suodatin irti ja vetonivelen ulkoinen voitelu.
roppu kiinni ja taas housut kastui räntäsateessa, öljyt sisään ja konepeitto kiini.
tulipahan talvihuolto tehtyä saabiin
kustannukset: alle 25 e
no okei samalla heilautin auton nokkaa ja tulin tarksitaneeksi ohjaustehostimen, jarrunesteen ja jäähdytinnesteen tasot.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Miksi vältän merkkiliikettä

Viesti Kirjoittaja stara »

minun strategiani on tehdä itse sen verran kuin osaa ja ehtii ja viitsiikin, jotta pysyy tuntuma. selkeät hommat kuten pakoputket, jarrut , nivelet ja hitsihommat jne menevät pienkorjaamolle jolloin hankin niihin itse etukäteen osat. Erikoiskaluja/- tietoja vaativat jutut merkkiliikkeelle. Heidänkin varaosavalmiutensa pyrin etukäteen varmistamaan, jotta bilika ei seiso montaa päivää.
Jos triviaalihomman teettää merkkiliikkeessä, niin siihen saatetaan herkästi laittaa tumpeloin oppipoika, jolloin on tyhmää maksaa siitä suorituksesta liikaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Vastaa Viestiin