Uosukainen kiittelee Saabbiaan

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Uosukainen kiittelee Saabbiaan

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Iskun voisi kuvitella useimmiten tulevan edestä tai etuyläviistosta, jos osumakohtana on katon etureuna. Eli voisin jopa kuvitella, että siihen on osattu varautua ja asiaan on jo suunnitteluvaiheessa kiinnitetty huomiota.
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Uosukainen kiittelee Saabbiaan

Viesti Kirjoittaja ajn »

Kyllä se on suunniteltu juuri niin, että katto taipuu alaspäin eikä lähde rullautumaan kuten useimmissa muissa autoissa, joissa on vain A-pilarit pitämässä kehikkoa koossa katon etupäästä... saapissa on ollut jo ainakin 99:sta lähtien katon etureunassa poikkipalkki estämässä A-pilarien vääntymisen eri suuntiin, ja nekin ovat melkoista jöötiä.. näiden uudempien mallien katon rakenteesta ei ole tarkkaa tietoa, mutta ei näköjään huonompaankaan suuntaan ole menty... vrt esim peugeot 407... 8O
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3367
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Uosukainen kiittelee Saabbiaan

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Onkohan missään tilastoa, kuinka monta kolaria on Saabilla sattunut hirven kanssa ja kuinka suuri osuus noista on kuolonkolareita?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 3020
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Uosukainen kiittelee Saabbiaan

Viesti Kirjoittaja ristos »

Muistaakseni yksi tangokuningas menehtyi hirvikolarissa, liekö vuosikymmen aikaa. Hänellä oli W124 MB, katto painui silloin sisään ja A-tolppien taipumisesta ei muista.Se oli surullinen tapaus.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5224
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Uosukainen kiittelee Saabbiaan

Viesti Kirjoittaja Risto »

ristos kirjoitti:Muistaakseni yksi tangokuningas menehtyi hirvikolarissa, liekö vuosikymmen aikaa. Hänellä oli W124 MB, katto painui silloin sisään ja A-tolppien taipumisesta ei muista.Se oli surullinen tapaus.
Näin tuon auton AVK:lla ja A-pilarit olivat aivan ehjät, mutta kattopelti oli rullalla hattuhyllyllä.
Fred Scuttle
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38

Re: Uosukainen kiittelee Saabbiaan

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

tsaarela kirjoitti:Onkohan missään tilastoa, kuinka monta kolaria on Saabilla sattunut hirven kanssa ja kuinka suuri osuus noista on kuolonkolareita?

Tangokuningas Sauli Lehtonen, ja mersun edellinen omistaja oli Jussi Raittinen.
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uosukainen kiittelee Saabbiaan

Viesti Kirjoittaja valtteri »

ristos kirjoitti:Muistaakseni yksi tangokuningas menehtyi hirvikolarissa, liekö vuosikymmen aikaa. Hänellä oli W124 MB, katto painui silloin sisään ja A-tolppien taipumisesta ei muista.Se oli surullinen tapaus.
Hirven sorkka tuli suoraan päähän ja henki meni siitä :( oli muuten yksi parhaista tangokuninkaalisista.
Ja hirvi oli SUURI sonni ( painoa vähintään 400 kg ).
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: Uosukainen kiittelee Saabbiaan

Viesti Kirjoittaja saabvector »

ajn kirjoitti: esim peugeot 8O
Taisi omakin Saab ura alkaa tuosta Pökötistä..isäukko ajoi aikoinaan uuden pököttinsä kanssa pahan kolarin josta onneksi selvisi voittajana ( pökötti ei ).
Isän isä säikähti tapausta niin että viisana miehenä osti kuopukselleen 99 Saabin.
Siitä lähtien on saabilla ajeltu niinkuin isältä pojalle :D

Aaasin siltana aiheeseen..Onko Volvo tutkitusti olevinaan turvallisempi kuin Saab ?
Mistä johtuu että Volvo mielletään aina maailman turvallisemmaksi autoksi, varsinkin rapakon takana puhutaan siitä " tavallisesta, laiskasta mutta maailman turvallisemmasta perheauto Volvosta ?

Onko Volvon markkinointi onnistutunut paremmin ja onko Brändi olevinaan niin paljon parempi tällä toisella pienellä ruotsalais merkillä.
Itse kyllä pidän Saabbia yhtä turvallisena jos en jopa turvallisempana vaikka :saab: lasien takanta katsonkin.
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Pekko_Å
"Hirsch"
Viestit: 866
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 19:06
Paikkakunta: V-S

Re: Uosukainen kiittelee Saabbiaan

Viesti Kirjoittaja Pekko_Å »

Kröhöm. Jos tosielämän turvallisuuden mittareilla mitataan. Niin silloin esim. Folksam on tehnyt riippumattomana vakuutuslaitoksena jo pitkäaikaista työtä kartoittaessaan autojen turvallisuutta tosielämän kolaritilanteissa. Saab 9-5 tiettynä vuosimallina oli muistaakseni 75% parempi kuin keskivertoauto. En muista mitä tuo 75% tarkoitti, oliko se niin, että jos ajoit Saabilla, niin sinulla oli 75% suurempi mahdollisuus säilyä hengissä kuin keskivertoautolla. Joku tietävämpi täydentänee.

Oikeissa kolareissa euron tähdet eivät ratkaise.
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Re: Uosukainen kiittelee Saabbiaan

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Voisi tosiaan kuvitella, että katto taittuu sen verran, että hirvi lähtee loivassa kulmassa lentoon eikä katon etureuna toimi leikkurina tai saatikka toisinpäin ja hirvi tulee kokonaan sisälle.

No, Saabin maine turvallisena autona ainakin kasvaa. Voin melkein kuulla keskustelun peukku-aseman pöydässä: "On se Saab vaan turvallinen auto, vaikka bensaahan ne edelleen vievät!"
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
Palju
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 20:15
Paikkakunta: Rauma

Re: Uosukainen kiittelee Saabbiaan

Viesti Kirjoittaja Palju »

Foorumilta löytyi myös tälläinen keskustelu http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... i&start=45

Kattokaas kuvaa tosta OG900 katosta (sivun lopussa). Ei taida olla sattumaa tuo Uosukaisenkaan Saabin katon painuminen tietyllä lailla kasaan, kun hirvi siihen "tömähtää". Todistetusti :saab: on turvallinen auto.
Harharetkien jälkeen... Saabisti taas :) Tech 2 turvapääsyllä
9-5 Aero Combi 2006 (RIP: 9-5 2.0T RE85 1998)
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: Uosukainen kiittelee Saabbiaan

Viesti Kirjoittaja 900i »

Raimo Miettinen kirjoitti:Voisi tosiaan kuvitella, että katto taittuu sen verran, että hirvi lähtee loivassa kulmassa lentoon eikä katon etureuna toimi leikkurina tai saatikka toisinpäin ja hirvi tulee kokonaan sisälle.

No, Saabin maine turvallisena autona ainakin kasvaa. Voin melkein kuulla keskustelun peukku-aseman pöydässä: "On se Saab vaan turvallinen auto, vaikka bensaahan ne edelleen vievät!"
Tai että onkos niissä vielä käsijarru edessä? Tuohonkin törmää vielä joskus silloin tällöin.
Viimeksi muokannut 900i, Ti Marras 16, 2010 19:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Uosukainen kiittelee Saabbiaan

Viesti Kirjoittaja core2 »

Tuo katon yläreunan alas ja sisään taipuminen alkoi juuri silloin kun ensimmäinen
hyvin, huom! hyvin liimatulla tuulilasilla oleva auto osallistui hirvikolariin.
Ennen tätä liimalasia se katon yläreuna toimi hirven pötsin aukileikkaajana.
Tämäkin tieto on vakuutusyhtiö Folksam'ilta. Joskus 1980 luvun lopulta.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Uosukainen kiittelee Saabbiaan

Viesti Kirjoittaja dimebak »

core2 kirjoitti:Tuo katon yläreunan alas ja sisään taipuminen alkoi juuri silloin kun ensimmäinen
hyvin, huom! hyvin liimatulla tuulilasilla oleva auto osallistui hirvikolariin.
Ennen tätä liimalasia se katon yläreuna toimi hirven pötsin aukileikkaajana.
Tämäkin tieto on vakuutusyhtiö Folksam'ilta. Joskus 1980 luvun lopulta.
Joo, se taitaa lasi "vetää" kattoa alaspäin, kun taas tiivistelasi painuu hirven läskien alla alas ja pellin laita jää "veitseksi".
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Uosukainen kiittelee Saabbiaan

Viesti Kirjoittaja ajn »

Se hirvikolarissa menehtyneen tankokuninkaan mersu oli Ruohosen veljesten entinen... sitä en tiedä onko ollut välillä Raittisella...

Samalla tavalla menee muuten uudemmankin E-mersun katto rullalle, vaikka on liimalasi.

Kattokaapa vaikka ng95:n katon etureunaa; se on samalla tavalla kaareva kuin jo 99:ssa, ja epäilemättä suunniteltu toimimaan samalla tavalla, vaikka tuulilasin kiinnitystapa on erilainen. Kaareva katon reuna ja kaareva tuulilasi on varmasti kalliimpi valmistaa ja hankalampi saada äänettömäksi kuin suora, mutta turvallisuus lienee saapin suunnittelussa otettu tosissaan eikä pelkkien euroNCAP-tähtien saamiseksi...

Onhan täällä ollut ennenkin tästä aiheesta keskustelua, ja silloin joku kaiveli esiin kaapelihirvitestit, joita saapilla tehdään...
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Vastaa Viestiin