Uosukainen kiittelee Saabbiaan
Re: Uosukainen kiittelee Saabbiaan
Iskun voisi kuvitella useimmiten tulevan edestä tai etuyläviistosta, jos osumakohtana on katon etureuna. Eli voisin jopa kuvitella, että siihen on osattu varautua ja asiaan on jo suunnitteluvaiheessa kiinnitetty huomiota.
Re: Uosukainen kiittelee Saabbiaan
Kyllä se on suunniteltu juuri niin, että katto taipuu alaspäin eikä lähde rullautumaan kuten useimmissa muissa autoissa, joissa on vain A-pilarit pitämässä kehikkoa koossa katon etupäästä... saapissa on ollut jo ainakin 99:sta lähtien katon etureunassa poikkipalkki estämässä A-pilarien vääntymisen eri suuntiin, ja nekin ovat melkoista jöötiä.. näiden uudempien mallien katon rakenteesta ei ole tarkkaa tietoa, mutta ei näköjään huonompaankaan suuntaan ole menty... vrt esim peugeot 407... 

-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
Re: Uosukainen kiittelee Saabbiaan
Onkohan missään tilastoa, kuinka monta kolaria on Saabilla sattunut hirven kanssa ja kuinka suuri osuus noista on kuolonkolareita?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Uosukainen kiittelee Saabbiaan
Muistaakseni yksi tangokuningas menehtyi hirvikolarissa, liekö vuosikymmen aikaa. Hänellä oli W124 MB, katto painui silloin sisään ja A-tolppien taipumisesta ei muista.Se oli surullinen tapaus.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Uosukainen kiittelee Saabbiaan
Näin tuon auton AVK:lla ja A-pilarit olivat aivan ehjät, mutta kattopelti oli rullalla hattuhyllyllä.ristos kirjoitti:Muistaakseni yksi tangokuningas menehtyi hirvikolarissa, liekö vuosikymmen aikaa. Hänellä oli W124 MB, katto painui silloin sisään ja A-tolppien taipumisesta ei muista.Se oli surullinen tapaus.
-
- "Viggen"
- Viestit: 571
- Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38
Re: Uosukainen kiittelee Saabbiaan
tsaarela kirjoitti:Onkohan missään tilastoa, kuinka monta kolaria on Saabilla sattunut hirven kanssa ja kuinka suuri osuus noista on kuolonkolareita?
Tangokuningas Sauli Lehtonen, ja mersun edellinen omistaja oli Jussi Raittinen.
Re: Uosukainen kiittelee Saabbiaan
Hirven sorkka tuli suoraan päähän ja henki meni siitäristos kirjoitti:Muistaakseni yksi tangokuningas menehtyi hirvikolarissa, liekö vuosikymmen aikaa. Hänellä oli W124 MB, katto painui silloin sisään ja A-tolppien taipumisesta ei muista.Se oli surullinen tapaus.

Ja hirvi oli SUURI sonni ( painoa vähintään 400 kg ).
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
-
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Re: Uosukainen kiittelee Saabbiaan
Taisi omakin Saab ura alkaa tuosta Pökötistä..isäukko ajoi aikoinaan uuden pököttinsä kanssa pahan kolarin josta onneksi selvisi voittajana ( pökötti ei ).ajn kirjoitti: esim peugeot
Isän isä säikähti tapausta niin että viisana miehenä osti kuopukselleen 99 Saabin.
Siitä lähtien on saabilla ajeltu niinkuin isältä pojalle

Aaasin siltana aiheeseen..Onko Volvo tutkitusti olevinaan turvallisempi kuin Saab ?
Mistä johtuu että Volvo mielletään aina maailman turvallisemmaksi autoksi, varsinkin rapakon takana puhutaan siitä " tavallisesta, laiskasta mutta maailman turvallisemmasta perheauto Volvosta ?
Onko Volvon markkinointi onnistutunut paremmin ja onko Brändi olevinaan niin paljon parempi tällä toisella pienellä ruotsalais merkillä.
Itse kyllä pidän Saabbia yhtä turvallisena jos en jopa turvallisempana vaikka

SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Re: Uosukainen kiittelee Saabbiaan
Kröhöm. Jos tosielämän turvallisuuden mittareilla mitataan. Niin silloin esim. Folksam on tehnyt riippumattomana vakuutuslaitoksena jo pitkäaikaista työtä kartoittaessaan autojen turvallisuutta tosielämän kolaritilanteissa. Saab 9-5 tiettynä vuosimallina oli muistaakseni 75% parempi kuin keskivertoauto. En muista mitä tuo 75% tarkoitti, oliko se niin, että jos ajoit Saabilla, niin sinulla oli 75% suurempi mahdollisuus säilyä hengissä kuin keskivertoautolla. Joku tietävämpi täydentänee.
Oikeissa kolareissa euron tähdet eivät ratkaise.
Oikeissa kolareissa euron tähdet eivät ratkaise.
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1723
- Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
- Paikkakunta: Raum
- Viesti:
Re: Uosukainen kiittelee Saabbiaan
Voisi tosiaan kuvitella, että katto taittuu sen verran, että hirvi lähtee loivassa kulmassa lentoon eikä katon etureuna toimi leikkurina tai saatikka toisinpäin ja hirvi tulee kokonaan sisälle.
No, Saabin maine turvallisena autona ainakin kasvaa. Voin melkein kuulla keskustelun peukku-aseman pöydässä: "On se Saab vaan turvallinen auto, vaikka bensaahan ne edelleen vievät!"
No, Saabin maine turvallisena autona ainakin kasvaa. Voin melkein kuulla keskustelun peukku-aseman pöydässä: "On se Saab vaan turvallinen auto, vaikka bensaahan ne edelleen vievät!"
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
Re: Uosukainen kiittelee Saabbiaan
Foorumilta löytyi myös tälläinen keskustelu http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... i&start=45
Kattokaas kuvaa tosta OG900 katosta (sivun lopussa). Ei taida olla sattumaa tuo Uosukaisenkaan Saabin katon painuminen tietyllä lailla kasaan, kun hirvi siihen "tömähtää". Todistetusti
on turvallinen auto.
Kattokaas kuvaa tosta OG900 katosta (sivun lopussa). Ei taida olla sattumaa tuo Uosukaisenkaan Saabin katon painuminen tietyllä lailla kasaan, kun hirvi siihen "tömähtää". Todistetusti

Harharetkien jälkeen... Saabisti taas :) Tech 2 turvapääsyllä
9-5 Aero Combi 2006 (RIP: 9-5 2.0T RE85 1998)
9-5 Aero Combi 2006 (RIP: 9-5 2.0T RE85 1998)
Re: Uosukainen kiittelee Saabbiaan
Tai että onkos niissä vielä käsijarru edessä? Tuohonkin törmää vielä joskus silloin tällöin.Raimo Miettinen kirjoitti:Voisi tosiaan kuvitella, että katto taittuu sen verran, että hirvi lähtee loivassa kulmassa lentoon eikä katon etureuna toimi leikkurina tai saatikka toisinpäin ja hirvi tulee kokonaan sisälle.
No, Saabin maine turvallisena autona ainakin kasvaa. Voin melkein kuulla keskustelun peukku-aseman pöydässä: "On se Saab vaan turvallinen auto, vaikka bensaahan ne edelleen vievät!"
Viimeksi muokannut 900i, Ti Marras 16, 2010 19:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Re: Uosukainen kiittelee Saabbiaan
Tuo katon yläreunan alas ja sisään taipuminen alkoi juuri silloin kun ensimmäinen
hyvin, huom! hyvin liimatulla tuulilasilla oleva auto osallistui hirvikolariin.
Ennen tätä liimalasia se katon yläreuna toimi hirven pötsin aukileikkaajana.
Tämäkin tieto on vakuutusyhtiö Folksam'ilta. Joskus 1980 luvun lopulta.
hyvin, huom! hyvin liimatulla tuulilasilla oleva auto osallistui hirvikolariin.
Ennen tätä liimalasia se katon yläreuna toimi hirven pötsin aukileikkaajana.
Tämäkin tieto on vakuutusyhtiö Folksam'ilta. Joskus 1980 luvun lopulta.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Uosukainen kiittelee Saabbiaan
Joo, se taitaa lasi "vetää" kattoa alaspäin, kun taas tiivistelasi painuu hirven läskien alla alas ja pellin laita jää "veitseksi".core2 kirjoitti:Tuo katon yläreunan alas ja sisään taipuminen alkoi juuri silloin kun ensimmäinen
hyvin, huom! hyvin liimatulla tuulilasilla oleva auto osallistui hirvikolariin.
Ennen tätä liimalasia se katon yläreuna toimi hirven pötsin aukileikkaajana.
Tämäkin tieto on vakuutusyhtiö Folksam'ilta. Joskus 1980 luvun lopulta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Uosukainen kiittelee Saabbiaan
Se hirvikolarissa menehtyneen tankokuninkaan mersu oli Ruohosen veljesten entinen... sitä en tiedä onko ollut välillä Raittisella...
Samalla tavalla menee muuten uudemmankin E-mersun katto rullalle, vaikka on liimalasi.
Kattokaapa vaikka ng95:n katon etureunaa; se on samalla tavalla kaareva kuin jo 99:ssa, ja epäilemättä suunniteltu toimimaan samalla tavalla, vaikka tuulilasin kiinnitystapa on erilainen. Kaareva katon reuna ja kaareva tuulilasi on varmasti kalliimpi valmistaa ja hankalampi saada äänettömäksi kuin suora, mutta turvallisuus lienee saapin suunnittelussa otettu tosissaan eikä pelkkien euroNCAP-tähtien saamiseksi...
Onhan täällä ollut ennenkin tästä aiheesta keskustelua, ja silloin joku kaiveli esiin kaapelihirvitestit, joita saapilla tehdään...
Samalla tavalla menee muuten uudemmankin E-mersun katto rullalle, vaikka on liimalasi.
Kattokaapa vaikka ng95:n katon etureunaa; se on samalla tavalla kaareva kuin jo 99:ssa, ja epäilemättä suunniteltu toimimaan samalla tavalla, vaikka tuulilasin kiinnitystapa on erilainen. Kaareva katon reuna ja kaareva tuulilasi on varmasti kalliimpi valmistaa ja hankalampi saada äänettömäksi kuin suora, mutta turvallisuus lienee saapin suunnittelussa otettu tosissaan eikä pelkkien euroNCAP-tähtien saamiseksi...
Onhan täällä ollut ennenkin tästä aiheesta keskustelua, ja silloin joku kaiveli esiin kaapelihirvitestit, joita saapilla tehdään...
-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395