Silloin koko malli kannattaa jättää välistä. Autoahan myytäisiin nimenomaan jotain erilaista etsiville ihmisille ja osittain tehtaan 'historialla'. En jaksa uskoa että Toyota-mies näkisi Saabin vaihtoehtona vaikka uusi pikkusaabi olisikin ihan ok auto. Merkin tuoma lisäarvo olisi nimenomaan siinä että se eroaa naapurin autosta sekä mahdolliset laadulliset erot perustason autoon kuten parempi äänieristys ja ajettavuus.VVV kirjoitti:Tässä pitää muistaa kuitenkin se, että uuden automallin suunnittelu ja toteutus on kaukana halvasta puuhasta. Jos Saab-nostalgikot ostavat maailmanlaajuisesti joitakin satoja/tuhansia yksilöitä, ei kokonaisuudella päästä merkittäviin tuottoihin, ja tuskin edes plussan puolelle kaikki kulut ynnättynä.
Alkujaan Saab oli Volvoa halvempi pikkuauto, nykyään valmistusmäärät eivät yksinkertaisesti salli halpuutta ellei mennä Dacian linjoille. Se ei kuitenkaan taida olla Saabin tulevaisuus?
Koska sen kehitykseen ei voida upottaa miljardeja kuten suurten valmistajien malleihin. Auto ei silti saisi olla kalliimpi tai huonompi kuin kilpailijat. Jäljelle jää joko puolitiehen jäävä panostus, keulamerkkiversio jostain olemassaolevasta tai sitten jonkin olemassaolevan auton pohjalle perustuva uudismuotoilu. Viimeksi mainitussa tapauksessa rahaa pitää saada perusautoa enemmän jotta kaikenmaailman suunnittelukustannukset/lisenssit voi kattaa. Mallin tulisi myös erottua muista jotta se olisi kiinnostava.VVV kirjoitti: Miksi pieni, nykyaikaisen näköinen ja myös sen mukaisesti varusteltu uusi Saab ei myisi kohtuullisesti?
En kertakaikkiaan usko että Saab voi tehdä jotain perusautoa halvalla, elleivät he rupea lätkimään KIAn nokalle Saabin merkkejä. Saab-Lancia 600:n tie on tosin sekin jo kertaalleen kokeiltu, auto oli liian kallis.
Riippuu muotoilusta, retroautollakin voi olla nuorekas imago. Retroauto voi onnistuessaan myös nostaa merkin imagoa ja muiden mallien myyntiä.VVV kirjoitti:Realistisesti mietittynä uusi, potentiaalinen asiakas on todennäköisesti kiinnostuneempi uuden oloisesta Saabista, kuin 60-70-lukua heijastelevasta retromallista.
En usko että retromallien tuotantokustannukset niin oleellisesti eroavat perusmalleista että niiden kaksinkertainen hinta samankokoiseen perusautoon perustuisi siihen.
Ei, mutta Fiatin ja Minin mallit ovat myyneet hyvin. Suoraan sanottuna Kupla ei ollut hyvän näköinen, se ei sopinut silmään. Esimerkiksi Mini on säilyttänyt 'hengen' paremmin vaikka auto on aivan eri kokoinen kuin edeltäjänsä. Muistelen että Renaultin aikoinaan teettämissä kyselyissä Twingon muotoilututkielmaa vihasi 90% populasta mutta 10% sanoi heti ostavansa tuollaisen jos sellainen markkinoilla olisi. Firmalle jolla oli silloin noin 4%-6% pikkuautomarkkinoista tämä tuntui varsin onnistuneelta ajatukselta...VVV kirjoitti:Eipä se New-Beetlekään mikään suoranainen hitti ollut...
En tyrmää täysin uutta, suhteellisen edullista, pikkusaabia jos se on todella rohkeasti muotoiltu, siten että osa tykkää ja loput eivät koskisi kepilläkään. Retromalli on yksi tapa tehdä tuo.
En tarkoittanutkaan, ajattelin nimenomaan sitä että jostain perushyvästä pikkuautosta tehtdään 'Saab' keulamerkkiä vaihtamalla. Ei se jenkkien 9-2 tainut olla kovin ihmeellinen hitti sekään, vaikka tässä puhuttaisiin vieläkin halvemmasta autosta.VVV kirjoitti:Opel-imagosta toivottavasti päästäneen eroon lähiaikoina, vaikket varmaankaan sitä tarkoittanut tässä yhteydessä.