
Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?
Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?
Letkulämmittimiä aina morkataan, mutta omassa talvi-Audissa oli ihan fiksun oloinen toteutus johon tutustuin termostaatin vaihdon yhteydessä. Lämmitysvastus on ylävesiletkussa noin 5cm päässä sylinterinkannesta, mutta itse vastusosa oli melkein 15 cm pitkä ja se oli siis lähes kokonaan kannen sisällä. En pitäisi tuota paljon huonompana kuin perinteistä mallia. Tosin noita saisi olla molemmille kansille omansa 

- ysitonnari93
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
- Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista
Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?
Kävin juuri varta vasten testaamassa oman 304000km ajetun tonnarin kylmäkäynnistyvyyden. Seisonut n.15 tuntia -30 asteen pakkasessa ja lähtihän se pirulainen käymään noin 10 sekunnin starttauksen jälkeen
On se vaan talviauto 


Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008
Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?
Ei kyllä ole tuo oma tuplis talviautoa nähnytkään! Vai johtuuko huonosta huollosta? 
Toissa päivänä kävin viimeksi ajelulla, jolloin tarkoituksella ajoin pidemmän matkan, jotta akku edes kuvittelisi ottavansa virtaa. Tänään aamulla lähti käyntiin kuin Siperian talvisen taivaan alta; jaksoi pyörittää starttia ja moottorikin yskäisi kerran, minkä jälkeen akku olikin tyhjä. Ei muuta kuin akku latautumaan ikkunoiden skrapauksen ajaksi ja lähtihän se käyntiin. Ennen käynnistystä meinasin myös lisätä jäähdytysnestettä, mutta eihän sekään ihan putkeen mennyt: paisarin korkki lähti kyllä irti, mutta vain se muovikuori. Vähän näytti jäiseltä.
Oli muuten kylmä ajaa ensimmäiset 15 minuuttia!
Ja ikkunatkin piti käydä välillä skrapaamassa uudestaan. Myös sisäpuolelta.
Njoo ja lohkolämmitin kyllä löytyy, tai ainakin se töpseliosa ulkopuolelta, mutta piuhasta ei ole tietoakaan.

Toissa päivänä kävin viimeksi ajelulla, jolloin tarkoituksella ajoin pidemmän matkan, jotta akku edes kuvittelisi ottavansa virtaa. Tänään aamulla lähti käyntiin kuin Siperian talvisen taivaan alta; jaksoi pyörittää starttia ja moottorikin yskäisi kerran, minkä jälkeen akku olikin tyhjä. Ei muuta kuin akku latautumaan ikkunoiden skrapauksen ajaksi ja lähtihän se käyntiin. Ennen käynnistystä meinasin myös lisätä jäähdytysnestettä, mutta eihän sekään ihan putkeen mennyt: paisarin korkki lähti kyllä irti, mutta vain se muovikuori. Vähän näytti jäiseltä.
Oli muuten kylmä ajaa ensimmäiset 15 minuuttia!

Njoo ja lohkolämmitin kyllä löytyy, tai ainakin se töpseliosa ulkopuolelta, mutta piuhasta ei ole tietoakaan.

Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?
Ei tää italian ori diesel kyl munkaan tapaukses ole mikään hyvin käynnistyvä yksilö.Ekana talvena yli 25 pakkasasesta yhtä nihkeä kuin nyt 121tkm ajettuna.Onneks tuo eeberi on,mut pari kertaa kiirus lähtö niin tuplahehkutuksen jälkeenkin on hetken startil saanu auttaa.Eli og 95 tid siis
Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?
Ainakin minun tupliksessani on metallinen paisuntasäiliön korkki. Onkohan omaasi vaihdettu satkun paisuntasäiliö vai tarkoititko sittenkin satkuasi?Azanovix kirjoitti:Ei kyllä ole tuo oma tuplis talviautoa nähnytkään! ..... paisarin korkki lähti kyllä irti, mutta vain se muovikuori. Vähän näytti jäiseltä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?
Aivot aamujäässä; tarkoitin metallikuorta.ng900aero kirjoitti:Ainakin minun tupliksessani on metallinen paisuntasäiliön korkki. Onkohan omaasi vaihdettu satkun paisuntasäiliö vai tarkoititko sittenkin satkuasi?Azanovix kirjoitti:Ei kyllä ole tuo oma tuplis talviautoa nähnytkään! ..... paisarin korkki lähti kyllä irti, mutta vain se muovikuori. Vähän näytti jäiseltä.

Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?
Akunhan voi käyttää ohi ajaessa kuormitusmittauksessa autosähköliikkeessä tai ostaa esim ,mikrokulmasta porvoosta taikka jyväskylästä taloustalosta muutamalla kympillä akun kuormitusmittarin, samanlainen kuin autokorjaamoissa nähty kädessäpidettävä.
itse testasin sen kuormittamalla erilaisia akkuja akkusähköliikkeessä ja vertailu koneena oli liikkeen oma hiilipakalla oleva iso sun mittari.
skaala oli sen verran laaja mutta vertailu osoitti että olen samoilla skaaloilla eli luotettavuus huonon akun raakkaamiseksi on hyvä.
itse testasin sen kuormittamalla erilaisia akkuja akkusähköliikkeessä ja vertailu koneena oli liikkeen oma hiilipakalla oleva iso sun mittari.
skaala oli sen verran laaja mutta vertailu osoitti että olen samoilla skaaloilla eli luotettavuus huonon akun raakkaamiseksi on hyvä.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?
Eikös akun kunto selviä jo sitä käyttäessä? Jos se rupeaa hyytyilemään, starttaus kuulostaa vaivaiselta niin voi ruveta epäilemään akkua. Noihin akku testereihin en luota kyllä ollenkaan. Työautosta hyytyi akku, mutta liikkeessä eivät suostuneet uutta laittamaan kun testerin mukaan oli kunnossa. Toisella kerralla hinautin auton niille pihaan jolloin saivat sen akun vaihdettua. (Tosin eka ihmettelivät mitä varten startille ei tule herätettä ja vielä olivat sitä mieltä ettei akussa ole vikaa.)
#3834
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?
Höpöhöpö, talviautoa nähnykkään tommonen sahuuttava fiiaatti. Mamman saappi seissy viikon (edellisviikon perjantaista itse asiassa, eli puoltoista viikkoa), jonka jälkeen eilen ajettu 2km siirtymä edes takas puolentoistatunnin stopilla kohteessa. Öljyinä 10W-40 Maxlifet, ei minkäänlaisia lämmittimiä moottorilla ja akkuna Volvosta puolitehoisena eläkkeelle siirretty joku italialainen 70Ah ties kuinka wanha patteri:ysitonnari93 kirjoitti:Kävin juuri varta vasten testaamassa oman 304000km ajetun tonnarin kylmäkäynnistyvyyden. Seisonut n.15 tuntia -30 asteen pakkasessa ja lähtihän se pirulainen käymään noin 10 sekunnin starttauksen jälkeenOn se vaan talviauto
Tänään aamulla -24:
http://www.youtube.com/watch?v=rjghxu5Pu6M
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?
Komia rivi merkkivaloja. Tuli ihan joulu mieleen. 

-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?
Kyllä ne kaikki siitä sammuu kun erotiik...eiku elektroniikka saa itsensä tarkistettua, loppu vaan just muistikortista tila niin jäi viideo "kesken"Azanovix kirjoitti:Komia rivi merkkivaloja. Tuli ihan joulu mieleen.

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?
Aika älyttömän pitkä starttaus, noin 4s.

Viimeksi muokannut ng900aero, Ke Helmi 16, 2011 14:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1105
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
- Paikkakunta: Kajaani
Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?
vou...vou..vou..vrumm
Itelläkin rupesi starttaamaan todella pirteästi akun vaihdon myötä,vanhalla akulla kylmänä (tosin roikassa n.tunti) starttasi kerran silleen "vuijuijuijuiVRUM".
(On muuten tuo V6 kylmänä aika rujon kuulonen kone)

Itelläkin rupesi starttaamaan todella pirteästi akun vaihdon myötä,vanhalla akulla kylmänä (tosin roikassa n.tunti) starttasi kerran silleen "vuijuijuijuiVRUM".
(On muuten tuo V6 kylmänä aika rujon kuulonen kone)
Joku kipotin.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?
Tänäkin aamuna -30 asteen pakkasessa laakista käymään.
Eikä ollut piuhan päässä, kun ei ole edes lohkolämmitintä.
Eikä tule...kyllä jämpti on niin.

Eikä ollut piuhan päässä, kun ei ole edes lohkolämmitintä.
Eikä tule...kyllä jämpti on niin.

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?
Totuuden hetki lähestyy. Miten on tuplaysi pärjännyt kahdeksan tuntia arktisen ilmaston armoilla. Saas nähdä haetaanko koulusta sisältä piiiiiiiiiitkääää jatkoroikkaa. 
