
Tusen tack.
Pitääpä lähteä kyseleen mitä moiset boksit maksavat, pitää nääs saada jotain räpellettävää..
Mulla on laturi vain ja ainoastaan sen takia, kun tuolle webastolle ei ole löytynyt toimivaa akkua. Siis takuu aikana, mutta seuraavan akun tiedän minkä laitan.Tomi Liljemark kirjoitti:Mulla oli akkulaturi Nissan Sunnyssä, jonka annoin vaihdossa saabiin. Nyt asensin samaisen akkulaturin 9-3:en. Paha sanoa onko kuinka hyvä investointi, mutta tuo pientä lisävarmuutta, että akussa riittää potkua kunnon pakkasillakin. Pieni selostus ja linkki kuviin asennuksesta löytyy threadista http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=12341.make206 kirjoitti:Aihetta läheltä liipaten mutta ei kuitenkaan ihan sitä:
Onko kukaan asentanut autoonsa akkulaturia joka pitää lataa akkua täyteen aina auton ollessa lämppäripiuhan päässä. esim. tuolta löytyy:
http://www.kaha.fi/cgi-bin/product/view.pl?pid=18 .
Voisi olla kätevä peli kun tulee pakkasella pikkuajoja suoritettua eikä akku varmana ehdi latautua aina kunnolla noissa ajoissa...
voipi olla pikkuisen noinkin, mutta kun pitää tiivarit silikonoituna ja lukot öljyssä ( olen yrittänyt aina joskus tuputtaa silikoonipuikkoa lukkosylinterin ulkovaipallekin ja siihen kahvan liipaisimen päälle kun joskus ne jäät kiilaa siihenkin ittensä kii), mutta kyllä ne mestat jäätyy sopivalla kelillä juntturaan ilman lämppäriäkin. ja ainahan voi käydä sulattamassa vehkeensä jossain kuumassa ostoshelvetissä, niitä kun on nykyisin joka kylässä.Kun lumi sulaa päältä ja muuttuu vedeksi, valuu se mm. tiivisteiden päälle ja näiden ollessa vanhoja, väliin. Kun lähdetään liikkeelle, niin ajoviima jäädyttää kohdat uudestaan, jolloin voi seurata ongelmia.
Todellakin sisälämppäristä on vain etua, näkyvyys paranee, rattikin on lämmin. Penkit lämpimät ennenkuin lämmittimet ehtivät mukaan, lukot ei jäädy jne jne..stara kirjoitti:Voittopuolisesti sisälämppäristä on vain etua, näkee, käy paremmin jne.
Ostakaa sit noin 1500---2000 W eikä mitään lelua, sillä pienitehoiset on kuin lehmänhenkiä, niillä mitään. joissakin paikoissa kun on vielä jännite esim vain puolet ajasta päällä.
lohko on noin 500 W, eli 2500 W yhteensä on aika nirkinnarkin 10 A sulakkeelle , nimellinenhän on noin 2300 W. yleensä kyllä on 16A sulakkeet joka paikassa.
isommat lumet käyn harjalla rykäisemässä irti välillä niin normaalisti on kyllä täällä helsingin maisemissa 30---60 min kuluttua lyhythihakelit kabiinissa.
No tässä ei ole yhtä totuutta. Kyllä mielestäni auto säilyy tallissa jossa vaihtuu ilma kunnolla paremmin kuin vesisateessa. Siellähän auto on kokoajan märkä? Nykyajan ilmanvaihtomääräykset on hiukka erilaiset kuin joskus aikoinaan. Ainakin omassa tallissa ilma vaihtuu niin, että "tukka hulmuaa" Auto kuivaa muutamassa tunnissa. Tallin lämpötilaksi riittää semmonen 15 astetta plussaa.Niin ja ruostumisia on turha pelätä, tallit ne autoa ruostuttaa, kun ehtivät vain sulaa mutta ei kuivaa, ja toisekseen ei se lämppäri alaosia lämmitä lämmin ilma nousee ylös.
terv stara
Mutta entä talvipakkasissa? Ulkona auton pellit jatkuvasti kylmiä ja kuivia. Lämpimään talliin pakkasesta ajettuna auto kostunee kauttaaltaan?Teemu kirjoitti:No tässä ei ole yhtä totuutta. Kyllä mielestäni auto säilyy tallissa jossa vaihtuu ilma kunnolla paremmin kuin vesisateessa. Siellähän auto on kokoajan märkä?stara kirjoitti:
Niin ja ruostumisia on turha pelätä, tallit ne autoa ruostuttaa, kun ehtivät vain sulaa mutta ei kuivaa, ja toisekseen ei se lämppäri alaosia lämmitä lämmin ilma nousee ylös.
terv stara
OT:eipä siellä sähkölaitoksen muuntajallakaan sulakkeet ole mitoitettu ,että kestävät koko linjan huippukuormanTeemu kirjoitti:
Kyllä, 16A vastaa noin 3600W ja 10A noin 2300W. Mutta tuo 16A sulake ei vielä riitä, sillä lämmitystolppia on monta saman nousujohdon takana. Eli siellä on vielä yhdet sulakkeet keulilla. Jos kaikki vetävät ton 2500W samaan aikaan päälle kuuluu kyllä pääkeskuksesta "naps". Eli en suosittele ihan noin isotehoisten sisälämppärien käyttöä, varsinkin jos saman taloyhtiön pihassa on useampia paikkoja.
No tässä ei ole yhtä totuutta.
Isäni 90 vm.-87 on aina säilytetty puolilämpimässä (n. +10) tallissa ja eipä voi sanoa ruosteiseksi vehkeeksi. Tallissa on toimiva ilmavaihto eli kosteuskin pääsee pois. Isälläni on vielä tapana jättää auton ovet raolleen kun jättää auton tallin..?lucaf kirjoitti:Mutta entä talvipakkasissa? Ulkona auton pellit jatkuvasti kylmiä ja kuivia. Lämpimään talliin pakkasesta ajettuna auto kostunee kauttaaltaan?Teemu kirjoitti:No tässä ei ole yhtä totuutta. Kyllä mielestäni auto säilyy tallissa jossa vaihtuu ilma kunnolla paremmin kuin vesisateessa. Siellähän auto on kokoajan märkä?stara kirjoitti:
Niin ja ruostumisia on turha pelätä, tallit ne autoa ruostuttaa, kun ehtivät vain sulaa mutta ei kuivaa, ja toisekseen ei se lämppäri alaosia lämmitä lämmin ilma nousee ylös.
terv stara
Mielenkiintoista. Luulisi päivittäisessä käytössä kylmä-lämmin vaihdoissa ruostuvan. Mutta ehkä tuo toimiva ilmanvaihto ja oven raolleen jättö on olleet olennaisia tekijöitä tuossa.tevisu kirjoitti:Isäni 90 vm.-87 on aina säilytetty puolilämpimässä (n. +10) tallissa ja eipä voi sanoa ruosteiseksi vehkeeksi. Tallissa on toimiva ilmavaihto eli kosteuskin pääsee pois. Isälläni on vielä tapana jättää auton ovet raolleen kun jättää auton tallin..?
No on tuo yksi ruosteettomimpia 90:ja minkä olen nähnyt.. Ja toki talleja on monenlaisia...