Oli käydä ohrasesti saapille tänään...

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Eipä minulla ollut tarkoitus mitään väittelyä saaha aikaan...
Heh, ei minullakaan mutta ajattelin nyt vain perustella kommenttini, ettei ihan ite keksitty ole eikä mututuntumalta. ;)
Aki Peltola #1132
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Ohan se ihan fysiikan lakien mukaista, että renkaat lukossa auto pysähtyy nopeammin, mutta kumpi onkaan tärkeämpää. Se hallittavuus, vai metrin pari lyhyempi jarrutusmatka.
STCF #3
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Ohan se ihan fysiikan lakien mukaista, että renkaat lukossa auto pysähtyy nopeammin, mutta kumpi onkaan tärkeämpää. Se hallittavuus, vai metrin pari lyhyempi jarrutusmatka.
Tuossa mainitsemassani testissä OGsatkulla ei jarrutettu renkaat lukossa. Satkussa on niin hyvä jarrutuntuma että voi kokoajan olla siinä lukkiutumisen rajamailla, jolloin pysähtyminen on todella tehokasta.

Hallittavuus... no jos ei oo ABS:siä niin pitää osata ajaa.. :roll:
Aki Peltola #1132
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Speedou kirjoitti:Ohan se ihan fysiikan lakien mukaista, että renkaat lukossa auto pysähtyy nopeammin, mutta kumpi onkaan tärkeämpää. Se hallittavuus, vai metrin pari lyhyempi jarrutusmatka.
Fysiikan lait sanovat ihan muuta suhona jarruttamiststa kuin melkein suhon a jarruttaessa.
Lukkojarrutuksessa on kyseessä liikekitka mikä on pienempi kuin lepokitka joka taas on vaikuttaa siihen mikä voima tarvitaan, että auto siirtyy suhojarrutukseen.

Liukkaalla vielä suurempi ero koska liukuva rengas aiheuttaa paineen alla nestepatjan.

http://www.iha.tut.fi/education/2601020 ... ento_7.pdf

hakusanalla "lepokitka"

ABS taas on ihan jotain muuta. Siinä tehdään lukkojarrutuksia ja pienin välein. Ei sitä absiautollakaan tarvitse aina kenkää lattiaan asti laittaa. Paremmin se pysähryy jos ei panikoi.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
Gouldenwind
"Hirsch"
Viestit: 906
Liittynyt: Ti Loka 21, 2003 11:39
Paikkakunta: PORI

Viesti Kirjoittaja Gouldenwind »

Meidänkin 80 vuoti.vaarilla on kortti ja toivottiin että se ei enää olis sitä saanu :oops: kun vielä ajelee paljon pikateillä vanhalla ascornallaan.
se kun ei ole paras kiihtymään..ja vaarilla paha tapa syökyä sivutieltä eteen :oops: .
Kaverini myös joskus ajoi 900 sella vanhusten perään kun oli ne "kaljamat" eli TODELLA liukasta niin he vaan yhtäkkiä lukkojarrutus tyyliin "-SE oli TÄSTÄ kun käännytään .." huusi mummo vieres varmaan ja vilkku päälle mut se oli myöhästä jo. Kyllä kaveriani otti pattiin kun täysillä jarrutti ja tietenkin keula painui alemmaksi ja jälki sen mukainen..
Tosta kiihdytyskaistasta tää mun kokemus: Ajan kiihdytysk. ja alan nostella nopeutta 80-100:taan kun oikealta rampilta syöksyy vaari samarallaan ETEENI! ei se vielä mitään, mutta se jää jurraamaan 60km/H!!!! painoin torvea, mutta ei tehonnut ja puikkelehdein hänen eteensä toisen kaistan kautta, mutta siellä ajava paku hidastikin yht'äkkiä ja palasin kiihdytyskaistalle liian aikaisin kun vaari olikin saanut hieman enemmän samaraan vauhtia ja POKS! niistiin 99:llä samaran nenän. 99:iin tuli pieni painauma vaan joka tunkilla korjattin ja meikattiin vähän mutta samarasta meni puskuri ja vähän peltiä. tuli muuten maksamaan YLI 1000 € ton -92vm korjaus vakuutusyht.!!! ja meni Boonuksia :evil: tarjouduin korjauttamaan sen mutta mummupa soitti ja käski kirjain kirjaimelta tavaamaan nimeni ,rupesi huutamaan kaikkia törkeyksiä ja laitokselle tehnyt etsintäkuulutuksen ja rikosilmoituksen. Poliisit eivät sakottaneet (melko reiluja), koska soveimme kaikki vaarin kanssa paikanpäällä että kun oli lauant.niin maanantaina palataan heti asiaan. Totesin mummolle vaan että "-on se hyvä että edes mummolla on munaa".
Poliiseille vaari muuten ihmetteli että onko muka rikos ajaa hiljaa!!!!!!! 8O
"-eikö 60:kymppiä saa ajaa 100 alueella" Sai muuten melko puhuttelun poliiseilta aiheesta
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

peinu kirjoitti:Fysiikan lait sanovat ihan muuta suhona jarruttamiststa kuin melkein suhon a jarruttaessa.
Lukkojarrutuksessa on kyseessä liikekitka mikä on pienempi kuin lepokitka joka taas on vaikuttaa siihen mikä voima tarvitaan, että auto siirtyy suhojarrutukseen.
Totta, oletin vain, että verrattiin ihan ABS vs. lukkojarrutus tapahtumaa. Liikkeellelähtökitkahan on tunnetusti suurin. Ja sen rajamailla ollaan kun renkaita lukitaan. Eikös?
STCF #3
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Silloin kun ollaan lukkojarrutuksessa niin ollaan jo liukukitkan puolella.

Mutta, niin kuin sanoit, jos verrataan talvella lukkojarrutusta, missä kerralla tällätään jarrupoljin lattiaan niin, voittaja on mulle ainakin ihan vaan veikkaus. En lähtis kovin kapealla tiellä kovasta vauhdista testaamaan :)

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

peinu kirjoitti:Silloin kun ollaan lukkojarrutuksessa niin ollaan jo liukukitkan puolella.
Joo toki, ilmaisin itseni tuossa huonosti :oops:
STCF #3
SEPA
"Hirsch"
Viestit: 936
Liittynyt: Ti Loka 14, 2003 19:33
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SEPA »

peinu kirjoitti:Silloin kun ollaan lukkojarrutuksessa niin ollaan jo liukukitkan puolella.
Lauantain ja sunnuntain välisenä yänä en(kävellen liikkeellä) varmasti jarruttanu kertaakaan mut tuntu koko ajan et lonttoset menee eri suuntiin.Liukukitkaa tais olla aika paljon :wink: :D
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

SEPA:lla tais olla sellaista nestekitkaa. :lol: :lol: :lol: :lol:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

SEPA kirjoitti:
peinu kirjoitti:Silloin kun ollaan lukkojarrutuksessa niin ollaan jo liukukitkan puolella.
Lauantain ja sunnuntain välisenä yänä en(kävellen liikkeellä) varmasti jarruttanu kertaakaan mut tuntu koko ajan et lonttoset menee eri suuntiin.Liukukitkaa tais olla aika paljon :wink: :D
:lol: ...ei sentään 4-veto ollut päällä..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Boiga »

Kyllä ABS-jarrut ovat hyödylliset paniikkitilanteessa suurimmalle osasta kansaa... Kun hätätilanteessa halutaan auton pysähtyvän niin suurimmalla osalla kuljettajista napsahtaa alitajuisesti mieleen että jarrullahan se (ja kun vauhti ei hidastukaan tarpeeksi niin painetaan lujempaa). Ei siinä paljon kerkeä miettiä kun auto jo menee suksena ilman ABS-jarruja kokemattoman kuljettajan hanskassa... Kyllähän kokenut kuljettaja kuitenkin osaa pysäyttää auton ilman lukkiutumattomiajarrujakin :)

Itse olen ollut ihan tyytyväinen ABS jarrujen toimintaan, lähinnä se että kuitenkin jonkinlainen kontrolli pysyy ohjaamiseen jarrutettaessa. Normaali jarruilla kun helpommin käännyttäessa pito katoaa (harvemmin tosin tulee näitä tilanteita).

Ja kommentoidakseni tuohon kun muutamat ovat kommentoineen noiden vaarien ja mummojen ajamista: Se ärsyttää ihan HE*****TISTI!! Itsellä ja emännällä käynyt monesti samoja tilanteita, eli itse rajoitusten mukaisesti ajanut ja sitten joko ajetaan eteen törkeästi taikka hidastellaan edessä mystisesti JA lähes aina ollut vanhempi ihminen ratissa...
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

On tullu kokeiltua hirven väistämistä ja kyllä se aivan automaattisesti tuli se jarru - jarru ylös - väistö - auton oikaisu. Ja olen siis reilu parikymppinen, enkä "kokenut kuljettaja".
Aki Peltola #1132
SEPA
"Hirsch"
Viestit: 936
Liittynyt: Ti Loka 14, 2003 19:33
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SEPA »

Firges9000 kirjoitti:SEPA:lla tais olla sellaista nestekitkaa. :lol: :lol: :lol: :lol:
:oops: hiukan ja kyllä neliveto on silloin paljon vakaampi ku on "huono"keli :D
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Onhan se fakta, että auto edelleen kääntyy paremmin, kun nostaa jalan jarrulta, vaikka ABS:ät onkin.
STCF #3
Vastaa Viestiin