Ednassa kojelauta tehty kustannustehokkaasti ajattelematta kokonaisuutta, eikä eroa niin paljon massasta kuin vanha aikalaisista. On se silti ihan toimiva ratkaisu ja ihan ok näköinen.Mawerick kirjoitti:Kuten sanoit, makuasioita. Itse pidän Ednan kojelautaa väkisin väännettynä "modernisointina" ja aika rumana sellaisena, mielestäni vanhempi on paljon selkeämpi ja toimivampi.Cona kirjoitti:Tuon ikäluokan Femmassa kojetaulu on vielä sitä 90-luvun muotokieltä, toisin kuin Ednassa.
Aika jännää, ettei kenellekään kelpaa?
Re: Aika jännää, ettei kenellekään kelpaa?
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Re: Aika jännää, ettei kenellekään kelpaa?
Ei kai tuon ikäistä paalatakaan kannata.ristos kirjoitti:Miksi Mersu pitäisi myydä?
Tulkitsin syyksi sen, että autokiintiösi on täysi. Jotkuthan pitävät myös mersuja autoina, joten oletin sen olevan kiintiössä mukana viemässä käyttö-Saabin paikan ja onhan tuo 9-5 kuitenkin joka tapauksessa oikeampi Saab kuin tuo nykyinen kehonkuljettimesi.ristos kirjoitti:Et tainnut lukea syytä, miksi en itse tuota Kuopion autoa ostanut? Saab-harrastukseni kyllä jatkuu, mutta näiden meidän molempien tuntemien "oikeiden Saabien" parissa.
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Aika jännää, ettei kenellekään kelpaa?
Ednan kojetaulussa plussaa on loogisempaan paikkaan mittariston yhteyteen siirretty SID, modernimman oloinen mittaristo, kierrettävät lämmityslaitteen säätimet ja perusmallissa vaaleanharmaan sijasta mustaa muovia, huonoa puolestaan hieman halvemman oloinen vaikutelma sekä käytettävyydeltään hankalan tuntuinen GM-radio. Ulkopuolella on sitten vastakkain konservatiivinen muumikeula ja Ednan harvinaisen onnistunut yhdistelmä hillittyä tyyliä ja aggressiivisuutta, mutta joku taisikin mainita jotain makuasioista.Poy kirjoitti:Ednassa kojelauta tehty kustannustehokkaasti ajattelematta kokonaisuutta, eikä eroa niin paljon massasta kuin vanha aikalaisista. On se silti ihan toimiva ratkaisu ja ihan ok näköinen.Mawerick kirjoitti:Kuten sanoit, makuasioita. Itse pidän Ednan kojelautaa väkisin väännettynä "modernisointina" ja aika rumana sellaisena, mielestäni vanhempi on paljon selkeämpi ja toimivampi.Cona kirjoitti:Tuon ikäluokan Femmassa kojetaulu on vielä sitä 90-luvun muotokieltä, toisin kuin Ednassa.

#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Aika jännää, ettei kenellekään kelpaa?
Miksi lämmityslaitteen pyörittely tekee siitä paremman? Meillä kaikki kolme saabia näyttää aina 21 celsiusta, kesät talvet, ainoa mitä joskus täytyy käyttää on takalasin lämmitin.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Transit l2h1 300m180 -12 (ka)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Aika jännää, ettei kenellekään kelpaa?
Pyöritettäviin nuppeihin on aina parempi tuntuma kuin nappuloihin joiden painelu tuottaa näytöllä suuremmalla tai pienemmällä viiveellä muutosta, ja kun ei ole tullut juuri lainkaan automaatti-ilmastoiduilla autoilla ajeltua on mielessä (vielä *) tarve päästä säätämään lämpötilaa eri olosuhteisiin. Lisäksi erittäin vähäinen merkitys on sillä että kolme nuppia tuntuu satkunomistajana tutulta ja turvalliselta ratkaisulta verrattuna paneeliin täynnä nappeja. 
* Dame Ednaa koeajaneena ei niihin nuppeihin kyllä juuri tarvinnut koskea, muuta kuin ihan kokeilumielessä kun tuntui ettei puhallin ole ollenkaan päällä kun ääni oli niin hyvin eristetty...

* Dame Ednaa koeajaneena ei niihin nuppeihin kyllä juuri tarvinnut koskea, muuta kuin ihan kokeilumielessä kun tuntui ettei puhallin ole ollenkaan päällä kun ääni oli niin hyvin eristetty...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Aika jännää, ettei kenellekään kelpaa?
No voi nyt oikeiden saabien parissa sentään..ristos kirjoitti:Saab-harrastukseni kyllä jatkuu, mutta näiden meidän molempien tuntemien "oikeiden Saabien" parissa.
Saab harrastusta vaan kaikille!
Eipä taida "oikeita saabeja" olla olemassakaan kun aletaan miettiä.
- Tonnarit on fiatteja
- 99:sit ja siihen pohjautuvat mallit triumppeja
- 96:set fordeja
- Tahtarit DKW:tä
- GM ajan ihmeeet ooppeleita
Mikä siis on "oikea saab" ?
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Aika jännää, ettei kenellekään kelpaa?
Tässä Saabissa kaikki osat ovat tähän autoon alunperin suunniteltuja, joten ilmeisesti tämä on kaikkein "oikein Saab":Pakari kirjoitti:Eipä taida "oikeita saabeja" olla olemassakaan kun aletaan miettiä.
- Tonnarit on fiatteja
- 99:sit ja siihen pohjautuvat mallit triumppeja
- 96:set fordeja
- Tahtarit DKW:tä
- GM ajan ihmeeet ooppeleita
Mikä siis on "oikea saab" ?

Re: Aika jännää, ettei kenellekään kelpaa?
Ruohonleikkurini onkin siis auto.rami22 kirjoitti:yleisesti ottaen autoksi luokitellaan alusta jossa 4 rengasta ja moottori

Re: Aika jännää, ettei kenellekään kelpaa?
Olenkin pitkään miten ne 2002-2005 femmat tuntuu niin lapsuudesta tutun näköisiltäRattivaihde kirjoitti:Ulkopuolella on sitten vastakkain konservatiivinen muumikeula

Kuten olen aiemmin jossain muussa ketjussa todennut, aidoin Saab on Saab 90. Siihen ei koskaan saanut kovin montaa ei-Saab-osaa ja komponenttia, ja moottori oli aidointa Saabia mitä on koskaan moottoripuolella tarjolla ollut.

Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Aika jännää, ettei kenellekään kelpaa?
Tää on ihan otsikon mukainen juttu, tämä Saabistien keskustelu Saabeista. Aika jännää, ettei kelpaa kenellekään? Ei " oikeat Saabit " (mitä ne nyt ovatkin?), ei myöskään muiden osista kootut Saabit?
On muuten ihan yhtä jännä juttu, että monien muiden merkkien autot on tehty toisten osia hyödyntäen ja ne kuitenkin aika hyvin kelpaavat monille myyntilukujen perusteella?
Onkohan tämä Saabien kanssa puljailu sitä, mitä "sairaudeksikin" mainitsevat?
On muuten ihan yhtä jännä juttu, että monien muiden merkkien autot on tehty toisten osia hyödyntäen ja ne kuitenkin aika hyvin kelpaavat monille myyntilukujen perusteella?
Onkohan tämä Saabien kanssa puljailu sitä, mitä "sairaudeksikin" mainitsevat?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Aika jännää, ettei kenellekään kelpaa?
Eihän Saab kelvannut muutenkaan kenellekään. Jos olisi niin ehkei oltaisi konkurssissa 

SAAB 9-5 Aero -05
Re: Aika jännää, ettei kenellekään kelpaa?
Aika jännää edelleen? Auto on siis aika paska, kun moottorit porsii jatkuvasti, muitakin vaivoja on jatkuvasti kotitarpeiksi ja silti intohimo näihin Saabeihin on edelleen suuri! 

Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen