Lainaus Suomi24 palstalta pellavaöljy ruostesuojauksessa
Foorumilla se on vaikea asia. Käytännössä ei. Alla olevassa kuvassa allekirjoittanut on vierailulla erään saarivaltion ajokaluston käyttöönottotesteissä. Noilla autoilla ajetaan suolaisessa vedessä ja tuossa maassa kosteus on jotain ihan toista luokkaa kuin täällä suomessa. Tuli nähtyä käytöstä poistettuja ajoneuvoja joita ei huolleta ja vielä käytössä olevia joita huolletaan. Käytöstä poistetuissa ajoneuvoissa ruoste on tehnyt nopeasti parissa vuodessa reikiä jopa 4mm:n teräslevyyn (bronco tela-ajoneuvoissa). Kuinka näitä käytössä olevia huolletaan:
- Pestään paljon ja öljytään. Miehistön osat käsitellään öljyisellä trasselilla kiiltäväksi ja alustat pestään ja öljytään. Tässä käytössä kotelosuoja-aineet on tehottomia ja säännöllinen ylläpito mahdotonta.
Moni on varmaan nähnyt myös suomalaisia purkki uazeja. Ylläpidetyt on aika hyvin pysyneet kuosissaan.
Foorumilla asioista tehdään liian mustavalkoisia äärilaita-asioita kuten täälläkin jos haulla etsii ruostesuojavinkkejä.
- Pestään paljon ja öljytään. Miehistön osat käsitellään öljyisellä trasselilla kiiltäväksi ja alustat pestään ja öljytään. Tässä käytössä kotelosuoja-aineet on tehottomia ja säännöllinen ylläpito mahdotonta.
Moni on varmaan nähnyt myös suomalaisia purkki uazeja. Ylläpidetyt on aika hyvin pysyneet kuosissaan.
Foorumilla asioista tehdään liian mustavalkoisia äärilaita-asioita kuten täälläkin jos haulla etsii ruostesuojavinkkejä.
Citroen C5, OG900t16
mielestäni on suht yhdentekevää mitä laitat, kunhan jotain. jos löydän ruostetta jostain näkyvästä kohdasta eikä mulla ole aikaa tehdä asialle mitään, vähintään levitän vaseliinia, öljyä tai kotelosuoja ainetta päälle. alustamassaa en kyllä ikinä laittaisi ruosteen päälle.rille kirjoitti:no.. tää on nii mahoton asia kysyä.. kaikilla omat mielipiteet, ehkä se on oma ratkasu tehtävä mutta täähän on nyt vähän ku toi kenttälapiohomma että ruostetta on jo paljon nii mitä laitan siihen?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1079
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
- Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo
Re: Lainaus Suomi24 palstalta pellavaöljy ruostesuojauksessa
Miltäs toi nyt näyttää, kun pari vuotta on kulunut?rille kirjoitti:aikamoista litkuahan se oli mutta sielä se on nyt kuivumassa.. vetarintunnelit yritin huolella törkkiä täyteen...
Re: Lainaus Suomi24 palstalta pellavaöljy ruostesuojauksessa
Veikkaisin,että paremalta kuin ilman Tököttiä olevaa.yason kirjoitti:Miltäs toi nyt näyttää, kun pari vuotta on kulunut?rille kirjoitti:aikamoista litkuahan se oli mutta sielä se on nyt kuivumassa.. vetarintunnelit yritin huolella törkkiä täyteen...
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Re: Lainaus Suomi24 palstalta pellavaöljy ruostesuojauksessa
...sen verran huonolta etta ei katsari antanu leimaa paperiin reilu kuukaus sitten...
mutta se oikee vetarintunneli sai kylla vahan siipensa kerran lyhyen ilmalennon jalkeen etta se repsahti siina...
kylla se hyvaa ainetta on!
mutta se oikee vetarintunneli sai kylla vahan siipensa kerran lyhyen ilmalennon jalkeen etta se repsahti siina...
kylla se hyvaa ainetta on!
900S vm. -90
9-3 1.8t SC Vector AT -09
9-3 1.8t SC Vector AT -09
Re: Lainaus Suomi24 palstalta pellavaöljy ruostesuojauksessa
Omat ensikokeiluni pellavaöljyn kanssa suoritin vuosia sitten ostamalla Biltemasta sangen riittoisan purkin. Ensimmäisen käsittelyn sai silloinen harrastepeli Volvo Amazon. Takakontissa ja ovien sisäpinnoilla oli jo alkavaa ruostetta siinä määrin riittämiin, kun jokainen Amazoneja harrastanut voi kuvitella. Sittemmin auto tuli hetkellisessä mielenhäiriössä myytyä. Se päätyi ympärivuotiseen käyttöön ja on vieläkin ajossa. Hämmästyttävää oli se, miten hyvin tökötti suojasi ovikotelot. Hommakin tuli tosin tehtyä huolella, niin että verhoilut oli kokonaan poissa.
Parempi lähtökohta oli seuravaa harrastepeli BMW E30 korilla. Takakontissa ei ollut ruostetta juuri lainkaan, sen sijaan paljon paikkoja, joissa kosteus muhii. Putsasin irtoruosteet ja sivelin pellavaöljyä. Annoin kuivua kuivana kesäpäivänä. Kuivuminen on melkoisen hidasta. Auto oli meillä 8 v. eikä ruostetta tullut tuona aikana takakonttiin yhtään lisää. Voin siis vahvistaa ketjun aloittavan viestin alustuksen. Pellavaöljy myöskin hylki kosteutta ja kosteus oli aina helppo pyyhkiä pois.
Valitettavasti en voi ottaa kantaa siihen, mikä olisi ylivertainen tökötti, joka kaataisi muut yritelmät suohon. Ihmisluonne on sellainen, että sydämeen mahtuu vain yksi m kerrallaan ja mieluiten haluttaisiin sotkea muut vaihtoehdot ja niiden kannattajat suohon.
Onpahan sitä kaikenlaisia käytännön kokeita ollut. Eräänkin auton pohjasta eräs kohta massattiin, toinen käsiteltiin rasvalla jne. Olipa jotkin käsittelyt suorastaan sitoneet kosteutta ja kiihdyttäneet korroosiota. Onhan nämä empiiriset kokeet toki parempia, kun mutu. Jos lähtökohta kuitenkin on jo erittäin huono ei voi odottaa ihmeitä ja on iso kiusaus pistää lopputulos jonkin ulkoisen tekijän (ei oma laiminlyönti), vaikkapa käytetyn tökötin piikkiin - syyllinenhän on aina löydyttävä (kuuluu suom. luonteeseen).
Sen voin vahvistaa, että kaikissa käsittelyissä pohjatyötä ja huolellisuutta vaaditaan.
Parempi lähtökohta oli seuravaa harrastepeli BMW E30 korilla. Takakontissa ei ollut ruostetta juuri lainkaan, sen sijaan paljon paikkoja, joissa kosteus muhii. Putsasin irtoruosteet ja sivelin pellavaöljyä. Annoin kuivua kuivana kesäpäivänä. Kuivuminen on melkoisen hidasta. Auto oli meillä 8 v. eikä ruostetta tullut tuona aikana takakonttiin yhtään lisää. Voin siis vahvistaa ketjun aloittavan viestin alustuksen. Pellavaöljy myöskin hylki kosteutta ja kosteus oli aina helppo pyyhkiä pois.
Valitettavasti en voi ottaa kantaa siihen, mikä olisi ylivertainen tökötti, joka kaataisi muut yritelmät suohon. Ihmisluonne on sellainen, että sydämeen mahtuu vain yksi m kerrallaan ja mieluiten haluttaisiin sotkea muut vaihtoehdot ja niiden kannattajat suohon.
Onpahan sitä kaikenlaisia käytännön kokeita ollut. Eräänkin auton pohjasta eräs kohta massattiin, toinen käsiteltiin rasvalla jne. Olipa jotkin käsittelyt suorastaan sitoneet kosteutta ja kiihdyttäneet korroosiota. Onhan nämä empiiriset kokeet toki parempia, kun mutu. Jos lähtökohta kuitenkin on jo erittäin huono ei voi odottaa ihmeitä ja on iso kiusaus pistää lopputulos jonkin ulkoisen tekijän (ei oma laiminlyönti), vaikkapa käytetyn tökötin piikkiin - syyllinenhän on aina löydyttävä (kuuluu suom. luonteeseen).
Sen voin vahvistaa, että kaikissa käsittelyissä pohjatyötä ja huolellisuutta vaaditaan.
Re: Lainaus Suomi24 palstalta pellavaöljy ruostesuojauksessa
...sunn kirjoitti:Hämmästyttävää oli se, miten hyvin tökötti suojasi ovikotelot. Hommakin tuli tosin tehtyä huolella, niin että verhoilut oli kokonaan poissa.
...sunn kirjoitti: Auto oli meillä 8 v. eikä ruostetta tullut tuona aikana takakonttiin yhtään lisää. Voin siis vahvistaa ketjun aloittavan viestin alustuksen. Pellavaöljy myöskin hylki kosteutta ja kosteus oli aina helppo pyyhkiä pois.
Jaa'as, vähän tekis mieli kokeilla takaoven kynnyksen päälle/alle/sisälle tota pellavaöljyä tai pellavaöljyä+tervaa. Jotain epämääräistä ruosteenalkua mulla siellä kynnyksessä on; paremmin tiedän, kun otan kynnyslistan pois, jahka tulee lämmin ilma.sunn kirjoitti: Sen voin vahvistaa, että kaikissa käsittelyissä pohjatyötä ja huolellisuutta vaaditaan.
Voin sitten jälkeenpäin tulla kertomaan, että jatkuuko juttu venemiesten foorumilla. Säännöllisen öljyämisen ruostetta ehkäisevän vaikutuksen ainakin olen huomannut.
Takapyöränkotelon kaariin ulos pitää kans laittaa jotain, kummaltakin puolelta on maalista lohjennut palanen. Joko maalata uusiks tai sitten tervata+öljytä -- jälkimmäisen käsittelyn vois toisaalta ainakin uusia suhteellisen helpolla vaikka vuosittain. Pysyyköhän toi öljy tai terva+öljy noinkin kulutusalttiissa paikassa kuin ulkosivulla pyöränkotelon kaarissa?
Re: Lainaus Suomi24 palstalta pellavaöljy ruostesuojauksessa
Heh: Tökötti = ven. "djogot" = koivusta tehty tervaecopower kirjoitti:Veikkaisin,että paremalta kuin ilman Tököttiä olevaa.yason kirjoitti:Miltäs toi nyt näyttää, kun pari vuotta on kulunut?rille kirjoitti:aikamoista litkuahan se oli mutta sielä se on nyt kuivumassa.. vetarintunnelit yritin huolella törkkiä täyteen...
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11