Jos olis ikuiset kesäkelit tuon vois ehkä iskostaakin selkäytimeen. Jos tuommosta tapaa pitää aina yllä menee kyllä joku kaunis kaljamakelipäivä jarrutus pitkäksi.Hessu kirjoitti: Ruotsissa valistettiin jo 70-luvulla että varsinkin vasemmalle kääntyessä jarrutus suoritetaan hyvinkin ripeästi juuri ennen risteystä
Kun sinua ohitetaan...
Re: Kun sinua ohitetaan...
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: Kun sinua ohitetaan...
Ainakin täällä Rovaniemen maaseudun puolella vasemmalle kääntyjät monesti siirtyvät sille vastaantulevalle kaistalle hidastamaan ja kääntymään. Siis jos ketään ei tule vastaan tietystiUitukki kirjoitti:Jos olis ikuiset kesäkelit tuon vois ehkä iskostaakin selkäytimeen. Jos tuommosta tapaa pitää aina yllä menee kyllä joku kaunis kaljamakelipäivä jarrutus pitkäksi.Hessu kirjoitti: Ruotsissa valistettiin jo 70-luvulla että varsinkin vasemmalle kääntyessä jarrutus suoritetaan hyvinkin ripeästi juuri ennen risteystä
NG9-3 Aero MY05
Re: Kun sinua ohitetaan...
Njooh. Ok. Tuota jarrutus hommaa en ennen ole harrastanut. Ja kerran kävikin ikävästi. Kaveri lähti ohittamaan, enkä kaasua päästämällä kerennty hirveästi vaikuttamaan nopeuteen (edelleenkin pirun automaatti), niin se kaveri vasemmalla puolella lähti pyörimään miten sattuu vasemmalla, ja kun onneksi kerkesin jarruttaa pyörähtikin oikeaan lumipenkkaan. Oli lapsi ja vaimo mukana, ja kyllä pelotti. Sen jälkeen yritin olla ystävällisempi ohittamistilanteissa, varsinkin tuolla "syvällä" Lapissa, siellä kun sattuu olemaan kapea tie, ja kiiltävä jää alla.
Mutta ei sitten, en koske jarruihin, vaan päästän kaasun.
Mutta ei sitten, en koske jarruihin, vaan päästän kaasun.

Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Kun sinua ohitetaan...
Kuinka moni laittaa vilkun päälle ennen jarrutusta..???
Tähän ainakin itse pyrin, en väitä aina onnistuvani (tässäkään

# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Kun sinua ohitetaan...
Vilkkuhan pitää laittaa aina ensin.
Pikkutielle vasemmalle kääntyvä kääntyy ohituskiellosta vapaalla alueella, silloin vaaratilanteita syntyy.
Moottoritiellä ihmisten pitäisi muistaa katsoa peiliin ja olkapään yli, takaa 120km/h (gps:n mukaan) tuleva Saabisti joutuu usein jarruttelemaan eteen pyrkivien VAGien kanssa. Ajaa kukin mitä ajaa, kunhan ei kiilaa nutaamaan.
Nimim. 3-tietä keskim. 6 kertaa viikossa Hki-Tre.
Pikkutielle vasemmalle kääntyvä kääntyy ohituskiellosta vapaalla alueella, silloin vaaratilanteita syntyy.
Moottoritiellä ihmisten pitäisi muistaa katsoa peiliin ja olkapään yli, takaa 120km/h (gps:n mukaan) tuleva Saabisti joutuu usein jarruttelemaan eteen pyrkivien VAGien kanssa. Ajaa kukin mitä ajaa, kunhan ei kiilaa nutaamaan.
Nimim. 3-tietä keskim. 6 kertaa viikossa Hki-Tre.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Transit l2h1 300m180 -12 (ka)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Re: Kun sinua ohitetaan...
Ai niin, yksi mikä vituttaa suuresti on se kun joku ohittaa ja heti sen jälkeen vaihtaa eteen. Tämä ei kuivalla ole niin paha mutta märällä kelillä sitäkin enemmän, varsinkin kun ajan yleensä ruuhka-ajan ulkopuolella, esim aamulla 4.30-6.00 jolloin kukaan ei painosta takaa. Mersut (Saabbeja on liian vähän arvioitavaksi) ajavat pidempään vasenta mielestäni kuin muut henkilöautot. En tiedä mistä johtuu.
Itsekin syyllistyn tietynlaiseen johonkin, kun Saab ohittaa raskasta liikennettä katson aina merkin, jos Scania vaihdan vasta extra pitkän matkan jälkeen takaisin oikealle.
Itsekin syyllistyn tietynlaiseen johonkin, kun Saab ohittaa raskasta liikennettä katson aina merkin, jos Scania vaihdan vasta extra pitkän matkan jälkeen takaisin oikealle.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Transit l2h1 300m180 -12 (ka)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Re: Kun sinua ohitetaan...
No sitä "hitaasti kulkevaa ajoneuvoa" ei ole sen tarkemmin määritelty, mutta lain henki lienee että ajonopeus on luokkaa mopoauto/traktori. Esimerkiksi jos ajaa satasen rajoituksella yhdeksääkymppiä, niin ei ole mitään asiaa pientareelle ohitusta helpottaakseen, eli se milloin kuljetaan hitaasti, edellyttää että mennään tosiaan hitaasti, ja joku 80-90 km/h ei ole hitaasti. Tuossahan ei sanota että esim. nopeusrajoitukseen tai olosuhteisiin tai edes liikennevirtaan nähden hitaasti, vaan hitaasti ilman vertausnopeutta.9000CD23T kirjoitti:Missä noin sanotaan..?tarkoittaa käytännössä lähinnä traktoreita ja mopoautoja maantiellä
Hitaasti kulkeva ajoneuvo voi olla myös henkilö auto, no oli miten oli...
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: Kun sinua ohitetaan...
Kyllä tietä ohittajalle annan ottamalla kaasua pois ja oikeaan laitaan siirryn.
Vilkkua käytän aina risteyksissä tai muuten kun ajolinja muuttuu omalta mutta jarrua painan vain kun välttämätöntä tai pitää pysähtyä.
Vauhtia otan pois pienempään vaihtamalla, se on takanatulevan asia pitää huolta turvavälistä. Itse kunnon välin pidän ja ennakoivan ajotavan joten harvoin joutunut jarrua käyttämään kaupunkiajossakaan lukuunottamatta liikennevaloja.
Vilkkua käytän aina risteyksissä tai muuten kun ajolinja muuttuu omalta mutta jarrua painan vain kun välttämätöntä tai pitää pysähtyä.
Vauhtia otan pois pienempään vaihtamalla, se on takanatulevan asia pitää huolta turvavälistä. Itse kunnon välin pidän ja ennakoivan ajotavan joten harvoin joutunut jarrua käyttämään kaupunkiajossakaan lukuunottamatta liikennevaloja.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Kun sinua ohitetaan...
ohitustilanteessa, niin kuin kaikessa muussakin, menee kaikki ihan hyvin ku jokainen hoitaa omansa!
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Kun sinua ohitetaan...
Ja se kanssa vituttaa aivan suunnattomasti, kun tullaan sieltä moottoritien liittymästäAi niin, yksi mikä vituttaa suuresti on se kun joku ohittaa ja heti sen jälkeen vaihtaa eteen.
suoraan eteen, tullaan niinkuin Euroopan omistajat.
Lukemattomia kertoja on saanut jarrutella ettei toinen tule kylkeen.
Ja annas olla jos et väistä, silloin kyllä puidaan nyrkkiä tms..ja kohta päräytetään ohi
ja jarrua painetaan, kiihdytetään ja taas painetaan jarrua.
Sitten kun yrität ohi, arvaatte varmaankin miten siinä käy.
Tämä jos ei mikään ottaa päähän,kun joillakin on tapana tehdä tällaista ajosuoritustaEsimerkiksi jos ajaa satasen rajoituksella yhdeksääkymppiä,
ohituskaistalla..???
Tämä yksi neropatti tuhlaa koko kaistan pituuden omaan suoritukseensa.!!!
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Kun sinua ohitetaan...
Eipä siinä ohitettavana tarvitse paljoa sen kummempia miettiä. Ellei sitten ohittajalla ole jokin täysin älyvapaa paikka tekoon. Mikäli ohitettavana oleva painaa jarrua niin kyllä se ainakin itselläni on sellainen varoitusmerkki, että tulee itsekin himmattua.
Re: Kun sinua ohitetaan...
Törmäsin kasitiellä, hieman Vaasan eteläpuolella, äskettäin tuollaiseen tilanteeseen. Suora aukeni ja rivin autot lähtivät ohittamaan rekkaa. Edessäni auto rupesi kuitenkin jarruttamaan kesken kaiken ja kääntyikin pihaan vasemmalle puolelle (ei risteys). Hieman oli hämminkiä molemmin puolin.aero kirjoitti:On kyllä perkeleen huono paikka ohittaa, jos ohitettava kesken ohituksen voi ryhtyä kääntymään vasemmalle - lainaamasi tieliikennelaki nimittäin kieltää edeltävässä pykälässä ohituksen risteysalueella. Puhumattakaan siitä, että kääntyjällä pitäisi vilkun ilmaista kääntymisaie jo selkeästi ennen jarruvaloa. Toki pihaliittymä ei ole risteys, mutta ei sellaisenkaan avulla pitäisi tuota tilannetta aikaansaada - ja edelleen se vilkku, se vilkku...t.9000CD23T[/color]9000CD23T kirjoitti:Toisaalta voihan se ohitettava painaa jarrua senkin takia, jos on esim ryhtymässä kääntymään vasemmalle..
Hänen olisi pitänyt hiljentää loppuun asti omalla kaistallaan mutta koska 'kohteliaana' meni lopuksi vastaantulevan kaistalle oletin hänen kuitenkin ohittavan mutta empivän jotain. Toisaalta en osannyt epäillä hieman hidasta siirtymistä vastaantulevien kaistalle koska, anteeksi vain, monesti noilla nurkilla osa kuskeista hämmentyy kun tiellä on toinenkin auto heidän lisäkseen. Vilkun lisäksi ajoituksella on siis merkitys - tässä tapauksessa pelkkä kaasun höllääminen olisi poistanut kaikki autot kääntyjän takaa tehokkaammin kuin vilkun antama ristiriitainen viesti.
Alkuperäiseen kysymykseen; hellitä kaasua mutta jarruta vasta kun toinen auto on rinnalla. Se on selkeintä eikä aiheuta mitään hirvipaniikkeja. Jarrutus on toki aloitettava ennen sitä rekan keulaa koska ohittajakin voi perua ja kun kummatkin jarruttavat tulee ohittajan ohjaamossa kuuma.
Olen joskus jarrutellut peräkärryn kanssa ohituskaistan alussa, ja päästänyt kuorma-auton ohi, kun


Ilmeisesti tuo 86 km/h on käytännössä ihan sallittu (gps-nopeus) raskaalle kalustolle, ei kai niillä kilometreillä muuten kortti olisi kauaa tallessa. Itse en viitsi kaahata kärryn kanssa turhan takia.
Re: Kun sinua ohitetaan...
Jos edellämenevä jarruttaa (jarruvalot palaa) niin en todellakaan lähde ohi ennenkuin tiedän miksi se jarruttaa tai se lopettaa jarruttamisen. Näin ollen pidän jarruttamista ohittamisen helpottamiseksi erittäin ei-toivottavana asiana.
Viime viikolla oli lehdessä juttu/ihmettelyä siitä miten jotkut autoilijat ymmärtävät hitaan ajoneuvon vasemman suuntamerkin merkkinä ohitusluvasta. Jos täällä on joku tällainen autoilija, niin voisi tulla kertomaan että mitä helvettiä?
Viime viikolla oli lehdessä juttu/ihmettelyä siitä miten jotkut autoilijat ymmärtävät hitaan ajoneuvon vasemman suuntamerkin merkkinä ohitusluvasta. Jos täällä on joku tällainen autoilija, niin voisi tulla kertomaan että mitä helvettiä?
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2238
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: Kun sinua ohitetaan...
Juupa juu. Itte posiilimiehet väisti mua pientareelle 80 alueella viime viikolla ja päästivät ohi, koska en pitänyt kuskin aaltoilevasta ajotyylistä. Kaiketi annoin siitä jonkun verran viitettä3J kirjoitti: Esimerkiksi jos ajaa satasen rajoituksella yhdeksääkymppiä, niin ei ole mitään asiaa pientareelle ohitusta helpottaakseen, eli se milloin kuljetaan hitaasti, edellyttää että mennään tosiaan hitaasti, ja joku 80-90 km/h ei ole hitaasti. Tuossahan ei sanota että esim. nopeusrajoitukseen tai olosuhteisiin tai edes liikennevirtaan nähden hitaasti, vaan hitaasti ilman vertausnopeutta.

Eihän kytät sentään lakia riko koskaan, eihän

Satasen alueella 80-90 ajava on todellakin jo melkoinen hidaste, mutta ne muut vasta itsekkäitä onkin. Ajavat ohi ja kaikkee.
ps. opetelkaa lainaamaan tekstejä, niin ei tartte kaikkee lukea kahteen kertaa.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Re: Kun sinua ohitetaan...
Edellä on lueteltu aika monta esimerkkiä siitä, miten hyvää tarkoittavalla liikennesäännöistä poikkeavalla käyttäytymisellä saadaan aikaan lähinnä hämmennystä ja sitä kautta vaaratilanteita maantiellä. Parempi siis noudattaa niitä liikennesääntöjä, eikä:
a) jarrutella maantiellä, ellei edessä ole jotain todellista syytä hidastaa
b) väistellä takaa tulevia vastaantulevien kaistalle tai pöpelikköön
c) vilkutella vilkkuja ellei ole aikomusta kääntyä tai siirtää autoa sivusuunnassa
d) keksiä muitakaan hämmentäviä kohteliaisuuksia, kuten vaikka väistellä kolmion takaa tulevia ihan muiden iloksi
Liikenteessä oleminen ei ole pelkkää kilvanajoa ja kohteliaisuutta, vaan myös sanatonta viestintää. Jos kielet ei kohtaa, voi lopputulemana olla sekaannus.
a) jarrutella maantiellä, ellei edessä ole jotain todellista syytä hidastaa
b) väistellä takaa tulevia vastaantulevien kaistalle tai pöpelikköön
c) vilkutella vilkkuja ellei ole aikomusta kääntyä tai siirtää autoa sivusuunnassa
d) keksiä muitakaan hämmentäviä kohteliaisuuksia, kuten vaikka väistellä kolmion takaa tulevia ihan muiden iloksi
Liikenteessä oleminen ei ole pelkkää kilvanajoa ja kohteliaisuutta, vaan myös sanatonta viestintää. Jos kielet ei kohtaa, voi lopputulemana olla sekaannus.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K