Tällainen auto on onnettomuudessa iso riski
Re: Tällainen auto on onnettomuudessa iso riski
Heh, ei tuollaisesta roskatutkimuksesta kannata paljoa herneitä nenään vetää. Suurella määrällä teoreettisia korjauskertoimia tulos voi olla oikeastaan mitä tahansa riippuen siitä miten ne haluaa määritellä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Viggen"
- Viestit: 502
- Liittynyt: Pe Elo 10, 2012 13:41
- Paikkakunta: Tampere City
Re: Tällainen auto on onnettomuudessa iso riski
Kun katsotaan alkuperäisen "tutkimuksen" ainoita merkityksellisiä sivuja, eli 81-84 "Automallin oman kuljettajan vammautumisriski tarkasteltavassa automallissa kahden henkilöauton välisissä törmäyksissä", voidaan todeta og900:n olevan nokkakolareissa ja risteysonnettomuuksissa suunnilleen yhtä turvallinen kuin Volvo V70 mk2
#5673
SAAB-SCANIA 900i 2.116-VALVE 5d -92 (KA)
SAAB-SCANIA 900i16-VALVE 2d -89 (PR)
АвтоВАЗ 21122 -03 (RUS) Mercedes-Benz E200 BlueTEC -16 (TAXI)
SAAB-SCANIA 900i 2.116-VALVE 5d -92 (KA)
SAAB-SCANIA 900i16-VALVE 2d -89 (PR)
АвтоВАЗ 21122 -03 (RUS) Mercedes-Benz E200 BlueTEC -16 (TAXI)
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Tällainen auto on onnettomuudessa iso riski
Joillakin myös käyttöautona.ristos kirjoitti:Kyllä Saab tämänkin jälkeen säilyy ihan kivana harrasteautona!
Johtaja_Turhapuro kirjoitti:Kun katsotaan alkuperäisen "tutkimuksen" ainoita merkityksellisiä sivuja, eli 81-84 "Automallin oman kuljettajan vammautumisriski tarkasteltavassa automallissa kahden henkilöauton välisissä törmäyksissä", voidaan todeta og900:n olevan nokkakolareissa ja risteysonnettomuuksissa suunnilleen yhtä turvallinen kuin Volvo V70 mk2
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Tällainen auto on onnettomuudessa iso riski
Veikkaisin kuitenkin että tuohon iltalehden juttuun tullut virhe.
Re: Tällainen auto on onnettomuudessa iso riski
Joo, en mitenkään tosissaan huolestunut ollutkaan .
Se vain ihmetyttää, että vastaavanlainen tilasto taisi tulla n. vuosi sitten,
ja siinä Saabin (etenkin vm -03-> 9-3:n) tulos oli suorastaan loistava. Miten se nyt yhtäkkiä vuodessa onkin kääntynyt toisinpäin .
Tässä linkki tuohon vuodentakaiseen: http://lib.tkk.fi/TIEDE_TEKNOLOGIA/2011 ... 044422.pdf
Kun katsoo liitteitä 5-8, niin ng9-3 on parhaasta päästä, ellei liki paras
Itse uskon tähän Aalto yliopiston tutkimukseen .
Se vain ihmetyttää, että vastaavanlainen tilasto taisi tulla n. vuosi sitten,
ja siinä Saabin (etenkin vm -03-> 9-3:n) tulos oli suorastaan loistava. Miten se nyt yhtäkkiä vuodessa onkin kääntynyt toisinpäin .
Tässä linkki tuohon vuodentakaiseen: http://lib.tkk.fi/TIEDE_TEKNOLOGIA/2011 ... 044422.pdf
Kun katsoo liitteitä 5-8, niin ng9-3 on parhaasta päästä, ellei liki paras
Itse uskon tähän Aalto yliopiston tutkimukseen .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Tällainen auto on onnettomuudessa iso riski
Jees kuten "petrisa" jo sanoi niin miten tämä pystyy vuodessa kääntymään noin päin persettä no joku on tietysti maksanut siitä tuloksesta jonka halusi.petrisa kirjoitti:Joo, en mitenkään tosissaan huolestunut ollutkaan .
Se vain ihmetyttää, että vastaavanlainen tilasto taisi tulla n. vuosi sitten,
ja siinä Saabin (etenkin vm -03-> 9-3:n) tulos oli suorastaan loistava. Miten se nyt yhtäkkiä vuodessa onkin kääntynyt toisinpäin .
Tässä linkki tuohon vuodentakaiseen: http://lib.tkk.fi/TIEDE_TEKNOLOGIA/2011 ... 044422.pdf
Kun katsoo liitteitä 5-8, niin ng9-3 on parhaasta päästä, ellei liki paras
Itse uskon tähän Aalto yliopiston tutkimukseen .
Heh ei vaan kyllä siinä on tullut joku virhe kuten "apu,apupoika'in" totesi.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Tällainen auto on onnettomuudessa iso riski
Mielenkiintoista kyllä iltapierun linkittämä esite perustuu nimenomaan tuohon Aalto-yliopiston tutkimukseen
NG9-3 "turvattomuus" taitaa tässä olla sitä, että Saab on vastapuolelleen erityisen ystävällinen. Tämä näkyy hyvin Aalto yo:n tutkimuksen liitetaulukoista. Verrokkina vaikkapa Volvo S60, joka on omalle kuljettajalle suunnilleen yhtä turvallinen kuin Saab mutta vastapuolelle vaarallisempi (tai törmännyt keskimäärin turvattomampiin autoihin kuin Saab?) ja saa siksi paremmat pisteet kun lasketaan turvallisuus suhteessa siihen miten molemmille kävi.
Toiseksi LVK:n esitteessä on vielä suhteutettu vammautumisriskit ajokilometreihin eikä onnettomuuksien määrään, mikä ehkä vääntää tuloksia johonkin suuntaan.
Mutta kyllä tuo haiskahtaa siltä, että asiallisen tutkimuksen tulkinta tai jatkoanalyysi on yksinkertaisesti sössitty ja siten saatu Saab Micra/Punto/Corsa -sarjaan
NG9-3 "turvattomuus" taitaa tässä olla sitä, että Saab on vastapuolelleen erityisen ystävällinen. Tämä näkyy hyvin Aalto yo:n tutkimuksen liitetaulukoista. Verrokkina vaikkapa Volvo S60, joka on omalle kuljettajalle suunnilleen yhtä turvallinen kuin Saab mutta vastapuolelle vaarallisempi (tai törmännyt keskimäärin turvattomampiin autoihin kuin Saab?) ja saa siksi paremmat pisteet kun lasketaan turvallisuus suhteessa siihen miten molemmille kävi.
Toiseksi LVK:n esitteessä on vielä suhteutettu vammautumisriskit ajokilometreihin eikä onnettomuuksien määrään, mikä ehkä vääntää tuloksia johonkin suuntaan.
Mutta kyllä tuo haiskahtaa siltä, että asiallisen tutkimuksen tulkinta tai jatkoanalyysi on yksinkertaisesti sössitty ja siten saatu Saab Micra/Punto/Corsa -sarjaan
9-3 SC 2.0t -07
Re: Tällainen auto on onnettomuudessa iso riski
Katseltiin tämä videon pätkä ja arvailtiin kumpi autoista selviää paremmin. Eniten oli vääriä vastauksia.
http://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY
http://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Tällainen auto on onnettomuudessa iso riski
Mitä enemmän massaa sen todennäköisempää on joutua kolariin pienemmän kanssa, niinpä jos turvallisuus on yksi tärkeimmistä valintakriteereistä kantsii keskittyä vähintään yli kaksitonnisiin
Re: Tällainen auto on onnettomuudessa iso riski
Nämä on näitä ikuisia nahkatakkimiesten juttuja: "tässä Sierrassa on niin paksut pellit että tässä mä kolariin haluaisin joutua, jos olis pakko. Noi uudet korealaiset on kyllä niin muovisia, että nehän menee ihan päreiksi jos ne vetää nokakkain mun Sierran kanssa"viggen kirjoitti:Katseltiin tämä videon pätkä ja arvailtiin kumpi autoista selviää paremmin. Eniten oli vääriä vastauksia.
http://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY
Sierran voi tarinassa vaihtaa vapaavalintaiseen ikivanhaan paksupeltiseen automalliin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Tällainen auto on onnettomuudessa iso riski
Pitää muistaa että tuossa Modus vs 940 videossa on autoilla vain parikymmentä prosenttia painoeroa. Miltäs näyttäisi esim. Modus vastaan 80-luvun isompia Mersuja, Bemareita tai jenkkejä ?
Re: Tällainen auto on onnettomuudessa iso riski
Tuossa näkee melko hyvin miten kevyempi pomppaa taaksepäin mutta painavampi jatkaa eteenpäin. http://www.youtube.com/watch?v=6pVF1Wr7GLQ
-
- "Viggen"
- Viestit: 502
- Liittynyt: Pe Elo 10, 2012 13:41
- Paikkakunta: Tampere City
Re: Tällainen auto on onnettomuudessa iso riski
Renu vs. Volvo -videossa Renun kuskin pää heilahtaa ulos ikkunasta sen verran hurjasti, että jos ikkuna olisi ollut kiinni, päähän kohdistunut isku ja siitä tulleet vammat olisivat varmaankin olleet ihan yhtä pahat kuin Volvon kuskilla.
#5673
SAAB-SCANIA 900i 2.116-VALVE 5d -92 (KA)
SAAB-SCANIA 900i16-VALVE 2d -89 (PR)
АвтоВАЗ 21122 -03 (RUS) Mercedes-Benz E200 BlueTEC -16 (TAXI)
SAAB-SCANIA 900i 2.116-VALVE 5d -92 (KA)
SAAB-SCANIA 900i16-VALVE 2d -89 (PR)
АвтоВАЗ 21122 -03 (RUS) Mercedes-Benz E200 BlueTEC -16 (TAXI)
Re: Tällainen auto on onnettomuudessa iso riski
No, tulkitsen sen suositukseksi kun puhutaan turvallisuudesta Lievä myönnytys absoluuttisen turvallisuuden suuntaan (vrt. testit) on myös plussaa, myönnetään että isompi on lähtökohtaisesti parempi. Auton paremmudesta autona se ei tietenkään kerro mitään.core2 kirjoitti:Tuo suositus hmmh ei se nyt ihan sitä tarkoita, mutta kait sen niinkin voi tulkita jos haluaa, mutta se tarkoittaa: Säkrast val i sin klass eli turvallisin valinta siinä luokassa.oju kirjoitti:Vihreä auto oikeanpuoleisessa sarakkeessa on suositus,
Minua häiritseee nuo käytettyjen kolaritestit joissa otetaan moottori pois. Moottori ei välttämättä jäykistä koria mutta nyt jää turhia avoimia kysymyksiä. Toisaalta moottori saattaa vanhemmassa autossa tunkeutua matkustamoon, jos auto on huonosti suunniteltu, joten sekin olisi hyvä nähdä käytännössä.
Re: Tällainen auto on onnettomuudessa iso riski
No joo jokainenhan tulkkaa ja tekee käännöksen kuten tahtoo, mutta tässä sitten siihen suositukseen oiva käännös rekommendera/s eli suositus/suositella.
No se siitä.
No se siitä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.