
Saabisteilla matkailuautoja?
-
- "Turbo"
- Viestit: 285
- Liittynyt: To Maalis 04, 2004 10:17
- Paikkakunta: Käläviä
joo, toki, mutta tiellä on muitakin.
Ja usein tuntuu siltä, että karavaanarit valitsevat juuri sen reitin ja ajan jolla saa maksimimäärän jonoa taakseen. Sitten kun pannaa vielä mamma viereen istumaan, ei enää tehdäkään pitkiä ja näyttäviä ohituksia. Silloin testaillaan v**utuskäyrän maksimeita ja itsehillinnän rajoja
Ja usein tuntuu siltä, että karavaanarit valitsevat juuri sen reitin ja ajan jolla saa maksimimäärän jonoa taakseen. Sitten kun pannaa vielä mamma viereen istumaan, ei enää tehdäkään pitkiä ja näyttäviä ohituksia. Silloin testaillaan v**utuskäyrän maksimeita ja itsehillinnän rajoja

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ei mun mielestä tartte pysäkeille pysähtyä mutta ite kun olen asuntoauton ratissa niin talvella ajan niin kovaa ettei jonoa mun takia tule, ja kesällä näytän vilkulla koska on turvallista ohittaa ja kun auto lähtee ohitse hiljennän vauhtiani selvästi jotta ohituksesta tulee nopea. ja vielä ei ole kyllä mun perässä 2-3 autoa enempää jonoa ollut
BMW 525iA Touring Executive
Sulla on varmaan joku erikoisvarusteltu matkailuauto kun on oikein peilitkin.Mäksä kirjoitti:ei mun mielestä tartte pysäkeille pysähtyä mutta ite kun olen asuntoauton ratissa niin talvella ajan niin kovaa ettei jonoa mun takia tule, ja kesällä näytän vilkulla koska on turvallista ohittaa ja kun auto lähtee ohitse hiljennän vauhtiani selvästi jotta ohituksesta tulee nopea. ja vielä ei ole kyllä mun perässä 2-3 autoa enempää jonoa ollut

Suurin osa kesäetanoiden/jäätelöautojen kuskeista ei tunnu välittävän tuon taivaallista vaikka takana olisi autoja koko suoran mitalle. Lankomies kerran osuvasti totesikin, että jokaisessa autossa pitäisi olla sinko...

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Näitä on joka harrastuksessa näitä jotka pilaavat kaikkien maineen. Ja kyllä karavaanareista on se sanottava, että heissä on onneksi enemmän tietäantavia kuin edessä körötteleviä. Ja onneksi ovat alkaneet laittaan asuntoautoihin isompia moottoreita ja isotkin vaunut liikkuu nykyään reipasta tahtia isojen autojen vetämänä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Niin,
Karvanaamari, numeroitu juoppo, teidentukko, huusinvetäjä...
Näitähän me ilmeisesti ollaan? Toistaiseksi tämä on Suomessa vielä laillista touhua, siinä kuin traktorin peräkärryn veto, rekalla ajo etc.
Se tietenkin, onko kyseessä yhteiskunnallisesti tarvittava toiminne, jää pohdittavaksi; kuten moni muukin asia.
Tuolla tien päällä liikkuu kaikennäköistä viheltajää jokaisesta tielläliikkujaryhmästä. Siellä ajaa Lada isäntää keskellä tietä satasen alueella 85km/h, rekka hyytyy ylämäkeen, mutta alamäessä vetää sen mitä rajoitin sallii (tällä en halua sohaista ampiaispesään
). Myös meissä kopin vetäjissäkin on monennäköistä tallaajaa. Osa osaa antaa tietä tai joissakin tapauksessa painaa kaasua ja pitää nopeuden sallitussa (kopin kanssa 80km/h) tai hieman sen ylimenevässä nopeudessa. Joskus vain ei aina esim. mutkaisella tiellä löydy paikkaa missä heittää sivuun. Mutta jos nopeusrajoitus on 80km/h ja kopin vetäjä pitää yllä 80-85 nopeutta, vieläkö on tarve ohittaa ylinopeudella?
No mutta tietenkin totta jeesus, sehän on asuntovaunu!
Näitä pöljiä näkee riittävästi kesäisin, jolloin tulee mieleen että kukahan tässä vaarantaa liikenteen, aiheuttaa haitariliikettä yms.
Niin kuin dimebak aiemmassa viestissä mainitsikin, ovat huusinvetäjät alkaneet kiinnittämään huomiota siihen millaisella kinnaralla koppiaan vetävät. Mutta aina on niitä, jotka vetävät painoltaan semmoista vaunua, joka just ja just menee auton rekisteriotteeseen merkittyjen kilojen alle (jopa Saabistitkin) ja lastattuna varmasti ylikin. Ja sitten kyllä hyytyy...
Itse vedän lastattuna noin tonnin painoista pientä vaunua, ja viime kesänä totesin, että kovin usein en jonoja taakse kerrännyt (tai mistäpä minä sen tiedän kun mulla on paskaset peilit, silmalaput, körmyniska ja vittumaisen miehen perusasenne...).
Jo tuolla karvalakki saabilla selviää mäet paremminkin kuin rekkanopeudella ylös.
'jsuomi':
>
>Ihan tiedoks, mää en tykkää karavaanareista, ne vaan tappaa motoristit ja aiheuttaa muille hermostumista.
>
Valitettavasti niitä motoristeja tappaa myös Saabit, rekat, Volvot, Ladat, ylinopeutta ajavat, kokemattomat kuljettajat...
En tiedä mitään tilastoista, ilmeisesti sinä tiedät.
Lisää tätä muuten löytyy (sontaa/asiaa puolesta/vastaan) juuri suomi24:stä.
Karvanaamari, numeroitu juoppo, teidentukko, huusinvetäjä...
Näitähän me ilmeisesti ollaan? Toistaiseksi tämä on Suomessa vielä laillista touhua, siinä kuin traktorin peräkärryn veto, rekalla ajo etc.
Se tietenkin, onko kyseessä yhteiskunnallisesti tarvittava toiminne, jää pohdittavaksi; kuten moni muukin asia.
Tuolla tien päällä liikkuu kaikennäköistä viheltajää jokaisesta tielläliikkujaryhmästä. Siellä ajaa Lada isäntää keskellä tietä satasen alueella 85km/h, rekka hyytyy ylämäkeen, mutta alamäessä vetää sen mitä rajoitin sallii (tällä en halua sohaista ampiaispesään

No mutta tietenkin totta jeesus, sehän on asuntovaunu!
Näitä pöljiä näkee riittävästi kesäisin, jolloin tulee mieleen että kukahan tässä vaarantaa liikenteen, aiheuttaa haitariliikettä yms.
Niin kuin dimebak aiemmassa viestissä mainitsikin, ovat huusinvetäjät alkaneet kiinnittämään huomiota siihen millaisella kinnaralla koppiaan vetävät. Mutta aina on niitä, jotka vetävät painoltaan semmoista vaunua, joka just ja just menee auton rekisteriotteeseen merkittyjen kilojen alle (jopa Saabistitkin) ja lastattuna varmasti ylikin. Ja sitten kyllä hyytyy...
Itse vedän lastattuna noin tonnin painoista pientä vaunua, ja viime kesänä totesin, että kovin usein en jonoja taakse kerrännyt (tai mistäpä minä sen tiedän kun mulla on paskaset peilit, silmalaput, körmyniska ja vittumaisen miehen perusasenne...).
Jo tuolla karvalakki saabilla selviää mäet paremminkin kuin rekkanopeudella ylös.
'jsuomi':
>
>Ihan tiedoks, mää en tykkää karavaanareista, ne vaan tappaa motoristit ja aiheuttaa muille hermostumista.
>
Valitettavasti niitä motoristeja tappaa myös Saabit, rekat, Volvot, Ladat, ylinopeutta ajavat, kokemattomat kuljettajat...
En tiedä mitään tilastoista, ilmeisesti sinä tiedät.
Lisää tätä muuten löytyy (sontaa/asiaa puolesta/vastaan) juuri suomi24:stä.
3 * 99 75-84 (R.I.P.), OG900 -84 (R.I.P.) , NG900 -98
9-3 1.8t SC -07 ajossa
#2127
9-3 1.8t SC -07 ajossa
#2127
-
- "Viggen"
- Viestit: 668
- Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 21:31
- Paikkakunta: Jalasjärvi
Sori nyt mutta ei kaikki karavaanarit ole tientukkoja....Itsekin tapaan vetää tuota solikkaa perässä jopa 100-110 km/h nopeudella. Eihän sillä 80 vauhdilla ehdi ees mihinkään.
Timo-Juhani Lahdenmäki #2155
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
Monet on täälläkin palstalla ilmoittaneet ajavansa 80-kympin alueella karvan alle satasta kelien niin salliessa. (varsinkin letkaa) Ohittaessa nopeus voi nousta vähän korkeammaksikin .DDT kirjoitti: Osa osaa antaa tietä tai joissakin tapauksessa painaa kaasua ja pitää nopeuden sallitussa (kopin kanssa 80km/h) tai hieman sen ylimenevässä nopeudessa. Joskus vain ei aina esim. mutkaisella tiellä löydy paikkaa missä heittää sivuun. Mutta jos nopeusrajoitus on 80km/h ja kopin vetäjä pitää yllä 80-85 nopeutta, vieläkö on tarve ohittaa ylinopeudella?
No mutta tietenkin totta jeesus, sehän on asuntovaunu!

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Mutta herran jestas, ei kai(?) karvanverran ylinopeutta ajava valvo toisten yli-/alinopeuksia. Tai aivan varmasti niitäkin on. Jarruhan hän saattaa olla joillekin, jolloin tahtoessaan voi mennä ohi. Se on tietenkin ikävää, että aina ohituspaikkaa ei heti löydy.peinu kirjoitti:Monet on täälläkin palstalla ilmoittaneet ajavansa 80-kympin alueella karvan alle satasta kelien niin salliessa. (varsinkin letkaa) Ohittaessa nopeus voi nousta vähän korkeammaksikin .DDT kirjoitti:
No mutta tietenkin totta jeesus, sehän on asuntovaunu!Meni nopeus yli tai alle, niin ei ole ainakaan muiden liikenteessä olijoiden tehtävä alkaa valvomaan toisten ylinopeutta tai alinopeutta. Jos joku tahtoo ohi, ei se voi olla keltään pois.
Ajan itsekin useasti rikesakkonopeuksia myös vaunun kanssa, varsinkin letkassa. Mutta onko se sen edessä ajavan vika, jos hän sattuu ajamaan sääntöjen määräämää nopeutta (ei kuitenkaan alinopeutta). Eihän hänen voida olettaa tässä tilanteessa jatkuvasti ajavan tiensivuun bussipysäkille, varsinkin jos on liikkeellä ilman koppia. Tiedän itsekin, että kyllähän tämmöisissä tapauksissa saattaa alkaa 'ahistaa'.
Pitäisköhän tätä taistoa jatkaa vaikka suomi -palstalla. En kyllä ole koskaan sinne vielä kirjoittanut mitään.
Mutta peinu, rattoisaa viikonloppua joka tapauksessa.
3 * 99 75-84 (R.I.P.), OG900 -84 (R.I.P.) , NG900 -98
9-3 1.8t SC -07 ajossa
#2127
9-3 1.8t SC -07 ajossa
#2127
ja vaikka asuntoauto ajaisikin sitä 85:ttä ja takana tuleva ajaisi samaa nopeutta normaalisti niin kyllä niiden täytyy kopin (sama juttu jos on rekka edessä) ohi päästä. sit ku on ohi päästy niin jyrrytetään siinä edessä sitten. mahdollisesti jopa hidastetaan vauhtia. tai käännytään heti seuraavasta risteyksestä.
ei siinä mitään jos 85:ttä painelee ja toinen ajaa sitä satasta, antaa mennä ohi vaan, ne siinä päähän just ottaa ketkä ei ohituksesta huolimatta kovempaa aja
ei siinä mitään jos 85:ttä painelee ja toinen ajaa sitä satasta, antaa mennä ohi vaan, ne siinä päähän just ottaa ketkä ei ohituksesta huolimatta kovempaa aja
BMW 525iA Touring Executive
En toki syyttele ketään tiettyä ihmistä, halusimpahan vaan avautua itseäni jurppineesta aiheesta.
En tietenkään haluaisi, että karavaanareiden tai muiden hitaampien tulisi jatkuvasti pysähdellä, pitäähän kaikkien tielläliikkuvien matka joutua. Pienikin vihje siitä, että on huomattu, että joku on tullut auton taakse olisi suotavaa kaikilta tielläliikkuijilta (esim. pieni liike pientareen suunttaan.). Kun on varmuus siitä, että edellä oleva tietää missä mennään voi turvallisin mielin lähteä ohittelemaan.
En tietenkään haluaisi, että karavaanareiden tai muiden hitaampien tulisi jatkuvasti pysähdellä, pitäähän kaikkien tielläliikkuvien matka joutua. Pienikin vihje siitä, että on huomattu, että joku on tullut auton taakse olisi suotavaa kaikilta tielläliikkuijilta (esim. pieni liike pientareen suunttaan.). Kun on varmuus siitä, että edellä oleva tietää missä mennään voi turvallisin mielin lähteä ohittelemaan.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Mitenkäs se menikään se karavaanaritesti? Otetaan 2 pulloa miestä väkevämpää mukaan ja mennään emännän kanssa vaatehuoneeseen nukkumaan yöksi. Mikäli aamulla tulee hymyillen ulos vaatehuoneesta, niin eikun saman tien vaunukaupoille.
Itselläni ei ole juurikaan pahaa sanottavaa karavaanareista. Joskus joutuu hetken aikaa kyttäämään ohituspaikkaa, mutta ei siinä sentään hermot mene. Ja jos on pitkä letka vaunun perässä, voi vaikka itse pitää pienen jaloittelu/kahvittelutauon.
Mutta eniten mua ihmetyttää, mihin tosi-saabisti asuntovaunua/-autoa tarvitsee??? Parempi ratkaisu mun mielestä olisi ostaa combi-mallinen Saab, jossa mahtuu pari normaalin kokoista ihmistä nukkumaan ihan mukavasti. Eikä tarvisi olla tien tukkeenakaan.
Tietysti ruoan laitto ja tarpeilla käynti ei onnistu Saabissa ihan niin näppärästi...

Itselläni ei ole juurikaan pahaa sanottavaa karavaanareista. Joskus joutuu hetken aikaa kyttäämään ohituspaikkaa, mutta ei siinä sentään hermot mene. Ja jos on pitkä letka vaunun perässä, voi vaikka itse pitää pienen jaloittelu/kahvittelutauon.
Mutta eniten mua ihmetyttää, mihin tosi-saabisti asuntovaunua/-autoa tarvitsee??? Parempi ratkaisu mun mielestä olisi ostaa combi-mallinen Saab, jossa mahtuu pari normaalin kokoista ihmistä nukkumaan ihan mukavasti. Eikä tarvisi olla tien tukkeenakaan.



9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
9000 CDE 2,3lpt 1996
Vaikka en ole karavaanari, niin tuo jos mikä hatuttaa. Itse ohittessa ajan reilusti välimatkaa taakse jäävään.Mäksä kirjoitti:sit ku on ohi päästy niin jyrrytetään siinä edessä sitten. mahdollisesti jopa hidastetaan vauhtia. tai käännytään heti seuraavasta risteyksestä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa