Miksi 9-5 mielummin, kuin 9-3?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Miksi 9-5 mielummin, kuin 9-3?

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Oman kokemuksen mukaan facelift og9-5 nitisee enemmän kuin facelift kolkki. Laatuvaikutelma on niin paljon katsojasta kiinni etten ota kantaa. Kolkki vm.03-06 on kojetaulultaan kovin vanhan oloinen, vm.07-> ainakin minun silmää miellyttää. Linearin penkit ovat kaukana laadukkaista, mutta og9-5 pappamallin jakkarat on vielä karmeammat.

Edit: Kolkin penkkien verhoilujen kesto on hanurista lukuunottamatta kokonahkaisia penkkejä.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
kribe
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: To Kesä 12, 2014 14:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Miksi 9-5 mielummin, kuin 9-3?

Viesti Kirjoittaja kribe »

suorsa kirjoitti:Linearin penkit ovat kaukana laadukkaista, mutta og9-5 pappamallin jakkarat on vielä karmeammat.
Viirun karvalakkipenkit on hyvät (yksi syy miksi päädyin viiruun, en pidä nahoista). Vanhemman pappamalliset on kyllä kieltämättä kamalat.
Ex: Saab 9-3 SS Aero Stage 1 -05
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Miksi 9-5 mielummin, kuin 9-3?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Itse kun vaihdoin OG-kolkista NG-kolkkiin niin ohjaamon ja kojelaudan fiilis muuttui kyllä paljon modernimpaan suuntaan. Jos olisi vaihtanut OG-kolkin OG-femmaan, olisi kojelauta ollut designiltaan hyvinkin samankaltainen (->2005) taikka sitten vähän tökerön oloinen sekoitus vanhaa ja uutta (2006->). Kolkissa on jäljellä ohjaamon saappimaisuus, mutta mikään osa ei muistuta suoraan vanhaa autoani. Ohjaamon muotoilu on itselle yksi tärkeä auton valinnan kriteeri, joten tuossa oli yksi syy päätyä kolkkiin.

Myös ulkonäön puolesta NG-kolkki on mielestäni eri aikakaudelta kuin OG-femma, ja faceliftattu 2006-> femma on hieman oudon näköinen sekoitus vanhaa ja uutta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Miksi 9-5 mielummin, kuin 9-3?

Viesti Kirjoittaja suorsa »

kribe kirjoitti:Viirun karvalakkipenkit on hyvät (yksi syy miksi päädyin viiruun, en pidä nahoista). Vanhemman pappamalliset on kyllä kieltämättä kamalat.
Sinulla lienee kankaiset sporttipenkit? Eli sama muotoilu kuin vectoreissa/aeroissa, mutta kokonaan kangasta.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Miksi 9-5 mielummin, kuin 9-3?

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Kankaiset sporttipenkit taisi olla ainakin Turbo Piloteissa, ihan karvalakkilineareissa oli näköjään edelleen normaalit lautapenkit viiruissakin ainakin MY06-07.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Miksi 9-5 mielummin, kuin 9-3?

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Voisin luetella tähän litanian kaikista tuoleista joissa on matkaa taitettu enimmäkseen kuljettajana mutta koska Saabin osalta kokemusta on vain 99-og900 eri variaatiot ja femmasta pelkästään linear-mallin kangasistuimet tyydyn toteamaan että nekään eivät missään nimessä ole huonot, siis nämä femman linear-mallin kangashyihyit. Parhaimmat joissa minä olen istunut. Jaetulla huonoimmalla sijalla on yhen vanhan ambulanssin ortopedinen ja VR:n istuin matkalla Rovaniemeltä Jyväskylään hakemaan Saabia :D .
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
kribe
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: To Kesä 12, 2014 14:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Miksi 9-5 mielummin, kuin 9-3?

Viesti Kirjoittaja kribe »

suorsa kirjoitti:
kribe kirjoitti:Viirun karvalakkipenkit on hyvät (yksi syy miksi päädyin viiruun, en pidä nahoista). Vanhemman pappamalliset on kyllä kieltämättä kamalat.
Sinulla lienee kankaiset sporttipenkit? Eli sama muotoilu kuin vectoreissa/aeroissa, mutta kokonaan kangasta.
Jep. Kuvittelin niiden olevan karvalakeimmat penkit mitä viiruun saa. Muita kun ei ole omalle kohdalle kankaisena vastaan tullut.
Ex: Saab 9-3 SS Aero Stage 1 -05
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Miksi 9-5 mielummin, kuin 9-3?

Viesti Kirjoittaja AZP »

En minä löydä valittamista yhdestäkään nykyauton kuskinpenkistä jolla olen istunut. Kun on aikanaan ajanut monta vuotta vuoden ympäri kuplalla pidempääkin väliä ja nykyisin pari tuhatta kilsaa kesäisin joko kuplalla tai 35-vuotiaan jenkin ylipehmeällä sohvalla, tuo 9-3 Linearin haukuttu kuskinpenkki on oikeinkin mukava. Tosin kokonaisuudessaan ajan niin vähän, että sitä pärjää ikävämmälläkin penkillä ilman haukuttavaa.

Ainoa huonompi autonpenkki minkä muistan oli uusinta koria olevan Ässämersun Lang-version erillistakapenkki, jossa oli ihmeellinen kyhmy lapaluiden korkeudella. Penkki säätyi sähköllä joka suuntaan, ristiselän tukeakin sai liikuteltua vaikka minne, mutta yläselän kyhmy se vain pysyi häiritsevästi paikoillaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Miksi 9-5 mielummin, kuin 9-3?

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Penkkien osalta totuus lienee se, että saabistit ovat tottuneet liian hyvään. Ts. huonoinkaan ei ole oikeasti huono.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Miksi 9-5 mielummin, kuin 9-3?

Viesti Kirjoittaja vmt »

Ainoa jakkara, joka omalla kohdalla on jäänyt mieleen sellaisena, että voi jo oikeasti sanoa huonoksi, löytyy G-Astrasta. 30 kilometrin jälkeen oli joka paikka kipeänä.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
aero
-
Viestit: 8753
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Miksi 9-5 mielummin, kuin 9-3?

Viesti Kirjoittaja aero »

^B7 Audin kanssa sama.

Ei Saabeissa ole ainakaan vuosikausiin, tai oikeastaan vuosikymmeniin, oikeasti huonoja penkkejä ollut. Saabin paremmat penkit vaan on vielä pirusti paremmat kuin Saabin peruspenkit, mikä ajaa meitä hifistelijöitä etsimään niitä parempia.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: Miksi 9-5 mielummin, kuin 9-3?

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Kun kerran ot:tä vedetään niin lisättäköön väyrysmersun kangaspenkit. Faija ajeli moisella 300tkm, tuloksena välilevyn rappeumat alaselässä. Itsellä takana joku 50-100tkm samalla kapistuksella ja alaselästä niin ikään jotain kipeytynyt, on ne senverran hirveät hetekat :D

Kyl toi 9-3ss:n peruspenkki oli jotenkin sivuilta pehmeämpi kun vaikka b-vectran vastaavan tason penkit. Ei ollu hjuva. Mut nää 9-5:n paremmat, näitä on jokainen autoa ajanu kehunu spontaanisti. Eli Saab ;>
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Miksi 9-5 mielummin, kuin 9-3?

Viesti Kirjoittaja Risto »

AZP kirjoitti:Ainoa huonompi autonpenkki minkä muistan oli uusinta koria olevan Ässämersun Lang-version erillistakapenkki, jossa oli ihmeellinen kyhmy lapaluiden korkeudella. Penkki säätyi sähköllä joka suuntaan, ristiselän tukeakin sai liikuteltua vaikka minne, mutta yläselän kyhmy se vain pysyi häiritsevästi paikoillaan.
Vaikuttaa siltä, että hierontatoiminto on sammutettu huonoon kohtaan.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Miksi 9-5 mielummin, kuin 9-3?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Aika köyhää, jos sadan tonnin Mersussa pitää miettiä mihin kohtaan sen hierontatoiminnon sammuttaa. Kai siinä sentään pyyhkimet menee alas asti vaikka kytkis niistä virran pois kesken pyyhkimisen :lol:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2870
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miksi 9-5 mielummin, kuin 9-3?

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

^
Juu köyhiä vehkeitä ovat. Penkinlämmitinkin pitää itse napsauttaa päälle vrt. Saab og 900 :D
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Vastaa Viestiin