suomessa rekisteröidyt saabit

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Mertmi kirjoitti:Kyllä näkee, että saabin taru on lopussa, kun katsoo vuodesta -89 eteenpäin vuosimallien määriä rekisterissä. 8O

Tässähän alkaa kiirus tulemaan sen turbosatkun etsinnässä. Tuo YKÄ:n uhkaus paalauksesta ei ole mikään vitsi...
Kyllä näin taitaa valitettavasti olla. Tämä galluppi tukee todella hyvin tilastoja:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=15785

Itsellänikin on tarkoitus hankkia OG T16, Cabbe tai jopa aero joskus. Alkaa tulla kohta kiire...

Katsotaan tämänkin foorumin viestien määria, niin eniten viestejä on juuri 99/90/OG900 osiolla...
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eipä tuo mikään ihme ole, kun katsoo autojen määriä. Taisihan siitä joskus klubilaisten piirissä olla pientä "natinaakin", että kaikki ajaa og900:lla. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: suomessa rekisteröidyt saabit

Viesti Kirjoittaja lucaf »

lucaf kirjoitti:AKElta vuoden vaihteessa päivittyneet lukemat
tuoreet vuoden 2005 lukemat löytyy yo. linkistä nyt koskien kaikkia saab-malleja
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Ehdin postaamaan tämän jo tuonne noppa-keskusteluun:
jariha kirjoitti:noin puolet tuplis- ja noppakannasta on kadonnut kolmessa vuodessa
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kato on ollu kova, olen ollut itsekin todistamassa kahden nopan rekisteristä poistoa tuon kolmen vuoden aikana, velipoika sentään ajelee tyytyväisenä meikäläisen vanhalla nopalla. Tosin tuo -86:nen noppa on paljon yleisempi mitä mun -86:nen tonnari 1209/280. :lol:
67 tonnariakin on poistunut vuodessa. :cry:

Toisaalta noita 92:a satkuja on poistunut vain 6 kappaletta mikä on jo vähän vai onko ruotsista tuotu sitten loppupään satkuja enempi...

Mä olen kyllä vähän eri mieltä tuosta että kaikki saabistit ajelee og-satkuilla, ainakin mitä tapahtumissa on seurannu.
Tahtovat satkut olla selkeässä vähemmistössä, 99:t harvinaisii ja nopat ihan extremeä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

tonnareiden lukumäärääkehitys onkin sitten tällainen, onko siis kuluneen vuoden aikana romuttamisvauhti kasvanut tuontivauhtia suuremmaksi:

2002: 8095kpl
2003: 8173kpl
2004: 8197kpl
2005: 8084kpl
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

lucaf kirjoitti:tonnareiden lukumäärääkehitys onkin sitten tällainen, onko siis kuluneen vuoden aikana romuttamisvauhti kasvanut tuontivauhtia suuremmaksi
Juu, tonnarituonti ei riitä korvaamaan kiihtyvää vauhtia ruostuvien 80-luvun tonnarien poistumaa. On nuo muutkin 80-luvulla käyttöönotetut mallit hyvää vauhtia hupenemassa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

lucaf kirjoitti:tonnareiden lukumäärääkehitys onkin sitten tällainen, onko siis kuluneen vuoden aikana romuttamisvauhti kasvanut tuontivauhtia suuremmaksi:

2002: 8095kpl
2003: 8173kpl
2004: 8197kpl
2005: 8084kpl
ja 2006: 7882

ysiysien määrä tippunut 3500->2900.

tuoreet 12/2006 tiedot täältä:
http://kotisivu.mtv3.fi/lucaf/ake.html
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Satkut kyllä häviää vähän liian hyvää vauhtia.
2006=20 797kpl vm.1978-1993
2002=30 727kpl vm.1978-1993

30 727-20 797= 9930kpl poistettu kilvistä OG satkuja neljässä vuodessa 8O
Viimeksi muokannut Saabinsti, Pe Helmi 02, 2007 14:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Saabinsti kirjoitti:Satkut kyllä häviää vähän liian hyvää vauhtia.
2006=20 797kpl vm.1978-1993
2002=30 727kpl vm.1978-1993

30 727-20 797= 9930kpl paalattu OG satkuja neljässä vuodessa 8O
tuo on hurjaa faktaa. melkein pitäisi palkata vartiat konttoreiden oville estämään og-saabien omistajat poistamasta autoaan kilvistä! :D

9930... -> 6 satkua päivässä. tänäänkin lähti kuusi? ja eilen? ja toissapäivänä...? monestako olisi pienellä vaivalla tehty käyttöpeli moneksi vuodeksi? ihmisen kulutusjuhlalle ei näy loppua, uusi täytyy saada, vähintään naapurien kiusaksi.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

9-5T kirjoitti:
Saabinsti kirjoitti:
30 727-20 797= 9930kpl paalattu OG satkuja neljässä vuodessa 8O
Onhan tuossa luvussa mukana uuttavastaavina talteen laitetutkin jotka säilötään eikä ajeta loppuun.
Mutta kuitenkin suurin osa on mennyt paaliin... Ja Ruotsistahan on uitettu vielä tilalle, joten eiköhän sekin pienennä jonkun verran tuota lukua :roll:
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

niin, vuoden päästä nähdään paremmin miten huhtikuussa voimaan tuleva liikenteestäpoistomalli tulee vaikuttamaan näihin tilastoihin. eikös se mene niin, että huhtikuusta alkaen tehtyjä "taltiointeja" ei tarvitse poistaa rekisteristä säästyäkseen käyttöverolta.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Red Dragon
"Hirsch"
Viestit: 990
Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Red Dragon »

Og satkuissa jännä tilastomuutos

eli viistonokkia -87 lähes kaksi kertaa enemmän kuin pysty -86:ia,
vaikka vuonna 86 osa oli viistokeulaisia....
Sami R. #986
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Innostuin kaivelemaan arkistoja. Näköjään yli puolet Suomen og900:sista on jo poistettu rekisteristä.

Mulla on tallessa tammikuussa 1991 painettu 'hengennostatuslehtinen', jossa maahantuoja vakuuttelee Og900:n elinvoimaa. Tekstissä kerrotaan mm. seuraavaa:

"40 000 ysisatasesta 99% yhä liikenteessä!

Vuodesta 1979 lähtien on Suomessa myyty jo 40000 ysisatasta, joista lähes jokainen on edelleen kovassa käytössä. Mm. poikkeuksellisen vahvarakenteinen kori, maailman huippua edustavat maalaus- ja korroosionestomenetelmät, suuret sileät pinnat ja tuuletetut palkit ovat niitä tekijöitä, joiden ansiosta Saab on haluttu myös käytettynä."

Vuonna 1990 Saab 900:a myytiin esitteen mukaan yli 25 maassa yhteensä 44554 kappaletta. Viisi suurinta markkina-aluetta olivat Usa 17355, Ruotsi 6563, Englanti 4216, Suomi 2455 ja ehkä yllättäen Japani 1976 autolla.

Maailmanlaajuisesti 900:n osuus Saabin tuotannosta oli hieman vajaa 50%, mutta esim. Yhdysvalloissa 67% myydyistä Saabeista oli 900:sia. Suomessa osuus näyttää olleen n. 75%, Ruotsissa taas lienee ollut selvästi alle puolet.

Suomessa Saab oli vielä 1990 ostetuin isojen perheautojen (eli yli 1,6l bensiinimoottoriset autot) luokassa. Seuraavina Opel Vectra, Mazda 626, Ford Sierra ja Honda Accord. Saab 9000 oli 16. sijalla 791 myydyllä autolla (tammi - marraskuu).

Koska tämä lehdykkä on painettu 1991, tästä ei tietenkään selviä, paljonko OG 900:a kaikenkaikkiaan myytiin Suomeen. Tammikuun 1991 jälkeen myynti jatkui n. 2,5 vuotta laskevin käyrin, joten voisi veikata, että lopullinen määrä olisi ollut jonkin verran alle 45 000. Nyt voisi siis julistaa että "40 000 ysisatasesta lähes 50% yhä liikenteessä!"

Aikaa on kulunut paljon, tuon painoaikaan vanhimmatkin ('79) og-satkut olivat nuorempia kuin tuoreimmat ('93 umpi ja '94 cab) ovat nyt. Kyllä satku saattaa viiden vuoden päästä olla jo aika harvinainen arkiliikenteessä ja katukuvassa... harmi.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

9-5T kirjoitti: Tapahtuukohan silloin sama kuin Skodalla jokunen vuosi sitten ja päästään eroon esim. luulosta että Saab kuluttaa paljon.
Niin, onhan asiassa toikin puoli :D

Rekisteristäpoistot neljän vuoden aikana keskimäärin 2500 / vuosi eli kuitenkin vähemmän kuin rekisteröintejä oli parhaina myyntivuosina. Ja paljon vähemmin äänin - 900han oli komeasti myydyin auto isojen perheautojen luokassa (eli kaikki bensiinikäyttöiset henkilöautot yli 1600 cm3) monia vuosia perättäin.

Tosin Saab 900:n asemaa isojen perheautojen markkinajohtajana edesauttoi sellainen tilastotekninen seikka, että useimmilla kilpailijoilla (Mazda 626, Opel Ascona / Vectra, Ford Taunus / Sierra / Mondeo, BMW 300-sarja, Peugeot 405 yms.) mallisarja jakautui tilastoissa kahtia: 1,6-koneiset mallit luokiteltiin 'keskikokoisiin perheautoihin 1300 - 1600 cm3' ja 1,8:t ja 2,0:t yms. 'isoihin perheautoihin yli 1600 cm3'. Saab 900:t menivät kaikki samaan kategoriaan.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Vastaa Viestiin