Jos kyytiin mahtuu, niin mulla ois yks boksi menossa PCS:lle.Turbo Sensonic kirjoitti:
En tiedä, kuinka kauan tuo hihna kestää, mutta toivottavasti sillä pääsee ensi torstaiksi Jyväskylään, jossa olisi tarkoitus PCS:llä asentaa mun autoon uudet jarrut ja tsekkailla, mistä tuo voimakas moottorijarrutus oikein johtuu
Autoni tukkoisuus ;-( ;-)
Re: Jälleen tukkoisuudesta :-(
#1730
500whp.net member
500whp.net member
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Jep. Riku sanoi, että heillä on varastossa noita kiristinrullia. Ja että se tosiaan voi sitten loppuen lopuksi hajota kappaleiksiMusti kirjoitti:Jos tuossa sinun autossa on samanlaiset hihnakiristimet kuin tonnarissa, niin ilmeisesti siellä on sitten k.o. rullat menossa. Vaihto (hihna + kaksi kiristinrullaa) tonnariin maksoi vuosi sitten n. 200e (Torekilla).
Saabnetissä oli aikoinaan juttua, että kiristinrulla saattaa hajota lopulta palasiksi. Niin että rauhallisia ajomatkoja vaan...
Musti
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
![Kuva](http://www.howardforums.com/images/smilies/beer2.gif)
Sitten pääsisi taas ajelemaan autolla normaalisti
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Joo, ei muuta kuin mukaan vaan, niin toimitetaan perilleVigge kirjoitti:Jos kyytiin mahtuu, niin mulla ois yks boksi menossa PCS:lle.
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
'Jep. Riku sanoi, että heillä on varastossa noita kiristinrullia. Ja että se tosiaan voi sitten loppuen lopuksi hajota kappaleiksi
Harvemminpa kait ne rullat ehtii hajota ennen kuin matka pysähtyy hihnan hyppäämiseen paikoiltaan... ja jatkuu sitten hinausauton perässä. Käsittääkseni hihnasysteemi on kaikissa B204 ja B234 moottoreissa sama, eli NG900:n hihna tekee samat temput kuin uudempien tonnareidenkin.
Noiden rullien ja automaattisen kiristäjän kanssa ei kannata kauheasti leikkiä. Pahimmassa tapauksessa pääsee vielä laturiremonttiinkiin hihnan ja rullien vaihdon lisäksi. Itselläni on hihna kertaalleen hypännyt pari uraa sivuun ja hihnapyörän reuna leikkasi hihnasta sopivan suikaleen joka sujahti laturin sisään sykkyrälle akselin ympärille. Sittenpä sai vaihtaa laturinkin laakerit samaan syssyyn
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Homman nimi noissa rullissa on se että ne ovat yksinkertaisesti alimitoitettuja. Laskennallisesti rullien laakerit kestävät maailman tappiin kun ei huomioida sitä automaattisen hihnankiristimen toiminnassa on lämpötilariippuvuus vaimennninöljyn viskositeetin vuoksi. Kylmällä kelillä vaimennin on sen verran jäykkä että hihnasta ja pyörien epäkeskeisyyksistä tulee rullille sen verran iskuja kestoikä laskee kuin lehmän häntä.
Piirtelin jo kertaalleen alumiinirullat järeämmillä laakereilla, mutta en ole saanut aikaiseksi teettää/tehdä niitä kun ei ole itsellä ollut varsinaista tarvetta näkyvissä lähiaikoina.
-J-
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Merkillinen moottorijarrutus vaivaa yhä
Vaikuttaisi siltä, että vika ei ole mikään paha, mutta kun nyt vain saisi selville, että mikä sen aiheuttaa.
Tuli sunnuntaina kokeiltua, ahtaako auto viastaan huolimatta moitteettomasti. Saabin turbomittarin viisari meni punaisen alueen tappiin saakka, joten kyllä ahdot on ainakin OK.
Seuraavaksi täytyy kokeilla seuraavat keinot:
1) vaihdan sytytystulpat NGK BCR 8ES:istä takaisin normaalitulppiin. Jospa noi tulpat ei käykään meikäläisen autoon (mitä on kyllä tosi vaikea uskoa).
2) täytyy putsata kaasuläppäkotelo.
3) katalysaattorin kunto (onko osittain "tukossa", tuskinpa) täytyy tsekata. Lambdasondi kiinni ekaan sille varattuun paikkaan ja jätän varsinaisen lambdasondin paikan ennen katalysaattoria auki. Jos auto ei enää moottorijarruta niin voimakkaasti kuin ennen, niin sitten vika on katalysaattorissa.
4) vaihdan Maptunilta ostamani bypass -venttiilin orkkis bypass -venttiiliin. Jos tuo Maptunin vena olisi vaikka sen verran tiukka, että se ei laske moottorijarrutuksessa "höyryjä pihalle".
5) pitäisi selvittää wastegaten toimivuus (aukeaako kunnolla jne.).
6) pitää selvittää, onko moniurahihnassa jotain, joka jarruttaisi auton menoa (jonkun pyörän laakerivika tms.).
7) toimiiko tyhjäkäyntiventtiili kunnolla, eli saako tyhjäkäyntiventtiili moottorijarrutuksen yhteydessä 12 V:n jännitteen.
Tuskin moottorissa on mitään sisäistä vikaa, jos auto toimii hyvin ja ahtaa täysillä. Kinkkinen juttu, joka v
t
ttaa kyllä aivan äärettömästi ![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Tuli sunnuntaina kokeiltua, ahtaako auto viastaan huolimatta moitteettomasti. Saabin turbomittarin viisari meni punaisen alueen tappiin saakka, joten kyllä ahdot on ainakin OK.
Seuraavaksi täytyy kokeilla seuraavat keinot:
1) vaihdan sytytystulpat NGK BCR 8ES:istä takaisin normaalitulppiin. Jospa noi tulpat ei käykään meikäläisen autoon (mitä on kyllä tosi vaikea uskoa).
2) täytyy putsata kaasuläppäkotelo.
3) katalysaattorin kunto (onko osittain "tukossa", tuskinpa) täytyy tsekata. Lambdasondi kiinni ekaan sille varattuun paikkaan ja jätän varsinaisen lambdasondin paikan ennen katalysaattoria auki. Jos auto ei enää moottorijarruta niin voimakkaasti kuin ennen, niin sitten vika on katalysaattorissa.
4) vaihdan Maptunilta ostamani bypass -venttiilin orkkis bypass -venttiiliin. Jos tuo Maptunin vena olisi vaikka sen verran tiukka, että se ei laske moottorijarrutuksessa "höyryjä pihalle".
5) pitäisi selvittää wastegaten toimivuus (aukeaako kunnolla jne.).
6) pitää selvittää, onko moniurahihnassa jotain, joka jarruttaisi auton menoa (jonkun pyörän laakerivika tms.).
7) toimiiko tyhjäkäyntiventtiili kunnolla, eli saako tyhjäkäyntiventtiili moottorijarrutuksen yhteydessä 12 V:n jännitteen.
Tuskin moottorissa on mitään sisäistä vikaa, jos auto toimii hyvin ja ahtaa täysillä. Kinkkinen juttu, joka v
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Jälleen tukkoisuudesta :-(
Tässä tilanne kuvalla havainnollistettunaTurbo Sensonic kirjoitti: Eilen kun tulin kotiin kaupasta auton ollessa lämmin, ajoin se pihaan ja kaasuttelin tyhjäkäynnillä kolme-neljä kertaa johonkin 4000 rpm:n tuntumaan ja annoin kierrosten valahtaa takaisin tyhjäkäyntilukemiin.
Sammutettuani auton ja lyötyäni oven kiinni haistoin lämmenneen kumin hajun
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Kuva](http://www.kolumbus.fi/niko.santala/kaasuttelut.jpg)
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
Re: Jälleen tukkoisuudesta :-(
LOLNG900T kirjoitti:
Tässä tilanne kuvalla havainnollistettuna![]()
#1730
500whp.net member
500whp.net member
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
ja eix toi savu tullutkin putkenpäästä eikä mistään muusta ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Jälleen tukkoisuudesta :-(
Ha ha haa, very funny guysNG900T kirjoitti:Tässä tilanne kuvalla havainnollistettuna![]()
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
No mun auto ei sentään savuta ja se ahtoi viime sunnuntaina Saabin turbomittarin punaisen alueen tappiin
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Ei toi mun auton vika voi mikään iso olla, mutta kyllähän se v
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
aina olemme tuomassa iloa sinunkin elämääsi TurboMiäs
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta