Ikuisuuskysymys Nasta vai Kitkat.
Kitkoille se ääni meni
ei ole nastoja ollut muutamaan talveen ikävä.
Eilen tosin jouduin ässän alle laittaa nastat, kun semmoset oli tallin nurkassa joutilaana. Ja vanhat loppuun ajetut blizzakit väistyi(takana oli pintaa noin 0.5mm ja edessä juuri lain vaatimat). Tuntuu jotenkin pidoltaan nämä alla olevat nastat surkeilta kun vertaa niitä noihin kitkoihin. Ehkä vaikuttaa osaltan nastoissa se että niitä nastoja on edessä tallessa noin 20% vaikka pintaa on noin 7mm takana on kyllä liki täysi nastoitus.tuo nasta pako haittaakin mua kaikista eniten noissa nastarenkaissa.aina kun nastat ollut niin jotenki etupäästä on nastat kadonneet kummasti, ja silloin renkaalla ei tee juuri mitään enään vaikka pintaa olisikin.
Jotenkin vaan tuntuu että ne kitkat pitää paremmin näillä keleillä mitä nyt kouvola-heinola-lahti akselilla on ollut.
ei ole nastoja ollut muutamaan talveen ikävä.
Eilen tosin jouduin ässän alle laittaa nastat, kun semmoset oli tallin nurkassa joutilaana. Ja vanhat loppuun ajetut blizzakit väistyi(takana oli pintaa noin 0.5mm ja edessä juuri lain vaatimat). Tuntuu jotenkin pidoltaan nämä alla olevat nastat surkeilta kun vertaa niitä noihin kitkoihin. Ehkä vaikuttaa osaltan nastoissa se että niitä nastoja on edessä tallessa noin 20% vaikka pintaa on noin 7mm takana on kyllä liki täysi nastoitus.tuo nasta pako haittaakin mua kaikista eniten noissa nastarenkaissa.aina kun nastat ollut niin jotenki etupäästä on nastat kadonneet kummasti, ja silloin renkaalla ei tee juuri mitään enään vaikka pintaa olisikin.
Jotenkin vaan tuntuu että ne kitkat pitää paremmin näillä keleillä mitä nyt kouvola-heinola-lahti akselilla on ollut.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Kyllä kitkoilla kelpaa ajella kun pysyy pääteillä. Tai sitten siellä missä on lunta. Epäsäännöllisesti hoidetut sivutiet (ns. alempi hoitoluokka, eli aurataan jos muistetaan 4-6 tuntia lumisateen jälkeen, mutta samat veromaksut kyllä peritään ajallaan) kysyvät nopeita refleksejä tai hyviä renkaita joista jälkimmäiset korjaavat hivenen noita refleksejä.
Verrattuna aiempiin talvirenkaisiin nykyiset tuntuvat olevan ennemminkin muovinpaloja kuin kumia. Pito on huonontunut koko ajan asfalttiominaisuuksien viedessä siltä painoarvoa. Eikä mikään 205/50 sarjan rengas ole talvirengas, tai voihan se joissain oloissa ollakin, mut tiellä ei saa olla viittä senttiä vastasatanutta lunta.
Toisaalta jos me kaikki ajaisimme kitkoilla niin kuinkahan kävisi? Siihen nastan tekemään raapaisuun tarttuu kitkakin paremmin. Vois olla kiiltävät polanteet jos kaikki rullais kynnettömillä kumeilla, tai hiekkaa sais kylvää nelinkertaisen määrän ja joka kesä maalauttaa helmat ja massata pyöräkotelot.
Niin N****n 2:t löytyy mutta olkoot ne viimeiset ko. valmistajan renkaat. Siis ei voi olla kulmikkaampia renkaita ajaa, ensin pitää tautisesti ja sitten ykskaks mennään perä edellä. 185/65 on profiili joka on jo liian leveä talvikäyttöön. Auto korjaantuisi Suomen nopeusrajoituksiin katsoen huomattavasti jos saisi asialliset 165-15 renkaat, ei Bar*meita kiitos!
Verrattuna aiempiin talvirenkaisiin nykyiset tuntuvat olevan ennemminkin muovinpaloja kuin kumia. Pito on huonontunut koko ajan asfalttiominaisuuksien viedessä siltä painoarvoa. Eikä mikään 205/50 sarjan rengas ole talvirengas, tai voihan se joissain oloissa ollakin, mut tiellä ei saa olla viittä senttiä vastasatanutta lunta.
Toisaalta jos me kaikki ajaisimme kitkoilla niin kuinkahan kävisi? Siihen nastan tekemään raapaisuun tarttuu kitkakin paremmin. Vois olla kiiltävät polanteet jos kaikki rullais kynnettömillä kumeilla, tai hiekkaa sais kylvää nelinkertaisen määrän ja joka kesä maalauttaa helmat ja massata pyöräkotelot.
Niin N****n 2:t löytyy mutta olkoot ne viimeiset ko. valmistajan renkaat. Siis ei voi olla kulmikkaampia renkaita ajaa, ensin pitää tautisesti ja sitten ykskaks mennään perä edellä. 185/65 on profiili joka on jo liian leveä talvikäyttöön. Auto korjaantuisi Suomen nopeusrajoituksiin katsoen huomattavasti jos saisi asialliset 165-15 renkaat, ei Bar*meita kiitos!
Viimeksi muokannut bluewolf, Ti Marras 25, 2003 17:21. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
*Saabismi on sairautta....sanovat ne jotka eivät koskaan kykene omistamaan sitä *
-1797-
-1797-
Ekat kitkat tuli alle -99, enkä kyllä enää ajattelisikaan nastoja.
Vertailun vuoksi kokeilin talven vanhoilla Blizzakeillani ajaa "pääkallokelissä" eli kun alkaa tie jäätymään, jonka perään lähdin mamman Audilla jossa kaksi-kolme -vuotta vanhat mutta hyväkuntoiset- ja pintaiset nastat. Ero oli ihan törkeä, siis kitkojen hyväksi. Itsekkin ihan yllätyin!
Joojoo tiedetään että asiaan vaikuttaa moni asia kuten juuri renkaiden ikä, mutta tässä tapauksessa kitka hakkasi (vanhan) nastan 100-0.
Eli ääni kitkoille, ehdottomasti!
Vertailun vuoksi kokeilin talven vanhoilla Blizzakeillani ajaa "pääkallokelissä" eli kun alkaa tie jäätymään, jonka perään lähdin mamman Audilla jossa kaksi-kolme -vuotta vanhat mutta hyväkuntoiset- ja pintaiset nastat. Ero oli ihan törkeä, siis kitkojen hyväksi. Itsekkin ihan yllätyin!
Joojoo tiedetään että asiaan vaikuttaa moni asia kuten juuri renkaiden ikä, mutta tässä tapauksessa kitka hakkasi (vanhan) nastan 100-0.
Eli ääni kitkoille, ehdottomasti!
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 77
- Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 21:33
- Paikkakunta: Kuopio
280+400 ja nastat
Jääpidon vuoksi nastat, absolutely. Vuosina 1998 syksy - 2000 kevät oli kitkat, ja ennakoivalla ajolla olivat useimmiten ok. Ajan eniten Kuopion, Keski-Suomen ja Tampereen seudulla, vähemmän aivan etelässä. Muutaman kerran vuodessa pohjoisempana.
Peinun huomautus risteysajosta (s. 1) on hyvä. Sitä paitsi, jos me nastamiehet ei niitä risteyksiä karhennettaisi, niin olisivat ne kyllä aikamoisia liukupintoja.
Peinun huomautus risteysajosta (s. 1) on hyvä. Sitä paitsi, jos me nastamiehet ei niitä risteyksiä karhennettaisi, niin olisivat ne kyllä aikamoisia liukupintoja.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 77
- Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 21:33
- Paikkakunta: Kuopio
H280/400
Ks. yo. viestini. Mitä HITTOA tuo "kaasari" käyttäjätunnukseni alla tarkoittaa?
Nyt on ekan kerran kitkat alla ja tähän mennessä on toiminu helvetin hyvin, ei mitään ongelmia..Tosin vielä ei oo ollu mitään ihan pääkallokelejä..Ja noi kitkat jotka nyt on alla on seissy kaks vuotta autokatoksen alla ilman mitään käyttöö niin ei varmaan oo parhaassa mahdollisessa kunnossa mut silti tuntuu toimivan hienosti...
Sehän on selvää ettei kitkarengas paljaalla jäällä voi pitää yhtä hyvin ku nasta, mutta ne kerrat kun täällä etelässä tosiaan on sellasia kelejä ovat kyllä tosi harvassa..Ja sillon kun tosiaan on kammo liukasta niin pitää vaan ajaa hitaammin ja ennakoida kaikki pysähdykset jne, ja sen joutuu tekemään myös nastoilla..
Sit on tosiaan toi kesto kysymys josta Vigge puhu..Pitää nyt kattoo miten noi kestää jos niitää päätyy käyttämään jatkossakin..Mutta se mikä on aivan selvää on että kitkoilla on miljoona kertaa mukavampaa ajaa paljaalla asvaltilla kuin nastoilla..Kitkat on niin pirun hiljaset, ainaki noi Nokialaiset mitkä mulla on alla
Mut jos tän talven ajelis noilla niin sitten osaa paremmin sanoa, mut tosiaan ensituntumalta oon kyllä erittäin positiivisesti yllättynyt
Eli mun ääni meni kitkoille tällä kertaa...
Sehän on selvää ettei kitkarengas paljaalla jäällä voi pitää yhtä hyvin ku nasta, mutta ne kerrat kun täällä etelässä tosiaan on sellasia kelejä ovat kyllä tosi harvassa..Ja sillon kun tosiaan on kammo liukasta niin pitää vaan ajaa hitaammin ja ennakoida kaikki pysähdykset jne, ja sen joutuu tekemään myös nastoilla..
Sit on tosiaan toi kesto kysymys josta Vigge puhu..Pitää nyt kattoo miten noi kestää jos niitää päätyy käyttämään jatkossakin..Mutta se mikä on aivan selvää on että kitkoilla on miljoona kertaa mukavampaa ajaa paljaalla asvaltilla kuin nastoilla..Kitkat on niin pirun hiljaset, ainaki noi Nokialaiset mitkä mulla on alla
Mut jos tän talven ajelis noilla niin sitten osaa paremmin sanoa, mut tosiaan ensituntumalta oon kyllä erittäin positiivisesti yllättynyt
Eli mun ääni meni kitkoille tällä kertaa...
Viimeksi muokannut pade, Ti Marras 25, 2003 19:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nastoille meni minunkin ääni. Vanhasta Saabista kun jäi vain talven ikäiset HKPL-nastakumit jotka koon puolesta sopivat myös uuteen kiesiinkin.kallejh kirjoitti:Vertailun vuoksi kokeilin talven vanhoilla Blizzakeillani ajaa "pääkallokelissä" eli kun alkaa tie jäätymään, jonka perään lähdin mamman Audilla jossa kaksi-kolme -vuotta vanhat mutta hyväkuntoiset- ja pintaiset nastat. Ero oli ihan törkeä, siis kitkojen hyväksi.
Kitkoja saatan olla kokeilemassa seuraavaksi, kun saa vanhat reilun 10tkm talviajolla kulutettua loppuun tai kenties jo muumioituvat sitä ennen
Kitkoissa taitaa vain olla ongelmana se, että olisi osattava vaihtaa ne ajoissa uusiin eikä vain seurata kulutuspinnan kulumista sallittuun minimiin ja ihmetellä 4-5 vuotta alla olleiden "kovettuneiden" kitkojen (myös nastarenkaissa) heikkoa pitoa.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Re: H280/400
Se on sun tämän hetken "titteli"pulkkane kirjoitti:Ks. yo. viestini. Mitä HITTOA tuo "kaasari" käyttäjätunnukseni alla tarkoittaa?
Lue lisää täältä
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=1694
#1730
500whp.net member
500whp.net member