autoliikkeen (lue: jopparin) vastuu
Osaisiko joku neuvoa mitä kannattaisi tehdä???
Ostin Saabbini noin 2 kuukautta sitten 9-3 2.0t se ajettu 180tkm. Ja nyt parin
tuhannen kilometrin jälkeen hajosi vaihdelaatikko (tasauspyörästön kohdalla reikä eikä liiku eteen eikä taakse).
Autossa on 3kk käyttöturva jossa myyjä päättää korjaus liikkeen. ostaja maksaa 300€ omavastuun ja loput kulut menee puoliksi myyjän kanssa.
Otin yhteyttä auton myyjään ja ilmoitin auton hajoamisesta. samalla ilmoitin että tietäisin yhden käyttämättömän vaihdelaatikon hintaan 1200€. myyjä sanoi sen olevan liian kallis ja hommaavansa halvemman. viikon kuluttua myyjä ilmoitti löytäneensä "vähän ajetun" käytetyn vaihdelaatikon mikä on ruotsista tuotu
ja hintaa 1300€. Laatikon piti myös olla oikeanlainen eli samalla välityksellä. ja että korjaus tapahtuisi viikon kuluttua. Koitin kysyä voitaisiinko laittaa se vaihdelaatikko minkä minä kerroin löytäneeni. mikä olisi halvempi ja käyttämätön. mutta se ei ollut mahdollista kun Myyjä oli jo ostanut vahdelaatikon eikä sitä voi palauttaa. Kysyin myös jotain tietoja vaihdelaatikosta kuten paljon ajettu ja tyyppikilven tietoja. mutta niitä ei
kertonut.
Kekustelimme useasti lopullisesta summasta minkä joutuisin maksamaan ja pääsimme "ratkaisuun". että maksaisin n.800e.
Tänään aamulla vein auton korjaukseen ja ja näin vaihdelaatikon mikä vaihdetaan autooni rikkinäisen tilalle. laatikkoon oli kiinnitetty autovahinkokeskuksen lappu missä oli tietoja laatikosta: Saab 9-3 vm 1999 2.0i B. Laatikon tyyppikilvessä oli merkinnät: FM53505 ja I4.45.
omien johtopäätösten perusteella Kyseessä on vapaasti hengittävän laatikko. erona ainakin välitys suhde. Nyt odottelen minkälainen auto takaisin tulee.
Mitä tälläisestä "korjauksesta" voisi maksaa??? omasta mielestä ei mitään...
Kiitos lukemisesta ja mielipiteistä vielä isompi kiitos.
Ostin Saabbini noin 2 kuukautta sitten 9-3 2.0t se ajettu 180tkm. Ja nyt parin
tuhannen kilometrin jälkeen hajosi vaihdelaatikko (tasauspyörästön kohdalla reikä eikä liiku eteen eikä taakse).
Autossa on 3kk käyttöturva jossa myyjä päättää korjaus liikkeen. ostaja maksaa 300€ omavastuun ja loput kulut menee puoliksi myyjän kanssa.
Otin yhteyttä auton myyjään ja ilmoitin auton hajoamisesta. samalla ilmoitin että tietäisin yhden käyttämättömän vaihdelaatikon hintaan 1200€. myyjä sanoi sen olevan liian kallis ja hommaavansa halvemman. viikon kuluttua myyjä ilmoitti löytäneensä "vähän ajetun" käytetyn vaihdelaatikon mikä on ruotsista tuotu
ja hintaa 1300€. Laatikon piti myös olla oikeanlainen eli samalla välityksellä. ja että korjaus tapahtuisi viikon kuluttua. Koitin kysyä voitaisiinko laittaa se vaihdelaatikko minkä minä kerroin löytäneeni. mikä olisi halvempi ja käyttämätön. mutta se ei ollut mahdollista kun Myyjä oli jo ostanut vahdelaatikon eikä sitä voi palauttaa. Kysyin myös jotain tietoja vaihdelaatikosta kuten paljon ajettu ja tyyppikilven tietoja. mutta niitä ei
kertonut.
Kekustelimme useasti lopullisesta summasta minkä joutuisin maksamaan ja pääsimme "ratkaisuun". että maksaisin n.800e.
Tänään aamulla vein auton korjaukseen ja ja näin vaihdelaatikon mikä vaihdetaan autooni rikkinäisen tilalle. laatikkoon oli kiinnitetty autovahinkokeskuksen lappu missä oli tietoja laatikosta: Saab 9-3 vm 1999 2.0i B. Laatikon tyyppikilvessä oli merkinnät: FM53505 ja I4.45.
omien johtopäätösten perusteella Kyseessä on vapaasti hengittävän laatikko. erona ainakin välitys suhde. Nyt odottelen minkälainen auto takaisin tulee.
Mitä tälläisestä "korjauksesta" voisi maksaa??? omasta mielestä ei mitään...
Kiitos lukemisesta ja mielipiteistä vielä isompi kiitos.
ei helevetti. Olisin tuossa vaiheessa nostanut aikammoisen metelin. Eihän siihen mitään vaparin lootaa voi laittaa. Tuo alkaa olemaan jo eri auto kuin mistä maksoit. Nyt kannattaa jo kerätä kunnon raivo päälle ja alkaa meuhkaamaan oikein kunnolla jos ei kerta meinaa minkään näköistä puhetta uskoa.




9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
- Gouldenwind
- "Hirsch"
- Viestit: 906
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2003 11:39
- Paikkakunta: PORI
Ainakin markka-aikaan (n.8vsitten) vielä kuluttajaasiamies ei puuttunut alle 5000mk:n autokauppoihin en tiedä onko tallianen raja vielä ja kuinka suuri tänäpäivänä. Anteeksi mutta en myöskään ymmärrä jos auto myydään tekstein korjattavasi yms niin eihän se mikään häävi voi ollakkaan, sitten ehkäpä eri asia jos myyjä puhuu vain pikku jarruviasta ja kansi paskana, mutta mulla ainakin käsitys että mäkin tiedän enemmän tekniikasta kun automyyjät voi ne osata sanoo missä mallissa on ilmastointi ja airpäkki hienoine liituraita pukuineen jopparit taas ehkäpä tietää mut ei kerro 

SonmH kirjoitti:Osaisiko joku neuvoa mitä kannattaisi tehdä???
Ostin Saabbini noin 2 kuukautta sitten 9-3 2.0t se ajettu 180tkm. Ja nyt parin
tuhannen kilometrin jälkeen hajosi vaihdelaatikko (tasauspyörästön kohdalla reikä eikä liiku eteen eikä taakse).
Autossa on 3kk käyttöturva jossa myyjä päättää korjaus liikkeen. ostaja maksaa 300€ omavastuun ja loput kulut menee puoliksi myyjän kanssa.
Autossa on kuluttajasuojalain mukainen virhe, jos
- auto ei ole annettujen tietojen mukainen,
- myyjä on jättänyt olennaisia tietoja kertomatta,
- auto on hintaansa nähden huonommassa kunnossa kuin sinulla oli aihetta olettaa.
Huomaa kuitenkin, että virheenä ei pidetä normaalia kulumisesta aiheutuvaa vikaa.
Kuluttajansuojalain virhevastuuta koskevat säännökset ovat muuttuneet siten, että kuuden kuukauden kuluessa tavaran luovutuksesta ilmenevän virheen oletetaan olleen tavarassa jo luovutushetkellä ja kuuluvan myyjän vastuulle. Kuuden kuukauden virheolettamaa sovelletaan myös käytetyn tavaran kauppaan. Myyjän vastuulla on esimerkiksi virhe, joka ilmenee käytetyssä autossa kuuden kuukauden aikana luovutuksesta, jos myyjä ei osoita, että virhe on syntynyt vasta luovutuksen jälkeen. Myyjä ei ole vastuussa myöskään silloin, jos on kyse esimerkiksi tavanomaisesta kulumisesta tai ostajan vastuulla olevasta vääränlaisesta käsittelystä.
Asiakkaalla on oikeus vaatia, että autoliike korjaa virheen veloittamatta siitä asiakasta. Toinen tavallinen vaihtoehto on virhettä vastaava hinnanalennus. Viimeisenä vaihtoehtona ostaja voi purkaa kaupan ja vaatia vahingonkorvausta. Liikenteeseen myytävän halvankaan auton kunto ei saa olla niin huono, että liikenneturvallisuus kärsii.
Jos kaupasta aiheutuu ongelmia, ota ensin yhteys myyjään. Tee valitus myyjälle mahdollisimman nopeasti virheen huomattuasi. Valitus on tehtävä kohtuullisessa ajassa siitä kun ostaja huomasi virheen tai kun hänenolisi se pitänyt havaita. Tavaran virhettä koskeva ilmoitus voidaan kuitenkin aina tehdä kahden kuukauden kuluessa siitä, kun ostaja tosiasiallisesti havaitsi virheen.
Mikäli ette pääse myyjän kanssa yhteisymmärrykseen, ota yhteyttä kunnalliseen kuluttajaneuvojaan. Kuluttajaneuvoja kertoo oikeuksistasi ja auttaa neuvottelussa autoliikkeen kanssa. Mikäli neuvottelu ei johda tulokseen, kuluttajaneuvoja auttaa valituksen tekemisessä kuluttajavalituslautakuntaan. Tee valitus kohtuullisessa ajassa, heti vian ilmettyä.
Lähde: http://www.kuluttajavirasto.fi/ostajanoppaat/
Eski
Omavastuu
Itsellä auto huollossa. Kirjoittelin tuonne 9-5 palstalle tapauksesta. Mulla sama 300egen omavastuu ku ketjun aloittajalla.
Ahtopaineet tökkii kiihdyttäessä. Huoltoon siis ottivat auton ja ei vielä sinne mennessä suostunut myyjä ottamaan maksuja kontolleen. Tulee muuten mulle iso paukku kun maksan parista huollosta ja kahden viikon laina-autosta varmaa jotain vuokraa. Vahava usko kuitenkin on, etten mittän joudu maksamaan.
Niinkuin edellinen kirjoittaja kiteytti: vastuu on myyjällä. Vaihdeloota on kyllä kuluva osa mut kyllä sen pitää normaalia hämmentämistä kestää. Kyl mä löisin nyrkkiä pöytään tossa sun tapauksessa. Jollei auta niin Bud Spencer isku keskelle kaljua.
Ahtopaineet tökkii kiihdyttäessä. Huoltoon siis ottivat auton ja ei vielä sinne mennessä suostunut myyjä ottamaan maksuja kontolleen. Tulee muuten mulle iso paukku kun maksan parista huollosta ja kahden viikon laina-autosta varmaa jotain vuokraa. Vahava usko kuitenkin on, etten mittän joudu maksamaan.
Niinkuin edellinen kirjoittaja kiteytti: vastuu on myyjällä. Vaihdeloota on kyllä kuluva osa mut kyllä sen pitää normaalia hämmentämistä kestää. Kyl mä löisin nyrkkiä pöytään tossa sun tapauksessa. Jollei auta niin Bud Spencer isku keskelle kaljua.
Matin ja Mervin hääloma-viinaa ja kevyttä käsirysyä!!
Itse en ainakaan hyväksyisi jos kyseessä on vaparin laatikko ja jos laatikon ajomäärästä ei ole tietoa niin en antaisi kyllä myöskään laittaa esim. 300tkm ajettua lootaa muuten 180tkm ajettuun autoon! Autoliike saisi minnusta aunakin tuossa tapauksessa hommata tilalle uuden tai ainakin huolletun laatikon, muuten vaatisin hyvityksiä, autoin arvohan käytännössä laskee.
ESIM:
Ostat ehjän 100tkm ajetun auton hintaan A --> ajat 10tkm---> laatikko laukeaa---> liike vaihtaa alle 200tkm ajotun lootan---> auton jällenmyyntiarvo laskee kun osalla autosta on ajettu jo 200tkm---> todellinen auton arvo olisikin ollut/ on laatikon vaihdon jälkeen nA ,n<1
Joten itse vaatisin sellaisia osia ettei arvo laske tai hyvitystä kauppahintaan!
ESIM:
Ostat ehjän 100tkm ajetun auton hintaan A --> ajat 10tkm---> laatikko laukeaa---> liike vaihtaa alle 200tkm ajotun lootan---> auton jällenmyyntiarvo laskee kun osalla autosta on ajettu jo 200tkm---> todellinen auton arvo olisikin ollut/ on laatikon vaihdon jälkeen nA ,n<1
Joten itse vaatisin sellaisia osia ettei arvo laske tai hyvitystä kauppahintaan!
Edelleen näistä autokauppa-aiheista: (itse merkkiliikkeessä töissä), ei ainakaan meillä kukaan järkevä ostaja oletakkaan saavansa mitään turvaa näille "myydään korjattavaksi" -autoille, eli muutaman satasen lintoille jotka yleensä myydään suoraan jobbareille.
Ihan auton hintaisiin autoihin taas varmasti saa kuluttajasuojalain turvalla siihen kuuluvan osan, eikä taas järkevästi toimiva liike yritäkkään mitään väärän auton osaa sinne tarjota....
Ihan auton hintaisiin autoihin taas varmasti saa kuluttajasuojalain turvalla siihen kuuluvan osan, eikä taas järkevästi toimiva liike yritäkkään mitään väärän auton osaa sinne tarjota....