Saabeista pitäisi näkyä vain pakolliset tiedot, muihin arvoihin tarvitaan tech 2.
Pakollisia tietoja vain 20 kpl enemmän kuin nuo mitä täällä sanotaan vaadittavan. Käsittääkseni erillistä eurooppalaista standardia tuolle väylälle ei ole, joten ainakin kaikista autoista joita viedään USA:an pitäisi löytyä täysi määrä.
Vaikka tämä ongelma ei omaa kalustoa koskekaan, niin jotenkin surkuhupaisaa on tuo suomalaisten EU -päättäjien tarve olla joka asiassa se mallioppilas. Ei taida olla juuri muita kuin Saksa, jossa tätä kyseistä testiä vaaditaan katsastuksessa ja siellä on paikalla merkkikohtaiset mittarit yms.
Mutta suomalaistenhan on taas kerran oltava paavillisempia kuin paavi itse.
Ennen ryömittiin toveri neukkujen edessä, nyt ryömitään Brysselin jalkojen juuressa hyväksyntää hakien. Että osaa ällöttää taas kerran.
Mulla tuli hylsy tänään A3:sesta (aj.29tkm) mikä on 2000 mallia mutta rekisteröity 2001... Koko autossa ei siis ole sitä testimahdollisuutta.. Pitää anoa jotain v*^tun erikoislupaa AKE:ltä ja maahantuonnista. Sitten olisi mahiksia saada leima..
poiminta yhdeltä palstalta. Näinkin voi käydä ei mee ihan putkeen tää uusi järjestelmä.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2 Zaino Show Car PolishTrolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Mulla alkaa olla katsastus ajankohtainen - maaliskuun loppuun mennessä pitäisi käydä leima hakemassa. Autossa on SP steg 1 ja -98, eli ei OBD-mittauspakkoa. Lastulla on tällä autolla ajettu muutama tonni ja ollut kahdessa autossa ennen mua. Trionic 5 kyllä nollautuu 15min jälkeen akun irrotuksesta, ei hajua jääkö sinne mitään tietoja ohjelman lisäksi.
Mahtaisikohan inssillä löytyä sen verran huumoria, että kokeilis mitä OBD-arvot näyttää. Tietenkään en kertois sille virilastusta mitään...jos suostuu kokeilemaan, niin minkä arvelette lopputuloksen olevan?
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
9-5T kirjoitti:Ei taida löytyä mitään OBD2 tietoa EU saabeista ennen vuotta 2001. Olen ajellut reilun miljoona kilometriä Saabeilla ja kertaakaan vikakoodia ei ole tullut ilman todellista vikaa, käsken aina huollossa tarkistaa vikakoodit.
Olenko käsittänyt jotain väärin, kun mulla on sellainen luulo ettei siellä muistissa tarvitse välttämättä olla vikakoodia. Hylky voisi tulla esim päästöistä joita tietääkseni tota kautta luetaan. Nyt en tarkoita hetkellisä päästöjä, vaan pidemmän aikavälin arvoja. Juuri näistä pidemmän ajan arvoista narahtaa jos ECU:n on nollannut juuri ennen konttorille menoa.
Täytyis varmaan perehtyä asiaan, niin tietäis mistä puhuu...
Ei taida löytyä mitään OBD2 tietoa EU saabeista ennen vuotta 2001. Olen ajellut reilun miljoona kilometriä Saabeilla ja kertaakaan vikakoodia ei ole tullut ilman todellista vikaa, käsken aina huollossa tarkistaa vikakoodit.
Taitaa löytyä... kyseessä voi tietysti olla sekin että USA-kytkentöjä on luiskahtahtanut Euroopan markkinoille, mutta joka tapauksessa löytyy.
Jos liitin löytyy niin sitä ei ole sinne turhaan asennettu koristeeksi.
Ainakin -97 Tonnarissa OBDII liitin on ratin alla muovisen suojakuoren takana ja liitin on toimiva, eli ainakin minulla tietokone ja auto pääsevät keskusteluyhteyteen tuon liittimen kautta. Homma ei ole tosin täysin ongelmaton ja keskustelu ei tällä hetkellä oikein pelaa vielä niinkuin pitäisi.
Olisi varmaan syytä ostaa ihan tehdas tekoinen lukulaite ja leikkiä sillä omatekoisten piuhojen ja hämärien freeware-ohjelmien sijasta.
Ongelmista OBD II:n tiedonsiirrossa varoitellaan aika paljon, eikä turhaan. Kaikissa autoissa on kait sen kanssa jotain hämäryyksiä. Suunnilleen kaikki lähteet netissä väittävät kaikkia -96 -> Saabeja OBD II yhteensopiviksi, mitä sitten yhteensopivuus todellisuudessa tarkoittaakin. Jenkeissä väylä tuli pakolliseksi -96, en tiedä sitten kuinka suurpiirteisiä siellä ollaan katsastusten suhteen.
Joka tapauksessa uskon (en tiedä) että muutaman euron hintaisia liittimiä olisi laitettu eurosaabeihin koristeiksi. Käsittääkseni USA verisioissa ei ole fyysisesti eri boksit vaan softaltaan erilaiset boksit, lähinnä erilaisten päästörajojen ja päästömittausstandardien vuoksi. Voi siis olla -96 OBD II johtosarja ym tulivat kaikkiin Saabeihin, mutta vain USA-softa tukee kunnolla OBD II:sta.
Löytääkö muut Tonnareista tuon liittimen tai onko joku muu kokeillut sen toimivuutta?
Löytyy omastanikin ratin alta joku liitin (-97 9000), oikeaa nimeä en tiedä. Korjaamolla tosin sen kautta testattiin ABS:n toimintaa ja paikallistettiin viallinen anturi. Eli kyllä siitä jotain tietoa ulos saa.