Tuskainen renkaiden vaihto

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
MtSound
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2004 19:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MtSound »

Vanha aihe eikä suoraan edes liity siihen, mutta kun tuli kuva netissä vastaan. Aina ei suju renkaanvaihto "ammattilaisiltakaan".
http://www.wreckedexotics.com/newphotos ... d678.shtml
jussi
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja dq »

Enempi vaikuttaa ammattikoulun autopuolelta. :D
vakari
"Aero"
Viestit: 315
Liittynyt: La Loka 08, 2005 19:32
Paikkakunta: pirkanmaa

pultit

Viesti Kirjoittaja vakari »

itse kiristin kunnolla ja vassua väliin mutta 20km niin joku kumi kiireti edelle ja kyllä ketutti kun auto ihan maissa ja pulttien keräily tiellä!
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

Kuinkas moni renkaan karkuun päästänyt on muistanut _jälkikiristää_ ne pultit? Aluvanteissa tuo on ensiarvoisen tärkeää, n. 100-200km ajon jälkeen. Tiedän monta tapausta kun jopa orggisvanteissa on pultit/mutterit karkaillut kapselin alle kolisemaan, ja muutaman tapauksen niitäkin kun koko rengas lähtenyt karkuteille...

Ja pultithan lähtee kiltisti auki kun a) kiristää oikein (ristiin ja oikeaan momenttiin) b) pitää huolen että niitä edes hitusen rasvaa kiinni ruuvatessa (ihan sama lyökö sinne jarruvaseliinia, kuparitahnaa, jäteöljyä... kaikki toimii).

Ja vielä jos vanne jää keskiöön jumittamaan niin potkaisee sitä vanteen reunaa kengän _pohjalla_, ei kärjellä, niin kylläpäs lopsahtaa helposti irti. Sitten putsaillaan napa ja ohut kerros rasvaa niihin kohtiin mistä vanne napaan osuu.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fforslund »

MtSound kirjoitti:Vanha aihe eikä suoraan edes liity siihen, mutta kun tuli kuva netissä vastaan. Aina ei suju renkaanvaihto "ammattilaisiltakaan".
http://www.wreckedexotics.com/newphotos ... d678.shtml
Saabiparka :cry: :cry: :cry:

Älkää ikinä vetäkää pultteja kiinni koneella, iskukoneen momettisäädöt ei oikein toimi...
Jos vedätte kiinni pyörän pultit pulttikoneella niin muistakaa hankkia momenttitanko väliin. esim 120Nm tanko kuolettaa pulttikoneen iskut kun pultti on kiristetty tarpeeksi. 8)
Momenttiavain on myös käyttökelpoinen mutta hitaampi.

Kyllä ne bilteman halpishylsysatsit rikkoontuu helposti. Hylsy ikäänkuin "aukeaa kukkaan" kun tarpeeksi vääntää. :oops:

EDIT: Niin ja jälkikiritys on myöskin tärkeä kuten aiemmin mainittiin..
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
t-lahdenmaki
"Viggen"
Viestit: 668
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 21:31
Paikkakunta: Jalasjärvi

Viesti Kirjoittaja t-lahdenmaki »

Kuparitahna on myös melko pätevää mössöä pyöränpultteihin ja -muttereihin. Suosittelen.
Timo-Juhani Lahdenmäki #2155
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

qaw kirjoitti: ...

Ja vielä jos vanne jää keskiöön jumittamaan niin potkaisee sitä vanteen reunaa kengän _pohjalla_, ei kärjellä, niin kylläpäs lopsahtaa helposti irti. Sitten putsaillaan napa ja ohut kerros rasvaa niihin kohtiin mistä vanne napaan osuu.
Tähän liittyen on ihan pakko kertoa eräs renkaanvaihtokokemus :D
Vaihdoin tuossa pari vuotta sitten kesärenkaita äidin II-koppaiseen Jettaan. Pultit lähtivät auki ilman ongelmia, mutta takarenkaiden irtisaaminen olikin yllättävän hankalaa. Toinen oli "aika tiukassa", eli lähti pienellä potkimisella irti. Mutta toinen sitten oli kuin hitsattu kiinni jarrurumpuun. Pari tuntia sen kanssa sai tapella ja tuli kokeiltua kaikki mahdolliset konstit, mitä mieleen tuli.
Lopulta laitoimme vanteesta sillälailla "vinosti" taljalla vedon vieressä olevaan traktoriin ja löimme parimetrisellä pöllillä renkaaseen, niin johan lähti. :oops:
Taisin keksiä uusia kirosanoja tuossa hommassa. :lol:
Syynä jumittamiseen oli muuten tarvikerummut, jotka ilmeisesti olivat hiukan reilummilla toleransseilla tehdyt. Ja hieman yllättäen takavanne ei ottanut itseensä melko rajusta vaihto-operaatiosta.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Jortsu kirjoitti:
qaw kirjoitti: ...

Ja vielä jos vanne jää keskiöön jumittamaan niin potkaisee sitä vanteen reunaa kengän _pohjalla_, ei kärjellä, niin kylläpäs lopsahtaa helposti irti. Sitten putsaillaan napa ja ohut kerros rasvaa niihin kohtiin mistä vanne napaan osuu.
Tähän liittyen on ihan pakko kertoa eräs renkaanvaihtokokemus :D
Jatketaan samalla aiheella. Joku 15 vuotta sitten vaihdettiin isän 99:n alle kesärenkaita. Pultit aukesi ihan ok (en muista edes tarkasti) mutta toinen takarengas oli ja pysyi paikallaan. Sitä yritettiin hakata 1m halolla. Nostettiin auton toinen puoli tunkilla korkealle (vanne vääntöön) ja halkoa. Lukkojarrutuksia asfaltilla pultit löysällä jne. Ei auttanut.

Ei voinut muuta kuin ajaa vapuksi mökille yksi nastarengas alla. Seuraavalla viikolla sitten olivat korjaamolla irroittaneet sen jollakin tempulla. En tiedä miten. Meiltä loppui keinot kesken.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

Tuskainen oli ferrarinkin renkaanvaihto tänään.
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Mitä tahansa rasvaa pyöränvaihdossa käytättekin, niin sitä rasvaa laitetaan sitten AINOASTAAN kierteisiin. Ei pulttien/muttereiden kartioihin.

Aluvanteiden jälkikiristys aina momenttiavaimella. Se kuuluisa kahden ähkäisyn momentti metrisellä jatkovarrella on tarpeetonta. Suotta vaan rikkoo vanteiden pulttikartiot.

Peltivanteessakin liiallinen kiristäminen saattaa venyttää pultinreikää ja samalla kutistaa keskireikää. (Etenkin Fiat-sukuisten peltivanteet)
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
persetinpersetti
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Elo 24, 2004 15:01
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja persetinpersetti »

ng900aero kirjoitti:Kunnon kiinnipureva hylsy ja riittävä jatkovarsi niin lähtee taatusti.
nm. about 3m liikennetolppaa käytetty apuna kun väännettiin irti yhtä pökötin etummaista napamutteria, ja lähtihän se (Blteman räikkä liikennemerkin sisässä ja kun aikamme liikennemerkkiä retuutettiin alaspäin niin irtosihan se napamutteri kamalan metelin säestyksellä :D

En ole ikinä onnistunút saamaan ensimmäistäkään Bilteman hylsysarjan hylsyä rikki tai nylvääntyneeksi vaikka tosissaan olen yrittänyt, ja vaikka noita hylsyjä on hakattu numeroa pienempien pulttien kantoihin väkisin vasaralla kiinni, eivät ole ikinä haljenneet 8O 8)

Edit: liikennemerkkejä löytyy joka puolelta, miksi siis lähteä merta edemmäs kalaan etsimään sopivaa putkea :)

Mulla on hajonnu lukemattomia bilteman hylsyjä, nimenomaan pyöränpultteja aukoessa. Antavat kuitenkin biltemasta uudet haljenneiden tilalle kyselemättä (10v takuu).
Siksi olenkin ostanut voimahylsysarjan ja voimavääntimen, kyllä aukee.
Suosittelen kaikkia ristikkoavaimen omistajia ostamaan sellaisen teleskooppiavaimen, maksaa jotain 7e ja siinä on käännettävä hylsy, taitaa olla 17 ja 19mm. Sillä aukee pultit kohtuuvoimalla. Jopa navan mutterit.
Ennen koiralta kusi loppuu kun saappi hajoo
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

No ei kovin pahasti ole hlöauton renkaanvaihto koskaan vastustanut. Mutta iänikuisen scanian telin renkaan vaihto oli hauskaa hommaa.

Siinä kaksi lähes satakiloista kaveria pomppi tasajalkaa 3-4 metrisen liikennemerkin varressa, jotta saatiin pultit auki. :lol:

Kotvanen meni puuhastellessa, ja työmaalta oli yksi auto pois ringistä. :P
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Eikös jossain satkun vanteissa ole pienempi keskireikä kun 99:n vanteissa... Joskus tullut tapeltua ihan urakalla että on saanut vanteen irti eikä se siltikään "ehjänä" lähtenyt vaikka miten lämmitteli/liotteli. Tuossakin hommassa auttaa jos laittaa jotain sörpöttiä siihen keskireiän kohdille ja vaikka pyyhkäisee enimmät paskatkin siitä pois.
persetinpersetti kirjoitti: Suosittelen kaikkia ristikkoavaimen omistajia ostamaan sellaisen teleskooppiavaimen, maksaa jotain 7e ja siinä on käännettävä hylsy, taitaa olla 17 ja 19mm. Sillä aukee pultit kohtuuvoimalla. Jopa navan mutterit.
Muutamaan tuommoiseen olen törmännyt ja täytyy kyllä sanoa ettei tuollaisellakaan saa oikeasti tiukassa olevaa pulttia auki... (mikäli nyt on kyse samanlaisesta vekottimesta, olisi edes 90-asteen kulmassa se hantaakki)! Kyllähän se silti ristikkoavaimen pieksää 6-0!
Onneksi kotoa löytyy "maatilamallin" hylsy/väänninsarja (oiskohan 1" vääntiöllä). Yhtään hylsyä ei ole hajonnut, haittapuolena tosin se että pienin on 19mm ja sekin irrallisena ostettu, pitäisikin etsiä löytyykö 17mm!
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Vastaa Viestiin