Tuskainen renkaiden vaihto
Kuinkas moni renkaan karkuun päästänyt on muistanut _jälkikiristää_ ne pultit? Aluvanteissa tuo on ensiarvoisen tärkeää, n. 100-200km ajon jälkeen. Tiedän monta tapausta kun jopa orggisvanteissa on pultit/mutterit karkaillut kapselin alle kolisemaan, ja muutaman tapauksen niitäkin kun koko rengas lähtenyt karkuteille...
Ja pultithan lähtee kiltisti auki kun a) kiristää oikein (ristiin ja oikeaan momenttiin) b) pitää huolen että niitä edes hitusen rasvaa kiinni ruuvatessa (ihan sama lyökö sinne jarruvaseliinia, kuparitahnaa, jäteöljyä... kaikki toimii).
Ja vielä jos vanne jää keskiöön jumittamaan niin potkaisee sitä vanteen reunaa kengän _pohjalla_, ei kärjellä, niin kylläpäs lopsahtaa helposti irti. Sitten putsaillaan napa ja ohut kerros rasvaa niihin kohtiin mistä vanne napaan osuu.
Ja pultithan lähtee kiltisti auki kun a) kiristää oikein (ristiin ja oikeaan momenttiin) b) pitää huolen että niitä edes hitusen rasvaa kiinni ruuvatessa (ihan sama lyökö sinne jarruvaseliinia, kuparitahnaa, jäteöljyä... kaikki toimii).
Ja vielä jos vanne jää keskiöön jumittamaan niin potkaisee sitä vanteen reunaa kengän _pohjalla_, ei kärjellä, niin kylläpäs lopsahtaa helposti irti. Sitten putsaillaan napa ja ohut kerros rasvaa niihin kohtiin mistä vanne napaan osuu.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
SaabiparkaMtSound kirjoitti:Vanha aihe eikä suoraan edes liity siihen, mutta kun tuli kuva netissä vastaan. Aina ei suju renkaanvaihto "ammattilaisiltakaan".
http://www.wreckedexotics.com/newphotos ... d678.shtml



Älkää ikinä vetäkää pultteja kiinni koneella, iskukoneen momettisäädöt ei oikein toimi...
Jos vedätte kiinni pyörän pultit pulttikoneella niin muistakaa hankkia momenttitanko väliin. esim 120Nm tanko kuolettaa pulttikoneen iskut kun pultti on kiristetty tarpeeksi.

Momenttiavain on myös käyttökelpoinen mutta hitaampi.
Kyllä ne bilteman halpishylsysatsit rikkoontuu helposti. Hylsy ikäänkuin "aukeaa kukkaan" kun tarpeeksi vääntää.

EDIT: Niin ja jälkikiritys on myöskin tärkeä kuten aiemmin mainittiin..
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? 
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear

It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
-
- "Viggen"
- Viestit: 668
- Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 21:31
- Paikkakunta: Jalasjärvi
Tähän liittyen on ihan pakko kertoa eräs renkaanvaihtokokemusqaw kirjoitti: ...
Ja vielä jos vanne jää keskiöön jumittamaan niin potkaisee sitä vanteen reunaa kengän _pohjalla_, ei kärjellä, niin kylläpäs lopsahtaa helposti irti. Sitten putsaillaan napa ja ohut kerros rasvaa niihin kohtiin mistä vanne napaan osuu.

Vaihdoin tuossa pari vuotta sitten kesärenkaita äidin II-koppaiseen Jettaan. Pultit lähtivät auki ilman ongelmia, mutta takarenkaiden irtisaaminen olikin yllättävän hankalaa. Toinen oli "aika tiukassa", eli lähti pienellä potkimisella irti. Mutta toinen sitten oli kuin hitsattu kiinni jarrurumpuun. Pari tuntia sen kanssa sai tapella ja tuli kokeiltua kaikki mahdolliset konstit, mitä mieleen tuli.
Lopulta laitoimme vanteesta sillälailla "vinosti" taljalla vedon vieressä olevaan traktoriin ja löimme parimetrisellä pöllillä renkaaseen, niin johan lähti.

Taisin keksiä uusia kirosanoja tuossa hommassa.

Syynä jumittamiseen oli muuten tarvikerummut, jotka ilmeisesti olivat hiukan reilummilla toleransseilla tehdyt. Ja hieman yllättäen takavanne ei ottanut itseensä melko rajusta vaihto-operaatiosta.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1141
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Jatketaan samalla aiheella. Joku 15 vuotta sitten vaihdettiin isän 99:n alle kesärenkaita. Pultit aukesi ihan ok (en muista edes tarkasti) mutta toinen takarengas oli ja pysyi paikallaan. Sitä yritettiin hakata 1m halolla. Nostettiin auton toinen puoli tunkilla korkealle (vanne vääntöön) ja halkoa. Lukkojarrutuksia asfaltilla pultit löysällä jne. Ei auttanut.Jortsu kirjoitti:Tähän liittyen on ihan pakko kertoa eräs renkaanvaihtokokemusqaw kirjoitti: ...
Ja vielä jos vanne jää keskiöön jumittamaan niin potkaisee sitä vanteen reunaa kengän _pohjalla_, ei kärjellä, niin kylläpäs lopsahtaa helposti irti. Sitten putsaillaan napa ja ohut kerros rasvaa niihin kohtiin mistä vanne napaan osuu.![]()
Ei voinut muuta kuin ajaa vapuksi mökille yksi nastarengas alla. Seuraavalla viikolla sitten olivat korjaamolla irroittaneet sen jollakin tempulla. En tiedä miten. Meiltä loppui keinot kesken.
Mitä tahansa rasvaa pyöränvaihdossa käytättekin, niin sitä rasvaa laitetaan sitten AINOASTAAN kierteisiin. Ei pulttien/muttereiden kartioihin.
Aluvanteiden jälkikiristys aina momenttiavaimella. Se kuuluisa kahden ähkäisyn momentti metrisellä jatkovarrella on tarpeetonta. Suotta vaan rikkoo vanteiden pulttikartiot.
Peltivanteessakin liiallinen kiristäminen saattaa venyttää pultinreikää ja samalla kutistaa keskireikää. (Etenkin Fiat-sukuisten peltivanteet)
Aluvanteiden jälkikiristys aina momenttiavaimella. Se kuuluisa kahden ähkäisyn momentti metrisellä jatkovarrella on tarpeetonta. Suotta vaan rikkoo vanteiden pulttikartiot.
Peltivanteessakin liiallinen kiristäminen saattaa venyttää pultinreikää ja samalla kutistaa keskireikää. (Etenkin Fiat-sukuisten peltivanteet)
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 56
- Liittynyt: Ti Elo 24, 2004 15:01
- Paikkakunta: Joensuu
ng900aero kirjoitti:Kunnon kiinnipureva hylsy ja riittävä jatkovarsi niin lähtee taatusti.
nm. about 3m liikennetolppaa käytetty apuna kun väännettiin irti yhtä pökötin etummaista napamutteria, ja lähtihän se (Blteman räikkä liikennemerkin sisässä ja kun aikamme liikennemerkkiä retuutettiin alaspäin niin irtosihan se napamutteri kamalan metelin säestyksellä![]()
En ole ikinä onnistunút saamaan ensimmäistäkään Bilteman hylsysarjan hylsyä rikki tai nylvääntyneeksi vaikka tosissaan olen yrittänyt, ja vaikka noita hylsyjä on hakattu numeroa pienempien pulttien kantoihin väkisin vasaralla kiinni, eivät ole ikinä haljenneet![]()
Edit: liikennemerkkejä löytyy joka puolelta, miksi siis lähteä merta edemmäs kalaan etsimään sopivaa putkea
Mulla on hajonnu lukemattomia bilteman hylsyjä, nimenomaan pyöränpultteja aukoessa. Antavat kuitenkin biltemasta uudet haljenneiden tilalle kyselemättä (10v takuu).
Siksi olenkin ostanut voimahylsysarjan ja voimavääntimen, kyllä aukee.
Suosittelen kaikkia ristikkoavaimen omistajia ostamaan sellaisen teleskooppiavaimen, maksaa jotain 7e ja siinä on käännettävä hylsy, taitaa olla 17 ja 19mm. Sillä aukee pultit kohtuuvoimalla. Jopa navan mutterit.
Ennen koiralta kusi loppuu kun saappi hajoo
No ei kovin pahasti ole hlöauton renkaanvaihto koskaan vastustanut. Mutta iänikuisen scanian telin renkaan vaihto oli hauskaa hommaa.
Siinä kaksi lähes satakiloista kaveria pomppi tasajalkaa 3-4 metrisen liikennemerkin varressa, jotta saatiin pultit auki.
Kotvanen meni puuhastellessa, ja työmaalta oli yksi auto pois ringistä.
Siinä kaksi lähes satakiloista kaveria pomppi tasajalkaa 3-4 metrisen liikennemerkin varressa, jotta saatiin pultit auki.

Kotvanen meni puuhastellessa, ja työmaalta oli yksi auto pois ringistä.

-
- "Hirsch"
- Viestit: 964
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Eikös jossain satkun vanteissa ole pienempi keskireikä kun 99:n vanteissa... Joskus tullut tapeltua ihan urakalla että on saanut vanteen irti eikä se siltikään "ehjänä" lähtenyt vaikka miten lämmitteli/liotteli. Tuossakin hommassa auttaa jos laittaa jotain sörpöttiä siihen keskireiän kohdille ja vaikka pyyhkäisee enimmät paskatkin siitä pois.
Onneksi kotoa löytyy "maatilamallin" hylsy/väänninsarja (oiskohan 1" vääntiöllä). Yhtään hylsyä ei ole hajonnut, haittapuolena tosin se että pienin on 19mm ja sekin irrallisena ostettu, pitäisikin etsiä löytyykö 17mm!
Muutamaan tuommoiseen olen törmännyt ja täytyy kyllä sanoa ettei tuollaisellakaan saa oikeasti tiukassa olevaa pulttia auki... (mikäli nyt on kyse samanlaisesta vekottimesta, olisi edes 90-asteen kulmassa se hantaakki)! Kyllähän se silti ristikkoavaimen pieksää 6-0!persetinpersetti kirjoitti: Suosittelen kaikkia ristikkoavaimen omistajia ostamaan sellaisen teleskooppiavaimen, maksaa jotain 7e ja siinä on käännettävä hylsy, taitaa olla 17 ja 19mm. Sillä aukee pultit kohtuuvoimalla. Jopa navan mutterit.
Onneksi kotoa löytyy "maatilamallin" hylsy/väänninsarja (oiskohan 1" vääntiöllä). Yhtään hylsyä ei ole hajonnut, haittapuolena tosin se että pienin on 19mm ja sekin irrallisena ostettu, pitäisikin etsiä löytyykö 17mm!
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti