Kansalaiset kannattavat promillerajan alentamista ?
No kun nyt ottaa huomioon, että nollatoleranssi koskee autoilleissa puhallutustilannetta, niin eihän tuo mitään rajoita. Mielestäni auton rattiin ei ole asiaa, jos tarkoitus on ottaa kuppia, oli kyse sitten saunakaljasta tai lasista shampanjaa, puhumattakaan perskänneistä.Petter kirjoitti:Ymmärrän, että lentokoneen ohjaimissa, rekan ratissa tms. ei sallita alkoholia veressä, mutta en ymmärrä miten työnantaja voi rajoittaa ihisen toimintaa vapaa-aikana sikäli kun asiat tapahtuvat lain sallimissa rajoissa.
Ja mitä tulee siihen, että illan jälkeen on jäänyt höyryjä elimistöön esim. alle 0,5 promillea, niin kyllä se ihan varmasti on olotilakin hieman eri, kun selvin päin nukutun yön jälkeen, vaikka itsestä tuntuisikin, että on ok.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
MB W203 '04 200 CDI
Eiköhän nuo kirjata aina ylös, esim. kolaritilanteissa / muissa liikennerikkomuksissa, joista tulee sakkoa. Jos ei ajossa muuta huomautettavaa ole, niin eihän sitä kukaan saa tietää.Petter kirjoitti:Miten muuten työnantaja saa tietoonsa puhallutuksen tulokset, jos ne ovat alle 0,5 promillea?
MB W203 '04 200 CDI
MB W203 '04 200 CDI
Eikös tuo päde useimpiin liikennelaitoksiin.nalleolut kirjoitti:meillä n töissä 0% raja koskee myös siviilielämää eli jos vaikka kesälomalla pikkasen puhaltaa niin se on potkut------------
Itselle ei mitään väliä jos rajaa lasketaan, ja auton voi ottaa pois uusijoilta aivan vapaasti. Jokainen kantaa vastuun törttöilyistään.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Samaa mieltä, miksi pitää ajaa, jos on juonut. Vai pitääkö juoda, että uskaltaa ajaa?tommij kirjoitti:Eikös tuo päde useimpiin liikennelaitoksiin.nalleolut kirjoitti:meillä n töissä 0% raja koskee myös siviilielämää eli jos vaikka kesälomalla pikkasen puhaltaa niin se on potkut------------
Itselle ei mitään väliä jos rajaa lasketaan, ja auton voi ottaa pois uusijoilta aivan vapaasti. Jokainen kantaa vastuun törttöilyistään.

Mua ei haittaa, vaikka olis nollaraja, kuten joissain maissa onkin.
MB W203 '04 200 CDI
MB W203 '04 200 CDI
-
- "Hölösuu"
Omasta mielestäni nykyset rajat on ihan hyvät. Niissä ei ainakaan kukaan pysty kiistämään, etteikö olisi tiennyt rajan ylittyneen.
Nollatoleranssissa on se huono puoli, että esim. ruoan kanssa saatan ottaa lasin viiniä/oluen/jotain alkoholipitoista, jolloin promillet nousee mun painolla johonkin 0.2:een tai alle.
2.esim Eilen olin baarissa kavereiden kanssa, ja yhen drinkin otin ja 3h sen jälkeen lähdin ajamaan.
En ainakaan näissä tilanteissa ole tuntenut itseäni rattijuopoksi, jos teistä siltä tuntuu, niin toivoisin saavani haukkujen sijaan fiksuja kannanottoja siitä, miksi asia on mielestänne näin
Myöskin krapulassa 0.01-0.2 promillen humalatilaa saattaa olla suht vaikea havaita, mutta jos on 0.5promillea veressä, sen tuntee täysin varmasti.
Tottakai olen sitä mieltä, että jos ajat niin, et ota ja jos otat, niin et aja. Kuitenkaan en itse yhtä tai kahta yleensä laske ottamiseksi...
Nollatoleranssissa on se huono puoli, että esim. ruoan kanssa saatan ottaa lasin viiniä/oluen/jotain alkoholipitoista, jolloin promillet nousee mun painolla johonkin 0.2:een tai alle.
2.esim Eilen olin baarissa kavereiden kanssa, ja yhen drinkin otin ja 3h sen jälkeen lähdin ajamaan.
En ainakaan näissä tilanteissa ole tuntenut itseäni rattijuopoksi, jos teistä siltä tuntuu, niin toivoisin saavani haukkujen sijaan fiksuja kannanottoja siitä, miksi asia on mielestänne näin

Myöskin krapulassa 0.01-0.2 promillen humalatilaa saattaa olla suht vaikea havaita, mutta jos on 0.5promillea veressä, sen tuntee täysin varmasti.
Tottakai olen sitä mieltä, että jos ajat niin, et ota ja jos otat, niin et aja. Kuitenkaan en itse yhtä tai kahta yleensä laske ottamiseksi...

Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Itse olen kanssa sitä mieltä että kännissä ajaminen on tyhmää ja siitä pitäisi saada nykyistä tiukempia rankaisuja.
Mutta kyllä 0.2 on niin alhainen raja että silloin jää kyllä se lasillinen viiniä tai pullo olutta ottamatta ruuan kanssa esim. jos joskus harvoin pääsee emännän kanssa kahestaan ravintolaan syömään.
Tai se yksi saunaolut ottamatta kun käydään tuttavilla kylässä ja saunassa.
Taitaa toi 0.2 olla myös niin alhainen määrä että tarvikealkometreillä toi menee toleranssin puolelle eli menee aika hankalaksi vaikka haluaisikin olla lainkuuliainen mutta ei absolutisti.
0.5 rupee taasen oleen jo sellainen humala että siihen ei vahinkossa joudu.
Kyllä tuolla 0.2:sen rajalla sohitaan ihan muita kun varsinaista onkelmakohtaa, joihin ei kyllä auta promillerajan muutokset jossei rankaistukset kovene.
Mutta kyllä 0.2 on niin alhainen raja että silloin jää kyllä se lasillinen viiniä tai pullo olutta ottamatta ruuan kanssa esim. jos joskus harvoin pääsee emännän kanssa kahestaan ravintolaan syömään.
Tai se yksi saunaolut ottamatta kun käydään tuttavilla kylässä ja saunassa.
Taitaa toi 0.2 olla myös niin alhainen määrä että tarvikealkometreillä toi menee toleranssin puolelle eli menee aika hankalaksi vaikka haluaisikin olla lainkuuliainen mutta ei absolutisti.
0.5 rupee taasen oleen jo sellainen humala että siihen ei vahinkossa joudu.
Kyllä tuolla 0.2:sen rajalla sohitaan ihan muita kun varsinaista onkelmakohtaa, joihin ei kyllä auta promillerajan muutokset jossei rankaistukset kovene.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
0 promillea on vähän ongelmallinen raja mm. siksi, että veressä voi olla aineenvaihduntatuotteina hyvin pieniä määriä alkoholia. Lisäksi monissa tuotteissa, jotka eivät ole alkoholituotteita, on pieniä määriä alkoholia. Esimerkiksi likörikonvehdeissa voi olla jopa 5 % alkoholia, kotikaljassakin yli 1 %.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
En ihan ymmärrä, enkä ole kyllä asiaa tarkemmin seurannutkaan, että mitä tällaisella rajan muuttamisella haetaan?
Toivottavasti muutosta ei esitetä toimenpiteenä parantaa liikenneturvallisuutta puuttumalla rattijuopumuksiin
.
Nämä oikeasti vaaralliset rattijuopot tuskin vähenee ainakaan tarpeeksi, vaikka raja olisi mitä.
Minun näkemykseni olisi, että tätä järkevämmät toimenpiteet liittyvät asennekasvatukseen ja kohdennetun valvonnan tehostamiseen.
EDIT: No kiinnostihan se sen verran, että tuli luettua toi eka linkki. Sitähän se sitten oli...Pääasia, että rattijuopot vähenee ja alle 20:set kuskit lakkaa kuolemasta liikenteessä
Oli just taas sen näköinen juttu, mitä ihmisille esitetään haluttaessa tietynlainen lopputulos. Tuolla voidaan osoittaa, että valtio puuttuu liikenneturvallisuuteen ja on huolissaan tilanteesta. Käytännössä ei siis tarvitse tehdä yhtään mitään. Lakimuutos vain alemmista rajoista ja joku kiva tilasto onnistumisesta.
Vähän sama juttu kuin nopeusrajoitusten alentaminen.
Saman lajin kännikalat ja kaahaajat siellä tulee olemaan, mitä ennenkin.
Sori vaan pessimismistä
Toivottavasti muutosta ei esitetä toimenpiteenä parantaa liikenneturvallisuutta puuttumalla rattijuopumuksiin

Nämä oikeasti vaaralliset rattijuopot tuskin vähenee ainakaan tarpeeksi, vaikka raja olisi mitä.
Minun näkemykseni olisi, että tätä järkevämmät toimenpiteet liittyvät asennekasvatukseen ja kohdennetun valvonnan tehostamiseen.
EDIT: No kiinnostihan se sen verran, että tuli luettua toi eka linkki. Sitähän se sitten oli...Pääasia, että rattijuopot vähenee ja alle 20:set kuskit lakkaa kuolemasta liikenteessä

Oli just taas sen näköinen juttu, mitä ihmisille esitetään haluttaessa tietynlainen lopputulos. Tuolla voidaan osoittaa, että valtio puuttuu liikenneturvallisuuteen ja on huolissaan tilanteesta. Käytännössä ei siis tarvitse tehdä yhtään mitään. Lakimuutos vain alemmista rajoista ja joku kiva tilasto onnistumisesta.
Vähän sama juttu kuin nopeusrajoitusten alentaminen.
Saman lajin kännikalat ja kaahaajat siellä tulee olemaan, mitä ennenkin.
Sori vaan pessimismistä

Viimeksi muokannut ASTech, To Marras 10, 2005 14:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900C -86
Ehkä tällä ei haeta parantunutta liikenneturvallisuutta vaan ainoastaan lisätuloa.
Rattijuoppojen määrä kasvaa, kun raja alenee ja näin saadaan näiltä ruoka- ja saunakaljoittelijoiltakin rahat pois.
Vaikka mielestäni edes yhden oluen jälkeen ei tarvitse lähteä ajamaan. Kuljetaan joko taksilla tai kävellen tai sitten ruoan kanssa juodaan vettä tai muuta alkoholitonta juomaa.
Paljonkohan yhdestä ykkösoluesta tulee promilleja vereen?
Rattijuoppojen määrä kasvaa, kun raja alenee ja näin saadaan näiltä ruoka- ja saunakaljoittelijoiltakin rahat pois.
Vaikka mielestäni edes yhden oluen jälkeen ei tarvitse lähteä ajamaan. Kuljetaan joko taksilla tai kävellen tai sitten ruoan kanssa juodaan vettä tai muuta alkoholitonta juomaa.
Paljonkohan yhdestä ykkösoluesta tulee promilleja vereen?
Tuossapa ei ollutkaan mainintaa autolla ajamisesta ollenkaan...nalleolut kirjoitti:meillä n töissä 0% raja koskee myös siviilielämää eli jos vaikka kesälomalla pikkasen puhaltaa niin se on potkut------------

Veikkaan, että tuo laki olisi about yhtä hyödyllinen kuin hands free pakko ja polkupyörän kypäräpakko.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11