Ei edes ongelmaa. Eilen duunista kotiin tultua tempaisin eberin ajastimen alkavaksi 0700 ja tuossa vartin vaille kahdeksan aamulla menin starttaamaan. Saabas lähti, kuten tavallista, kuin palmun alta.
Kyllä se eberi vain on kiva laite. Ja erityisesti nyt kun se toimii ja on paikallaankin.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
startatessa ei huomannut mitään muutosta siihen -5 asteeseen tuossa OGssa, mutta sitte... ei perkeles.. se oli jäätyny... no vika ei vissiin ole autossa vaan käyttäjässä... mitäs käytän halpis nesteitä...
no tästä oppii... nyt kun vaan sulaksi saa, niin kunnon nesteet tupiin.... toivottavasti nyt kumminkaan ei ole haljennut ths mistään... onko noilla muuten semmoseen taipumusta, että lohko halkee... kansi ainaki tuntui olevan ehjä... onneksi..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Kyllä Saabit yleensä starttaa. Eilen tonnari oli n 10 tunti - 17. Vanha akku (lokakuu -99) toimii vielä ja auto lähti hyvin käyntiin, jännite laski kyllä alemmas (10V) kuin yleensä.
Aika tahmeaa oli -22asteen pakkasesta ilman lämmitystä, mutta kyllä se satku vaan käyntiin hörähti. Ei kyllä viitsisi ihan joka aamu antaa autolle tuollaista herätystä, sen verran tuskaiselta se kuullosti.
Vaihdelaatikko lämpeni yllättävän nopeasti, vajaan parin kilometrin ajon jälkeen ei tahmannut enää yhtään. Kytkin-poljinta täytyisi varmaan vähän rasvailla, kun pitää näin kovemmilla pakkasilla inhottavaa vinkunaa ja kitinää, kviiik kviiik.
Parisenkymmentä astetta eikä Viggeni läheny mihinkään
Akku temppuillu jo aikasemmin niin en tiiä johtuiko sit siitä..
Hieman kyllä ärsytti mut elämä on...
kolmea tuplaysiä jouduin kiusaamaan aamulla. ykkösautossa (99 -84 sin) startti jäässä, vaati mäkilähdön, oli tosin lohkolämmittetty.
seiskakutonen (gls aut) starttas vielä eilen aamulla -15:ssa, mutta nyt reilu 20 pakkasta ja yyh,yyh, put, yyh, eli melkein lähti mutta akku väsähti.
toinen kasinelonen (pun) lähti vaivoin käyntiin ja sen avulla sain työnnettyä sinistä autoa mäen harjalle josta mäkistarttiin...
oli muuten veikeätä tehdä mäkistartti perä edellä. oli vielä pirun loiva mäki ja peruutusvaihteella liukkaalla alustalla eka yritys, renkaat meni lukkoon, toka yritys, vielä vähän mäkeä jäljellä, lähti! eihän tota peruutusvaihdetta edes näköjään saa vauhdissa päälle, pitää muistaa valmiiksi laittaa ja kytkin pohjaan ja sit vasta vauhdinotto.
näin hyvinkäällä klo 08.xx
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Eihän parinkymmenen asteen pakkanen ole vielä edes kylmä. Sitten kun elohopea laskee kolmeenkymmeneenviiteen ja alle, niin alkavat olemaan vähissä ne autot, jotka ilman piuhoja ja peitteitä yön yli seistyään lähtevät ilman apukonsteja käyntiin. Vanha Lada on yksi niistä.
Aamulla ennen kouluun lähtöä kaksi tuntia sähköhoitoa lohkolle ja interiöörille. Taitaa tuo kaksi vuotta vanha Boschin akku olla se heikoin lenkki tässä paketissa. Kovin vaivalloiselta vaikuttaa tuo startin pyörittäminen, muttakun mylly käynnistyy, on se enemmänkin "Joko mennään?"-henkinen. Normaalisti en valokatkaisijaan koske (kun ei oo tarpeen ), mutta näin pakkasilla pudotan valot kokonaan pois startin ajaksi, niin ei tuo ranskan lahja akkuteollisuudelle hyydy kesken startin.
kaveri just viestitti miten hänelle vuosi sitten 150 eurolla löytämämme fiat uno (-89) toimi aamulla moittettomasti. pahus, tuli oikein mieleen se turhapuron tunnussävel "uuno on numero yksi". onkohan kukaan koskaan duunannut fiat-unon kylkeen turhapuron kuvaa ko. tekstillä?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Oma lähti kans ku palmun alta. Tosin saattaa jotain vaikutusta olla sillä, et pirssi seisookin yöt ihan omassa lämpimässä tallissa. Alkaa kyllä jo oleen sellasia pakkaslukemia täällä etelässäkin et pitäis varmaan asennella se lohkolämppäri siihen lohkoon kun on jo kieriny toista kuukautta siinä autotallin pöydällä..
nuo saabit lähteny meidän perheessä aina käyntiin ilman piuhoja...
vanha kuuppa oli siitä villi, että 32 astetta miinuksella, niin ei paljon tarvinnu pyöritellä... tosin -5 olikin sitten pahempi...
veljellä ei entisessä tonnarissa ollut lainkaan lämmittimenjohtoa.. kertaakaan ei kuulemma jäänyt lähtemättä sen takia, vaikka välillä kuulemma kipeää ottikin..
mulla on tässä nykyisessä satkussa pistoke rikki, joten ei paljon lämpee, vaikka johdossa olisikin... ja ainakin tosiaan tänään -25 ja pelkästään avaimesta kääntämällä käyntiin... aivan kuin pikkupakkasillakin...
vaihdeaski toimi hyvin, mutta ohjauksesta ei voi sanoa samaa...
oliskohan tuohon tehostimeen jokin parempi öljy, joka pysyis vetreänä?
tosin niitä ei ole kyllä tietääkseni edes koskaan vaihdettu... saattaa olla vettä seassa jo 18 vuotiaassa autossa...
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Moro vaan kaikille. Ei lähteny ysivitka käyntiin mut en kyllä yrittänytkään. Pakkasta aamul 30 mut onneks vinkka hellittäny, pitänee lähtä laittaan saab liekaan ettei karkaa omia aikojaan . On muuten hyvin lähteny käyntiin, paitsi jos sytkä kasetti rikki sillon ei lähteny.